Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

جعفری محمدتقی

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    86-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    435
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

به جد می توان گفت بخش عمده حیات علمی استاد علامه مرحوم محمدتقی جعفری به تامل در کلام و مرام امیرالمومنین علی علیه السلام و ترجمه و تفسیر گفتار آن حضرت گذشت که محصول آن تفسیر ناتمام 27 جلدی نهج البلاغه است. سپاس خدای را که به همت و اصرار فرزند برومندشان ترجمه نهج البلاغه به انجام رسید و هم اکنون روانه بازار کتاب گردیده است و دریغا که پرداختن به موضوعات دیگر مجال اتمام تفسیر را از آن استاد گرفت. آنچه تقدیم می گردد، مقدمه استاد بر ترجمه نهج البلاغه است که بیست و دو روز پیش از رحلت، و به دنبال معالجات پزشکی در کشورهای نروژ و انگلستان، در همان ایام بیماری و معالجه نوشتند و تاکید فرمودند که: این مقدمه عینا اول ترجمه کامل متن نهج البلاغه علی (ع) چاپ شود. جای بسی تامل است که فردی در تمام عمر، حتی در اوج و شدت بیماری هم قلم را بر زمین نگذاشت و مقهور رنج و درد نشد. خداوند متعال رحمت واسعه خویش و برکات بی بدیل آن جهانش را شامل حال او گرداند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بلومفیلد لی

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    57-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3332
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

کتابنامه نویسی با Referencing با بیبلیوگرافی یا کتابشناسی Bibliography تفاوت دارد. بخش کتابشناسی فهرستی از تمام کتابها، مجلات، گزارشها و مانند اینهاست که نویسنده آنها را خوانده و مفید ارزیابی نموده ولی مستقیما ذکری از آنها ننموده است. در کتابشناسی کتابهای موجود در کتابخانه های معین یا موضوعی مشخص و یا دوره های خاص را بصورت فهرست جمع آوری می کنند.مانند فهرست تاریخ سفرنامه، سیاست نامه و جغرافیای خطی کتابخانه ملی و نظایر آن. و یا کتابشناسی هایی مانند صورت کتابهای فهرست شده در کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد (1369). دانشگاه فردوسی و کتابخانه مرکزی، کتابشناسی ها معمولا از روی عنوان کتابها منظم می شوند. در ضمن معمولا دارای حداقل دو فهرست در آخر مجموعه نیز می باشند که یکی فهرست الفبایی نویسندگان و مولفین و دیگر فهرست موضوعی کتابهاست. بنابر این هر کتاب یا موضوع را می توان در سه جا ردیابی کرد ( به توضیحات اول کتابشناسی ها توجه کنید).خانم لیابلوم فیلد مسوول هماهنگی پایان نامه های دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دانشکده آموزش پزشکی در دانشگاه نیوساوث ویلز استرالیا و مدرس نحوه نگارش مآخذ می باشد و در این رابطه نوشتاری را تدوین نموده است. بلحاظ جامعیت این نوشتار ترجمه آن همراه با اضافات و ملحقات به خوانندگان عزیز تقدیم می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسلامی تبار شهریار

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    71-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    659
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

اطلاع شاغلین حرف پزشکی و وابسته به آن از علوم مربوطه موجبات اعتلای اندوخته های علمی آنان را فراهم می آورد لکن اعمال صحیح علوم و اطلاعات آموخته شده، صرفنظر از غنای علمی، مستلزم آگاهی از مقرراتی نیز می باشد که بدون رعایت آن ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد و چه بسا در مواردی جبران آن دشوار گردد. چنین وقایعی احتمال دارد که در اثر خطایابی احتیاطی پزشک در حین درمان بیمار به جهت عدم رعایت مقررات و موازین و یا نقض اصول و قواعد موضوعی از قبیل بی مبالاتی تشخیص اشتباه، خطا در عمل جراحی، سهل انگاری در انجام وظایف قانونی، هر نوع افراط و یا تفریط و کوتاهی در درمان، درمانهای غیراصولی منتج به تحمیل مخارج غیرضروری به بیمار و تکرار کارهای خلاف موازین علمی و اخلاقی، نداشتن تخصص و تبحر، اشتباه یا تخلف در کاربرد ابزارآلات و یا تجهیزات مورد استفاده در امور پزشکی و یا انجام امور خلاف شئون و... که در مواردی ممکن است باعث نقص و از کارافتادگی عضوی شده و یا منجر به فوت بیمارشود در این حالات اگر پزشک مقصر باشد بالتبع او مسوول جبران خسارات وارده به بیمار خواهد بود ولی چنانچه مقصر نباشد و یا به مقررات حقوقی و کیفری مربوطه آشنایی داشته باشد میتواند حداقل مانع از تضییع حقوق مادی و معنوی خود شود. از طرفی احیانا در صورت هتک حیثیت از سوی افراد فرصت طلب نیز می تواند از حقوق خود دفاع نموده و نسبت به اعاده آن اقدام کند. در این ارتباط بر سازمانهای ناظر هم لازم است که علاوه بر نظارت دقیق بر عملکرد شاغلان مذکور، در مواقع مشاهده تضییع حق، بتوانند از اعضای خود حمایت قانونی کرده و مانع تضییع حقوق آنها شده و از عزت و احترام اینگونه مشاغل صیانت و حتی از انتشار اخبار و اطلاعات نادرستی که ممکن است موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آورد و حیثیت مشاغل موضوع بحث را بطور ناعادلانه و من غیرحق مورد تعرض قرار داده و یا جریحه دار نماید؛ دفاع کنند و اما در ادامه بحث در این شماره می خوانیم:علوم پزشکی در طی سالیان اخیر با پیشرفتهای شگرف بر وسعت و توانائی خود در شناخت انواع بیماریها و نحوه درمان با طرق مختلف از جمله طب رایج، طب مکمل و سنتی افزوده با اینحال استفاده از روشهای خاص و داروهای شیمیایی در بسیاری از روشهای طب رایج نیز همه روزه باعث درمان بیماریهای زیادی شده اما در مواردی بروز بیماریهای جدید و همه گیر به دلایل نامعلوم از جمله عوارض کوتاه یا درازمدت داروهای شیمیایی دامن گیر جامعه شده و باعث دلهره و نگرانی بیماران می گردد. لذا همانگونه که روزآمد کردن اندوخته های پزشکی بر هر پزشک لازم می باشد با توجه به کارآمد نبودن قوانین استنادی فعلی که حداقل به 40 سال قبل بر می گردد و عدم پیش بینی مسایل مبتلا به امروزی در مقررات جاری، بر قانونگذار و ناظران حفظ حقوق پزشک و بیمار نیز لازم است که قوانین و اهرم های نظارتی قانونی و مراجع تخصصی رسیدگی به تخلفات شاغلان حرف پزشکی را با مقتضیات زمان تطبیق دهند و لذا لزوم بازنگری در قوانین موجود و اصلاح آنها و ضرورت تطبیق با واقعیات زمان حال چه از لحاظ پیشرفت های علوم پزشکی و چه از نظر اهرم های نظارت بر درمان صحیح در عمل بیش از پیش محسوس می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 659

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ابراهیمی ابراهیم

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    10-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4432
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

انسان مرکب از جسم و روح است و بین جسن و روح نوعی اتحاد و تعلق وجود دارد. جسم موضوع علم طبیعی و روح موضوع علم الهی است. طبیب حکیم، هم واسطه فیض الهی در شفای امراض جسمی است و هم در شفای امراض روحی.همانطوری که امراض جسمی، روح را افسرده می کند. امراض روحی نیز جسم را نحیف بلکه متلاشی می سازد. سلامتی روح بر سلامتی جسم اثر می گذارد و سلامتی جسم بر سلامتی روح.بهترین سلامتی روح، پاکی دل است و بدترین امراض، بیماری حسد است. پزشکان به دو چیز توصیه می شوند. یکی اینکه باید همچون رسول خدا (ص) جامعه نگر باشند، دوم اینکه بیماران را از مراجعه بیجا به دارو و درمان باز دارند.بیماران به دو چیز توصیه می شوند. یکی اینکه باید درد را نعمت بدانند، زیرا گناهان را شستشو میدهد. دیگر اینکه سلامتی و طول عمر را از خدا طلب کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4432

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    41-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1480
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

سفالوسپوریوم آکرمونیوم اولین بار در سال 1948 توسط برتز (Brotzu) از دریایی در نزدیکی کانال خروجی کرانه ساردینیان Sardinian جدا گردید. در محیط آزمایشگاهی این نکته مشخص گردید که عصاره صاف شده از رشد این قارچ رشد استافیلوکوک اورئوس را مهار کرده و سبب درمان عفونتهای استافیلوکوکی و تب تیفوئید در انسان می گردد. این نکته نیز مشخص شد که مایع حاصل از رشد که مورد تغییر و تحول نیز قرار گرفت حاوی سه نوع آنتی بیوتیک است که به نامهای سفالوسپورین C, N, P نامگذاری گردید. با جداسازی هسته فعال سفالوسپورین 7, C آمینوسفالوسپورانیک اسید و با اضافه کردن زنجیرهای جانبی این امر ممکن گردید که بتوان ترکیباتی نیمه صناعی با فعالیت ضد باکتریال بسیار بالاتر از مواد اولیه ساخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1480

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    64-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    3080
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این مقاله، ابتدا تصویر مجملی از خود (Self) خود پنداره (Self concept) و عزت نفس (Self – esteem) و رابطه این سه ساختاربنیادی شخصیت انسان را ارایه کرده، سپس به مراحل شکل گیری و تحول خودپنداره بعنوان زیربنای عزت نفس، روشهای سنجش عزت نفس بمنظور مقدمه ای برای افزایش احساس ارزشمندی در کودکان و نوجوانان دارای نیازهای آموزشی ویژه و شیوه های عمده افزایش عزت نفس در آنها پرداخته ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3080

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تعاونی سیمین

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    75-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1577
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

ابوبکر محمد بن زکریای الرازی، طبیب کیمیاگر و فیلسوف نام آور شرق ملقب به جالینوس العرب که بین سالهای 925 -865 میلادی می زیست، زادگاهش شهر ری بود. وی همانقدر که طبیب می بود فیلسوف و کیمیاگر نام آور شرق بود. رازی حداکثر 35 سال طبابت کرد و میزان نوشتجات او بسیار زیاد است و این نشان می دهد که وی از هر دقیقه از وقت خود برای نوشتن استفاده می کرده است. وی اکتشافات بسیار ارزشمندی در شیمی تئوری انجام داده است که بعدها ارزش خارق العاده آنها معلوم شد و موجب گردید که این دانشمند برجسته، شهرتی جهانی و ابدی کسب کند و به عنوان یک شیمیست تراز اول به حساب آورده شود. وی در ابتدای جوانی به موسیقی عشق می ورزید و در این زمینه دائره المعارفی به نام فی جمال الموسیقی تالیف کرد. خودش نیز صدایی خوش داشت و عود را خوب می نواخت. وی در آن زمان زندگی خود را از راه صرافی می گذرانید. رازی در حدود سی سالگی سفری به بغداد کرد و در آنجا وقایعی برایش پیش آمد و تجربیاتی اندوخت که مسیر زندگی اش را به کلی تغییر داد و باعث شد که وی به طب علاقمند گردد، مقاله فوق نگاهی بسیار گذرا به سرگذشت او، ابتکارات، ابداعات و ویژگیهای طبی او و آثار مهم و نحوه تدریس وی به دانشجویان پزشکی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1577

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    26-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    514
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از آنجا که از مدتها قبل شاهد مسایل و مشکلات زیاد آموزشی کارورزان در بخش زنان و مامایی دانشکده پزشکی اصفهان بودیم برای شناخت بیشتر آن و با توجه به ارایه راه حلهایی که درسایر کشورها در مقالات ارایه گردیده طرحی تدوین و پس از تصویب معاونت پژوهشی اجرا گردید که مقاله حاضر استخراج شده از نتایج آن طرح است و هدف آن روشن تر شدن بخشی از وضعیت یادگیریهای کارورزان در بخش زنان و مامایی و ارایه یک راه حل مدیریتی بهبود کیفیت است.جمعیت مورد مطالعه 65 نفر از کارورزان زن و مرد از ورودیهای 67 می باشند که بخش زنان و مامایی خود را به مدت 2 ماه در سال 75 به پایان رسانیده بودند و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده و خوشه ای و ضریب اطمینان 95 درصد از بین 572 نفر انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه ای بود که در آن بیماریها و مسایل رشته زنان و مامایی از کتب مرجع مشخص و پس از مشورت با متخصصین و کارورزان به دو دسته کلی شایع (اورژانسی و سرپایی) و غیرشایع (اورژانسی و سرپایی) و جمعا چهار گروه تقسیم بندی گردید و شاخصهای مختلفی از وضعیت یادگیری کارورزان برای این چهار گروه تعیین و از طریق نظرسنجی، اطلاعات مربوطه جمع آوری شده، و سپس با معیارهایی (CRITERIA) که با نظر کارشناسان مشخص گردیده بود. مقایسه شد و فاصله (GAP) بین آنچه حداقل ضرورتهای یادگیری کارورزان بود با آنچه یاد گرفته اند تعیین گردید. ضمنا اطلاعات مربوط به کارورزان زن و مرد بطور مستقل تعیین و مقایسه شدند، زیرا وضعیت آموزش آنها متفاوت است.نتایج یادگیری تعدادی از موارد شایع سرپایی و اورژانس کارورزان زن و مرد در موارد مختلف به ترتیب به این شرح می باشد: توان تشخیص حاملگی در ماههای مختلف 89% و 65% مواجهه با بیماریهای عفونی در زمان حاملگی 11% و 10% داشتن بیماران مبتلا به سقط جنین 37% و 7%، مواجهه با زایمان طبیعی 79% و 29% رویت و توان اداره دیستوشیهای زایمانی 53% و5% اظهار گردید و رویت موارد سرطانهای پستانی و توده های دیگر آن و آمنوره اولیه بسیار پایین تر از حداقل لازم بود (حداقل های مورد انتظار در جداول متن ذکر گردیده است). همانگونه که مشاهده می شود. برای دانش آموختگانی که در حال خروج از دانشکده پزشکی و آماده ارایه خدمات به زنان جامعه هستند این دانش و توانمندی بسیار پایین تر از انتظاراست. پس از حصول این نتایج و انعکاس آن به مدیران اجرایی – آموزشی، آنها اقداماتی پراکنده در جهت بهبود آموزشها انجام دادند ولی از آنجا که غیر منسجم و بدون استفاده از الگوهای علمی تغییر کیفیت در آموزش، از جمله الگوی تضمین کیفیت بود تاثیر چندانی نداشت. این مقاله در پی ارایه راه حلهای کاربردی است تا از طریق آنها کیفیت آموزشهای بهتر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 514

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    13-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    936
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این پژوهش ارزیابی اطلاعات مدیریتی (شامل برنامه ریزی، پایش، هماهنگی ارزشیابی و ایجاد انگیزش) کارشناسان مسوول دانشگاه علوم پزشکی تهران برای مدیریت در واحدهای تحت پوشش مورد بررسی قرار گرفته است. داده های پژوهش نشان می دهد که بیشترین میزان آگاهی در مورد ایجاد انگیزش و بیشترین میزان عملکرد در مورد برنامه ریزی بود. کمترین میزان آگاهی در مورد هماهنگی و کمترین میزان عملکرد در مورد ایجاد انگیزش بود. دیگر یافته های پژوهش نشان می دهد که بین سن و آگاهی و همچنین بین سن و عملکرد ارتباط معکوس وجود داشت. بین تجربه و آگاهی ارتباط معکوس وجود داشت اما بین تجربه و عملکرد ارتباط مستقیم وجود داشت. کارشناسان مسوول با رشته تحصیلی بهداشت از عملکرد بهتری نسبت به سایر رشته ها برخوردار بودند. مهمترین یافته پژوهش نشان می دهد که بین آگاهی و عملکرد ارتباط مستقیم وجود دارد (r=+0.24) یعنی هر چه آگاهی کارشناسان افزایش می یابد به عملکرد آنها نیز افزوده می گردد. اغلب کارشناسان مسوول هیچگونه دوره آموزش مدیریتی نگذرانده بودند (4/91%). بنابراین گذراندن دوره های آموزشی مدیریت و نیز کنترل کیفیت دوره های آموزشی برای کارشناسان مسوول ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 936

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    19-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    942
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چگونه می توان در جهت توسعه حرفه گام برداشت؟ چگونه می توان پرستاری را بعنوان علمی که مجموعه ای از دانش و تکنیک است، مطرح کرد؟ چگونه می توان به استقلال حرفه ای که یکی از اهداف مهم پرستاری است، دست یافت؟بدیهی است هر حرفه ای باید در فواصل معین به ارزشیابی عملکرد حرفه ای و برنامه های آموزشی خود مبادرت کند (فاکس 1982). علاوه بر آن میل به پیشرفت بهبود و جلوگیری از اتلاف منابع، انگیزه اصلی هر گونه فعالیت ارزشیابی است. با چنین بررسیهایی می توان به تاثیر فعالیتها و میزان دستیابی به اهداف با توجه به برنامه ها و استانداردها و اولویت های تعیین شده پی برد و تصویری از چگونگی فعالیتهای انجام شده به دست آورد.پژوهش حاضر بررسی کمی و کیفی تحقیقات دانشجویان پرستاری در مورد کودکان و نوجوانان طی ده سال اخیر در مراکز آموزش کارشناسی ارشد شهر تهران است. از مجموع 1005 پایان نامه موجود ، 200 مورد بعنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. تلاش و تاکید در جهت ارزیابی جنبه های مفاهیم، روش کار و ابعاد پژوهش در پرستاری کودکان با توجه به سطوح پیشگیری بوده است.مطالعه حاضر گذشته نگر و در تجزیه و تحلیل نتایج آن از آمار توصیفی استفاده شده است، گردآوری داده ها طی یک مرحله و بوسیله چک لیست انجام گردید. نمونه های پژوهش از بین تحقیقات سالهای 75 -65 بود که درخصوص کودکان 18 – سال در رشته پرستاری انجام گردیده است. برخی از نتایج به شرح زیر است:بیشترین تحقیقات در سال 74 به انجام رسیده و روند انجام این تحقیقات به سوی پژوهش های کاربردی است. اکثریت تحقیقات در محیط بیمارستان، مدارس و درمانگاهها و در گروه سنی بالای 6 سال انجام گردیده است. بیشترین نمونه ها به ترتیب کودکان، مادران بوده اند و والدین درصد کمتری را به خود اختصاص داده اند. بیشتر تحقیقات در پیشگیری سطح اول به انجام رسیده بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 942

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHAMS B. | ZAYANDEH M. | JAFARI NAHID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2000
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    26-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

There have been a lot of problems in learning experiences of interns in department of obstetrics and gynecology (Ob & Gyn), Isfahan University of Medical Sciences for the past several months. The objective of this study is to clarify the pitfalls in learning process during rotation in this department and also to suggest some recommendations for better management of the problems. The population of the study was sixty-five out of 572 interns who had finished their internship in the department of Ob & Gyn. They were selected by a multi-stage random sampling. The data were gathered by a self-administered questionnaire. The items were related to learning process and outcome of the most common emergency and outpatient health issues in Ob & Gyn. So called "MUST KNOW TOPICS". The interns' knowledge and skills regarding these topics were evaluated to show the gap between actual and desired status. Eighty-nine percent of females and 65% of males were able to diagnose a pregnancy in different months of gestation. Only 11% of females and 10% of males had cases of infectious diseases of pregnancy. Furthermore, 37% of females and only 7% of males were faced to a case abortion. Similarly, 79% of females and only 29% of males managed a patient in delivery room. As mentioned above, these figures are far bellow the desired status (the criteria). Although the deans and head of Dept. Tried to increase interns' exposure to the most common emergency and outpatient Ob & Gyn problems in different new hospitals and even showing them some video tapes about these "MUST KNOW TOPICS", observations of learning environment and interview with students did not show satisfactory change in quality. Because of these actions for improving quality of education were not following any special scientific model such as quality assurance (QA) or TOM. According to the present situation it may be suggested the administrators apply QA model. In this model one should collect data about indicators of input, process and outcome of curriculum and then set the priorities and standards of improvement. One set of these standards could be the same "MUST KNOW TOPICS". These should be determined by participation of all active members involved in learning process such as the dean, head of Dept., faculty members and students representatives. All of these team members should also be involved in other activities of quality improvement process to get the best possible result.      

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    32-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1616
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ویتیلیگو بیماری است که توام با اختلال و انهدام ملانوسیت های پوست بوده و علت ناشناخته ای دارد. بیماری منشا عفونی نداشته و با ماکولهای سفید شیری رنگ با حاشیه محدود همراه است. میتواند همراه اختلال عمومی و یا بدون آن باشد در هر دو جنس بطور یکسان بروز می کند. شیوع بیماری در جوامع مختلف متفاوت بوده و همه نژادها را میتواند درگیر نماید. در این مطالعه تغییرات دموگرافیک آماری تعیین شده و اثر متغیرهایی چون سن، جنس سابقه فامیلی، نوع و محل ضایعه مورد بررسی قرار گرفته است. انواع بالینی قرینه بودن یا نبودن ضایعات، پیدایش رنگدانه خود بخود (repigmentation) یا عدم پاسخ آن به درمان از متغیرهایی بودند که مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند. 86/26% افراد مورد مطالعه وجود بیماری مشابه را در فامیل خود ذکر می کردند. همراهی دیگر بیماریهای خود ایمنی چون ریزش موی منطقه ای در 6 نفر، پسوریازیس وهالونووس هر کدام 4 نفر ولیکن پلان را 1 نفر مشاهده گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

الهی فواد

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    37-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    627
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله یک مورد کودک دوازده ساله با آنوریسم تروماتیک در مسیر شریان اکسی پیتال شرح داده می شود. شرایط رسیدن به تشخیص قبل از عمل جراحی و علایم و نشانه ها و تشخیص افتراقی و نحوه مداوا و مروری بر لیتراتور شرح داده میشود. این بیماری در نوع خود بسیار استثنایی و بی نظیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button