دغدغه ها و نیازهای محوری نیروی دریایی باعث تاکید فرماندهان و مسوولان بر اصلاح نظام آموزشی شد. یکی از مهم ترین عوامل موثر در اصلاح نظام، وجود یک الگوی مطلوب برنامه درسی است که برای طراحی برنامه های درسی مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا، محققان با توجه به شناخت خود از این حوزه درصدد، رفع خلأ الگوی مطلوب در سازمان برآمدند. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به الگوی برنامه درسی، با روش اکتشافی و با استفاده از روش «تمام شمار» انجام شد. روایی محتوایی پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظرات 14 نفر صاحب نظر و محاسبه ضریب لوشه حدود 0.9 و پایایی پرسشنامه براساس نظرات 30 نفر از افراد نمونه با ضریب آلفای کرونباخ 0.77 مورد تایید قرار گرفت. تعداد کل نمونه 110 نفر بود که پس از تکمیل با استفاده از نرم افزارهای «SPSS» و «PLS» داده های حاصل براساس یافته ها نشان داد که الگوی نهایی شامل مبانی، رویکردها و راهنمای برنامه درسی، منابع نیازسنجی، طراحی و تدوین، عناصر طراحی و تدوین برنامه درسی، تولید مواد آموزشی، اجرا و ارزشیابی و بازنگری برنامه درسی می باشد و مدل نهایی از استحکام بالایی برای سنجش برنامه درسی نیروی دریایی برخوردار می باشد.