نارساخوانی اختلال قابل درمانی است که اشتباه شدن آن با عدم موفقیت تحصیلی به علت کندذهنی، اهمیت خاصی به آن می دهد. جهت بررسی شیوع این اختلال و تعیین نوع خطاهای احتمالی و ارتباط آن با جنس و سطح سواد والدین مطالعه آینده نگری در کلاس های سوم ابتدایی شهر ارومیه از تاریخ 10/9/75 الی 10/12/75 به عمل آمد. مجموعا 2067 دانش آموز پسر و دختر از 60 کلاس سوم ابتدایی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بین افراد نارساخوان و همکلاسی هایشان که بطور اتفاقی انتخاب شدند، مقایسه به عمل آمد. شیوع نارساخوانی 3.2% برآورد شد. نسبت ابتلا دختران به پسران 13/6 بود. مقایسه با فراد غیر نارساخوان نشان داد که فقط درصد بالای خطاها، متمایز کننده این دو گروه است و نوع خطاها یکسان می باشند. رابطه معنی داری بین نارساخوانی و بی سوادی والدین بخصوص مادر وجود دارد (P<0.01). پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت موضوع، در کلاس سوم تمامی کودکان از نظر نارساخوانی مورد معاینه قرار گیرند.