هدف: هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه به همراه تمرین های رایانه ای شناختی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص همبود با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود.روش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شم بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مبتلا به SLD+ADHD شهر اصفهان بودند. نمونه این پژوهش شامل 24 دانش آموز بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شم (14 نفر) و گروه آزمایش (14 نفر) قرار گرفتند. دانش آموزان با استفاده از مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC-IV)، مقیاس درجه بندی والدین کانرز و پرسش نامۀ تشخیص ناتوانی های یادگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین از پرسشنامۀ بریف و نمرات فارسی دو ترم دانش آموزان به منظور بررسی اثربخشی درمان در مرحلۀ پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه آزمایش در 15 جلسه 20 دقیقه ای در برنامه مداخله شرکت کردند.یافته ها: نتایج حاکی از اثربخشی معنادار مداخلۀ تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه همراه با تمرین های رایانه ای شناختی بر بهبود مولفه های کارکردهای اجرایی از جمله بازداری پاسخ (p<0.01, F=12.23, Ƞ2=0.42). توجه (p<0.01, F=27.18, Ƞ2=0.60)، حافظه کاری (p<0.01, F=15.11, Ƞ2=0.46) و برنامه ریزی (p<0.01, 70/ F=38, Ƞ2=02.66) بود. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس ناپارامتریک بهبود معنی داری را در نمرات فارسی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد (p<0.01, F=12.13).نتیجهگیری: نتایج این بررسی نشان داد که این مداخله می تواند بر بهبود عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری خاص همبود با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تأثیر مثبت معناداری بر جای بگذارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت ترکیب روشهای درمانی تحریک مغز و تمرینهای شناختی میتواند گزینۀ مناسبی در جهت توانبخشی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص همبود با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی باشد.