مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

1403 - 1393

دوره(شماره)

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

عمادی سیدرسول

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    1-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    11
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: دانش آموزان در نظام آموزشی از راهبردهای مختلف یادگیری برای تحقق بخشیدن به یادگیری خود استفاده می کنند. مرور پیشینه پژوهشی اهمیت راهبردهای یادگیری در سطوح مختلف آموزشی را تأیید کرده است. لذا هدف پژوهش حاضر، آموزش راهبردهای شرح و بسط پایه و پیچیده بر عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش­آموزان دختر بود.روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مدارس دولتی پایه نهم ناحیه یک شهرستان همدان بود که تعداد 90 نفر انتخاب و در سه گروه 30 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. به گروه آزمایش اول راهبرد شرح و بسط پایه و به گروه آزمایش دوم راهبرد شرح و بسط پیچیده آموزش داده شد و گروه کنترل از روش مرسوم آموزش استفاده کرد. جهت جمع ­آوری داده ­ها از ابزار معلم ساخته در درس زبان انگلیسی استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای شرح و بسط پایه (F=37.22, p<0.01) و پیچیده (F=60.71, p<0.01) بر افزایش عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی تأثیر معناداری دارند. همچنین نتایج آزمون بنفرونی در مورد مقایسه اثربخشی راهبرها نشان داد اثربخشی راهبردهای شرح و بسط پیچیده نسبت به شرح و بسط پایه بر عملکرد زبان انگلیسی بیشتر است  (p<0.01).نتیجه گیری: یافته­ ها نشان داد راهبردهای شرح و بسط پایه و پیچیده بر عملکرد زبان انگلیسی مؤثر هستند و اثربخشی راهبرد شرح و بسط پیچیده بیشتر بود لذا پیشنهاد می ­شود معلمان از این راهبردها در جهت بهبود یادگیری زبان انگلیسی دانش ­­آموزان استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    19-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    17
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه به همراه تمرین­ های رایانه ­ای شناختی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص همبود با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود.روش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شم بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مبتلا به SLD+ADHD شهر اصفهان بودند. نمونه این پژوهش شامل 24 دانش ­آموز بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شم (14 نفر) و گروه آزمایش (14 نفر) قرار گرفتند. دانش آموزان با استفاده از مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC-IV)، مقیاس درجه­ بندی والدین کانرز و پرسش نامۀ تشخیص ناتوانی های یادگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین از پرسشنامۀ بریف و نمرات فارسی دو ترم دانش ­آموزان به منظور بررسی اثربخشی درمان در مرحلۀ پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه آزمایش در 15 جلسه 20 دقیقه ای در برنامه مداخله شرکت کردند.یافته­ ها: نتایج حاکی از اثربخشی معنادار مداخلۀ تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه همراه با تمرین­ های رایانه ­ای شناختی بر بهبود مولفه های کارکردهای اجرایی از جمله بازداری پاسخ (p<0.01, F=12.23, Ƞ2=0.42). توجه (p<0.01, F=27.18, Ƞ2=0.60)، حافظه کاری (p<0.01, F=15.11, Ƞ2=0.46) و برنامه ریزی (p<0.01, 70/ F=38, Ƞ2=02.66) بود. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس ناپارامتریک بهبود معنی داری را در نمرات فارسی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد (p<0.01, F=12.13).نتیجه­گیری: نتایج این بررسی نشان داد که این مداخله می تواند بر بهبود عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری خاص همبود با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تأثیر مثبت معناداری بر جای بگذارد؛ بنابراین می­توان نتیجه گرفت ترکیب روش­های درمانی تحریک مغز و تمرین­های شناختی می­تواند گزینۀ مناسبی در جهت توانبخشی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص همبود با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 17

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    43-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خودکارآمدی بر اساس نگرش به آموزش ترکیبی در معلمان مقطع ابتدایی شهر تبریز انجام شده است.روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه معلمان مقطع ابتدایی نواحی پنج گانه شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3199 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، 343 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه های نگرش به آموزش ترکیبی بنی هاشم و همکاران (2023) و پرسشنامه استاندارد باورهای خودکارآمدی اسچانن-موران و وولفولک (2001) استفاده شد. بررسی فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه همزمان صورت گرفت. کلیه تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 انجام شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت معنی داری بین مولفه های نگرش به آموزش ترکیبی با خودکارآمدی معلمان ابتدایی وجود دارد (0.001 = p و 0.33 = r). به علاوه نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که از میان مولفه های نگرش به آموزش ترکیبی، فقط مولفه انگیزه، پیش بینی کننده مثبت خودکارآمدی معلمان ابتدایی تبریز می باشد و مولفه های حجم کار، استرس و رفاه تاثیر معنی داری در پیش بینی خودکارآمدی معلمان ابتدایی شهر تبریز ندارند.نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن است که نگرش معلمان در رابطه با تکنولوژی های آموزشی باید بیش از پیش مورد عنایت مسئولان مربوطه قرار گیرد و با ایجاد نگرش مثبت در آن ها، روند تغییر آموزش از شیوه های سنتی به شیوه های جدید و ترکیبی تسهیل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    59-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط یادگیری نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت بر مهارت گوش دادن فعال دانش­آموزان پایۀ اول ابتدایی شهر نهاوند در سال تحصیلی 1403-1402 می باشد.روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی، از لحاظ ماهیت داده جزء پژوهش های کمی و از نظر شیوه اجرا جزء پژوهش های شبه آزمایشی می باشد که با طرح پژوهشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش­آموزان دختر پایۀ اول مدارس ابتدایی شهر نهاوند به تعداد 826 نفر که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش، حجم نمونه 40 نفر از دانش­آموزان دختر پایۀ اول ابتدایی بودند که با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به روش جایگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. داده­ها با روش­های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، واریانس) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس تک متغیره) با کمک نرم افزار 27spss تجزیه وتحلیل شدند.یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس برای آزمون هر سه فرضیۀ پژوهش نشان داد، محیط یادگیری نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت بر مؤلفه های مهارت گوش دادن فعال؛ یعنی مهارت توجه، مهارت پیگیری و مهارت انعکاسی دانش آموزان دختر پایۀ اول ابتدایی تأثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجه­گیری: کاربست صحیح و علمی محیط یادگیری نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت چه در حوزۀ آموزش رسمی و چه غیررسمی می­تواند بستر مناسبی را جهت بهبود گوش دادن فعال فراگیران در مؤلفه های مهارت توجه، مهارت پیگیری و مهارت انعکاسی فراهم نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    77-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    17
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: فراشناخت به آگاهی و مهار فراگیران بر فعالیت های فکری و یادگیری شان اشاره دارد و بر این اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانمند سازی فراشناختی بر حافظه دیداری-فضایی، کنترل توجه و برنامه ریزی در دانش آموزان انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 402-1401 بودند. انتخاب نمونه ها به صورت روش نمونه گیری در دسترس بود و حجم نمونه در این بخش نیز بر اساس نوع پژوهش دو گروه 17 نفره بود. ابزار پژوهش شامل تکالیف حافظه دیداریان بک و تست استروپ بودند.یافته ها: نتایج نشان داد روش توانمندسازی فراشناختی بر نمرات حافظه دیداری-فضایی، کنترل توجه و برنامه ریزی تأثیر دارد (p<0.05) و این تأثیر در مرحله پیگیری نسبت به پیش آزمون نیز معنی دار بود (p<0.05).نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش بسته توانمندسازی فراشناختی تدوین شده قابلیت بهبود حافظه دیداری-فضایی، انعطاف پذیری شناختی و برنامه ریزی را دارد و در مراکز آموزشی می تواند بکار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 17

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    95-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: در عصر حاضر، یکی از دغدغه های اصلی نظام های آموزشی دستیابی دانشجویان به یادگیری عمیق و معنادار است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فعال سازی شناختی و راهبردهای یادگیری شناختی با نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی و هیجان های پیشرفت انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 4439 نفر بود که به صورت تصادفی خوشه ای مرحله­ای تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1991)، فعال سازی شناختی فاوث و همکاران (2014)، خودکارآمدی تحصیلی پاتریک و همکاران (1997) و هیجان های پیشرفت پکران و همکاران (2005) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرم­افزارهای Spss-26 و Amos-24 انجام گرفت.یافته ها: یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که فعال سازی شناختی اثر مستقیم و معنی­داری بر راهبردهای شناختی در یادگیری دارد (0.01>P). همچنین، متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و هیجان­های پیشرفت نیز اثر مستقیم و معنی­داری بر راهبردهای شناختی در یادگیری دارند (0.01>P). علاوه بر این، فعال سازی شناختی به طور غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی تحصیلی و هیجان های پیشرفت اثر معنی­داری بر راهبردهای شناختی در یادگیری دانشجویان دارد (0.05>P).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    115-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: اعتیاد به اینترنت به عنوان یک مقوله تشخیصی در DSM-V به دلیل پیامدهای منفی آن بر سلامت روانی کاربران مورد توجه پژوهشگران قرار­گرفته­است. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تفکر خلاق در رابطه بین سیستم های مغزی رفتاری و ناگویی هیجانی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان می­باشد.روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه 2 شهر اردبیل در سال 1401 بودند که از میان آنها 250 نفر به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های ناگویی هیجانی تورنتو باگبی (1994)، مقیاس سیستم­های مغزی-رفتاری کارور- وایت (1994)، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و پرسشنامه تفکر خلاق هانی (1384) پاسخ دادند. روابط مستقیم داده­های جمع آوری شده با استفاده از نرم­افزار SPSS23 و Amos 24 و روابط غیرمستقیم با استفاده از بوت­استرپ مورد تحلیل قرار ­گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که بین سیستم فعال­ساز رفتاری و ناگویی هیجانی با اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معنادار و بین تفکر خلاق با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سیستم فعال­ساز رفتاری و تفکر خلاق رابطه مثبت و معنادار و بین ناگویی هیجانی با تفکر خلاق رابطه منفی و معناداری دیده شد. افزون بر این، تفکر خلاق در رابطه بین ناگویی هیجانی و سیستم فعال­ساز رفتاری با اعتیاد به اینترنت نقش میانجی را ایفا می­کند (0.05>p).نتیجه گیری: درک علل مرتبط با اعتیاد به اینترنت، ممکن است به جامعه این امکان را بدهد که افراد در معرض خطر را بهتر شناسایی کند و حتی سیاست هایی را برای بهبود آنها وضع کند. شناسایی متغیرهای زمینه­ساز گسترش اعتیاد اینترنتی می­تواند در پیشگیری، درمان و هم برای مداخله مناسب برای این رفتار اعتیاد­آور مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    135-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    35
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تاب­ آوری روان­شناختی بر بهزیستی روان­شناختی و سازگاری آموزشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ­ای بود.روش: طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون – پس­ آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ­ای در سال 1402 شهر ارومیه بود. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جای دهی شدند.  برای گروه آزمایشی، مداخله تاب ­آوری روان­شناختی اجرا شد در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس بهزیستی کودکان استرلینگ و پرسشنامه سازگاری آموزشی بود. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد میزان  Fاثر تعامل مراحل و گروه برای متغیرهای بهزیستی روانشناختی (31.284) و سازگاری آموزشی (19.048) معنی­دار است (p<0.001). همچنین تفاوت بین نمرات بهزیستی روان­شناختی و سازگاری آموزشی در مراحل پیش­ آزمون و پس ­آزمون و همچنین پیش ­آزمون و پیگیری معنی­ دار است (p<0.01).نتیجه گیری: یافته ­های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با مداخله تاب ­آوری روان­شناختی فراهم می­ کند و مشاوران و روان­ شناسان می­ توانند برای بهبود بهزیستی روان­شناختی و سازگاری آموزشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله­ ای از این مداخله استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 35

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    151-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: قدردانی یکی از به­روزترین و مطرح ترین سازه­های روانشناسی مثبت است که به عنوان یک هیجان، نگرش، فضیلت اخلاقی و صفت شخصیتی مفهوم سازی شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش قدردانی بر بهزیستی اجتماعی، احساس تعلق به مدرسه و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان نوجوان انجام شد.روش: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، همراه با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ناحیه 1 منطقه 14 تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی (20 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش قدردانی روش ایمنز قرار گرفتند، اما گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکرد. پیگیری نیز بعد از یک ماه صورت گرفت . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی (CFI) دنیس و وندروال (2010) و پرسش نامه های احساس تعلق به مدرسه (SSCS) بری و همکاران (2004) و پرسشنامه بهزیستی اجتماعی (SWS) کیز (1998) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس و همچنین نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش قدردانی به احساس تعلق به مدرسه، انعطاف پذیری شناختی و بهزیستی اجتماعی منجر می شود.نتیجه گیری: مبتنی بر این یافته ها، مداخله قدردانی می تواند بر بهزیستی اجتماعی، احساس تعلق به مدرسه و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان نوجوان اثرگذار باشد. مدارس می توانند به منظور افزایش احساس تعلق به مدرسه، انعطاف پذیری شناختی و بهزیستی اجتماعی دانش آموزان از تکنیک های مربوط به آموزش قدردانی استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسنی کاظم | خسروی سوران

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    173-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    19
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: حافظة دیداری یکی از فرایندهای شناختی مهم است که زیربنای تفکر و یادگیری می­باشد و نقشی مهمی در یادگیری، به خصوص مهارت های خواندن و نوشتن کودکان دارد. به همین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تقویت حافظة دیداری بر مهارت خواندن و نوشتن دانش­آموزان کم ­توان ذهنی آموزش پذیر انجام شد.روش: طرح پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی شهر مریوان در سال تحصیلی 1403  بود. از این جامعة آماری تعداد 30 دانش آموز به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش به صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. برای آزمودنی های گروه آزمایش، برنامة آموزشی تقویت حافظة دیداری در 10 جلسة 30 دقیقه ای، در مدت 40 روز اجرا شد. داده ها با استفاده از  دو آزمون محقق ساخته خواندن و نوشتن و آزمون نگه داری – دیداری بنتون، و به صورت پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری گردآوری و با روش آماری کوواریانس و تی همبسته  با نرم افزار Spss نسخة 24 تحلیل شدندیافته ها: نتایج پژوهش تحلیل کوواریانس نشان داد  که بستة توان بخشی حافظة دیداری بر بهبود مهارت خواندن (p<0.000, f=0.679) و مهارت نوشتن (p<0.000, f=0.555) تأثیر آماری معناداری داشته است.نتیجه گیری: نتیجه گرفته شد که تقویت حافظة دیداری به عنوان یک روش مداخله ­ای مؤثر، موجب بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش­آموزان کم توان ذهنی شده است؛ بنابراین، پیشنهاد می شود مداخله های لازم آموزشی برای معلمان مدارس با نیازهای ویژه در راستای تقویت حافظة دیداری انجام شود تا به عنوان روشی آموزشی برای اصلاح و بهبود نارسائی های خوانداری و نوشتاری دانش­آموزان کم ­توان ذهنی آموزش پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 19

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    191-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    37
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی­ بر انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و بی­ انگیزگی دانش آموزان پسر پایه نهم متوسطه انجام شد.روش: روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح گروه گواه است که شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه می­ باشد. جامعه آماری شامل کل دانش ­آموزان پایه­ نهم دبیرستان های پسرانه نواحی 1 و 2 شهرستان زاهدان در سال 1400-1399 بودند که تعداد 40 دانش­ آموز به روش نمونه ­گیری تصادفی چندمرحله ای در دو گروه 20 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند و در پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1989) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که روش آموزش انگیزش تحصیلی بر انگیزش بیرونی (0.015>p)، انگیزش درونی (0.001>p) و بی­ انگیزگی (0.001>p) دانش ­آموزان تأثیر معنی ­دار دارد.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، نتیجه حاکی از آن است که آموزش انگیزش تحصیلی باعث می ­شود دانش ­آموزان در تکالیف آموزشی بی انگیزه نباشند و از انگیزش تحصیلی (درونی و بیرونی) بیشتری برخوردار باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 37

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    207-228
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی سردرگم، سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه با اعتیاد به شبکه ­های اجتماعی مجازی در دانش ­آموزان بود.روش: روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه با روش نمونه‏ گیری خوشه­ ای تصادفی 600 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ­های پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد شبکه ‏های اجتماعی (SNAS)، پرسشنامه منزلت­ های هویت تحصیلی (AISQ)، مقیاس­ تجدیدنظر شده سبک ‏های دلبستگی بزرگسالان (RAAS)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم­ شناختی هیجانی (CERQ) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (ASEQ) بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. نرم ­افزار تحلیل داده ­ها SPSS نسخه 28 و AMOS نسخه 26 بوده است.یافته ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه بر اعتیاد به شبکه ‏های اجتماعی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی سردرگم، سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه با اعتیاد به شبکه ‏های اجتماعی نقش میانجی و معنادار دارد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که رابطة بین این متغیرها در مداخله های مرتبط با اعتیاد به شبکه ‏های اجتماعی دانش­ آموزان مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button