Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    864
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 864

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    965
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4427
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    978
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2419
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    15
  • بازدید: 

    1616
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    1319
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1319

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1418
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4092
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4092

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1370
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1370

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

توکلی زاده جهان شیر

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    46-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    825
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این پژوهش، به منظور تعیین میزان شیوع علایم روانپزشکی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد، تمامی دانشجویان به تعداد 293 نفر (58 مرد و 234 زن) از طریق آزمون SCL-90-R مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج نشان داد که بیشترین شیوع علایم به ترتیب مربوط به «احساس غمگینی»، «احساس تنهایی» و «دلخور یا عصبی شدن»، «فشارهای روحی و گرفتگی» و «داشتن افکار و عقاید خاص خود» و کمترین شیوع آن مربوط به «فکر خودکشی»، «توهم شنیداری»، «میل به شکستن اشیا»، «داد و فریاد و پرتاب کردن اشیا»، و «کنترل افکار» می باشد.در ضمن دانشجویان در مقیاسهای افکار پارانوئیدی، اضطراب، حساسیت بین فردی و افسردگی آزمون نمره بیشتر و در مقیاسهای ترس مرضی، پرخاشگری، روان پریشی و شکایات جسمانی نمره کمتری کسب نمودند. همچنین بر اساس نتایج این آزمون و با استفاده از نقطه برش 66 میزان شیوع موارد مشکوک به اختلال روانی در نمونه 41 درصد (52 درصد در مردان و 38 درصد در زنان) تعیین گردید که بین میزان شیوع موارد مشکوک به اختلال روانی و متغیرهای جمعیت شناختی جنس، وضعیت تاهل و ترم تحصیلی ارتباط معنی داری وجود داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    104-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4319
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف نویسنده از نگارش این مقاله، ارایه کاربرد روان درمانی معنوی است که در عین برتری، ممانعتی برای چگونگی و روشهای سنتی درمان ایجاد نمی کند. عبارت روان Soul و روح Spirit که به شکلی جدایی ناپذیر به هم ارتباط دارند، به عنوان مفاهیم ماورای فردی از یکدیگر متمایز می شوند. اولی در جهت پرده گشایی از اسرار صمیمیت و تعلق در زندگی روزمره و دومی در جستجوی یافتن الوهیت در زندگی دنیوی می باشد. این مفاهیم برای یک درمانگر معنوی به زمینه درمانی رحم و دلسوزی که به معنی عشق و اعتقاد ورای خویشتن است، اطلاق می شود. به بیانی اختصاصی تر راه رسیدن به سرزندگی روان Soulfulness محتاج عشق به دیگران، عشق به کار و عشق به متعلقات است در حالیکه راه رسیدن به معنویت Spirituality نیازمند اعتقاد به مذهب، اعتقاد به یگانگی و اعتقاد به دگرگونی است. درمانگر می تواند با پرورش یک وجود سرزنده و معنوی و در عین حال هدایت درمان بالینی شخص بر پایه این شش اصل برتر، بیمار را به خود حقیقی خویش برساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4319

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسفندیاری غلامرضا

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    57-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1759
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مطالعه که به منظور بررسی عوامل استرس زا و رابطه آن با سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گرفت. تعداد 340 نفر از آنان به شیوه نمونه گیری تصافی انتخاب و پرسشنامه های عوامل استرس زا و سلامت عمومی (General Health Questionnaire GHQ) را تکمیل نمودند. اطلاعات بدست آمده بوسیله نرم افزار SPSS Win مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه از نظر سلامت روانی تفاوت معنی داری بین دانشجویان دختر و پسر، مجرد و متاهل، بومی و غیربومی، رشته های تحصیلی، سهمیه های قبولی، سال ورود به دانشگاه، دانشکده های مختلف و دانشجویان شبانه و روزانه مشاهده نشد.همچنین از نظر نمره عوامل استرس زا تفاوت معنی داری بین دانشجویان مجرد و متاهل، بومی و غیربومی، سهمیه های قبولی و دانشجویان شبانه و روزانه یافت نشد اما در ارتباط با این متغیر تفاوت بین دانشجویان دختر و پسر، رشته های تحصیلی، سال ورود به دانشگاه و دانشکده های مختلف معنی دار بود. مهمترین عوامل استرس زا از نظر دانشجویان، «نگرانی از سلامتی اعضای خانواده» و «نگرانی از آینده شغلی» ذکر شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1759

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شهیدی محسن | یوسفی فائق

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    4-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1427
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین مشکلات و معیارهای ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1378 اجرا شده است.تعداد نمونه 343 نفر دانشجو (154 پسر و 230 دختر) بوده که به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. نوع طرح توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روش تجزیه و تحلیلی اطلاعات به این شکل بوده که اطلاعات از طریق نرم افزار آماری SPSS win و با استفاده از میزان و درصد محاسبه شده است.نتایج این پژوهش نشان داد که 71.6% از دانشجویان مشکل اقتصادی، 65.9% ترس از دروغگویی و عدم صداقت طریق مقابل و 52.9% ترس از مشکلات بعد از ازدواج را مطرح نموده اند. همچنین در خصوص معیارهای ازدواج، نتایج نشان داد که 71.6% از دانشجویان مسوولیت پذیری، 85.9% ویژگی های اخلاقی، 72.7% اصالت خانوادگی، 53.9% اعتقادات دینی، 34.9% وضعیت ظاهری و 16.3% پولدار بودن فرد مورد نظر را مطرح کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    10-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    975
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مطالعه در زمینه بهداشت روانی دانشجویان با هدف بررسی رابطه احساس بیگانگی و خود پنداره در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 79-78 انجام گرفت. به همین منظور تعداد 384 نفر دانشجو به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای گزینش و با استفاده از آزمونهای احساس بیگانگی و خود پنداره مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج نشان داد که بین احساس بیگانگی و خود پنداره رابطه معنی داری وجود دارد (PV<0.001) به این نحو که افزایش احساس بیگانگی با خود پنداره ضعیف همراه است. بیشترین تعداد دانشجویان دارای احساس بیگانگی بالا و خودپنداره ضعیف به ترتیب 25% و 24.5% در سن 20 سالگی مشاهده شد.احساس بیگانگی در افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل شیوع داشت و آزمون کای دو رابطه بین احساس بیگانگی بالا و وضعیت تاهل و وضعیت سکونت را معنادار نشان داد ولی بین احساس بیگانگی و متغیرهایی مانند جنسیت، نوع رشته تحصیلی و وضعیت، همچنین بین خود پنداره ضعیف و جنسیت، وضعیت تاهل، نوع رشته تحصیلی و وضعیت سکونت رابطه معنادار آماری دیده نشد.بطور کلی احساس بیگانگی و خود پنداره ضعیف بعنوان بخشی از مشکلات بهداشت روانی، در دانشجویان شیوع بالایی دارد و این مطلب، ضرورت توجه و پرداختن بیشتر به مسایل عاطفی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی تاثیر گذار در محیط های دانشگاهی را می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

پیامنی شهلا

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    20-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4159
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

خوابگاه دانشجویی برای بسیاری از جوانان جایگزین نامناسبی برای محیط امن خانواده محسوب می شود برخورداری از حمایت و زندگی با خانواده از نیازهای مهم روانی و عاطفی در تمام گروههای سنی محسوب می شود مطالعات زیادی نشان داده است که شیوع اختلالات عاطفی و روانی در دانشجویان مقیم خوابگاهها نسبت به گروه همتای غیر مقیم در خوابگاه بالاتر است.این مطالعه توصیفی به منظور بررسی مشکلات اقامت در خوابگاه از دیدگاه دانشجویان مقیم خوابگاههای مجردی دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی تهران سال 1375 انجام گردیده است. اهداف ویژه بررسی شامل تعیین مشکلات دانشجویان در زمینه های رفاهی، بهداشت محیط و نحوه اداره خوابگاهها بود که به این منظور 300 نفر از دانشجویان دختر و پسر مقیم خوابگاههای مجردی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای حاوی سوالاتی در رابطه با ویژگیهای فردی و خانوادگی افراد نمونه و نظرخواهی از آنان در زمینه اهداف ویژه بررسی بود.این سوالات وضعیت مورد ذکر شده را از طریق یک مقیاس سه درجه ای (خوب، متوسط، بد) مورد سنجش قرار می داد نتایج مطالعه حاکی از آن بود که در مجموع 45.7 درصد از واحدهای مورد پژوهش واجد درجه بالای مشکلات اقامتی در راستای اهداف پژوهش بودند و تنها 1.3 درصد شرایط اقامت خود را در خوابگاه مناسب توصیف کردند بیشترین مشکلات دانشجویان مورد مطالعه بترتیب مربوط به عوامل رفاهی و بهداشتی و کمترین آن در رابطه با نحوه اداره خوابگاهها بوده است. استفاده از آزمونهای آماری وجود ارتباط معنی دار بین عوامل سن، جنس، مدت اقامت در خوابگاه، محل سکونت قبلی دانشجو و وجود فامیل با دوست نزدیک در تهران را با شدت مشکلات اقامتی در خوابگاه تایید نمود. همچنین در این بررسی پیشنهادات دانشجویان جهت بهبود وضعیت خوابگاههای دانشجویی جمع آوری گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    25-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    1337
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از محورهای ارزیابی سلامتی در جوامع مختلف بهداشت روانی آن جامعه است. دانشجویان بعنوان نخبگان و نیروی انسانی متفکر و خلاق در هر جامعه ای از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و به همین سبب تامین سلامت روانی ایشان نیز اهمیت دو چندان دارد. بدین منظور باید زمینه های اختلافات روانی ایشان در مقاطع مختلف مورد بررسی قرار گیرد.این مطالعه بر روی 227 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران که توسط آزمون SCL90-R در بدو ورود به دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته و در یک یا چند محور آزمون نمره بیش از یک را کسب نموده اند (قابل بررسی) انجام شده و نتایج حاصله از آن با مصاحبه شفاهی مقایسه گردیده است. بر اساس نتایج حاصله از آزمون SCL90-R بیشترین شیوع اختلالات در محور افکار پارانوئیدی «87 نفر (40.6%)» و کمترین آن در محور شکایات جسمانی «10 نفر (4.7%)» بوده است. بر اساس این مطالعه در مجموع اختلالات روانشناسی در دختران بیش از پسران بوده و گروه سنی 21-17 سال در محور افکار پارانوئیدی و گروه سنی 31-27 سال در محور افسردگی شیوع بیشتری را نشان داده است که از لحاظ آماری معنی دار بوده است. در مقایسه سهمیه های مختلف، اختلاف معنی دار آماری بین سهمیه های مناطق شاهد و ایثارگر در محورهای 9 گانه اختلالات روانشناختی بجز در محور ترس مرضی که در دانشجویان شاهد بیشتر بوده مشاهده نشده است. هر چند اختلال وسواسی – جبری در دانشجویان با معدل بالاتر (بیش از 17) بطور معنی داری بیش از سایر دانشجویان با معدل های دیگر بوده ولی میانگین نمره پرسشنامه دانشجویان در محورهای 9 گانه با معدل پنجم مختلف، تفاوت معنی دار آماری نداشته است. همچنین بین نتایج حاصل از آزمون SCL90-R و مصاحبه شفاهی انجام شده از ایشان در محورهای 9 گانه، تنها در محور افسردگی اختلاف معنی دار آماری مشاهده شده که در مصاحبه شوندگان بیشتر بوده است. که با توجه به فاصله زمانی بین تکمیل پرسشنامه و انجام مصاحبه (فاصله 2-1 سال) موید مطالعاتی است که ارتباط مستقیمی را بین شیوع افسردگی و افزایش سنوات تحصیل دانشجویان نشان داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    34-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    15
  • بازدید: 

    1634
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روانی در میان دانشجویان پذیرفته شده در سال 78-77 دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام گرفت. برای این منظور 203 نفر دانشجو (118 نفر پسر و 85 نفر دختر) بوسیله آزمون تشخیصی SCL-90-R مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که با توجه به نقطه برش (GSI=74%) 17.3 درصد از دانشجویان مورد بررسی مشکوک به اختلال روانی بوده اند. میزان اختلال در دو جنس دختر و پسر تقریبا مساوی بود. بیشترین شکایات افراد مشکوک به اختلال روانی بترتیب مربوط به مقیاسهای افکار پارانوئیدی، حساسیت در روابط متقابل و افسردگی بود. همچنین نتایج نشان داد که اختلال روانی در میان دانشجویان مجرد بیشتر از دانشجویان متاهل می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    39-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    984
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی و رابطه آن با نگرش فرد نسبت به مذهبی بودن در دانشگاه علوم پزشکی گرگان است.در این پژوهش 238 آزمودنی (122 مرد و 116 زن) دانشجو که به روش نمونه گیری غیر احتمالی و از نوع آسان وارد بررسی شده بودند، با آزمون افسردگی بک، جهت گیری مذهبی آلپورت، مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد، 32 مورد (15 مرد و 17 زن)، به دلیل نقص داده ها از بررسی خارج گردید.بطور کلی میانگین افسردگی دانشجویان زن کمتر از مرد بوده است (10.2 در برابر 10.9)، تفاوت معنی دار نبوده است. همچنین نتایج بررسی نشان داد که میانگین نگرش مذهبی دانشجویان مرد، کمتر از میانگین نگرش مذهبی زن بوده است (17.6- در برابر 18.1)، این تفاوت معنی دار نبوده است.خلاصه کلام، نتایج نشان می دهد که بین میزان افسردگی و نگرش فرد نسبت به مذهبی بودن، همبستگی معکوس معادل 0.58 وجود دارد و این همبستگی در سطح کمتر از یک هزارم معنی دار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 984

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2445
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

طراوت و شادابی، عملکرد فردی، اجتماعی و شغلی دانشجویان مرهون سلامت روانی آنان است و برداشتن موانع ولو بسیار کوچک از پیش پای آنها موجب ارتقا کمی و کیفی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی آنان خواهد بود.این مطالعه بمنظور درک و شناخت مشکلات دانشجویان و بررسی وضعیت روانی آنان در خوابگاهی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با روش توصیفی و مقطعی طرح ریزی شده است.بدین منظور 493 دختر و پسر دانشجوی مقیم خوابگاههای امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) (رشته روزانه) از نظر میزان شیوع اختلالات روانی و مشکلات دانشجویی مورد بررسی قرار گرفتند.سه پرسشنامه:1- نگرش دانشجویان در مورد مشکلات آنان در خوابگاه و دانشگاه2- آزمون سلامت روانی GHQ 28 سوالی3- آزمون شخصیتی 90 سوالی Scl 90-Rدر خوابگاه بین دانشجویان توزیع شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها و استخراج اطلاعات، اطلاعات مزبور توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که 38 درصد دانشجویان از آزمون GHQ و 27.1 از آزمون Scl 90-R مشکوک به عدم سلامت روانی هستند. در این پژوهش شایعترین اختلال موجود در دانشجویان دختر و پسر، اختلال پرخاشگری و سپس روان پریشی و در درجه سوم اختلال افسردگی بود.شیوع اختلال روانی در دختران با استفاده از آزمون Scl 90-R، 28.6 درصد و در پسران 25 درصد بود. اگر چه درصد اختلالات روانی در دختران بیشتر از پسرها بود ولی اختلاف معنی داری در این زمینه بین دختران و پسران وجود نداشت.نکته مهم دیگر این پژوهش وجود اختلالات معنی داری آماری بین سلامت جسمی، رضایت از پیشرفت تحصیلی غیر بومی بودن، دانشجویان و مشکلات غربت، وجود افراد معتاد در خوابگاه مشکلات شخصی و مشکلات خانوادگی دانشجو، عدم توانایی تحصیلی ایجاد مشکلات از جانب همکلاسی ها، بیماری شخصی و وجود افرادی با اختلالات رفتاری در خوابگاه از یک سو و سلامت روانی از سوی دیگر می باشد.نظرات دانشجویان در زمینه های مختلف با نمرات بهداشت روانی آنان مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.در پایان پیشنهادات مختلفی برای بهتر شدن وضعیت روانی دانشجویان و برداشتن مشکلات مختلف از پیش پای آنان ارایه شد و تاکید گردید که وجود مرکز مشاوره فعال و پویا در دانشگاه و کلیه خوابگاههای بزرگ امری ضروری و الزامی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

شریفی رضا

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    89-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

هدف از مقاله حاضر بررسی میزان تاثیر استرس ها و شیوه های مقابله ای دانشجویان علوم پزشکی بر سلامت روانی آنان است. در این رابطه، از نتایج پژوهشی با بررسی عوامل فشارزا، شیوه های مقابله ای و میزان سلامت روانی 2005 دانشجوی علوم پزشکی در 10 دانشگاه داخل کشور استفاده شد. بر اساس این نتایج دانشجویان به ترتیب بیشتر تحت فشار عوامل آموزشی، محیط خوابگاه، شغلی- اقتصادی، فردی و درسی- یادگیری هستند. دانشجویان مورد بررسی در مقابله با عوامل فشارزا از شیوه های مقابله ای عقلانی و در مراتب بعدی از شیوه های هیجانی و انفصالی- اجتنابی استفاده می کنند.بطور کلی نتایج این بررسی نشان می دهد که استفاده از روش مقابله ای هیجانی با استرسها، بالاترین همبستگی را با وضعیت سلامت روانی دانشجویان دارد و به تنهایی %51 واریانس اختلال در سلامت روانی دانشجویان را پیش بینی می کند. دومین متغیر موثر در این پیش بینی، میزان استفاده از روش مقابله عقلانی است. سومین متغیر پیش بینی، وجود استرسهای درسی- یادگیری می باشد و نهایتا چهارمین متغیر، وجود استرس های فردی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شریفی رضا

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    76-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    371
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

به منظور اعتباریابی پرسشنامه روشهای مقابله ای CSQ، پاسخهای 1759 دانشجوی علوم پزشکی از 10 دانشگاه نمونه کشور به پرسشنامه مذکور، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان می دهد عوامل اصلی پرسشنامه جدید CSQR سه عامل عقلانی، هیجانی و انفصالی است و بین عامل عقلانی با عامل هیجانی همبستگی منفی معنی داری وجود دارد. همچنین بین عامل عقلانی با عامل انفصالی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. هماهنگی درونی پرسشنامه تجدید نظر شده از طریق آزمون آلفای کرانباخ مورد تایید قرار گرفت و نشانگر هماهنگی و همبستگی معنادار مناسب عوامل سه گانه مقابله ای می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 371

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    84-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1402
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ورود به دانشگاه و شروع زندگی دانشجویی خود به نوعی سرآغاز رویارویی با مجموعه ای مجهولات، تحولات و تغییرات می باشد که بی شک پیامدهایی از قبیل احساس ترس، ناامنی به آینده، اختلالات انطباقی، رفتاری و اخلاقی در پی خواهد داشت. از آنجا که نماز، دعا، نیایش و مناجات در فرهنگ غنی اسلام ذکر محسوب می شوند و برابر آیات و روایات اذکار به عنوان یک سپر حمایتی انسان را در برابر مسایل و بلایا حفظ می نماید. لذا نگرش دانشجویان نسبت به اثر بخشی نماز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.پژوهش حاضر مطالعه ای است توصیفی – پایه ای، که روش نمونه گیری آن به صورت غیر تصادفی است. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه دو قسمتی می باشد که در اختیار 102 نفر از دانشجویان دختر و پشر غیر بومی ساکن در خوابگاه های دانشجویی گذاشته شده که پس از تکمیل، نگرش آنها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته های این پژوهش با توجه به محاسبات آماری و نمودارهای بدست آمده مبین آن است که تمامی نمونه ها با توجه به سوالات پرسشنامه در حیطه های نه گانه نگرش خود را نسبت به اثر بخشی نماز مثبت اعلام داشته اند. قرآن کریم در بیش از 120 آیه در سوره های مختلف درباره نماز، آداب، فضایل و اثرات آن نکات گوناگونی را متذکر شده که منجر به اثرات مثبت و فراوانی در نمازگزار می شود.نتایج این پژوهش مبین آن است که نمونه های مورد پژوهش نگرش خود را نسبت به اثر بخشی نماز در حیطه های اعتقادی، مذهبی و بهداشت روانی در حد بالا، در حیطه های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در حد متوسط و حیطه های تحصیلی، اقتصادی و جسمانی در حد پایین نسبت به سه حیطه اولیه اعلام داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

نجفی طیبه

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    89-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    876
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مراکز مشاوره دانشجویی با ارایه خدمات گوناگون به دانشجویان کمک می کند تا از عهده مشکلات خود برآیند و از فرصتهایی که در اختیار دارند استفاده کنند. فعالیت یک مرکز مشاوره دانشجویی نباید محدود به دانشجویان باشد، بلکه تمامی کسانی که در دانشگاه هستند باید از این خدمات بهره مند گردند. اساتید و کارکنان هر کدام به نوعی در ارتباط با دانشجویان هستند و ارایه خدمات به آنان در واقع کمک به دانشجویان است. از این رو در این مقاله خدماتی که مرکز مشاوره دانشجویی به اساتید و کارکنان می تواند ارایه دهد بطور اختصار بیان می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    93-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4491
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ازدواج یکی از مهمترین رویدادهایی است که تقریبا تمام ابعاد زندگی انسان را برای حدود نیم قرن تحت تاثیر قرار می دهد. مقاله حاضر به بحث راجع به ازدواج در دو بخش می پردازد. بخش اول به مراحل ازدواج و ویژگی های آن اختصاص دارد. در این بخش، مراحل ازدواج در سه دوره: قبل از انتخاب همسر، در آستانه انتخاب همسر، و پس از انتخاب همسر به بحث گذاشته می شود و در هر مرحله به ویژگی ها و برخی از آسیب های احتمالی آن اشاره می شود.بخش دوم مقاله به سبک های ازدواج که عمدتا با مایه های عاطفی است و سبک های ازدواج بر اساس ساخت خانوادگی و سرانجام با توصیه هایی راجع به یک ازدواج سالم به پایان می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2001
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    104-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    264
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The author proposes the practice of spiritual psychotherapy, which transcends but dose not preclude traditional modalities or strategies of treatment.The terms soul and spirit are distinguished as different transpersonal abstractions, yet are inextricably linked. The former aims at revealing the mystery of relatedness and intimacy in everyday life, the latter at finding the divine in universal life. For the spiritual therapist, these concepts are applied to a therapeutic context of care and compassion which means love and belief beyond oneself.More specifically, the way to soulfulness requires Love of Others, Love of Work, a94 Love of Bylonging, whereas, the way to spirituality requires Belief in the Sacred, Belief in Unity, and Belief in Transformation. By cultivating a soulful and spiritual existence, thus conducting one's clinical practice on the basis of these six tenets of transcendence, the therapist can guide the patient to reach his or her own authentic self.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 264

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button