در این مقاله کوشش شده است سوخت مصرفی هواپیماهایی که به مقصد فرودگاه های اهواز و آبادان در ماه های ژوئن و ژوئیه 2009 در حرکت بودند و به علت کاهش دید ناشی از گرد و غبار در اثر تغییر اقلیم در منطقه، اجبارا به فرودگاه مبدا بازگشته یا در فرودگاه جایگزین فرود آمده اند محاسبه و میزان دی اکسید کربنی که از این طریق وارد جو زمین شده است محاسبه گردد. بر اساس گزارش مرکز کنترل فضای کشور، 22 پرواز طی دو ماه ژوئن و ژوئیه به مقصد این دو فرودگاه حرکت نموده و به علت دید کم ناشی از گرد و غبار در فرودگاه مقصد به زمین ننشته و به فرودگاه های مبدا یا جایگزین بازگشته اند. با در نظر گرفتن نوع هواپیما، زمان سپری شده و مسیر حرکت هواپیما، میزان سوختی که بی جهت، برای پروازهای یاد شده، مصرف شده است حدود 134.500 لیتر می باشد و این میزان بنزین حدود 8 تن دی اکسید کربن وارد جو زمین نموده است. نظر به اینکه سازگاری با تغییر اقلیم یکی از راهکارهای جهانی برای کاهش آثار سوء تغییر اقلیم می باشد، می توان با نصب تجهیزات دقیق تر در فرودگاه ها به منظور اجرای عملیات تقرب هواپیما حین نشستن با دید کم و همچنین انتقال زمان پرواز ها از اوایل صبح به نیمه روز که از شدت پایداری هوا کاسته می شود و دید افقی به طور معمول افزایش می یابد، به شکل ساده ای با اثرات ناشی از تغییر اقلیم در منطقه سازگاری و از تثبیت چنین رخدادهای جلوگیری نمود. ضمن اینکه بار ترافیکی فرودگاهی مثل فرودگاه اهواز که چهارمین فرودگاه پر ترافیک کشور می باشد، به این روش تا حدی کنترل می شود.