Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

خلیلی تیلمی فهیمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    63-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2137
  • دانلود: 

    1364
چکیده: 

در این نظم گاهشمارانه، راوی داستان که بوف کور نام دارد با نقاشی تکراری روی جلد قلمدان زندگی می کند و در خانه ای که خلوتگاه یا پنگاه زمستانی اوست، نقاشی می کند و اغلب لحظات زندگی را در خلسه می گذراند و به عشقی وسواسی و جنون آمیز، به همسری که به دست خود کشته ، دل مشغول است. لکاته برای بوف کور هیچ نشانی ازعواطف عالی انسانی ندارد، در حالی که مادر وی زنی است بسیار مهربان و دلسوز که برای بوف کور مادری کرده است. این دو زن یا «دو نیمه زن» جانشین مادر اصلی او یعنی بوگام داسی اند. رابطه بوف کور با مادر و پدر به دو مرحله تقسیم شده است: مرحله نخستین رابطه او با مادر «زیست شناختی» است (مادر زاینده) و پدری «دو تکه» که به شکل دو برادر دو قلو است. برای او مادر ابژه نخستین است، و ابژه های دومین نیزشامل پدر و جانشینان پدر و مادرند که آن ها نیز همه دو نیمه شده اند؛ ننجون-دایه، مادری مهربان است و لکاته دختر اوست. این دو زن در درون خانه بوف کور به سر می برند و در بیرون دو مرد را می بیند: پیرمرد خنزر پنزری است و دیگری مرد قصاب که در انتها، بوف کور احساس می کند که آمیخته ای از این دو مرد شده است. این طرح دوتایی که در این مقاله به آن پرداخته می شود، در تمامی سرگذشت گسترده است، بوف کور بر اساس دوگانگی (ثنویت) و جفت و همزاد بنا شده است که پایه ای ترین دو گانگی آن، تقابل زندگی و مرگ و خیر و شر یا اثیری و رجاله است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1364 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فیض الهی علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    119-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2342
  • دانلود: 

    1395
چکیده: 

علم ترجمه شناسی امروزه بیشتر به عنوان یک واقعیت زنده، فعال و بسیار کارآمد درجهت انتقال و تبادل عقاید و نظرات در نظر گرفته می شود. تحقیقات انجام شده در زمینه زبان شناسی کاربردی و نقش آن درترجمه و تربیت مترجم باعث گردیده تا تحقیقات نظری وکاربردی ترجمه حوزه مستقلی را در مطالعات به خود اختصاص دهد. هدف از مقاله حاضر ارائه دیدگاه های کلی و عملی در زمینه ترجمه است که و سعی خواهد شد تا سه دیدگاه مطرح در دنیای ترجمه، یعنی ترجمه پذیربودن، ترجمه ناپذیر بودن و نسبی بودن ترجمه را با توجه به نظریات زبان شناسان و ترجمه شناسان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. با توجه به این که دیدگاه های فوق دارای بعد فلسفی نیز می باشند، بنابراین در این مقاله فقط سعی شده به مسائل زبانی و مشکلات ترجمه از زبانی به زبان دیگر بدون در نظر گرفتن ابعاد فلسفی آن پرداخته شود و ابعاد زبان شناسی موضوع مورد بررسی قرارگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2342

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1395 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شعیری حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    187-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    826
  • دانلود: 

    365
چکیده: 

مطالعه فرایند تنشی گفتمان ادبی، مبتنی بر بررسی تعامل بین گستره ها و فشاره های گفتمانی است. پایگاه اندیشه ای چنین مطالعه ای را باید در نظریه های زبانی مربوط به حوزه آواشناسی جست: تکیه برهای زبانی از دو ویژگی مهم پیروی می کنند؛ یا این که از فشار و شدت برخوردارند که اوج آن ها را در پی دارند و یا این که بدون فشار و ضعیف اند که افت آن ها را سبب می شوند. اما در گفتمان ادبی، به دلیل فرایندی بودن عملیات زبانی این اوج و افت خود را در طول گفتمان نشان می دهند. از تعامل بین فشاره ها و گستره های گفتمانی چهار طرح واره فرایندی شکل می گیرد که عبارتند از الف) طرح واره فرایندی افت فشاره عاطفی و اوج گستره شناختی؛ ب) طرح واره فرایندی اوج فشاره عاطفی و افت گستره شناختی؛ ج) طرح واره فرایندی اوج هم زمان فشاره ها و گستره ها؛ د) طرح واره فرایندی افت هم زمان فشاره ها و گستره ها. مطالعه این فرایند ها از یک سو نشان خواهد داد که گفتمان ادبی جریانی سیال است که هیچ گاه نمی توان آن را پایان یافته یا تثبیت شده دانست، و از سوی دیگر مشخص خواهد کرد که چگونه دو گونه شناختی و عاطفی در تعامل با یکدیگر سبب تولید معنا می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دادور المیرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    49-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    891
  • دانلود: 

    521
چکیده: 

چهارصد سال پیش، یعنی در سال 1604 میلادی، میگوئل دو سروانتس اسپانیایی این امکان را یافت تا اولین بخش کتاب جاودانه خون دن کیشوت را به چاپ برساند؛ اثری که بعدها عنوان نخستین رمان ادبیات داستانی جهان را به خود اختصاص داد. درسال 1351 شمسی نیز ایرج پزشکزاد نویسنده ایرانی کتاب جنجالی خود دایی جان ناپلئون را منتشر کرد، کتابی که با استقبال گسترده قشر کتابخوان مواجه شد و با ساخته شدن مجموعه تلویزیونی از این کتاب، اشتهار آن فراگیر شد. نوع ادبی هر دوکتاب هزل است، هزلی که استادانه ازهجو دوری می جوید و همین نقطه قوت این دو اثر محسوب می گردد. اما آنچه حائز اهمیت به نظر می رسد و موضوع این مقاله را هم می شود، قرابت این دو اثر است. دو قهرمان «مسئله دار» این دو رمان- یعنی دن کیشوت و دایی جان ناپلئون – دچار ایده الیسمی انتزاعی و در پی احیای گذشته ای اند که روند تاریخی-اجتماعی محیط، دیگر اجازه این احیا را نمی دهد؛ بنابراین برای این دو گریزی نیست و هر دومحکوم به غروب در ناامیدی اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 891

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 521 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حدادی محمدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    35-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2137
  • دانلود: 

    360
چکیده: 

فریدریش دورنمات برای نشان دادن وضعیت دردناک انسان در جهان مدرن و پرهرج و مرج امروزی، کمدی را توصیه می کند، البته از نوع کمدی که تلخ و گزنده باشد. دورنمات برای نیل به چنین هدفی کمدی – تراژدی را به عنوان مناسب ترین راهکار ارایه می دهد. منظور وی از کمدی- تراژدی این است، که موضوع نمایشنامه کمیک باشد، در حالی که شخصیت های آن سرنوشتی غم بار و تراژیک یابند. دورنمات باکمک گروتسک، تماشاگر رابه تعقل عمیق در باب سرنوشت خویش وا می دارد. گروتسک ارایه شده در نمایشنامه فیزیکدان ها موقعیت شخصیت اصلی نمایشنامه، موبیوس است، که برای رسیدن به اهداف خود برای خدمت به جامعه بشری و ایفای تعهد انسانی خود، شیوه ای متناقض در پیش گرفته و از راهکارهایی که برخلاف عرف انسانی و اخلاقی در جوامع بشری است، ابایی ندارد و در عین حال با اقدامی فردی, سرنوشت تراژیک خود را رقم می زند. آنچه از دیدگاه دورنمات بر سرنوشت انسان امروزی در نظام های صنعتی سایه افکنده است، و نباید آن را نادیده گرفت، عنصر تصادف است، که غیرقابل پیش بینی و اجتناب ناپذیر بوده و گریزی از آن متصور نیست و همین تصادف محض است، که در وضعیت شخصیت اصلی نمایشنامه بدترین حالت ممکن را ایجاد کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مداینی اول علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    157-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    635
  • دانلود: 

    370
چکیده: 

یکی ازمسائل پیچیده زبان روسی برای فارسی زبان ها وجود جملات تک عضوی است. جملات تک عضوی یکی از انواع جملات ساده است که در آن فقط یک عضو اصلی نهاد یا گزاره وجود دارد. در ساختار نحوی زبان روسی وجود فقط یک عنصر به عنوان عضو اصلی، پدیده ای معمول و رایج بوده، با این حال جمله چه به لحاظ ساختار و چه به لحاظ معنا کامل و غنی است. دلیل وجود این ساختارها در این است که گوینده با در نظرگرفتن بافت جمله و مقصود خود از خبر، ضرورتی در استفاده از کلمه ای که به طور صریح بیان کننده فاعل باشد، نمی بیند. این گونه جملات با توجه به شکل و معنا، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله سعی شده است یکی از انواع آن ها در مقایسه با ساختارهای دو عضوی مورد بحث قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 635

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 370 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHAEIRI H.R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2005
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

A study of the tense process of literary discourse consists of the analysis of interaction between discourse extensions and discourse intensities. The intellectual source of such a study lies in the linguistic component: the stress-bearing units of language follow two important characteristics; they either bear stress and intensity that lead to their rise, or they lack stress and are weak which lead to their fall. Due to procedural nature of linguistic operations, this rise and fall reflect themselves throughout the discourse in literary discourses. As a result of the interaction between discourse intensities and extensions four procedural schemata are formed: A) the procedural schema of the fall of the affective intensity and the rise of cognitive extension; B) the procedural schema of the rise of affective intensity and the fall of the cognitive extension; C) the procedural schema of the simultaneous rise of intensities and extensions; D) the procedural schema of the simultaneous fall of intensities and extensions. The study of these processes will indicate, on the one hand, that literary discourse is a dynamic trend that can never be terminated, or even be established at a certain point, and, on the other hand, it will determine manner according to which the interaction between the two cognitive and affective types will lead to the creation of meaning.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مقدم آژیده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    167-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    846
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

پارسی باستان و اوستایی دو زبان خواهر از مجموعه زبان های ایرانی باستان اند که آثاری از آن ها به دست ما رسیده است. ویژگی برجسته این زبان ها تصریفی بودن آن هاست، بدین معنی که نقش دستوری آن دسته از اجزای زبان که تحت مقوله "نام" طبقه بندی می شوند، از طریق حالت های هشتگانه صرفی تعیین می شود. حالت های صرفی هر یک دارای مفاهیم و عملکرد های متنوعی اند که بدون آگاهی از آنان، درک زبان امکان پذیر نخواهد بود. واژه های صرف شده علاوه بر این که در اکثر موارد خود می توانند به طور مستقل به نقش دستوری شان در جمله اشاره کنند، گاهی با حروف اضافه نیز همراه می شوند. موضوع این مقاله بررسی حالت "رایی" یکی از مهمترین و پربسامدترین حالت های صرفی در زبان پارسی باستان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 846

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KHALILI TILMI F.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2005
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    464
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In this chronological order the narrator whom we call him blind owl lives with the picture on the pen-case cover and draws picture in a recluse house where he shelters in winters and mostly his life is spent in an intoxicative mood and his mind is occupied with the love of his wife and with the tearing of the body of his wife into pieces. For him, the bad woman is a beautiful and sensual one not only tempting him but also all men. There is no trace of elevated humanistic emotions in her while her mother is a very kind and compassionate woman who has mothered blind owl. These two figures of woman or "split woman" is a substitute for his real and original mother, Bugam Dasi. Blind owl’s relation with his mother and father is divided in two phases: the early phase deals with his relation with a "biological mother" (the one who gives birth) and the second phase is concerned with a father "split" who is like a twin brother. His relation with his mother is the first object and the next objects including father and the substitute for the father and the mother are split objects. His nurse, a kind mother, whose daughter is the bad woman. Both these women live in the blind owl house. Outside, are two men observed including the odds-ends man and the butcher who are projected into the blind owl. This double pattern is dispersed traceably throughout the story. The story is based upon duality, alter ego, and the other, among the basic which is the idea of life and death, good and bad, ethereal and earthly which are strikingly salient.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 464

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

FEYZALAHI A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2005
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The 20th Century besides being an era of cultural and scientific ideas, is also respected as a linguistic century. This field of science despite the human necessity of dealing with communication and of strengthening international relations is not considered as a science of philology but only known as an active and a useful element in the transmission and exchange of ideas. The 21st century is considered as a "plurilinguistic century" for linguistics. Some linguistic sciences such as: semantics, sociolinguistics, discourse analysis, and psycholinguistics have played an important part in the linguistics field. The investigation carried out in applied linguistics in the present century and the role performed in the formation of translators has led this branch of science to become independent. Nevertheless most of the investigations and studies have been carried out in a technical language which in many occasions has not been understood by students and as a result they are lost in the labyrinth of expressions and concepts of words. Therefore, this study tends to investigate the history of translation and also adequate ways for teaching translation in universities.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ساجدی صبا طهمورث

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    21-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    960
  • دانلود: 

    786
چکیده: 

تا چند دهه پیش، پرداختن به شبه ادبیات کاری دشوار و خارج از عرف بود، چون که از منظر ادبیات کلان و شناخته شده، جایی در دانشگاه نداشت و در نتیجه جزو دروس دانشگاهی محسوب نمی شدند. اما از سال 1969، که در خصوص عنوان، انواع ادبی و وضعیت آن نشست هایی در فرانسه برگزار شد، بسیاری از مشکلات مرتفع شد و در دانشگاهها تدریس و تحقیق درباره آن ها با جدیت آغاز شد و محققان آثار چندی را ارائه کردند که از خلال آن اهمیت واقعی این پدیده اجتماعی جذاب شناسانده شد. ظاهرا بیشترین سهم را متخصصان ادبیات قرن نوزدهم داشته اند، چون که شبه ادبیات به عناوین گوناگون و با روش های انتشاراتی متفاوت، دستاوردهای متنوعی را در این قرن ارائه کرده بود. بحث بر سر شبه ادبیات و عواملی که به تکوین آن کمک کردند و انواع ادبی آن، که اکنون بیش از بیش با جامعه ما ملموس است، دو زمینه مستقل و در عین حال مرتبطی اند که در مقاله حاضر بحث و بررسی می شوند، تا جایگاه و اهمیت واقعی آن ها در تاریخ ادبیات سنجیده شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 960

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 786 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرعمادی سیدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    81-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    707
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

دستورهای سنتی به ساختار جمله عنایت زیادی داشته اند و همچنان بر این باورند که مجموعه سازه های یک جمله و معانی مترتب بر واژه ها نه تنها جمله ای را به صورت دستوری و نادستوری عرضه می دارند، بلکه معنایی و نامعنایی آن را مشخص می کنند. به عبارت دیگر، جمله رامجموعه ای از سازه ها می دانند که با حفظ تقدم و تاخر افاده معنی هم می کند. در این جستار بر آنیم تا نشان دهیم جمله، حتی در ساده ترین نوع خود، دارای تموج تفسیری است. پس توصیف ما از ساختار جمله و یا بند باید فراتر از حد به اصطلاح توصیف معنایی باشد و مقوله های صورت منطقی آن نیز باید لحاظ گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 707

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مداینی اول علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    27-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    438
  • دانلود: 

    193
چکیده: 

در زبان روسی متمم عضو فرعی جمله است که به نشانه و چگونگی موضوع «شی» اشاره می کند و به چنین سوالاتی مثل چگونه؟ مال چه کسی؟ و کدام یک؟ پاسخ می گوید. این تعریف بیان کننده این موضوع است که در زبان روسی صورت متمم از اهمیت برخوردار نیست و کافی است تنها به بیان چگونگی موضوع اشاره شود. بنابراین شکل ظاهری و صورت متمم می تواند به هر شکل باشد و با هر عنصری ترکیب شود. به همین خاطر در زبان روسی متمم های هماهنگ опьıтньıй врач «پزشک با تجربه / ماهر» و متمم های غیر هماهنگ очκи Αндрея «عینک آندری» памятниκ Достоевсκому، «مجسمه داستایفسکی» وجود دارد. در حالی که در زبان فارسی اکثر زبان شناسان بر این عقیده اند که متمم بر اساس معنا و صورت مشخص می شود و برای داشتن متمم وجود حرف اضافه لازم و ضروری است. در این مقاله سعی شده است انواع متمم های زبان روسی مورد بررسی قرار گیرد و به شکل مختصر با متمم زبان فارسی مقایسه شود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 438

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 193 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حق روستا مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    5-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1731
  • دانلود: 

    742
چکیده: 

یکی ازعناصر اصلی در ساختار هر اثر ادبی، فضای آن است که توسط نظریه پردازان بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است. براساس تعاریف ارائه شده، در متون ادبی، فضای نامحدود خارج از متن، به نمونه ای محدود تبدیل شده که درون اثر گنجانده می شود و تمامی ماجراها در آن اتفاق می افتد. عنصر فضا به عنوان یکی از جزهای اصلی داستان، تعابیر فرهنگی خاصی را به ارمغان می آورد و خواننده را در رسیدن به بطن هر اثر ادبی کمک می کند. برای نیل به این هدف، نمایشنامه خانه برناردا آلبا ، معروفترین اثر فدریکو گارسیا لورکا، انتخاب شده تا با تجزیه و تحلیل فضای آن، بتوان پیام اصلی مورد نظر نویسنده را کشف کرد. از طرفی، فضای داستان با شخصیت های آن ارتباط و پیوندی ناگسستنی و دو جانبه دارد، به طوری که از طریق رفتار شخصیت ها می توان به درک فضا رسید و به واسطه ویژگی های مکانی می توان خصوصیات شخصیت ها را تفسیر کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 742 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

لسانی حسین | شفقی مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    173-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1637
  • دانلود: 

    768
چکیده: 

گروه کلمه و یا ساخت جمله، تحت تاثیر ارتباط نحوی کلمات با یکدیگرند. کلمات، وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند، از لحاظ نحوی بر یکدیگر تاثیر می گذارند. در این تاثیر و رابطه درون نحوی است که می توان به سه نوع رابطه همسانی، وابستگی و دو طرفه اشاره کرد. رابطه همسانی آن است، که نقش اعضای تشکیل دهنده جمله یا گروه کلمه، به لحاظ نحوی با یکدیگر برابر باشند. برخلاف رابطه همسانی، در رابطه وابستگی نقش اعضا از یکدیگر متمایز است و حداقل یک عضو هسته و عضو یا اعضای دیگر، وابسته واقع می شوند. رابطه دو طرفه، بین نهاد و گزاره اتفاق می افتد. هر یک از روابط نحوی فوق به کمک ابزار نحوی خاصی بیان می شوند. که از آن جمله می توان به نقش نمای کسره و حروف اضافه، ترتیب قرارگیری کلمات، آهنگ و نقش نمای «را» در زبان فارسی، حروف اضافه، حروف ربط، ترتیب قرار گیری کلمات، آهنگ و پایانه صرفی در زبان روسی اشاره کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1637

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

DADVAR E.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2005
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    368
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Four, hundred year ago, that is the year 1604 A.D Miguel de Cervantes of Spain attained the opportunity of publishing the first part of his legendary work, Don Quixote, a book that attained the tag of the first novel of the world. In the year 1351 (Iranian calender) an Iranian writer, Iraj Pezeshkzad contributed to the market the much controversial work Uncle Napoleon, a work, welcomed by the reading public, which attained further fame when converted into a television serial. The literary type of both works is facetious and both follow the technique of satire which is subsequeuthy the strength of both works. However, what holds the interest of readers is the affinity between the two works which is apparenthy also the discussion in this paper. Two problematic heroes fall prey to an abstract idealism and simultaneously are in quest of their past which they wish to keep alive. However, their social and historical environnent will not allow them to keep this past alive. Not being able to escape, both eventually drown in unhopefulness and despair.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 368

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HADADI M.H.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2005
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Friedrich Duerenmatt advocates comedy to show the awful situation of man in the present modern anarchistic world. He means that the soul of contemporary man is filled with tragedy, but for expressing it, should use comedy, the kind of comedy which is biting and stabbing. In order to achieve this aim, in plays especially "Physicists", Duerrenmatt has introduced comedy-tragedy as the best option. The purpose of writing a comedy-tragedy play is that the subject of play is comic; though the fate of players is tragic and sad. The genre of Grotesque which appears in the paradoxical manner of the player’s characteristics makes the audience to think about his fate wisely. The use of grotesque in "Physicists" reflects the situation of the main actor of the play who is Mobius. Mobius performs paradoxically so that he gains his goals in ways for Humanity. He doesn’t refuse any immoral solutions. So, he himself makes his tragic fate. Incidence, in Durrenmatt’s opinion, is the result of today’s human fate in industrial societies. It is unavoidable and impossible to anticipate.The tragic fate of the main actor of the play "Physicists" is by incidence too and this incidence creates the worst possible condition for the main actor.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مقدم کیا رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    133-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    765
  • دانلود: 

    447
چکیده: 

مقایسه زبان ها یا زیر نظام های آن ها فرایندی است که حاصل آن می تواند هم به افزایش آگاهی ما درباره ساخت زبان ها، شباهت ها و تفاوت های آن ها منجر شود و هم در تحقق اهداف کاربردی در فعالیت های مربوط به حوزه زبان، به ویژه در ترجمه و آموزش زبان موثر واقع شود. وقتی صحبت از مقایسه دو چیز می شود، بیشتر پی بردن به شباهت های آن ها مطمح نظر است، اما در مقابله بیشتر پیدا کردن تفاوت ها مد نظر است. فرض بنیادی در تجزیه و تحلیل مقابله ای زبان ها آن است که وقوع برخی خطاهای زبانی نظام مند ازسوی فراگیران زبان خارجی، نتیجه دخالت الگوهای زبان مادری و یا زبان اول آنها در فرایند یادگیری است. مقاله حاضر به مقابله یکی از زیر نظام های دو زبان فارسی و ژاپنی، یعنی ساخت صوتی آنها می پردازد. فارسی و ژاپنی، به خانواده های زبانی متفاوتی تعلق دارند، اما شباهت های زیادی در فهرست صوتی آنها مشاهده می شود. هر چند که در این میان تفاوت هایی هم وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 765

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

حقانی نادر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    107-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1458
  • دانلود: 

    867
چکیده: 

مهارت های زبانی که در ادبیات آموزش زبان از آنها با عناوین مهارت های اصلی، پایه و کلاسیک نام برده می شود، غالبا در قالب چهار مهارت شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن دسته بندی شده اند. به تازگی مهارت های دیگری ازقبیل درک بصری، شایستگی (بین) فرهنگی، تفکر انتقادی، مهارت ترجمه و دوزبانه بودن با عنوان مهارت پنجم در آموزش زبان مطرح شده اند. طرح این مهارت ها با توجه به خاستگاه نظری وکاربردی آن ها، خود حاکی از عدم جامعیت مهارت های کلاسیک در زبان آموزی است. افزودن مهارت پنجم الزاما به معنای جایگزینی مهارت های زبانی نیست، بلکه توجه دادن به بعدی ضروری و مهم در راستای تسلط کامل به یک زبان است. در نوشته حاضر ضمن بررسی ترمینولوژی مهارت پنجم از دیدگاه های مختلف، بعد فرهنگی این مهارت و همچنین اهمیت و ضرورت آن در آموزش زبان مورد مداقه قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1458

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 867 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button