برای مدیریت تردد و فشردگی خاک در مزرعه نیاز است تنش وارد شده به خاک در اثر عبور تایر ماشین تا سطحی کمتر از ظرفیت باربری خاک (تنش پیش تراکم، σ pc) کنترل شود تا تردد ماشین باعث افزایش تراکم نگردد. تنش پیش تراکم تابعی است در درجه ی اول از رطوبت خاک و در درجه ی دوم از بافت خاک. هدف اصلی از این مطالعه، توسعه ی یک الگوریتم تجربی-تحلیلی برای پیش بینی روز انه ی تنش پیش تراکم خاک در مزرعه ای در دانشگاه شهرکرد است. تحلیل های آماری نشان می دهد که با استفاده از متغیرهای هواشناسی هر سال شامل داده های بارش همان روز و روز قبل، دما، تابش و سرعت باد می توان تغییرات رطوبت خاک را به خوبی پیش بینی کرد (85/0 R2 = و % 3/3 (RMSE=. برای تعیین ارتباط بین رطوبت خاک و تنش پیش تراکم، نمونه های خاک در سه سطح چگالی ظاهری 15/1، 22/1 و Mg m-3 3/1 و چهار سطح رطوبتی 10، 15، 20 و 25 درصد وزنی در آزمایشگاه تهیه و روی آنها آزمون فشار گام به گام تک محوری محصور اجرا شد. تنش پیش تراکم از نقطه ی بیشینه ی انحنای منحنی لگاریتم تنش-نسبت پوکی با تحلیل تابع گمپرتز تخمین زده شد. با استفاده از مدل تحلیلی ایلبانا و ویتنی و با ارتباط تجربی بین شاخص مخروط و تنش پیش تراکم، پیش بینی تنش پیش تراکم از یک بافت خاک به کلیه ی بافت ها تعمیم داده شد. نتایج بررسی ها نشان می دهد که این مدل تحلیلی اثر رطوبت را در تغییر تنش پیش تراکم به خوبی بیان می کند. الگوریتم طراحی شده در این مطالعه مd تواند در مدیریت و تردد ماشین و تعیین روزهای تردد پذیر هر سال زراعی استفاده شود.