مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موانع دریافت خدمات درمانی در دانشکده دندانپزشکی اصفهان از دیدگاه بیماران مراجعه کننده: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 754 | صفحه پایان 772

چکیده

 مقدمه: بخشی از وظایف دانشکده های دندانپزشکی این است که خدمات بهداشتی-درمانی دهان و دندان با کیفیت بالا و ارزان قیمت را ارائه دهند و همزمان با آن به آماده سازی فارغ التحصیلان شایسته از نظر مهارت و دانش برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بپردازند. از این رو هدف مطالعه حاضر, بررسی موانع دریافت خدمات درمانی در دانشکده دندانپزشکی اصفهان از دیدگاه بیماران بود.
مواد و روش ها: طی این پژوهش کیفی که در سال 1402 انجام شد , بیمارانی که به بخش تشخیص بیماریهای دهان دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 مراجعه کرده بودند, ولی در طی دو سال فالوآپ بعد از آن (تا سال 1401) برای دریافت هیچکدام از نیازهای درمانی خود مراجعه نداشتند, به صورت هدفمند برای پوشش مناسب بیماران بر اساس جنس , سن و سطح تحصیلات, انتخاب و با آنها مصاحبه های نیمه ساختاریافته تلفنی انجام شد. برای اطمینان ازموثق بودن داده های کیفی از چهار معیار اعتبار, قابلیت اعتماد, تأیید پذیری و قابلیت انتقال استفاده شد. متن مصاحبه افراد شرکت کننده پیاده و وارد نرم افزار MAXQDA شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آنالیز محتوا انجام شد.
یافته‎ ها: در نهایت با 25 بیمار, مصاحبه به حد اشباع رسیده شد. پنج تم اصلی و 15زیر تم به عنوان موانع دریافت خدمات درمانی, شناسایی شد. تم های اصلی شامل ظرفیت ارائه خدمت, دلایل شخصی, کیفیت, قابلیت پرداخت و دسترسی بود. 15 زیر تم شامل ارایه ندادن خدمات به کیس های خاص , عدم ارایه درس در ترم, کمبود وقت, ترس و عدم اعتماد به مجموعه, عدم رضایت از خدمت, عدم رضایت از ارایه دهنده, مشکلات نوبت دهی, مشکلات مرتبط با دانشجویان (کارورز), مسافت زیاد, بروکراسی غیر ضروری (ترتیبات اداری), ازدحام, صف انتظار طولانی, تعرفه بالا و دیگر مشکلات مالی بود.
نتیجه گیری: در این پژوهش, طیف وسیعی از موانع دریافت به موقع خدمات دندانپزشکی از جمله عوامل فردی, فاکتورهای مرتبط با نظام ارایه خدمت از جمله دسترسی, کیفیت و همچنین عوامل خاص و مرتبط با واحد ارایه خدمت (که در این طرح دانشکده دندانپزشکی بوده است), از دیدگاه بیماران استخراج گردید. برنامه ریزی موثر دانشکده های دندانپزشکی جهت رفع موانع در پذیرش بیماران و ارتقا سیستم ارجاع می تواند با بالابردن رضایت بیماران, ماندگاری آنها را افزایش دهد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button