هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر برنامه پرورش تفکر مبتنی بر خواندن انتقادی بر اساس مدل پرورش تفکر بروکفیلد (2012) بر هویت اخلاقی نوجوانان انجام گرفت.روش: روش پژوهش آزمایشی بوده و در چارچوب طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه ی پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه هشتم شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه ی پژوهش حاضر از یکی از دبیرستان های متوسطه دوره اول منطقه 2 شهر تهران و به صورت در دسترس انتخاب گردید. افراد نمونه 32 نفر از دانش آموزان یکی از کلاس های پایه هشتم این دبیرستان بودند. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه هویت اخلاقی بلاک و رینولدز (2016) مورداستفاده قرار گرفت. همه افراد نمونه ابتدا به پرسشنامه هویت اخلاقی پاسخ دادند. سپس به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه (هر گروه 16 نفر) قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش به مدت ده جلسه 70 دقیقه ای تحت آموزش بودند. در این مدت افراد گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. در پایان هر دو گروه مجدد به پرسشنامه هویت اخلاقی پاسخ دادند. تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره) صورت گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش بیانگر تفاوت میانگین گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در دو مؤلفه اعتماد به خود اخلاقی و یکپارچگی اخلاقی است.نتیجه گیری: نتیجه حاکی از آن است که الگوی خواندن انتقادی به دلیل فراهم ساختن فرصت شناختی تحلیل و بازبینی مفروضات، شواهد و نتایج در متن، می تواند در رشد هر دو بعد هویت اخلاقی نوجوانان مؤثر باشد.