زمینه: ارتقای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی، به دلیل نقش کلیدی دستیاران و دانش آموختگان این رشته ها، همواره یکی از دغدغه های اصلی سیاست گزاران آموزش پزشکی است. این پژوهش با هدف بهره مندی از دانش ضمنی خبرگان در تعیین چالش ها و ارائه راهکارهای ارتقای آموزش عالی پزشکی صورت پذیرفت.روش کار: در این پژوهش کاربردی- کیفی به صورت هدفمند 7 نفر از تصمیم گیران اصلی آموزش پزشکی جهت شرکت در نشست خبرگان انتخاب شدند.بدین منظور یک جلسه پانل به مدت 120 دقیقه در اردیبهشت سال 1394 تشکیل و داده ها به روش چارچوبی- محتوایی تحلیل شد.یافته ها: چالش ها و راهکارهای ارتقای آموزش عالی پزشکی کشور در چارچوب 3 وظیفه تولیتی نظام آموزش عالی پزشکی و 10 موضوع اصلی به همراه مفاهیم فرعی شامل 34 چالش فرعی و 43 راهکار پیشنهادی خبرگان تعریف گردید. 10 دورن مایه اصلی شامل رسالت برنامه، کریکولوم ها، مدیریت سیستماتیک برنامه ها، دستیاران، اساتید، ارزشیابی برنامه ها، منابع و زیر ساخت ها، گسترش برنامه ها، توسعه حضور در عرصه های بین الملل، مشارکت بین بخشی؛ شناسایی شد، که در قالب؛ سیاستگذاری کلان، حاکمیت دورن بخشی، رهبری بین بخشی، طبقه بندی گردید.نتیجه گیری: در مطالعه، راهکارهای مناسب ارتقای کیفیت آموزش عالی پزشکی در پاسخ به تقاضای جامعه و نظام سلامت، پیشنهادشد. در این راستا اصلاح در کریکولوم ها، نظام ملی پذیرش دستیاران؛ نظام ارزشیابی و اعتبار بخشی برنامه ها؛ توجه به تقویت زیر ساخت ها؛ تمرکز زدایی در توسعه آموزش پذیرش دانشجویان خارجی؛ تعامل مستمر با بخش های تحقیقاتی بالینی، از جمله زمینه های اولویت دار و راهکارهای بالقوه ای است که شایسته است توسط برنامه ریزان آموزشی در نظر گرفته شود.