مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    706-714
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    17
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: هوادار شدن سلول های برجستگی استخوان گیجگاهی(Articular Eminence) به گونه ای از تنوع آناتومیکی اطلاق می گردد که می تواند زمینه ای برای ایجاد و گسترش ضایعات پاتولوژیک باشد .تمام قسمت های استخوان تمپورال، ممکن است توسط سلول های هوایی ماستوئید، هوادار شوند. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی پنوماتیزاسیون برجستگی مفصلی در رادیوگرافی پانورامیک بود. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، 5000کلیشه های رادیوگرافی پانورامیک بیماران 5 تا 60 سال مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی بابل و مراکز خصوصی رادیولوژی فک و صورت شهر بابل، جهت ارزیابی از نظر پنوماتیزاسیون برجستگی مفصلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. پنوماتیزاسیون برجستگی مفصلی از نظر سن، جنس، یکطرفه و دوطرفه، یونی لاکولار و مولتی لاکولار بودن مورد ارزیابی قرارگرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: شیوع حفره دار شدن برجستگی مفصلی در مردان و زنان حدود 1درصد بود، که از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود نداشت. شیوع درگیری یک طرفه بیشتر از شیوع درگیری به صورت دو طرفه بود. (68/0P=) بین سن و شیوع پنوماتیزاسیون مفصل ارتباط معناداری وجود داشت (001/0P=) به طوری که بیشترین فراوانی در افراد 30-15 سال مشاهده شد . نتیجه گیری: هنگامی که مداخله ی جراحی در ناحیه مفصل تمپورومندیبولار انجام می شود، حضور سلول های هوایی به منظور جلوگیری از نفوذ ناخواسته به بافت اطراف باید مورد توجه قرار بگیرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 17

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    715-723
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    35
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: سلامت دهان در سلامت کلی انسان نقش مهمی دارد. این مطالعه با هدف تعیین سواد سلامت دهان والدین و ارتباط آن با شاخص DMFT در دانش آموزان دختر یکی از مدارس شهر مشهد در سال 1402 انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بود که در یکی از مدارس دخترانه شهر مشهد انجام گردید. مدرسه به صورت در دسترس انتخاب شد و تمامی والدین و دانش آموزان مدرسه بصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. 623 دانش آموز بهمراه والدینشان در این مطالعه شرکت کردند. والدین پرسشنامه استاندارد سواد سلامت دهان را تکمیل کردند و شاخص DMFT دانش آموزان، توسط بهداشتکار دهان و دندان سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنا داری05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین سواد سلامت دهان والدین، 88/2±85/18 و میانگین شاخص DMFT دانش آموزان،27/2±04/2بود. نتایج آماری، ارتباط آماری منفی و معنی داری را بین سواد سلامت دهان والدین با شاخص(020/0=P) DMFT و تعداد دندانهای پوسیده دائمی دانش آموزان نشان داد(026/0=P) از بین اطلاعات دموگرافیک بررسی شده، تنها عاملی که با شاخص DMFT در ارتباط بود، درآمد خانواده بود(027/0=P) . سن، جنس، تحصیلات، نسبت و شغل نیز با سواد سلامت دهان والدین در ارتباط بود(05/0=P) نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که ارتقای سواد سلامت دهان والدین می تواند بر روی شاخص DMFT دانش آموزان تاثیر بگذارد. بنابراین به منظور بهبود شاخص DMFT در دانش آموزان باید مداخلاتی برای ارتقای سواد سلامت دهان والدین انجام داد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 35

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    724-737
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: افزودن نانوذرات به عنوان فیلر با هدف بهبود خواص مکانیکی رزین آکریلی و کاهش بروز شکست در آن ها انجام می گیرد. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر افزودن نانوذرات اکسید زیرکونیوم و اکسید تیتانیوم بر استحکام خمشی رزین آکریلی گرماپخت بود. مواد و روش ها: این مطالعه آزمایشگاهی، نانوذرات اکسید زیرکونیوم و اکسید تیتانیوم توسط ترکیب شدن با عامل اتصال دهنده سایلنی تری متوکسی سیلیل پروپیل متاکریلات اصلاح سطح شده و 25 نمونه رزین آکریلی با ابعاد (5/2*10*65 میلی ‎متر) ساخته و به 5 گروه شامل گروه کنترل، 1 و 5 درصد اکسید تیتانیوم، 1 و 5 درصد اکسید زیرکونیوم تقسیم شدند. استحکام خمشی توسط دستگاه Universal Testing Machine ارزیابی شد. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی Tukey تحلیل شدند، سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: افزایش معناداری در استحکام خمشی رزین آکریلی اصلاح شده با 1 درصد اکسید زیرکونیوم نسبت به نمونه کنترل با اختلاف میانگین 082/22 مگاپاسکال مشاهده شد. (p<0.001) این تفاوت در استحکام خمشی بین گروه کنترل با گروه های حاوی نانوذره بود(p<0.05). بالاترین و پایین­ترین استحکام خمشی به ترتیب در گروه های 1 درصد اکسید زیرکونیوم با میانگین 77/2±53/98 مگاپاسکال و 5 درصد اکسید تیتانیوم با میانگین 52/1±61 مگاپاسکال بود. تفاوت معناداری در استحکام خمشی بین گروه 1 و 5 درصد اکسید زیرکونیوم با میانگین 98/15 مگاپاسکال وجود داشت. (p<0.001) هم­چنین تفاوت معناداری در استحکام خمشی بین گروه 1 و 5 درصد اکسید تیتانیوم با میانگین 16/4 مگاپاسکال وجود نداشت(p=0.066). نتیجه گیری: براساس یافته­ها نانوذرات اکسید زیرکونیوم سبب بهبود و نانوذرات اکسید تیتانیوم سبب تضعیف استحکام خمشی رزین آکریلی می­شوند. همچنین با افزایش غلظت نانوفیلر، خواص مکانیکی رزین آکریلی تضعیف میشود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    738-753
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: امروزه نقش آموزش مجازی و تکنولوژی های جدید در آموزش بیش از پیش مطرح شده است. از همین رو، این مطالعه با هدف بررسی میزان پذیرش فناوری آموزش مجازی در دانشجویان دانشکده ی دندانپزشکی مشهد بر اساس مدل پذیرش فناوری انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی که از شهریور تا آذر 1400 در دانشکده دندانپزشکی مشهد انجام شد ، از پرسشنامه استاندارد کاربرد تکنولوژی در آموزش Davis (1986) استفاده شد. این مطالعه، ویژگی های جمعیت شناختی دانشجویان دندانپزشکی مانند جنس، میانگین نمرات و سال ورود را علاوه بر نمره پرسشنامه، جمع آوری کرد. این پرسشنامه 33 سوال داشت و نه عامل موثر(عوامل فردی، اجتماعی، سازمانی، نوآوری، درک مفید بودن کاربرد، درک آسان بودن کاربرد، نگرش نسبت به فناوری، تمایل به کاربرد و استفاده از فناوری) بر پذیرش فناوری را ارزیابی کرد. در نهایت 252 پرسشنامه معتبر جمع آوری شد. پس از جمع آوری اطلاعات ، داده ها در نرم افزار SPSS21 تحلیل شدند. یافته ها: در مجموع، 71٪ از دانشجویان (181 نفر) پذیرش خوبی نسبت به فناوری آموزش مجازی نشان دادند. میانگین نمره پذیرش0/7± 3/38 از 5 بود. درک مفید بودن، بالاترین امتیاز (میانگین 0/81 ± 3/78) و عوامل سازمانی، کمترین امتیاز (1/05± 2/6) را داشتند. تفاوت معناداری در پذیرش فناوری بر اساس جنسیت (p=0/53) یا سال ورود (p=0/32) مشاهده نشد. ویژگی های نوآوری (r=-0.17, p=0/005)، درک آسانی کاربرد (r=-0/13,p=0/02)، نگرش نسبت به فناوری (r=-0/14, p=0/02) و تمایل به کاربرد (r=-0/12,p=0/04) همبستگی منفی کوچک اما از نظر آماری معناداری با معدل دانشجویان نشان دادند. عوامل اجتماعی و سازمانی با میانگین نمرات بین 2 تا 3، پذیرش متوسطی را نشان دادند. نتیجه گیری: پذیرش آموزش مجازی از سوی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح خوب قرار داشت. اصلاح مولفه های اجتماعی و سازمانی می تواند باعث افزایش پذیرش فناوری آموزش مجازی بشود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    754-772
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: بخشی از وظایف دانشکده های دندانپزشکی این است که خدمات بهداشتی-درمانی دهان و دندان با کیفیت بالا و ارزان قیمت را ارائه دهند و همزمان با آن به آماده سازی فارغ التحصیلان شایسته از نظر مهارت و دانش برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بپردازند. از این رو هدف مطالعه حاضر، بررسی موانع دریافت خدمات درمانی در دانشکده دندانپزشکی اصفهان از دیدگاه بیماران بود. مواد و روش ها: طی این پژوهش کیفی که در سال 1402 انجام شد ، بیمارانی که به بخش تشخیص بیماریهای دهان دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 مراجعه کرده بودند، ولی در طی دو سال فالوآپ بعد از آن (تا سال 1401) برای دریافت هیچکدام از نیازهای درمانی خود مراجعه نداشتند، به صورت هدفمند برای پوشش مناسب بیماران بر اساس جنس ، سن و سطح تحصیلات، انتخاب و با آنها مصاحبه های نیمه ساختاریافته تلفنی انجام شد. برای اطمینان ازموثق بودن داده های کیفی از چهار معیار اعتبار، قابلیت اعتماد، تأیید پذیری و قابلیت انتقال استفاده شد. متن مصاحبه افراد شرکت کننده پیاده و وارد نرم افزار MAXQDA شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آنالیز محتوا انجام شد. یافته‎ ها: در نهایت با 25 بیمار، مصاحبه به حد اشباع رسیده شد. پنج تم اصلی و 15زیر تم به عنوان موانع دریافت خدمات درمانی، شناسایی شد. تم های اصلی شامل ظرفیت ارائه خدمت، دلایل شخصی، کیفیت، قابلیت پرداخت و دسترسی بود. 15 زیر تم شامل ارایه ندادن خدمات به کیس های خاص ، عدم ارایه درس در ترم، کمبود وقت، ترس و عدم اعتماد به مجموعه، عدم رضایت از خدمت، عدم رضایت از ارایه دهنده، مشکلات نوبت دهی، مشکلات مرتبط با دانشجویان (کارورز)، مسافت زیاد، بروکراسی غیر ضروری (ترتیبات اداری)، ازدحام، صف انتظار طولانی، تعرفه بالا و دیگر مشکلات مالی بود. نتیجه گیری: در این پژوهش، طیف وسیعی از موانع دریافت به موقع خدمات دندانپزشکی از جمله عوامل فردی، فاکتورهای مرتبط با نظام ارایه خدمت از جمله دسترسی، کیفیت و همچنین عوامل خاص و مرتبط با واحد ارایه خدمت (که در این طرح دانشکده دندانپزشکی بوده است)، از دیدگاه بیماران استخراج گردید. برنامه ریزی موثر دانشکده های دندانپزشکی جهت رفع موانع در پذیرش بیماران و ارتقا سیستم ارجاع می تواند با بالابردن رضایت بیماران، ماندگاری آنها را افزایش دهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    785-773
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    32
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: سواد سلامت، امروزه به عنوان یک شاخص تعیین کننده مهم سلامت و یک عامل سببی در اختلافات حیطه بهداشتی بین گروه های جمعیتی شناخته می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی رابطه بین سواد سلامت دهان و وضعیت سلامت دهان و دندان مادران باردار مراجعه کننده به کلینیک های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی بر روی 250 نفر از زنان باردار 18 تا 36 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. تمامی افراد از نظر سواد و عملکرد بهداشتی دهان و دندان به وسیله پرسشنامه استاندارد (Oral Health Literacy Adults Questionnaire) OHL-AQ مورد ارزیابی قرار گرفتند و به منظور آگاهی از وضعیت سلامت دهان، شاخص های (Decayed, Missing due to caries, and Filled Teeth )DMFT, (Oral Hygiene Index )OHI با روش معاینه، ارزیابی و در چک لیست ثبت گردید. برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: شرکت کنندگان 250 مادر باردار با میانگین سنی 63/4± 26/ 27 سال بودند. از نظر تحصیلات و وضعیت شغلی، گروه دارای فوق دیپلم ولیسانس با 8/46 درصد و مادران شاغل با 6/63 درصد بیشترین مشارکت را داشتند. میانگین نمره سواد سلامت )در حد متوسط( و میانگین نمره عملکرد بهداشتی، (درحد متوسط( ارزیابی شد. میانگین نمره شاخص DMFT، و میانگین نمره شاخص OHI نیز، بدست آمد. بین سواد سلامت و عملکرد بهداشتی با وضعیت سلامت دهان و دندان افراد رابطه معنی دار و معکوسی بدست آمد(P<0/001). نتایج رگرسیون نشان داد که داشتن تحصیلات به طور کلی به معنای سلامت دهان و دندان بهتر بود. دانشجویان و افراد شاغل نمرات مشابهی با زنان خانه دار داشتند اما از سلامت دندان ها بهتری برخورداربودند. به نظر می رسد آموزش عالی با نمرات کمتر جرم مرتبط بود. نتیجه گیری: با بررسی ارتباط سواد سلامت و عملکرد بهداشتی با وضعیت سلامت دهان و دندان، بنظر می رسید که با افزایش میزان سواد سلامت و افزایش عملکرد بهداشتی ، شاخص های سلامت دهان و دندان کاهش می یافت و وضعیت بهداشت دهان و دندان افراد مناسب تر می شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 32

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    786-798
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: شناسایی خانم های مبتلا به استئوپروز، یک موضوع مهم کلینیکی بوده و تشخیص آن قبل از ایجاد شکستگی ضرورت دارد. در سالهای اخیر تستهای تشخیصی بر پایه بزاق محبوبیت زیادی پیدا کرده است. وجود یک روش در دسترس و کم­هزینه، مثل بررسی شیمیایی بزاق دهان به منظور تشخیص و غربالگری استئوپروز ضرورت دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی مقادیر بیومارکرهای کلسیم و فسفر بزاق در بیماران یائسه مبتلا به استئوپروز و سالم بود تا مقایسه­ای در این مقادیر بین دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به استئوپروز صورت گرفته و پارامترهای بزاق به عنوان شاخص هایی برای تشخیص استئوپروز در زنان یائسه معرفی گردد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت مورد- شاهدی و با روش نمونه­گیری آسان انجام شد. تعداد 70 نفر از خانم های یائسه، 38 نفر (گروه شاهد) و 32 نفر (گروه مورد) انتخاب شدند. سنجش تراکم استخوان با روش DEXA انجام شد. نمونه­گیری بزاق برای اندازه­گیری بیومارکرهای کلسیم و فسفر ، به روش غیر تحریکی صورت ­گرفت. برای مقایسه میانگین متغیرها بین دو گروه شاهد و مورد، از آزمون t مستقل و برای محاسبه نقطه برش، حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی متغیرها، از منحنی راک [1] استفاده شد. یافته­ ها: میانگین کلسیم بزاق در افراد مبتلا به استئوپروز به طور معناداری بیشتر از افراد سالم بود (01/0= p). میانگین فسفر بزاق تفاوت معناداری بین افراد سالم و مبتلا به استئوپروز نداشت (44/0= p). ارزش تشخیصی بر اساس نتایج حاصل از منحنی راک برای هیچکدام از مارکرها مطلوب نبود. نتیجه­ گیری: یافته ­های ما پیشنهاد می­کند که غلظت کلسیم بزاق با مقدار نقطه برش مناسب، برای غربالگری زنان یائسه مبتلا به استئوپروز به کار رود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    799-819
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: استفاده از ابزارهای دیجیتال و اسکنرهای داخل دهانی،امروزه در دندانپزشکی بسیار رایج شده است.با این وجود مطالعات کمی در مورد دقت اسکنرها و روشهای کاربرد اسکنر که موجب افزایش دقت و سرعت اسکن میشود وجود دارد.در این مطالعه مروری،به بررسی فاکتورهای موثر در دقت اسکن می پردازیم. مواد و روش ها: پروتکل این مطالعه مروری بر اساس گایدلاین PRISMA بوده است. ما در پایگاه های اطلاعاتی Pubmed, Google Scholar, Scopus, Science Direct, Web of Science, Cochrane Library از سال 2015 تا 2024به جست و جو پرداختیم.از میان 100 مقاله مرتبط ،30 مقاله که بیشترین ارتباط به موضوع را داشتند،مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: در مجموع1060 مطالعه در ابتدا شناسایی شد و 50 مطالعه بر اساس عنوان و چکیده غربالگری شدند. مطالعات گزارش موردی یا مواردی که به مدل PICO ما مرتبط نبودند، حذف شدند. در نهایت، متن کامل 30 مطالعه بررسی شد. نتیجه گیری: فاکتورهای مختلفی در دقت اسکن تاثیر دارند.آگاهی از این فاکتورهای موثر موجب افزایش دقت، سرعت و کیفیت استفاده از اسکنرهای داخل دهانی می شوند. این فاکتورها عبارتند از اپراتور با تجربه تر، توجه به پیشنهاد شرکت سازنده در مورد استراتژی اسکن، اسکن با زاویه، فینیش لاین چمفر، دندان گردترو زوایای تیز کمتر، فاصله دو ایمپلنت ، نوع ترمیم دندان مجاور،توازی ایمپلنت ها،ناحیه قرارگیری ایمپلنت ها، محل قرارگیری بول اسکن بادی، سایز سر اسکنر، مکانیسم اسکنرها، دمای محیط، نور محیط، طول ناحیه اسکن، عرض بین مولری و وجود شکاف های کام یکطرفه و دو طرفه.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 21
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    820-839
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    27
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه:استفاده از ابزارهای دیجیتال و پرینترها، امروزه در دندانپزشکی بسیار رایج شده است. مطالعات زیادی در مورد فاکتورهای موثر در یک پرینت دقیق وجود ندارد.دراین مطالعه مروری،به بررسی فاکتورهای موثر در دقت پرینترهای دندانپزشکی می پردازیم. مواد و روشها:ما در پایگاه های اطالعاتیPubMed,Google, scholar, Scopus, Springer Link, Science Direct,وWileyاز سال 2017تا2024به جست و جو پرداختیم.در این مطالعه از میان120مقاله مرتبط به زبان انگلیسی و فارسی ،20مقاله که بیشترین ارتباط به موضوع را داشتند،مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری:فاکتورهای مختلفی در دقت پرینترها تاثیر دارند.آگاهی از این فاکتورهای موثر موجب افزایش دقت،ثبات ایعادی وثبات رنگ نمونه های پرینت شده می شود.این فاکتورها در چهار دسته کلی نوع پرینتر، فاکتورهای حین پرینت،ترکیبات مواد و پس از پرینت تقسیم می شوند.درمورد فاکتورهای حین پرینت،زاویه ی پرینت، و ضخامت الیه پرینت و فرآیند کیورینگ بر دقت پرینت ها تاثیرگذار است.در مورد ترکیبات مواد،پودر مورد استفاده در پرینترهای برپایه پودر و نوع رزین در پرینترهای رزینی موثر است.فاکتورهای پس از پرینت نیز شامل نحوه نگهداری ومدت زمان نگهداری است که بصورت معنی داری بر ثبات ابعادی تاثیر دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 27

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    48
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    840-855
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    31
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: اخلاق امروزه حرفه ای به عنوان یک جنبه اساسی و غیر قابل انکار در مهارت ها و رشته های مختلف شناخته می شود. بی احترامی به مبانی اخلاقی، می تواند تبعات آسیب زا برای جامعه بشری به همراه داشته باشد، به ویژه زمانی که ما با داده های بزرگ و پیچیده در رشته های مختلف علوم پزشکی روبه رو هستیم. رعایت اصول اخلاق حرفه ای در مراحل تولید داده و تجزیه و تحلیل آماری این داده ها، اطمینان از دقت و صحت نتایج حاصل از این داده ها در علوم پزشکی را تضمین می کند. هدف اساسی این مقاله، معرفی و تبیین اصول اخلاق حرفه ای در تحلیل داده های علوم پزشکی است. مواد و روش ها: در این تحقیق مروری روایتی، ما به بررسی مقالات و دیدگاه های ارائه شده در زمینه اخلاق حرفه ای پرداختیم. این بررسی شامل تجزیه و تحلیل جامعی از مبانی اخلاق حرفه ای در علوم پزشکی و رویکردهای مختلف به این مسئله بود. یافته ها و نتیجه گیری: بهره گیری از ملاحظات اخلاقی در زمینه فعالیت های آماری و تجزیه و تحلیل داده در علوم پزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این اقدامات از جمله ارزیابی ارزش و اعتبار هر اقدام و تصمیم آماری، مدل سازی دقیق و تلاش برای یافتن راه حل های اخلاقی در مواجهه با چالش های اخلاقی در این حوزه، می تواند به بهبود و پیشرفت علوم پزشکی کمک کند. از این رو، توجه به اصول اخلاق حرفه ای در تحلیل داده ها در علوم پزشکی، به عنوان یک پیش نیاز اساسی برای افزایش اعتبار و اطمینان علمی در این حوزه برجسته می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 31

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button