Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

هومین فر الهام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    89-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    11
  • بازدید: 

    5097
  • دانلود: 

    1484
چکیده: 

جامعه پذیری جنسیتی فرایند باز تولید نابرابری های جنسیتی است. گذار جوامع از وضعیت سنتی به مدرن و ضرورت تغییر ساختارها و ارزش های کهن و بازتعریف هویت انسانی زنان و مردان، نیازمند بررسی های جامعه شناسان و صاحب نظران علوم اجتماعی است. هدف این پژوهش بررسی تحول الگوی جامعه پذیری جنسیتی در یک جامعه روستایی است که با روش کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه گروهی متمرکز و مشاهده مشارکتی انجام شده است. در این پژوهش نحوه یادگیری نمادها، هنجارها و نقش های جنسیتی در زندگی اجتماعی، دگرگونی ساختاری در خانواده، و همچنین تحول جامعه پذیری جنسیتی بین زنان و مدران و میان سه نسل بررسی شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش حالی از تحولی وسیع و نامتوازن در فرایند جامعه پذیری جنسیتی نسل جدید است. تفاوت سطح توقعات و انتظارات زنان جوان با واقعیات موجود، تنش ها و تضادهای گوناگونی بین نیروهای اجتماعی ایجاد کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5097

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

شادی طلب ژاله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    141-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    2527
  • دانلود: 

    1821
چکیده: 

متخصصان توسعه "کنترل شهروندی" را عالی ترین سطح و نوع مشارکت تشخیص داده اند. در این گونه مشارکت، مردم در تصمیم گیری هایی که زندگی روزانه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد دخالت می کنند. مسئله مهم در تحقق چنین مشارکتی شناخت متغیرهایی است که موفقیت مردم (زنان و مردان) را در کنترل امور جامعه تضمین می کند. شناخت انواع مشارکت اجتماعی زنان و عوامل مرتبط با آن هدف این مقاله است که بر پایه یافته های پژوهشی در شهر تهران تدوین شده است. در مدل تحلیلی پژوهش، از نظریه هاو مطالعات تجربی پیشین کمک گرفته شده است. در مجموع، شش نوع مشارکت: مدنی، حمایتی، فرهنگی - تفریحی، محلی، مذهبی - خیریه ای و شرکت در فعالیت های انقلابی شناخته شده است. میانگین مشارکت مدنی پایین تر و میانگین مشارکت مذهبی - خیریه ای بالاتر از سایر انواع مشارکت است. به طور کلی، میزان مشارکت اجتماعی زنان شهر تهران در سطح پایینی قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1821 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

روزی بیدگلی زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    177-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1013
  • دانلود: 

    312
چکیده: 

تحولات سریع تکنولوژیکی و فرهنگی دو سده اخیر کشورهای توسعه یافته و تاثیر آن در نوسازی سایر جوامع از جمله جامعه ایران توجه پژوهشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. نظریه های نوسازی تاکید دارند که عواملی همچون میزان شهرنشینی ، صنعتی شدن، سطح تحصیلات، ارتباطات، مشارکت اجتماعی، چگونگی اجتماعی شدن و پایگاه اجتماعی _ اقتصادی فرد نوگرایی در جوامع را تسریع می کنند. فرد نوگرا نیز دارای ویژگی هایی مانند علم گرایی، پذیرش تجربیات جدید، پیشرفت گرایی، نگرش های مدنی و جهانی و دموکراتیک، تساوی طلبی، استفلال طلبی و خطر پذیری است. هدف این پژوهش سنجش میزان نوگرایی زنان فعالی در حوزه فرهنگی (دبیران) و عوامل موثر بر آن است که با روش پژوهش کتابخانه ای و پیمایشی انجام شده است و جامعه آماری آن زنان دبیر شهر تهران هستند. یافته های پژوهش نشان می دهد که 72.3 درصد زنان دبیر مورد مطالعه نوگرا هستند و دو عامل طول مدت تحصیل و پایگاه اقتصادی - اجتماعی با میزان نوگرایی رابطه معنادار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1013

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 312 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

صالحین شهرزاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    31-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    985
  • دانلود: 

    316
چکیده: 

زنان روستایی بخش قابل توجهی از وقت و انرژی خود را صرف فعالیت هایی می کنند که غالبا در محاسبات تولید و درآمد ملی نادیده گرفته می شود. انعکاس نادیده انگاری در افزایش نابرابری و کاهش بهره مندی آنها از منابع و فرصت هاست. هدف این بررسی شناخت انواع فعالیت های زنان در روستای دونا، از توابع استان مازندران، و ترسیم الگوی صرف وقت به هریک از این فعالیت هاست. مطالعه حاضر با بهره گیری از روش پژوهش کیفی در مدت چهار فصل از سال 1381 صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد زنان مورد مطالعه بیش از دو سوم اوقات بیداری خود را صرف فعالیت های تولیدی می کنند. این رقم به طور متوسط برابر 10 ساعت و 26 دقیقه در شبانه روز است. همچنین این زنان به طور متوسط در شبانه روز حدود 17 دقیقه وقت به نظافت، درمان و اوقات فراغت خود اختصاص می دهند و آموزش و مطالعه در الگوی صرف وقت آنها جایی ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 985

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 316 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

SALEHIN SH.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    232
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

Rural women spend a considerable portion of their time and energy performing activities that are not calculated in production and the national product. Womens increasing inequality and decreasing resource benefits are glaring reflections of this condition. This study aims to identify womens activities in the village of Dona, in Mazandaran province, and the time they allocate to each activity. It applied qualitative research over a period of four seasons in 2002. Women spent two-thirds of their waking hours in productive activities, corresponding to an average work time of 10 hours and 26 minutes per day. On average, they spent 17 minutes a day on personal hygiene, health, and leisure-time. No time was spent on education and reading.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 232

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHADITALAB J.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    543
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

Development experts have distinguished citizenship control as the highest form and degree of participation. In such participation, people have decision-making power in issues that affect their daily lives. The identification of variables that ensure women and men’s ability to control societys affairs is important for the realization of participation. This article aims to identify the different forms of women’s social participation and its related factors. It is based on a study that was conducted in the city of Tehran.The analytical framework was assisted by theory application and previous empirical studies. Six forms of participation were identified: civil, social support ,cultural-entertainment, local, charity-religious, and revolutionary. Civil participation was the least prevalent among women, while charity-religious participation was the most widespread. In general, the level of social participation in Tehran was lower than expected

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HOOMINFAR E.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    309
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

Gender socialization process, as a basis for the reproduction of gender inequalities, has undergone major changes. As societies move from traditional to modern conditions and old structures and values are questioned, re-defined male and female identities require examination by social scientists. The studys objective is to identify patterns of gender socialization and its changes over time. It relies on qualitative methods, using group discussions and participant observation. The research examines learned gender symbols and roles, shifts in the family structure, and changes in gender norms among women and men across three generational groups. The findings reveal broad and imbalanced changes in gender socialization among the new generation. The discrepancy between the aspirations and expectations of young women and existing realities has led to tensions between social forces.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ROOZI BIDGOLI Z.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    219
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

Rapid technological and cultural changes of the past two centuries in developed countries and their effects on modernization in other societies, including Iran, have preoccupied many social scientists. This study aims to measure the level of modernity among women who are active in the cultural realm (teaching profession). Modernization theories confirm that conditions such as urban dwelling, industrialization, level of education, communication, social participation, socialization patterns, and socio-economic status accelerate modernization. The modern individual believes in science, adapts to new experiences, seeks equality and independence, is achievement-oriented, civil-minded, global and democratic, and takes risks. The study applied secondary data and surveyed women teachers in the city of Tehran. The findings reveal that 72.3% of the instructors are modern-oriented and that education length and social status has a significant relationship with levels of modernity.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عمادزاده مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    115-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    15
  • بازدید: 

    3116
  • دانلود: 

    1362
چکیده: 

این مقاله نشان می دهد که سرمایه گذاری در آموزش زنان نه تنها شکاف جنسیتی را کاهش می دهد بلکه موجب ارتقای سطح بهره وری، تولید بیشتر و درآمد بالاتر خواهد شد. چارچوب نظری پژوهش مبتنی بر نظریه سرمایه انسانی و با تاکید بر سرمایه گذاری در آموزش زنان است. یافته های این پژوهش که با استفاده از روش اسنادی انجام شده است نشان می دهد که افزایش تحصیلات به طور مشابهی در میزان دستمزد مردان و زنان تاثیر می گذارد، و سرمایه گذاری بیشتر در مقاطع بالاتر آموزشی (به دلیل هزینه های پولی و فرصتی فزاینده) با بازده نزولی روبه روست. ولی از آنجا که متوسط تحصیلات زنان در ایران و بیشتر کشورهای جهان تاکنون کمتر از مردان بوده است، بازده نهایی تحصیلات زنان بیش از مردان است. علاوه بر این ، بازده اجتماعی تحصیلات زنان نیز بیشتر است چرا که زنان تحصیل کرده نقش مهمی در ارتقای سطح بهداشت، سلامت و پیشرفت تحصیلی فرزندان خود ایفا می کنند. اقتصاددانان معتقدند که زنان تحصیل کرده مشارکت بیشتری در نیروی کار دارند و با شرکت در فعالیت های تولیدی و درآمدزا، مالیات بیشتری به دولت می پردازند، و بدین ترتیب پایه مالیاتی را وسعت می بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    61-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1293
  • دانلود: 

    550
چکیده: 

این مقاله با استفاده از نظریه توانمندسازی به موضوع دسترسی زنان به اعتبارات نظام بانکی می پردازد. این نظریه مبتنی بر پنج مرحله رفاه، آگاهی، دسترسی، مشارکت و کنترل است و به برابری جنسیتی در فرایند توسعه توجه دارد. این پژوهش با روش پیمایشی در شهر تهران انجام شده است و سعی دارد به این پرسش ها پاسخ دهد: زنان تا چه حد با نظام اعتباری در ارتباط اند؟ سطح بهره مندی آنان از اعتبارات چگونه است و در کدام یک از مراحل نظریه توانمندسازی هستند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که همه زنان وارد فرایند دسترسی به اعتبارات نظام بانکی نشده اند و مهم ترین نوع ارتباط آنها با بانک ها برای پرداخت قبض های آب، برق و ... پس انداز است؛ ارتباط زنان با نظام بانکی برای پس انداز و سپرده گذاری (به ویژه از نوع قرض الحسنه) بیش از ارتباط آنها با هدف برخورداری از منابع اعبتاری بانک هاست؛ میزان وام درخواستی زنان برای سرمایه گذاری کلان کافی نیست؛ و زنان در مراحل آگاهی و دسترسی از فرایند توانمندسازی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1293

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    5-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    34
  • بازدید: 

    12679
  • دانلود: 

    4300
چکیده: 

توانمندسازی فرایندی است که طی آن زنان از نیازها و خواسته های درونی خود آگاه می شوند، جرات دستیابی به هدف را در خود تقویت می کنند و از توانایی لازم برای عملی ساختن خواسته های خود برخوردار می شوند. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی زنان است . چارچوب نظری پژوهش نظریه توانمندسازی زنان است که از نظریه های فمینیستی، به ویژه نظریه فمینیست های لیبرال، تاثیر پذیرفته است. این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی در باره 380 زن و 20 تا 50 ساله ساکن در مناطق ده گانه شهر اصفهان انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عواملی همچون افزایش سطح تحصیلات، دسترسی به منابع مالی، بهبود وضع سلامت، برخورداری از حق مالکیت قانونی، رفع تبعیض از بازار کار و حذف باورهای سنتی عوامل موثری در توانمندسازی زنان هستند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12679

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4300 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1