سابقه و هدف: سلامت روان به عنوان یکی از دو رکن سلامتی، لازمه یک زندگی مفید، موثر و رضایت بخش است. با توجه به نقش برجسته و منحصربه فرد دانشجویان به عنوان مدیران و آینده سازان هر جامعه، تامین سلامت روان آنها و نیز شناسایی و حذف عوامل منفی موثر بر سلامت روان آن ها ضروری است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک زندگی اسلامی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه بیرجند انجام گردید.مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 1393-1392 بود. بدین منظور 300 نفر از دانشجویان (150 نفر دختر، 150 نفر پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، انتخاب گردیدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (Goldberg) و پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی (فرم کوتاه) استفاده شد. نتایج با کمک نرم افزار SPSS، از طریق محاسبه ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون خطی چندگانه و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، بین سبک زندگی اسلامی و سلامت روان با ضریب همبستگی 0.24در سطح 0.05 (p<0.05) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که 6 درصد از واریانس متغیر سلامت روان، ناشی از سبک زندگی اسلامی است. سبک زندگی اسلامی بر سلامت روان تاثیر مثبت و معناداری در گروه دختران داشت (p<0.05)، اما در گروه پسران، رابطه معناداری وجود نداشت (p<0.05). نتایج حاصل از اجرای آزمون دقیق فیشر نشان می دهد که با 95 درصد اطمینان، سلامت روان در گروه دختران رابطه قوی تری با سبک زندگی اسلامی نسبت به گروه پسران دارد (z>1.96).استنتاج: بین سبک زندگی اسلامی و سلامت روان پسران و دختران، تفاوت معناداری وجود دارد، بهطوری که سلامت روان در گروه دختران رابطه قوی تری با سبک زندگی اسلامی نسبت به گروه پسران دارد. این موضوع نشان می دهد که ممکن است مشخصه های اجتماعی و جمعیتی نقش مهم تری از موضوع جنسیت در سلامت روان ایفا کنند.