سابقه و هدف: امروزه مهم ترین عاملی که در تعلیم و تربیت دانشجویان نقش ایفا می کند، اساتید می باشند، لذا مراکز آموزش عالی برای تعیین شایستگی اساتید خود ملاک هایی را تعیین، تا عمل کرد آن ها را ارزشیابی و اساتید نمونه خود را مشخص تا با استفاده از آن، کیفیت آموزش را ارتقا بخشند. حال سوال این است که استاد خوب کیست و چه خصوصیاتی باید داشته باشد. به این منظور در این مطالعه به بررسی ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان پرداخته شده است.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در سال 87-1386 بر روی 133 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گرفت. از یک پرسش نامه دو بخشی که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته بود، نظرات دانشجویان در خصوص 24 ویژگی یک استاد خوب دانشگاهی در مقیاس نگرش سنج لیکرت به صورت بی اهمیت، کم اهمیت، نسبتا مهم، مهم یا بسیار مهم مورد پرسش قرار گرفت. سپس این ویژگی ها در 4 حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، شخصیت فردی و توانایی در ارتباط دسته بندی شد.یافته ها: 76 درصد دانشجویان خانم، 4/53 درصد دانشجویان رشته کارشناسی بودند. مهم ترین خصوصیات یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب تسلط استاد بر درس مورد تدریس، شیوایی بیان، نحوه سامان دهی و تنظیم درس و علاقمندی به تدریس بوده است. از طرفی دیگر، قاطعیت و سخت گیری، علاقمندی به پژوهش و سابقه تدریس از ویژگی هایی بودند که دانشجویان کم ترین اهمیت را برای آن قایل بودند. آزمون های انجام شده فقط معنی دار بودن رابطه بین جنس و ویژگی های حیطه شخصیت فردی استاد را نشان داد (025/0=P).نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، لازم است دانشگاه در جذب اساتید، تسلط علمی، شیوایی بیان و علاقه به تدریس را در امتحان های ورودی سرلوحه کار قرار داده و پس از پذیرش و قبل از شروع کار، اساتید را در کارگاه هایی که نحوه سازماندهی و تنظیم درس، روش های تدریس و چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب را آموزش می دهد، شرکت داده تا آنان با آموزشی موثرکه احساس رضایتمندی بیش تر در دانشجویان ایجاد می کند، کیفیت یاددهی-یادگیری را بهبود بخشند .