مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

907
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

425
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تجربه زیبانگری در مولوی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 58

چکیده

زیبانگری, در واقع, بینشی است که از بطن دینداری تجربی ـ عرفانی برمی خیزد. نگرش مولوی در این باره, نه یک نظریه پردازی صرف, که بیان تجربه عملی و سلوک درونی اوست.در تجربه مولوی, خداوند, تنها در رأس هرم حسن مطلق قرار ندارد. از همین روست که مولوی به جای تقدّم حسن بر عشق ـ که شالوده بحثهای عرفان نظری است ـ عشق را مهمترین پیام خود قرار می دهد و زیبا دیدن خداوند را در دل تجربه عشقی خود جستجو می کند. تنها, درک جلوه معشوقی خداوند, که در حقیقت حصول یک تجربه عشقی عظیم است, عاشق را به ادراک مراتبی از حسن الهی رهنمون می شود. اگر تشخیص زیبایی و زیبانگری, چه در دیدگاه عاشقی چون مولوی و چه از نظر متفکری چون کروچه, به عنوان یک مسأله روانشناختی اهمیت می یابد, بدان سبب است که عشق, یک تجربه شخصی.و کنش روانی است. به همین سبب در تجربه مولوی, زیبایی, پیش از تحقق در مصادیق خارجی در دیده ادراک آدمی, منعکس می شود و این, همان مفهوم نسبیت در ادراک از زشتی و زیبایی است. در این راستا, حتی زشت ترین مصادیق (شرور) نیز مطرح می شود. عدم ارائه تفسیری زیبانگرانه از شرور, اصالت این تجربه را نقض می کند؛ بدین معنا که تجربه زیبانگری نه تنها با تساهل فلسفی و تسامح جمال پرستی بر زشتیهای عالم, قلم بطلان نمی کشد که در تفسیر ژرف بینانه آنها از زیبایی درون خود پرده برمی دارد. تمثیل نقاش در مثنوی با انتساب همه چیز به نقاش توانایی که مهمترین خصلت او زیبایی و مهارت در زیبایی آفرینی است به تفسیر زیبانگرانه از عالم می پردازد. از این روی, نظام احسن مولوی, نه تنها یک نظریه صرف و نه فقط یک راه حل فلسفی برای از میان بردن شرور, که پیامد طبیعی صلح کلی اوست .

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

احمدزاده هروی، مژده. (1383). تحلیل تجربه زیبانگری در مولوی. پژوهشهای ادبی، 1(4)، 37-58. SID. https://sid.ir/paper/425559/fa

Vancouver: کپی

احمدزاده هروی مژده. تحلیل تجربه زیبانگری در مولوی. پژوهشهای ادبی[Internet]. 1383؛1(4):37-58. Available from: https://sid.ir/paper/425559/fa

IEEE: کپی

مژده احمدزاده هروی، “تحلیل تجربه زیبانگری در مولوی،” پژوهشهای ادبی، vol. 1، no. 4، pp. 37–58، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/425559/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button