Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

میرزایی علیرضا

نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    33-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    547
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

نبوغ استثنایی و شخصیت منحصر به فرد و جامعیت علمی ابن سینا در قرن پنجم، مبین ذوابعاد بودن وی است. به دلیل برجستگی او در حوزه های فلسفه و حکمت و طبابت (پزشکی)، برخی از وجوه دیگر شخصیتش، از جمله عرفان و شهود، مغفول مانده است. بررسی آثار وی در اشارات و تنبیهات، معراج نامه و رسائل، در باب نفس و عشق و...، معرف گرایش عمیق عرفانی اوست و علاوه بر تسلط علمی، نشان دهنده درگیری عملی وی با این حوزه پررمز و راز است. در این مقاله، تلاش شده است این بعد در سایه مانده ابن سینا واکاوی شده، در حد بضاعت، معرفی گردد. نوشته پیش رو با یک پرسش بنیادی در باب گرایش ابن سینا به عرفان شروع می شود و با بررسی دو دیدگاه مخالف و موافق و تقویت نظریه موافق با استشهاد به نوشته های شیخ و ارباب نظر، ادامه می یابد و در نهایت، با توجه به آثار به جامانده از ابن سینا، به ویژه متون متعلق به پایان عمر، درگیری عملی ایشان با عرفان به اثبات می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 547

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    3-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    922
  • دانلود: 

    216
چکیده: 

یکی از مهم ترین گرایش ها و مکاتب کلامی پدید آمده در کلام تشیع، مکتب کلام فلسفی است. این مکتب که در قرن هفتم توسط خواجه نصیرالدین طوسی (م 672 ق) تاسیس گردید، در ادامه توسط پیروان او مانند علامه حلی (م 726 ق) و فیاض لاهیجی (م 1072 ق) بسط و گسترش یافت و در اندک زمانی، تبدیل به جریان غالب و حاکم در کلام شیعه گشت. در این مقاله، در صدد آنیم که پس از ارائه تعریفی دقیق و جامع از کلام فلسفی، با توجه به نگاشته های کلامی لاهیجی، ملاک ها و ویژگی های این مکتب کلامی، از جمله استفاده از اصول، قواعد و اصطلاحات فلسفی در تبیین مباحث کلامی را بازشناسی و معرفی نماییم. شناخت این ویژگی ها و خصائص در تجزیه و تحلیل آرا و اندیشه های کلامی متکلمان این مکتب از اهمیت فراوانی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 922

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 216 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    185-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    542
  • دانلود: 

    225
چکیده: 

همه ادیان آسمانی به پیروان راستین خود، وعده سعادت و نجات می دهند. اسلام نیز در موارد متعددی، نجات انسان ها را در گرو سرسپردگی به فرمان های الاهی معرفی می کند. از این رو، فلاسفه و متکلمان مسلمان نیز هر کدام به نوبه خود، کوشیده اند ضمن تفسیر و تبیین آموزه های وحیانی، پرده از حقیقت این مهم بردارند. این جستار در نظر دارد تا دیدگاه ملاصدرا در خصوص مساله سعادت بشری و تبیین عقلانی وی از سعادت را بررسی کند. بر مبنای اصل تشکیک وجود در حکمت متعالیه صدرایی، وجود ذو مراتب و متدرج است و از آنجا که ملاصدرا وجود و ادراک وجود را خیر و سعادت می داند، سعادت و خیر نیز ذو مراتب و مشکک است.ملاصدرا تاکید دارد که ادراک وجود و اتحاد نفس ناطقه آدمی با عقل فعال، کمال و سعادت آن به شمار می رود. به نظر می رسد تحلیل خاص ملاصدرا از سعادت بشری، که مبتنی بر اصول فلسفی ایشان است، با آنچه تحت عنوان سعادت در علم اخلاق مطرح است هم راستا و مشابه باشد. تبیین وی از سعادت، نه تنها در خور دفاع عقلانی است، بلکه همسو با آموزه های وحیانی نیز می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 542

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مصطفوی زهرا

نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    147-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    708
  • دانلود: 

    394
چکیده: 

نظریه معاد جسمانی یکی از مسائل مهم علم کلام است که فلاسفه اسلامی تلاش کرده اند تا بر اساس نظریات فلسفی خویش، آن را اثبات و کیفیت آن را بیان کنند. صدرالمتالهین در تبیین این نظریه، بر اساس مبانی خاص حکمت متعالیه، مسیری را پیموده که مورد پذیرش فلاسفه متاخر قرار گرفته است. به نظر نگارنده، نظریه ملاصدرا با همه مزایایی که دارد، دارای ابهامات و نقایصی است که در این مقاله به آن ها اشاره می شود. ابهام از جهت اصل نظریه، رابطه بدن برزخی با بدن دنیوی تکامل یافته و معاد جسمانی برای نفوس کملین از ابهامات اصلی این نظریه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 708

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تیوای محمدعلی

نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    79-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    656
  • دانلود: 

    243
چکیده: 

بنا بر متافیزیک افلاطون، اعتقاد بر این است که برای هر یک از انواع موجود در عالم ماده، فردی نوری مجرد عقلانی مستقل قائم به ذات در عالم مجردات موجود است که مدبر انواع مادی خود می باشد. در واقع، افلاطون با ارائه این دیدگاه، به دنبال آن بود که بتواند باور به عنصر بقا و پایداری و به تبع آن، شناخت یقینی نسبت به اشیا را موجه نماید. دیدگاه مثل در تقابل با متافیزیک ارسطو و ابن سینا، غیرمبرهن و غیرمنطقی شناخته شده است.نگارنده در صدد آن است که ضمن ترسیم ساختار کلی دیدگاه مثل و بیان براهین ارائه شده در نفی و اثبات این دیدگاه، با ارزیابی تقابل دو نظام متافیزیکی (متافیزیک ارسطو - ابن سینا و متافیزیک افلاطونی) نشان دهد که تا چه اندازه متافیزیک افلاطون در تقابل با متافیزیک ارسطو و ابن سینا، قادر به اثبات عالمی مافوق جهان محسوس می باشد. در پایان مقاله نیز اشاره ای کوتاه به یک فرضیه داریم که می تواند با روی کردی میان رشته ای در ایجاد سازگاری و تمرکز میان فلسفه و دیگر علوم، نقش شایان توجه ای داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 656

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 243 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    107-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    791
چکیده: 

بر اساس تقسیم بندی مشهور تاریخی در مساله حسن و قبح، متفکران مسلمان در حوزه مباحث اخلاقی یا باید طرفدار روی کرد معتزله باشند، یا روی کرد اشاعره. اما این برداشت دقیقی نیست. دیدگاه های معتزله و اشاعره در مساله حسن و قبح، دیدگاه های مرکبی است که می توان با نگاه های تحلیلی مناسب، به تجزیه آن ها به مولفه های کوچک تری پرداخت. بالمآل با ظاهر شدن آن مولفه های خردتر، می توان با ترکیب برخی مولفه های دیدگاه معتزله و برخی مولفه های دیدگاه رقیب، به دیدگاه های ترکیبی جدیدی دست یافت. این همان اتفاقی است که در حوزه اخلاق اسلامی، به ویژه در میان متفکران گذشته و معاصر امامیه پدید آمده است. دیدگاه های اخلاقی محمد تقی مصباح و عبدالکریم سروش دو نمونه معاصر از این نظریه های ترکیبی به شمار می آیند. مصباح یزدی هم چون معتزله، اصول کلی اخلاق را عقلی می داند، ولی در مقام تبیین و یا تعیین مصادیق اخلاقی، جانب وحی و شرع را نگاه می دارد (هم چون اشاعره). سروش در روی کردی دیگر، ارزش های اخلاقی را در مقام ثبوت، شرعی و متکی بر اراده و فرمان الاهی می داند (هم چون اشاعره)، اما در مقام اثبات، آن ها را عقلی تلقی می کند (هم چون معتزله).نظریه های ترکیبی یادشده در بحث پراهمیت «اخلاق و دین» نیز به دیدگاه های ترکیبی و میانه ای روی می آورند، به نحوی که نه اخلاق را کاملا دینی می دانند و نه کاملا آن را منفصل و منقطع از دین برمی شمارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 791 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    131-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3117
  • دانلود: 

    1061
چکیده: 

تجرد یا مادیت نفس یکی از مسائل مهمی است که همواره از دغدغه های فیلسوفان مسلمان بوده است، چرا که اگر وجود نفس به مثابه جوهری مجرد که بعد از زوال بدن باقی است ثابت نشود، بحث از معاد بی معنا خواهد بود. با توجه به اهمیت مساله تجرد نفس، این مقاله سعی دارد با روشی توصیفی - تحلیلی، دیدگاه ها و براهین فلاسفه بزرگ اسلامی، مانند ابن سینا و ملاصدرا، را در باب تجرد نفس، بررسی کند.آن چه ابن سینا به اثبات آن همت می گمارد اثبات تجرد قوه عاقله نفس است، اما ملاصدرا ضمن ارزیابی و داوری براهین ابن سینا، برخلاف وی، که تنها قوه عاقله را مجرد می دانست، مراتب تجرد را از هم بازمی شناسد و به سه مرتبه از تجرد پی می برد که عبارت اند از تجرد مثالی، تجرد عقلی و تجرد اتم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1061 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

توسلی طیبه

نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    55-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2581
  • دانلود: 

    798
چکیده: 

فلسفه قاره ای نامی است که در عصر حاضر، بر یکی از دو بینش فلسفی غالب در مغرب زمین بنا نهاده شده است و این نام گذاری بدان جهت است که این دیدگاه عمدتا در قاره اروپا و در تفسیری دقیق تر، در کشورهای غیرانگلیسی زبان، مانند فرانسه و آلمان رشد یافته است. فلسفه قاره ای به مباحث وجودی، اخلاقی، اجتماعی و به طور کلی، موضوعات انسان شناختی می پردازد و در همین مباحث و موضوعات، بر فلسفه تعلیم و تربیت تاثیر داشته است. پاسخ به سوال «مهم ترین ویژگی های فلسفه قاره ای چیست و چه تاثیری بر فلسفه تعلیم و تربیت داشته است؟» مهم ترین هدفی است که مقاله حاضر دنبال می کند. روش مطالعه در این تحقیق، از نوع مطالعات نظری استنتاجی است که بررسی، تحلیل و استنتاج مباحث، پایه های اصلی این روش به حساب می آیند. نتایج حاصل از تحقیق، نشانگر آن است که فلسفه قاره ای با اندیشه های هگل شروع می شود و تا جدیدترین دیدگاه های مطرح در عصر کنونی، یعنی پساساختارگرایی و پست مدرنیسم ادامه می یابد. فیلسوفان قاره ای دارای اندیشه های گوناگون و متکثری هستند که در شاخه های متفاوت این دیدگاه تبلور یافته است. در این مقاله، به تحقیق و تفحص در خصوص دیدگاه ها و بینش هایی در فلسفه قاره ای پرداخته شده است که بر فلسفه تعلیم و تربیت تاثیر داشته اند. فیلسوفان قاره ای به اکثر موضوعات تربیتی، مانند تربیت اجتماعی، تربیت فردی، تربیت اخلاقی و مشکلات و موضوعات نظام های آموزشی، پرداخته اند و تفاوت در اندیشه های آنان مربوط به شاخه های مختلف از فلسفه قاره ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2581

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 798 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    1-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    207
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The philosophical theology is one of the most important schools in the Shiite kalam. It was founded by Nasir al-din al-Tusi in the seventh century of Hijrah and developed by his followers including al-hilli (726 A.H) and Lahiji (1072 A.H) insofar as it became soon the prevailing tradition among Shiite theologians.Having defined the philosophical theology, the authors in the present paper sought to determine the characteristics of philosophical theology school; included taking full advantage of Islamic philosophical principles, rules and terms in favor of explaining the theological issues and problems, through structural and textual analyses of Lahiji’s theological writings.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MIRZAIE ALIREZA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    33-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    212
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Avicenna’s genius, his exceptional personality and his scientific comprehensiveness can be taken as a proof for his knowledge and ability in different fields. His considerable dignity in philosophy, theosophy and medicine, however, has caused his mastership in other fields such as mysticism to be forgotten. Studying Avicenna’s sayings in Isharat va tanbihat, Merajnamah and Rasail on human soul and love, one perceives his strong tendency to mysticism and his practical engagement in this field. In this paper, two opposite views in this relation have been studied. Finally, the view that supports Avicenna’s practical mysticism has been preferred and strengthened.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 212

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

TAVASSOLI TAYYEBE

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    55-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    286
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Continental and analytic philosophies are two branches of philosophy in the contemporary west world. Whilst analytic philosophy analyses the concepts and propositions concerning human fundamental questions, continental philosophy investigates human matters and problems in history, culture, language, society and so on. Continental philosophy, grown in the non-English language countries, had influences on the philosophy of education. This paper investigates and explains the emergence and development of continental philosophy in three contexts: socialistic, individualistic, and pluralistic fields. This research shows that continental philosophy starts with Hegel ideas and continues to most recent theories in contemporary philosophy, i.e., post structuralism and post modernism. Continental philosophers have different ideas and views on human and social matters and have considered many educational subjects. This paper investigates these philosopher’s view points on philosophical educational matters and problems.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

TIVAY MOHAMMAD ALI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    79-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    226
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

It is believed that according to Plato’s metaphysics, each one of corporeal world species has an individual in the immaterial world which is illuminated, immaterial, rational, independent and self- sufficient and which governs corporeal individuals and species. Plato’s goal in representing this view was to justify permanence in the world and therefore possibility of certain knowledge of material objects. Plato’s view has been assumed to be in contradiction to that of Aristotle and Ibn Sina and to be irrational and not logical. In this paper, first we will describe the general form of these two views. Then we will evaluate arguments for Ideas view and also arguments against it. Then we will show how Plato’s metaphysics and that of Ibn Sina and Aristotle contradict each other. Then we will discuss whether Plato’s metaphysics can prove the existence of a world beyond the corporeal world. Finally we will represent a theory which can help to find a consistency between philosophy and other sciences by an inter-course approach.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MASOODI JAHANGIR | ALESEYYEDAN ZAHRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    107-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In Islamic ethics, Muslim thinkers have been divided into two groups concerning the problem of goodness and badness, Asha’ira and Mu’tazila. Can we have a new compound theory which gathers some elements from each of these two groups? We will show that it is possible. This is exactly what happened in ethical Islamic theories, especially Shi’i theories. Theories of Muhammad Taqi Mesbah and Abdulkarim Surush are two samples of these compound theories. Mesbah Yazdi agrees with Mu’tazila that the universal principles of ethics are rational, but nevertheless agrees with Asha’ra that in assigning and determining applications of these principles we need to return to Shari’a.On the contrary, Surush agrees with Asha’ra that moral values are derived from Shari’a and God’s will and commands, nevertheless he agrees with Motazila that to prove these we should return to reason.The above mentioned theories defend a compound way in the important problem of the “relation between religion and ethics”. They hold that ethics is neither completely dependent on religion and nor completely independent of it.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KAKAIE GHASEM | BITAAB NAJMEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    131-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    326
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The question whether soul is material or immaterial has been one of the most important questions for Muslim philosophers, since if the soul were not an immaterial subject, discussing of resurrection could not have a meaning.In this paper we will try to have a critical review of Ibn Sina’s and Mulla Sadra’s viewpoints on this subject. First we will describe their views then we will analyze them. We will show that Ibn Sina tried to prove the immateriality of rational faculty of the soul, but Mulla Sadra, evaluating Ibn Sina’s arguments, declares that not only rational faculty is immaterial but also we can distinguish between three levels of immateriality: imaginal immateriality, rational immateriality and the complete immateriality.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 326

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MOSTAFAVI ZAHRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    147-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    213
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Theory of corporeal resurrection is one of the major issues of Islamic thought. Muslim philosophers have tried to prove it and explain how it occurs, based on their own philosophical ideas. Sadra’s approach to this problem based on certain fundamental principles of transcendental wisdom has been accepted by later philosophers.We will discuss in this paper that Sadra’s theory has both advantages and ambiguities. The main ambiguities refer to: principle of the theory, the relationship between purgational body and evolved earthly body, how the corporeal resurrection occurs for perfected souls.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 213

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پورسینا زهرا (میترا)

نشریه: 

اندیشه دینی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)
  • صفحات: 

    155-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    756
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

یکی از مهم ترین مسائلی که پیش روی معرفت شناسان قرار دارد این است که آیا دستیابی انسان به معرفت تنها از رهگذر قابلیت های معرفتی اش میسر می شود یا حیثیت ها و ابعاد گوناگون وجود انسان در ارتباطی وثیق با ساحت معرفتی اش، آن را از تاثیرات مثبت و منفی خود متاثر می سازند.این موضوع در مقاله پیش رو با تکیه بر اندیشه و نظام معرفت شناسی امام محمد غزالی تحلیل و بررسی شده است. در این تحلیل، روابط گوناگونی که میان ساحت های مختلف نفس برقرار می شود و تصویری از این روابط که سیر استکمالی انسان اقتضای آن را دارد مورد توجه قرار می گیرد و نشان داده می شود که این روابط و تاثیراتی که در هر شکلی از آن بر ساحت عقیدتی گذاشته می شود، نه فقط تاثیراتی میان ساحت های نفس، بلکه تاثیر و تاثراتی میان دو جنبه اصلی وجود انسان یعنی نفس و بدن نیز هست.بر اساس تاثیر و تاثر متقابلی که غزالی به صورت دوری میان نفس و بدن قائل است، هر فعل بدنی تاثیری در نفس بر جای می گذارد که خود آن تاثیر موجب پدید آمدن فعلی می شود. از آن جا که هر فعلی نشات گرفته از معنایی در درون نفس است، هنگامی که این معنا در قالب فعل تجسم می یابد، آن معنا در درون نفس، جلوه بیشتری پیدا می کند و بنابراین بر آگاهی نفس افزوده می شود. این فرآیند با کمک تحلیل های اخلاقی - معرفتی غزالی در بحث شکل گیری فضایل از طریق تکرار افعال مناسب و نیز نقش معرفت بخشی طاعات، تبیین می گردد.بدین جهت، باید گفت که تاثیرات ساحت های غیرعقیدتی نفس بر ساحت عقیدتی را نمی توان بدون توجه به رابطه نفس و بدن، مورد تحلیل و واکاوی قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 756

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

DEHGHANI MAHMOODABADI MOHAMMAD HOSIEN

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    185-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    260
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In this paper we will discuss Mulla Sadra’s rational description of happiness. Existence is a reality having analogicity and comprising different degrees for Mulla Sadra. He regards existence and perception of existence as goodness and happiness. So goodness and happiness are also realities having analogicity and comprising different degrees for him. Mulla Sadra insists that perception of existence and the union of the rational soul with the active reason make human happiness.Although his view is based on his own philosophical principles, we can find many similarities between his viewpoint and what is discussed on this subject in ethics and religious texts.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 260

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button