Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (71 PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    744
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 744

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    71 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    3-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1008
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ارسطو به هنگام بررسی ویژگی های قوه ناطقه، به دلیل مواجه بودن با دو اصل از اصول خود، به عقلی به نام «عقل فعال» روی می آورد. ابهام ناشی از اختصاروی در بیان ماهیت و جایگاه عقل فعال و عدم بهره گیری از تنوع در اصطلاحات، تفاسیر مختلف و گاه معارضی را از سوی مفسران سبب می گردد، به گونه ای که عقده وی نسبت به جایگاه واقعی عقل فعال، در هاله ای از ابهام باقی می ماند. اما با نگرشی تحلیلی به کلیه احتمالات ممکن در خصوص جایگاه عقل فعال و تکیه بر متون و مبانی ارسطو، می توان تنها یک احتمال را با آرا ارسطو سازگارتر دانست. بر پایه این تفسیر ارسطو سه عقل را در نظر دارد: عقل فعال بیرون از نفس انسان؛ عقل فعال (بالفعل) درون نفس انسان و عقل منفعل که دو مورد اخیر با هم متحدند و جنبه های فعلی و امکانی حقیقت واحدی را تشکیل می دهند. پذیرش این تفسیر علاوه بر جمع میان تفاسیر مختلف، می تواند به یک نزاع مهم تاریخی پایان بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1008

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (71 PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    3-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    235
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Considering the characteristics of thought, Aristotle inclines in his On the Soul toward accepting the reality of a kind of intellect which is almost called "active intellect". His vague terminology and short statements concerning the ontological state of this intellect, however, has led to different, and in some cases, contradictory commentaries. In this paper, adopting a rigorous analytical approach to the issue along with appealing to Aristotle's own philosophical principles and texts, we propose a new interpretation according to which Aristotle believes in three kinds of intellect; an external active intellect (outside the human soul), an internal active intellect (inside the human soul) and a passive intellect so that the second and third are actually the same and consist in the actual and potential aspects of the single human intellect. As it is shown, this interpretation could be justified by several textual evidence and put an end to an old historical dispute.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شیواپور حامد

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    71 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    17-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    878
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله، فلسفه جدید از زاویه الهیات سلبی بررسی شده است و نویسنده در پی نشان دادن آن است که در دوره یونانی و مسیحی، غلبه با الهیات تشبیهی است ولی از رنسانس به این سو با تاثیرپذیری از دانش جدید و عوامل دیگر، تدریجا نوعی از الهیات سلبی به معنای فاصله خدا از انسان و جهان رایج می شود و نقشی اساسی در فلسفه جدید و دیدگاه های فیلسوفان این دوره ایفا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 878

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نقوی سیدمحمدعلی

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    71 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    37-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1522
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از نظر رورتی، فلسفه به معنای جستجوی عینیت ابزاری بود که در دوران روشنگری به کمک غربیان آمد تا از نگرش های مذهبی قرون وسطی رهایی یابند؛ و حال که آن مقصود محقق شده است، باید از فلسفه و جزمیت های آن رهایی یافت. رورتی با نقد بنیان گرایی در فلسفه غرب مدعی است که نمی توان نظامی فلسفی بر بنیان های قابل قبول برای همگان بنیاد نهاد، و سپس به استنتاج هنجارهای اخلاقی از آن مبادرت ورزید. فلسفه هیچ کمکی به تفکیک سره از ناسره در عرصه اخلاق و سیاست نمی کند. اعتبار ارزش های اخلاقی و سیاسی در عمل و آنگاه که به تسهیل زندگی انسان ها و همزیستی ایشان مدد رسانند آشکار خواهد شد. تنها کاری که از فلسفه می توان انتظار داشت آن است که شهودات اخلاقی رایج در یک جامعه را شکلی نظام مند خلاصه کند، به توجیه عملی بپردازد که ما یا موکلانمان تصمیم به انجام آن گرفته ایم. داوری های ما در حوزه های مختلف معرفت را با هم سازش دهد، و در نهایت آنکه پیامد تلفیق اندیشه های مختلف را پیش بینی کند. اما این پرسش مطرح می شود که آیا رورتی با کنار گذاردن فلسفه از امر توضیح و تبیین ارزش های اخلاقی و سیاسی، ما را از ابزار تحلیلی ارزشمندی برای تشخیص کاستی ها و نابرابری های موجود در عملکرد یک جامعه محروم نساخته است؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1522

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    71 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    51-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1627
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

کانت ضمن نقد رویکرد رئالیستی متافیزیک سنتی، که مطابق آن فاعل شناسا و فاعل اخلاقی جوهر قلمداد می شوند، مفهوم سوژه متافیزیکی را جایگزین این جوهر می سازد. سوژه متافیزیکی به دلیل سوژه بودنش می تواند توجیه گر بستر کلی شناخت و قانون اخلاقی باشد، بی آنکه نیازی باشد تا خود، موضوع هر گونه علم و اثباتی قرار گیرد. ویتگنشتاین متقدم به خوبی واقف به کابرد چنین سوژه ای برای یک نظریه دلالت شناختی است و لذا در تراکتاتوس صریحا از آن یاری می گیرد، به طوری که به نظر می رسد سوژه متافیزیکی نزد وی طنین کانتی دارد. با این حال، تفاوت آشکار رویکرد ایده آلیستی کانت به سوژه متافیزیکی با رویکرد غیر ایده آلیستی ویتگنشتاین موجب شده تا ویتگنشتاین از آن استفاده ای حداقلی کند، ولی همین حد از استفاده هم موجب ظهور ناسازه ای در نظریه تراکتاتوس شده است که شاید بتوان آن را از دلایل شکست پروژه تراکتاتوس دانست. این مقاله در راستای تبیین و نشان دادن این ناسازگاری گام بر می دارد. بدین منظور، بخش نخست مقاله به تبیین جایگاه سوژه متافیزیکی نزد ویتگنشتاین اختصاص دارد و بخش دوم، با تمرکز بر دامنه سوژه متافیزیکی در فلسفه کانت، رویکرد ایده آلیستی وی را بدان تبیین می کند. در آخرین بخش به مقایسه کاربرد این سوژه نزد کانت و ویتگنشتاین پرداخته و می کوشد تا مدعای مذکور را موجه کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

خوشنویس یاسر

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    71 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    63-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    650
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از انتقادات مطرح شده نسبت به نظریه اجزای زمانی استدلال پیغام علی هسلنگر است. هسلنگر در این انتقاد استدلال می کند که دیدگاه اجزای زمانی آنی نمی تواند تغییر در اشیای طبیعی را تبیین کند و به همین دلیل این دیدگاه باید کنار گذارده شود. در این مقاله، با پذیرفتن درستی استدلال هسلنگر، انتقاد دیگری را از طریق ناشمارا شدن تعداد اجزای زمانی دخیل در شکل گرفتن هر شی مطرح می کنم و سپس از این ایده دفاع می کنم که می توانیم اجزای زمانی را نه آنی، بلکه مانا در نظر بگیریم. در ادامه مقاله، ضمن تدقیق ایده اجزای زمانی مانا توضیح می دهم که چگونه با اتکا به این ایده می توان بر دو انتقاد مذکور فائق آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    71 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    75-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    759
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پس از معرفی مساله ابهام و پارادوکس خرمن در فلسفه زبان و توصیفی از نسخه استاندارد نظریه معرفتی درباره ابهام، نتایج این نظریه در دو موضع مورد نقد قرار می گیرد. نخست اینکه توجیه معرفت شناختی نظریه مستلزم پارادوکس هایی مشابه پارادوکس خرمن است؛ و دوم اینکه توضیح روان شناختی مناسبی برای شهودهای مخالف نظریه وجود ندارد. نتیجه این خواهد بود که نظریه معرفتی نتوانسته از عهده وظایف یک نظریه درباره ابهام برآید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 759

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    71 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    93-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    557
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

سوال از امکانی بودن یا گریزناپذیری دستاوردهای علمی، به خصوص نظریه های علمی، از سوالاتی است که هم فلاسفه و هم مورخان علم در پی پاسخ به آن بوده و هستند. این سوال در دو سطح قابل طرح است: یکی سطح فلسفی و دیگری سطح تاریخی، در سطح اول ما به دنبال یافتن چارچوب فلسفی مناسبی برای طرح و معنادار کردن سوال از امکانی یا گریزناپذیر بودن دستاوردهای علمی هستیم. در اینجا سخن از آن است که ابزارهای مفهومی ما (مانند منطق موجهات و شرطی های خلاف واقع) چگونه می توانند چارچوبی فلسفی برای طرح معقول این سوالات فراهم کنند. در سطح تاریخی، هدف بررسی یک یا چند نظریه خاص و مطالعه امکانی یا گریزناپذیر بودن آنها است. در این نوشته پس از طرح مثالی تاریخی از فیزیک جدید، ابتدا طرح پیشنهادی فولر بررسی می شود. آنگاه بر مبنای این طرح و با گسترش آن در ابعاد مختلف تلاش می شود به چارچوبی جامع برای طرح سوال از امکانی بودن یا گریزناپذیری دستاوردهای علمی نائل شویم. چارچوب جامع پیشنهادی ما در این مقاله مشتمل بر 32 گزینه است و توان در بر گرفتن بسیاری از حالات مورد نیاز در تاریخ علم را داراست. سرانجام برای بررسی کارایی چارچوب پیشنهاد شده به بررسی دو مثال ملموس از تاریخ علم، یکی از زیست شناسی و دیگری از فیزیک، در چارچوب مدل پیشنهادی می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 557

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    71 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    113-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    838
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دفاع از یک نظریه انباشتی در پیشرفت علم برای واقع گرایان اهمیت زیادی دارد. چرا که قسمتی از استدلال واقع گرایان این است که نشان دهند جایگزین شدن نظریات گذشته با نظریات جدید همراه با پیشرفت بوده است. شاید جدی ترین چالشی که برای این دیدگاه وجود دارد توسط تامس کوون و بعد از او پاول فایرابند مطرح شده باشد. طبق تز قیاس ناپذیری کوون که فایرابند نیز مدافع آن است. راهی وجود ندارد که به وسیله آن بتوانیم طبقه بندی های مفهومی گذشته را با طبقه بندی هایی که امروز وجود دارد (و با قبلی ها جایگزین شده است) مقایسه کنیم. در انقلابات علمی در ترجمه واژه های نظری، مشکلی دیده می شود. اگر هر سنت نظری با پارادیم یا شمای مفهومی، طبقه بندی خاص خودش را خلق کند و راهی نداشته باشیم که یک طبقه بندی را با دیگری مقایسه کنیم. شاید بهتر باشد که کار دانشمند را نه بریدن جهان به طبقات طبیعی بلکه ایجاد طبقاتی جدید بدانیم. بنابراین برای واقع گرا اهمیت دارد که استدلالی بر این مبنا که مفاهیم موجود در پارادایم های جایگزین قابل مقایسه هستند ارایه کند. چنین استدلالی باید قادر باشد نشان دهد که معنا و یا مرجع این واژه ها در طول تاریخ علم به نحوی حفظ می شوند و یا اگر تحول در معنای مفاهیم کلیدی علمی در طول تاریخ امری اجتناب ناپذیر باشد، آنگاه در این تحولات مفهومی نوعی پیوستگی مشاهده می شود.در این مقاله یکی از این تلاش ها برای به وجود آوردن چنین نظریه ای (توسط فیلیپ کیچر) مورد بررسی قرار می گیرد و نقد وارد شده بر آن مطرح می شود و در نهایت استدلال می شود که چنین نظریه ای نمی تواند انتظارات لازم را برآورده کند. در بخش اول نظریه علی ارجاع به عنوان جایگزینی برای نظریه توصیفی به عنوان راه حلی برای مشکل مطرح شده بررسی می شود و مشکلات پیش روی آن، که منجر به تلاش برای به دست آوردن نظریه ای علی – توصیفی (مانند نظریه کیچر) شد، مطرح می گردد. در بخش دوم مروری خواهد شد بر نمونه ای تاریخی یعنی نظریه فلوژیستن و آزمایش های جوزف پریستلی و هنری کاوندیش در پیشبرد این نظریه که امروز ابطال شده است. در بخش سه، نظریه ارجاعی فیلیپ کیچر شرح داده خواهد شد و تغییر نظریه فلوژیستن به نظریه اکسیژن لاووازیه در پرتوی نظریه کیچر قرائت می شود. در بخش چهارم نقدی که سیلوس به این دیدگاه وارد می داند بررسی می شود و در نهایت با بررسی زمینه تاریخی این دیدگاه به نتیجه گیری پرداخته خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 838

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button