در این مقاله کنترل پرواز بر اساس وارون دینامیک تطبیقی با جداسازی مقیاس زمانی برای هواپیما ارائه شده است. به دلیل رفتار غیرخطی دینامیک وسیله پرنده، مساله کنترل پرواز در طراحی اجسام پرنده موضوعی نسبتا پیچیده و مهم محسوب می شود. علاوه بر روش های سنتی، روش های وارون دینامیک، فازی، تطبیقی و روش های مبتنی بر شبکه عصبی نیز در این زمینه به کار رفته اند. بعد از بررسی آنها، روش ترکیبی وارون دینامیک تطبیقی برای تعقیب فرمان زاویه های حمله، لغزش جانبی و رول در دستگاه باد (m, a, b) انتخاب شده است. معادلات حرکت کامل شش درجه آزادی هواپیما جهت تعقیب فرمان های ورودی آمده است. چون روش وارون دینامیک به مدل کامل و دقیق دینامیک هواپیما نیاز دارد، برای جبران این نقص از کنترل کننده تطبیقی استفاده شده است. دینامیک سیستم بر اساس جداسازی مقیاس زمانی به دو حلقه داخلی سریع و حلقه خارجی کند تقسیم شده و کنترل تطبیقی فقط در حلقه داخلی و وارون دینامیک در حلقه خارجی اعمال شده اند. عملکرد روش پیشنهادی با نتایج حاصل از روش وارون دینامیک مقایسه شده و نتایج شبیه سازی ها نشان دهنده تاثیر کنترل کننده وارون دینامیک تطبیقی است.