هدف مقاله ی حاضر تحلیل بازار به مثابه میدان است. تلاش شده است با استفاده از نظریه ی میدان بوردیو و بر اساس رویکرد روش شناختی ترکیبی و استفاده از تکنیک هایی چون مشاهده، مشاهده ی مشارکتی، مصاحبه و استفاده از اسناد و منابع معتبر به تحلیل بازار سنتی تهران پرداخته شود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که بازار برخاسته از نظم خودانگیخته نیست و کنش بازاریان در بستری از نظم و هماهنگی اتفاق نمی افتد، بلکه بازار به مثابه میدانی است که بازاریان در آن با اتکا بر منابع و سرمایه های مختلف و به اقتضای خصوصیات عادت واره ای متفاوت به رقابت با یک دیگر می پردازند. هم چنین یافته ها نشان می دهد که بازار سنتی تهران در نیم قرن گذشته در سه مرحله شاهد تغییرات ساختاری بوده و به تبع آن در هر مرحله از تغییر ساختاری، نیروهای درون بازار جابه جا شده و قواعد آن تغییر یافته است.