نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1749
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1749

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

انوار سیدامیرمحمود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1348
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

شیخ حسن بورینی و عبدالغنی نابلسی، از جمله ادیبان و عارفان تازی را، شرحی ادبی و عرفانی و زیبا و رسا و ایمانی، بر قصیده خمریه ابن الفارض شاعر و عارف بزرگ مصری است که نگارنده طرح به تعریب و تصحیح و شرح آن پرداخته و دیبای سخن را با نگارش اشعار پارسی و تازی نگارستانی ساخته و بر عروس عرفان انداخته، و در سرآغاز این گفتار به انشاد قصیده ای عربی به بحر رمل به عنوان «خمر العشق الالهی» پرداخته که به اقتفا و استقبال از خمریه فارضیه سروده و آنرا به «انوار المدام و اسرارالکلام» معنون ساخته است و سپس متن خمریه را به همراه شرحی منظوم و عرفانی از خود به پارسی آورده که در آن ضمن ترجمه و شرح ابیات خمریه به کشف رموز و حقایق آن پرداخته و بر احوال سلطان عشق و ایمان الهی حضرت حسین بن علی علیه آلاف التحیه و الثناء و قهرمانان کربلا تطبیق داده و سرانجام به شرحی منثور و منظوم درباره باده محبت و عشق و معرفت که ساغر آن روح والای محمدی و ساقی آن جان عالی علوی است دست یازیده و از عقاید و نظریات عارفانی بزرگ یاد کرده و گهگاه به نظم فارسی آورده است تا ان شاء الله مبتدیان را در فهم حقایق عرفانی به کار آید و منتهیان را نشاط و سرور افزاید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غفاری حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    21-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    851
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دکارت فیلسوف مشهور فرانسوی، که به تعبیری او را بنیانگذار فرهنگ جدید غربی تلقی کرده اند، در مساله وجود خدا، دارای تاملات و تفکرات نسبتا نوینی است.از آن میان، براهین ویژه ای است که او به عنوان برهان وجود خدا ابداع نموده یا تقریر نوینی از آنها به دست داده است.در این مقاله، یکی از این براهین که برهان «علامت تجاری» یا «اثر مخصوص سازنده» نام گرفته است مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این ارزیابی مهمترین انتقادات معاصرین دکارت در این باره و پاسخهای دکارت به آنها و نیز داوری و انتقاد مستقل نگارنده نسبت بدان، در معرض قضاوت خوانندگان قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 851

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طالب زاده سیدحمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    39-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1764
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

کانت ادعا کرده است که اندیشه های دیوید هیوم فیلسوف تجربی مذهب قرن هیجدهم انگلستان او را از خواب جزمی مذهبان بیدار کرده و مهیای طی طریق جدیدی در تفکر نموده است که خود کانت آن را طریق نقادی می خواند. در این مقاله کوشیده ایم تا نسبت تاریخی و معرفت شناسی کانت را با دو اثر برجسته هیوم یعنی «رساله درباره طبیعت انسانی» که در این مقاله اختصارا «رساله» خوانده شده و «تحقیق درباره فهم انسانی» که اختصارا «تحقیق» نامیده شده است نشان دهیم و نحوه تاثیر عام این دو نوشتار هیوم را در حوزه فلسفی آن روزگار آلمان و تاثیر خاص آنها در اندیشه کانت مورد بررسی قرار دهیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1764

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قوام صفری مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    59-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3128
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اصول اولیه، در چشم ارسطو، مبادی معرفت اند و بر هر گونه علم تجربی و عقلانی و تصوری و تصدیقی تقدم دارند. این اصول اثبات ناپذیر و در عین حال بدیهی و یقینی اند. اصل عدم تناقض، در این میان مبدا المبادی است و هر گونه سخن با معنی بر آن مبتنی است. این اصل، به همراه اصول دیگر، نه فطری و نه اکتسابی است، به این معنی که از راه استدلال نمی توان آن را اکتساب کرد. با این همه ارسطو معتقد است دو قوه ادراک حسی و قوه شهود عقلانی (نوس) در انسان قادرند آن را تحصیل کنند. هدف از این مقاله ارایه طرح گونه راهی است که ارسطو آن را راه پیدایش اصل عدم تناقض در ذهن انسان می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رسولی عین اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    77-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1020
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله سعی بر آن است که تا خواننده با مفاهیم متعدد عدم در حوزه فلسفه (به طور مختصر) و در حوزه عرفان اسلامی مخصوصا عرفای شاعر، با شرح و بسط بیشتری با توجه به گنجایش مبحث؛ آشنا شود که در این راستا شواهدی از اشعار شعری همفکر با مولوی و از مثنوی معنوی و غزلیات شمس خود او، برای فهم دیدگاه آنان در مورد این مفاهیم ذکر گردیده است.برای پی بردن به تفاوت دو دیدگاه فلسفی و عرفانی نیز، ما در بخش نخست مقاله، نظرات فلاسفه و شعرای اندیشمند را در مورد مفهوم فلسفی عدم و در بخش دوم به طرح نظرات شعرای عارف به ویژه مولوی در مورد مفاهیم گوناگون عدم (از دیدگاه عرفانی) پرداخته ایم که عبارتند از: تسلیم محض، فروتنی و تواضع، خودشکنی و انکسار، فنای سالک الی الله در حق و بقای او به حق، محو، وجود مطلق یا وجود باری - تعالی-، منشا وجود و ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدیان عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    97-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2010
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

موضوع "وحدت وجود"، از مباحث دیرینه حکمت و عرفان است. پیش از حکما و عرفای مسلمان، حکمای یونانی از این موضوع سخن گفته اند. صوفیه و عرفا و سپس حکمای متالهی چونان حکیم ملاصدرای شیرازی و حکیم حاج ملاهادی سبزواری و پیروانشان، بر پایه ذوق و برهان و قرآن و سنت، بحث "وحدت وجود" را مطرح کرده اند. حکیم سبزواری، که از شارحان بزرگ و شاگردان نامدار ملاصدرای شیرازی است، در آثار و اشعار خود، ضمن پذیرش نظر عرفا، عقاید آنان را با برهان و شریعت درآمیخته و پیراسته و آراسته این موضوع را بیان کرده است. او بحث "وحدت وجود" را همه جا با "اصالت وجود" و "تشکیکی بودن نور وجود "پیوند زده و عقاید حکمای اشراقی و دیدگاه عرفا را با هم جمع کرده و بر اساس "حکمت متعالیه" شرح و تبیین نموده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2010

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

کیاشمشکی ابوالفضل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    117-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    812
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

عارفان همواره برآنند که نمی توانند یافته های شهودی و درونی خویش را آنچنان که باید، بیان کنند. پرسش اصلی این است که چرا نمی توان با استفاده از دستگاههای زبانی، یافته های عرفانی را بیان نمود؟ آیا این امر ناشی از ویژگی خاصی در یافته های مذکور است که قابلیت بیان پذیری به وسیله زبان را ندارند؟ یا این که اساسا ساختار زبان ساختاری است که از بیان یافته های مذکور ناتوان است. به بیان دیگر آیا نارسایی ناشی از ماهیت دستگاه زبانی است؟ استیس بر آن است که بیان پذیری (ineffability) تجارت عرفانی به این دلیل است که تجارب مذکور از قواعد منطقی پیروی ننموده و فرامنطقی هستند، در حالی که دستگاه زبانی برآمده از قواعد منطقی و بر پایه آنها استوار است، به همین دلیل است که وقتی می کوشیم تا یافته های عرفانی را به زبان آوریم دچار تناقض گویی می شویم. ولی محی الدین عارف بزرگ مسلمان دیدگاهی دیگر دارد. در این نوشته نظریه های مختلف در این مساله مطرح و مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 812

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غفوریان محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    139-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    589
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این نوشته پژوهشی است در باره ادبیات صدرالمتالهین و شیوه نگارش و توانمندی ادبی او. این فیلسوف توانمند، افزون بر چیره دستی در شعر و نثر پارسی و عربی، قلمی روان و دل نشین را در نگارش آثار خویش به کار برد و چونان گذشتگان خود از روشهای پیچیده و واژه های سنگین و دور از ذهن پرهیز کرد نوشته های او چشم نواز و دل نشین است و این ادبیات آن گاه که با لطافت اندیشه هایش درآمیخت، مجموعه ای شیرین و ژرف بر جای نهاد.هدف دیگر این مقاله بررسی دو عنصر مهم در دیدگاههای فیلسوف شیرازی است: یکی هماهنگی و سامانمندی میان آغاز و انجام این اندیشه هاست، که مجموعه اش یک دستگاه به هم پیوسته و منظم پدید آورده، که این ویژگی را در اندیشه های فلسفی باخترکره خاک کمتر می بینیم و فلسفه در آن سامان رفته رفته به بحثهایی پراکنده و بی ارتباط با هم کشانده شده است. ویژگی دیگر دیدگاههای صدرالمتالهین، گرایش عرفانی اوست که در سرتاسر حکمت متعالیه اش به روشنی می توان دید. بدین سان او چندگانگی فلسفه مشا، اشراق و عرفان را از میان برداشت فلسفه ای دل نشین و عرفانی، و عرفانی مستدل و پولادین عرضه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 589

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضوانیان قدسیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    159-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1831
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

قصه، بازتاب آرزوها و آرمان های انسان است؛ خواه به صورت افسانه، اسطوره و حکایت و خواه به شکل انواع داستان و رمان و ... قصه جز نخستین پدیده هایی است که گذشته از ایجاد سرگرمی، لذت خیال پردازی، کنجکاوی و دریافت اطلاعات، حس هنری انسان را ارضا کرده و می کند. به همین دلیل بخشی عظیم از ادبیات را، ادبیات داستانی شامل می شود و یکی از گونه های آن «حکایت عرفانی» است. بنیان سازنده (محور) حکایت های عرفانی، «کرامت» است که راوی برای اثبات آن و به دلیل آگاهی از تاثیر داستان، از چنین ساختاری بهره گرفته است. بسیاری از این حکایت ها، با معیارهای نقد داستان امروز، قابل بررسی است. بدین منظور، نگارنده، ساختار سه اثر عرفانی کهن - کشف المحجوب، اسرارالتوحید و تذکره الاولیا - را از نظر داستانی مورد بررسی قرار داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1831

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کاشانی ها زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (حکمت و عرفان)
  • صفحات: 

    173-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    791
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مساله زنان از مهمترین و اساسی ترین مسایلی است که پوششی به بلندای تاریخ خلقت انسان بر تن دارد. از آنجایی که در بسیاری از جوامع هنوز شان زن که مظهر جمال حق است، آنچنان که باید شناخته نشده است و زنان نیز آن طور که شایسته است خویشتن را باور نکرده اند و به سر سویدای وجود خود استعدادهای متعالی که خداوند به آنها از سر لطف و مرحمت عطا فرموده پی نبرده اند، بر آن شدم که با مقدمه ای ابعاد وجود زن و گورههای خداداد وجود او را بیان نمایم لذا به معرفی تعدادی از زنان عارفه ای که در طریق سیر و سلوک حق، معادن وجود خویش را کشف و استخراج نوده و با نیروی عشق و ایمان و با سلاح معرفت و شناخت به قله قاف عنقای مغرب راه یافته و به سیمرغ حقیقت دست یافته اند، پرداخته ایم. و چون در همان ابتدای تحقیق، گسترده بحث را بسیار وسیع و عمیق یافتم، بر آن شدم تا به مهمترین زنان عارف بپردازم و ملاک و معیار مهمترین را داشتن آرا عرفانی آنها قرار دادم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 791

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button