Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

احمدزاده هروی مژده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    37-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    912
  • دانلود: 

    429
چکیده: 

زیبانگری، در واقع، بینشی است که از بطن دینداری تجربی ـ عرفانی برمی خیزد. نگرش مولوی در این باره، نه یک نظریه پردازی صرف، که بیان تجربه عملی و سلوک درونی اوست.در تجربه مولوی، خداوند، تنها در رأس هرم حسن مطلق قرار ندارد. از همین روست که مولوی به جای تقدّم حسن بر عشق ـ که شالوده بحثهای عرفان نظری است ـ عشق را مهمترین پیام خود قرار می دهد و زیبا دیدن خداوند را در دل تجربه عشقی خود جستجو می کند. تنها، درک جلوه معشوقی خداوند، که در حقیقت حصول یک تجربه عشقی عظیم است، عاشق را به ادراک مراتبی از حسن الهی رهنمون می شود. اگر تشخیص زیبایی و زیبانگری، چه در دیدگاه عاشقی چون مولوی و چه از نظر متفکری چون کروچه، به عنوان یک مسأله روانشناختی اهمیت می یابد، بدان سبب است که عشق، یک تجربه شخصی و کنش روانی است. به همین سبب در تجربه مولوی، زیبایی، پیش از تحقق در مصادیق خارجی در دیده ادراک آدمی، منعکس می شود و این، همان مفهوم نسبیت در ادراک از زشتی و زیبایی است. در این راستا، حتی زشت ترین مصادیق (شرور) نیز مطرح می شود. عدم ارائه تفسیری زیبانگرانه از شرور، اصالت این تجربه را نقض می کند؛ بدین معنا که تجربه زیبانگری نه تنها با تساهل فلسفی و تسامح جمال پرستی بر زشتیهای عالم, قلم بطلان نمی کشد که در تفسیر ژرف بینانه آنها از زیبایی درون خود پرده برمی دارد. تمثیل نقاش در مثنوی با انتساب همه چیز به نقاش توانایی که مهمترین خصلت او زیبایی و مهارت در زیبایی آفرینی است به تفسیر زیبانگرانه از عالم می پردازد. از این روی، نظام احسن مولوی، نه تنها یک نظریه صرف و نه فقط یک راه حل فلسفی برای از میان بردن شرور، که پیامد طبیعی صلح کلی اوست .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 912

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 429 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

دانشگر محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    83-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1770
  • دانلود: 

    343
چکیده: 

یکی از مسائلی که به استحکام و استواری نوشته کمک می کند، خالی بودن متن از حشو قبیح است. دانشمندان علوم بلاغت ، حشو را به سه نوع پسندیده، متوسط و ناپسند تقسیم کرده اند.از آنجا که در کتابهای بلاغت به جنبه های هنری و زیبایی و شیوایی اثر توجه می شود، طبعاَ درباره حشو ناپسند یا قبیح چندان سخنی به میان نیامده و گاهی به اختصار با ذکر یک یا دو مثال از شعر به تعریف آن پرداخته اند .اما در این میان ، جایگاه حشو قبیح در نثر بیان نشده است. در این مقاله ، ابتدا ضمن نقل تعریف لغوی و اصطلاحی حشو قبیح یا ناپسند از منابع اصلی، محدوده و چارچوب کارکرد آن مشخص شده است. پس آنگاه و براساس مسائل نظری و علمی تعاریف اصطلاحی سعی شده است کلمه ها، تعبیرها و جمله واره هایی که امروزه ـ تحت تاثیر عوامل مختلف و از جمله ترجمه ـ مصداق حشو ناپسند به شمار می رود و در نثر به مقدار زیادی راه یافته و به آن چندان توجهی نمی شود و در نتیجه به اختلال و سستی و رکیک بودن نوشته می انجامد با ذکر شواهد و مثال از نثر امروز ـ چاپ شده یا نشده ـ ارائه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1770

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 343 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    59-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    842
  • دانلود: 

    509
چکیده: 

معارف بهاء ولد از جمله نثرهای صوفیانه فارسی است که به دلیل سبک منحصر به فرد و اسلوب بیانی خاص در توصیف عوالم روحی و احوال عرفانی نویسنده اش ، برجستگی و امتیازی خاص یافته است . این اثر که یادداشتهای تنهایی بهاء و نیز دفتر ثبت شادیها و احوال روحانی وی است از منظری زیباشناختی دارای جلوه ها و ویژگیهایی است که نه تنها در چارچوب بوطیقاهای (نظریه های ادبی) کهن نمی گنجد بلکه بررسی دقیق آن را از دیدگاه نظریه های ادبی جدید - از جمله صورتگرایی - پذیرفتنی و منطقی تر ساخته است . صراحت و صمیمیت در بیان عواطف روحی و مکنونات قلبی ، ابهام شاعرانه و عادت ستیزیهای زبانی و معنایی در بیان عوالم رازناک روحی ، الهامها رؤیتها و مکاشفه ها، گریز از زبان علمی و رسمی و نگارش خود به خود یادداشتها بدون طرح و اندیشة قبلی ، جهشها و چرخشهای ناگهانی کلام ، صور خیال تازه و بدیع ، همه و همه از دیدگاه صورتگرایان ، جزو شگردهایی است که از زبان خودکار و معیار, آشنایی زدایی کرده ، موجب شاعرانگی زبان اثر می گردد. این مقاله جنبه های زیباشناختی معارف را از این دیدگاه مورد بررسی قرار داده است .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 509 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

گرجی مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    145-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    248
چکیده: 

یکی از مفاهیم مشترک که در تمام جوامع و فرهنگها بر ضرورت پذیرش آن تأکید شده، گفتگو و نقش آن در تقریب اقوام و ملل است. گفتگو به عنوان یکی از عناصر تعامل فرهنگی ملتها و در سطح کلان در بسترهای گوناگون تجلی می‏یابد که امکان بالقوه و شرایط ظهور آن, پذیرش مؤلفه‏های مشترک جهانی است. یکی از این بسترها ـ در حوزه ارتباط کلامی- مکاشفه‏های اسطوره‏ای و دینی است که خود به عنوان یکی از ابعاد هفتگانه دین تلقی می‏شود.این جستار پژوهشی در عرصه مکاشفات جهانی (زرتشتی، عهد قدیم و جدید) از یک سو و مکاشفه های عرفانی مندرج در آثار ادبی از سویی دیگر است که ضمن توجه به معنای نخستین مکاشفه (Revelation) به معنای ثانوی آن نیز (Apocalypse) می‏پردازد و آنگاه پیوند آن را با برخی مقولات مشابه نظیر اسطوره(Myth) رستاخیز و نشوز(Eschatology) هزاره‏گرایی (Millennium) نشان می‏دهد. نگارنده همچنین در این مقاله ضمن تجزیه و تحلیل زیرساخت‏ مکاشفه ها در غرب و شرق به این مسأله می‏پردازد که مکاشفه ها نزد حکما و عرفا به عنوان صاحبان آثار ناب عرفانی - ادبی و در کتابهای مقدس و ادیان توحیدی از بنمایه و جریان ثابتی پیروی می‏کند و آن ویژگی منحصر به فرد مکاشفه ها با توجه به ساختار فکری، قومی و فرهنگی ملتها و فرهنگها است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 248 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

آیدنلو سجاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    7-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1389
  • دانلود: 

    672
چکیده: 

خاقانی از نظر پشتوانه های فرهنگی از برجستگان تاریخ شعر پارسی است، براین اساس و به سبب اهمیت شاهنامه فردوسی در غنای فرهنگی ـ ادبی متون پس از خود و نیز چند دلیل و انگیزه دیگر، آثار خاقانی از تلمیحات متنوع شاهنامه ای آکنده است. در این میان ، اشاراتی وجود دارد که آنها را می توان "ظرایف و نوادر تلمیحات" نامید و در دو دسته قابل بررسی است: نخست تلمیحاتی که مأخذ داستانی آنها معلوم است و دیگر، اشاره هایی که امروز منبعشان شناخته نیست و اصطلاحاً "تلمیحات سرگردان" است. خاقانی از تلمیحات شاهنامه ای به منظورهایی چون : تبیین مسائل حکمی، تصویر پردازی، ساختن کنایه و تمثیل، وصف حال خویشتن و گاه خودستایی، توصیف در غزلیات زمینی و سرانجام ستایش ممدوح استفاده می کند. در مدایح وی بسامد تشبیه ممدوح به شخصیتهای شاهنامه ای بسیار بیشتر از ترجیح بر آنهاست که احتمالاً نفوذ و چیرگی فرهنگ ایرانی در محیط عمومی زندگی وی یعنی شهر شروان و ایرانگرایی و تمایلات شاهنامه ای ممدوحان شاعر و دربارشان در این برخورد معتدل و احترام آمیز با کسان و عناصر شاهنامه ای موثر بوده است. بیشترین نمود تلمیحات شاهنامه ای در آثار خاقانی به ترتیب در دیوان، منشآت و مثنوی تحفه العراقین است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1389

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

سیدالشهدایی رویا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    131-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1200
  • دانلود: 

    736
چکیده: 

این مقاله بر آن است تا با بررسی زیبا شناسانه مرگ یکی از شخصیتهای حماسه فردوسی، گوشه ای از قابلیت پویایی و تأویل این اثر را به تصویر بکشد.بنیاد اسطوره ای- تاریخی متون حماسی در ظاهر، آنان را به سوی تفسیر ناپذیری سوق می دهد حالی که بافت داستانهای شاهنامه به گونه ای است که متن را کاملاً تاویلی می نماید. حماسه فردوسی بافتی پارادوکسی دارد: از سویی درآن نشانه هایی است که به نحوی اساسی اصیل و واقعی همچون مشخصه هایی منسجم و متناسب و نظام مند موجودیت دارند و از سوی دیگر، تاویل و تفسیر در آن متوقف نمی شود و کاملاً بافت زدا و معناساز و سرشار از ابهام است و پیوسته می کوشد فاقد بافت قطعی باقی بماند؛ غیر تاریخی و غیرمکانی جلوه کند و برخود جاودانگی ببخشد.گزینش مرگ سیاوش و جلوه زیبا شناسانه ی مرگ این قهرمان حماسی مناسبتی است در بیان ویژگی شگرف حماسه فردوسی که با وجود گرایش به ساختار پیوسته،خصلتی ساختگرایانه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 736 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

SEYEDOLSHOHADAI R.

نشریه: 

Literary Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    261
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In this article, we are going to esthetically illustrate the death of one of Ferdowsis epic characters. Mythical, historical foundation of the epic drives us to think that is non-interpretable. While the textual characteristic of Shahnameh anecdotes makes the text very interpretable and the textual characteristic of Shahnameh anecdotes makes the text very interpretable, His epic has a paradoxical texture: there are signs like cohesion, systematic, accordance that are original and real. On the other hand, the interpretation doesnt stop and it is severely decontextualizing and meaning making and full of ambiguity. It steadily tries to change its texture and seems non-chronic and non-located. Choosing Siavashs death and its esthetical aspects is an effort to state the wonderful characteristic of Ferdowsis Shahnameh. In spite of having tendency to structure, it has some post-structuralistic features

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AHMAD ZADEH M.

نشریه: 

Literary Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    255
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Perceiving beauty is, in fact, a perception that is originated in mystical-experimental religiosity. In this regard, Molavis view is not a mere theory; rather it is an expression of his practical experience and inner conduct. In his experience, love precedes the Good and God is situated on top of the pyramid of the Good. Molavi takes love as his most important object and searches perceiving beauty in God. Through conceiving beloved in God, the lover achieves high stages of perceiving the divine Good. In Molavis view, beauty is reflected in mens perception before it is realized in its external manifestations. And this is exactly the meaning of relativity in the conception of beauty and evil. In this connection, even the most evil manifestations of vice are considered. Perceiving beauty does not attempt to negate the evil in this world by philosophical simplifications and deification of beauty. In fact, it reveals its inner beauty through a profound interpretation of the evil. Molavi uses the parable of a painter in this context to interpret the world with a perception of beauty. The painter here is someone whose most important feature is beauty and is skillful in creating beauty. Therefore, Molavis worldview of the Good is not just a theory. Neither is it merely a philosophical solution for negating evil. It is rather the natural result of his reconciliation with the world.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AYDENLOU S.

نشریه: 

Literary Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

From view of cultural background, Khagani is one of the prominent Persian poets. Because of this and Shah names importance in cultural-literary enrichment of subsequent works and some other reasons and motivations, Khaganis works (poetical works (divan), Tohfatol-eragayn and epistolary writings monshaat) is full of various Shahnames allusions. Meanwhile, there are some allusions called rare allusions which can be divided into two parts. First, allusions whose story origin is known. Second, allusions whose source is unknown and technically known as wandering allusions. Khagani has used Shah names allusions for ((wandering allusions)) and various purposes such as: explanation of didactic subject, imagination, making metonymy and proverb, his own description and sometimes self-praise, description in worldly sonnets and finally praise of kings in his elugies, frequency of praised kings similarity to Shahnames characters is more than preference of them to Shahnames characters and probably influence of Iranian culture in Sharvan (Khaganis birthplace) and praised kings interest in Iran and Shahname has affected this respectful attitude. Most reflections of Shah names allusions in Khganis works is in this order: poetical works (divan) epistolary writings (Monshaat) and Tohfatol-eragayn.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

GORJI M.

نشریه: 

Literary Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    214
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Dialogue and its function in the globalization is one of common concepts in societies and cultures and obligation of acceptance of dialogue in that is always recommended. Dialogue is one of reaction of cultural elements that can appear in the various realms that its condition of appearance is acceptance of believes of common universal. One of the realms, in the verbal communication realm, is religious and mystical apocalypses that this realm is accepted as one of the religion dimensions. This research in the realm universal apocalypses (Zoroastrians, Old and New Testament, Islamic Sufism) analyses the meaning of second of word (Apocalypse) in addition to attention meaning of first (revelation). Nevertheless, this research considers the relation of apocalypse with other similar terms like Myth, Eschatology, and millennium. The research, in addition to analyse structure of Apocalypse in the religious texts of West and East, study Motifs and themes of this term in the scripture and heaven religions.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

DANESH GAR M.

نشریه: 

Literary Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    303
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Being devoid of pleonasm is the feature contributing to the consistency and soundness of writing. The rhetoric scholars classify pleonasm in three types of appropriate, moderate and inappropriate ones. As the artistic, beauty and fluency related aspects are put on the sharp focus in the rhetoric books, naturally the inappropriate pleonasm has not been discussed and sometimes has been defined by pointing to one or two examples from poem. But, its place in the prose has not been discussed. In this article, while quoting the lexical and idiomatic definition of pleonasm from some major resources, its usage framework and scope has been determined. Then attempts are made, based on the scientific and theoretical issues, to present by giving examples from today prose - published or not published- the words, expressions and clause used today - affected by various factors including translation- which are the real samples of inappropriate pleonasm and found increasingly in prose and are not so much paid attention and finally result in disorders, unsoundness and vulgarism of the writing

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضی احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    115-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3545
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

متون بسته، آن دسته از آثار ادبی است که قطعیت معنایی دارد و زبان آنها شفاف است . به تعبیر دیگر متون بسته ، متون تک صدایی، و به همیـن دلیل فهم آنها برای خوانـندگان آسـان است. اما متون باز، آثار ادبی است که چند صـدا دارد و از آنها بیش از یک معنا می توان فهمید. این نوع آثار ، زبانی غیر شفاف و غیر صریح دارد و به همین دلیل، قطعیت معنایی ندارد.یکی از علل مهم درخشندگی شعر قرن هشتم در تاریخ ادبیات ایران، ظهور گستردة متون باز و به کمال رسیدن این نوع از شعر در غزل این دوره است . زیرا در این قرن بنا به دلایل مختلف ادبی و اجتماعی ، تحولی در شعر فارسی و بویژه غزل فارسی رخ داده است که زمینه ساز ظهور و رواج متون "چند معنایی " شده است . در این قرن در کنار رواج غزلهای صرفاً عاشقانه و غزلهای صرفاً عارفانه، شاعرانی پیدا شده اند که با به کارگیری شگرد هایی از جمله پنهان کردن قرینه ها در ارائة هر دو مضمون عاشقانه و عارفانه در یک غزل کوشیدند. از ویژگیهای چنین اشعاری، عدم صراحت متن و امکان تفسیر دوگانه از آنها بود . کم کم با افزایش گرایش به متون باز، غزلهای جدیدی به وجود آمد که علاوه بر دو معنای عاشقانه و عارفانه بار معناهای دیگری از جمله، معـانی مدحی ، اخلاقی ، فلسفی و اجتماعی را نیـز به دوش کشیـد. برجسته ترین و درخشنده ترین شاعر این گروه، حافظ شیرازی است که غزل چند صدایی و چند معنایی را به اوج رسانده است و دیوان او را می توان بازترین متن کلاسیک ادب فارسی دانست . در این مقاله، عناصر و عوامل به وجود آورندة متن باز در دیوان حافظ مورد بررسی قرار می گیرد که مهمترین آنها عبارت است از : تنوع و تکثر معنایی ، فشردگی کلام، بهره گیری از موضوعات کلی و جاودانه ، استفاده از توانمندیهای زبان فارسی برای ایجاد ابهام ، جمع گرایی و بهره گیری از آن دسته از آرایه های ادبی که در ابهام آفرینی و به وجود آوردن متن چند معنایی مؤثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

Literary Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    270
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Bahaoulvalads Maaref is regarded as Farsi prominent and exquisite mystical prose due to its unique and exclusive style of rhetoric for description of its authors spiritual worlds and mystic conditions. This work, including Bahaoulvalads notes taken when loneliness and also his happiness and spiritual conditions book, enjoys some features and aspects which can not be expressed in the ancient poetical context and made its being exactly studied from modern literature viewpoints including formalism, more logic and acceptable. From formalists viewpoint, explicitness and cordiality in expressing the spiritual painful bonds and heartfelt secrets, poetical ambiguity and linguistic and semantic anti-mannerism, animation of spiritual explorations and imaginations, avoiding use of scientific and formal language, taking notes inadvertently without preplanning, immediate speech alternation and digression, new and innovative images are all the techniques defamiliarizing the ordinary and standard language and resulted in poeticization of the work language. Maُُaref Aesthetics Dimensions are studied from this viewpoint throughout the study

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button