Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

اسماعیل پور علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    892
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

در یکی از داستان های نخستین هزارویک شب به نام «حکایت صیاد»، تعبیر مبهمی آمده که در آن واژه یعهد به اقتضای سیر داستان بر معنی جادو دلالت می کند. این واژه در زبان عربی معنی پیمان، وصیت نامه و غیره دارد، اما هیچ گاه در معنی افسون و جادو به کار نرفته است، حال آن که واژه ی فارسی بند، به گواه متون نظم و نثر قدیم، دارای هر دو معنی پیمان و جادوست. بدین ترتیب گمان می رود که تعبیر و شاید داستان یادشده در اصل به زبان پهلوی یا فارسی بوده و زمانی به عربی ترجمه شده، اما مترجم واژه یبندِ به کاررفته در آن را که دارای هر دو معنی است (مثلاً به جای سِحر) به عهد برگردانده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که یا این داستان در زمره ی حکایات ایرانی هزارویک شب است، یا دست کم تعبیر بالا یکی از روش های بلاغی در نقل داستان های جادومحور ایرانی بوده، که زمانی ترجمه ی نادرست آن به روایات عربی وارد شده و سرانجام در هزارویک شب رخ نموده است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 892

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرمبگن یورگن واسیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    23-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    651
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

در این مقاله ی کوتاه، نویسنده به عنصری از فرهنگ دینی مادی (material religion) در ایران، یعنی حجله پرداخته است. حجله سازه ی یادبودی برای درگذشتگان، به ویژه شهدای جوان، و نام آن برگرفته از «حجله ی عروسی» است. حجله یادآور ماجرای قاسم بن حسن است، که در آستانه ی ازدواج بود اما در واقعه ی کربلا به شهادت رسید. برپاکردن حجله به مدت سه، هفت، یا حتی چهل روز در مقابل خانه یفرد درگذشته، یاروبه رویمغازه ی او، از یک قرن قبل و حتی پیش از آن در ایران رواج داشته است. حجله را نجارهای خاصی می سازند، و ظاهر آن به خیمه، و نیز تاج شباهت دارد. حجله ها معمولاً آینه کاری می شوند و تصویری از فرد درگذشته روی آن ها نصب می شود. برخی حجله ها گرد هستند، و برخی ساختار چهارگوش با شش ستون دارند. این حجله های مزیّن، نمادی مادی برای بزرگداشت جوانان درگذشته است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    31-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    927
  • دانلود: 

    190
چکیده: 

ایده ی«ادبیات جهانی» یکی از مهم ترین ارکان زندگی فکری و ادبی گوته بوده است، و شکل گیری و تکوین آن نشان از عمق ارادت گوته به ادبیات بیگانهو اذعان او به ظرفیت های موجود در ادبیات دیگر کشورها دارد. این ایده، افزون بر چشم انداز فرهنگی و ادبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی دارد، و جهان وطنی بودن آن، سبب شده است که در تقابل با بینش های افراطی ملی گرایانه باشد. امروزه با اوج گیری دیدگاه ها و جنبش های ناسیونالیستی در بسیاری از کشورهای دنیا، ایده ی ادبیات جهانی دوباره اهمیت یافته است. در پژوهش حاضر، دیدگاه گوته با باورهای ملی گرایانه مقایسه شده است. نتیجه آنکه گوتهبر «گشودن دروازه های ادبیات ملی به روی ادبیات دیگر ملت های دنیا، لزوم تأثیرپذیری متقابل فرهنگ و ادب ملل از یکدیگر، و دعوت از متفکران و ادبای جهان به شرکت در تبادلات فکری و فرهنگی» تأکید کرده، وبدین ترتیب ماهیتی فراجغرافیایی، فراملی، فراقومی و فراناسیونالیستی به ایده ی خود داده است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 927

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 190 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مخبر دزفولی فهیمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    45-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2711
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

حاج بکتاش ولی خراسانی از شیوخ صوفی بود که پس از حمله ی مغول به ایران، موطن خویش، خراسان راترک گفت وبعدازچندی سیر وسفر، درآناتولی مستقر شد. منابع هم عصرش او را شیخی عارف و روشن روان واز واصلان خراسان دانسته اند. حاج بکتاش ولی با وجود آشنایی با رهبران جنبش سیاسی-اجتماعی بابائیان علیه سلاجقه روم، وکشته شدن برادرش در اینجنبش، خودرااز بابائیان دور نگهداشت وبه تربیت دراویش پیرو خود، که در این دوره ابدال نامیده می شدند، پرداخت. با قدرت گرفتن عثمانی ها مکتب بکتاشیه سامان گرفت و از طریقینی چری ها، در سراسر قلمرو عثمانی رواج یافت. ماهیت ضدسلجوقی قیام بابائیانسبب کم توجهی مورخان این دوره به یافتن علل و انگیزه های این قیامیا پرداختن به شخصیت رهبران آن شده است. از سوی دیگر، به دلیل تأسیس ورواج مکتب بکتاشیه پس ازمرگ حاج بکتاش، او در کانون توجه وعلاقه ی بکتاشیان قرارگرفت، وکرامات ومعجزات غریبی به اونسبت داده شد، و به همین سبب به سختی می توان چهره ی واقعی او را بازشناخت. این مقاله با بررسی منابع تاریخی دوره ی شکل گیری بکتاشیه و منابع عرفانی مربوط به شیوخ صوفی هم دوره ی حاج بکتاش ولی در آناتولی، و مقایسه ی آنها با منابع عرفانی علوی-بکتاشی به بازشناسی شخصیت تاریخی وی می پردازد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2711

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حیدری احمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    59-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    535
  • دانلود: 

    157
چکیده: 

این مقالهدر پی آن است که بر مبنای مؤلفه هایفلسفه ی اخلاق وجودی، عملکرد اخلاقی پیامبر اسلام را در سال های مدینه تحلیل کند. در این فلسفه ی اخلاق، پیش زمینه های وجودی پدیدارهای اخلاقی و ارزیابی عملکرد انسانی از منظر اگزیستنسیال مد نظر است. با این رویکرد، رفتار عملی پیامبر اسلام با توجه به تعلق وجودی او تفسیر می شود و بر مبنای آن می توان بسیاری از خطاهای تاریخی ناظر به جهت گیری های غیروجودی را تصحیح کرد، که از میانآن خطاها می توان به نحوه ی سلوک پیامبر با اقلیت های دینی اشاره کرد. مفاهیمی مانند «زیست جهان» و «تجربه ی زیسته» پیامبر اسلام، در این مقاله جایگاه برجسته ای دارد. این مفاهیم بیان گر جهانی است که به بداهت های پیشاعلمی و تجربه های زیستهگره خورده است، و از ایننظر در مقابل نگاه مبتنی بر موضوعیت نفسانیبه جهان قرار می گیرد که در آن صرفاً ملاحظات «نظری» و «علمی» تعین بخش اند. در این رویکرد، حیات فرهنگیپیامبر مد نظر است و مجالی برای تحلیل اعمال اخلاقی او، در شرایطی که مستندات تاریخی مردد و مبهم اند، فراهم می شود. در این رویکرد وجودی، سلوک پیامبر اسلام، تاریخی را بنیاد می گذارد که بعدها در تفکر حضرت علی (ع) و اهل بیت، در قالب صبغه ی عرفانی اندیشه ی شیعه شناخته می شود، و به قول علامه طباطبائی «مصدر عرفان» است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 535

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 157 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

القزوینی سیدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    75-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    111
چکیده: 

امامان شیعه در مدینه علم و معرفت خود را از طریق پیروانشان ترویج می کردند. پیروان امامان، که به شیعه معروف بودند، گفته ها و آموزه های آنان را ثبت و ضبط می کردند و یا به خاطر می سپردند. این گفتارهای ثبت شده بعدها عنوان اخبار به خود گرفت، و به دسته ای از آن ها که سلسله راویان متعدد نداشت، اخبار آحاد (جمع خبر واحد) گفته شد. مشروعیت و حجّیت خبر واحد از همان دوره ی شکل گیری فقه شیعی مورد بحث و مناقشه بوده است. ابن ابی عقیل، ابن قبه، شیخ مفید، سید مرتضی، ابن زهره، ابن برّاج، طبرسی، ابن ادریس، و ابن شهرآشوب از فقها و اصولیان شیعیِ متقدمی بودند که حجّیت خبر واحد را انکار می کردند. چند تن از علمای شیعه ی معاصر نیز اعلام کرده اند که حجّیت خبر واحد را نمی پذیرند، و از فقیهان می خواهند که ساختاری جدید از فقه شیعی ایجاد کنند که عاری از خبر واحد باشد. اما پرسش اینجاست که این انگاره تا چد حد امکان تحقق دارد؟ فقیهان معاصر می گویند خبر واحد می تواند جای خود را به دیگر ابزارهای فقهی همچون قواعد کلی قرآن، خبرهای متواتر، عقل، و اجماع بدهد. اما آیا این رویکرد منجر به شکل گیری ساختاری کاملاً جدید از فقه نمی شود؟ این مقاله بخشی از جریان پژوهش درباره ی نقش خبر واحد در فقه شیعی است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 111 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Ajorlou Hossein

نشریه: 

SPEKTRUM IRAN

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    87-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    288
  • دانلود: 

    61
کلیدواژه: 
چکیده: 

GERMAN: In den letzten Jahren sind wir Zeuge davon, dass bewaffnete terroristische Gruppen in der westasiatischen Region entstanden sind. Diese Gruppen haben durch ihre Maßnahmen ein grausames Bild von den islamischen Vorschriften präsentiert, von der Wiederbelebung des Emirates und des islamischen Kalifats gesprochen, gegen die regierenden Staaten im Westen Asiens gekämpft, durch ihre Attentaten in und außerhalb der islamischen Welt sowie durch Bestimmung neuer geopolitischen Grenzen die Aufmerksamkeit der Welt auf sich gelenkt.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 288

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 61 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0