هدف از این مطالعه فهم توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپا است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری داده ها، کیفی-مطالعه موردی است. داده ها از طریق مطالعه منابع مستند و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 15 شرکت در حوزه فناوری اطلاعات در شهر تهران، از طریق نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد. در مرحله کدگذاری باز، 201 کد مقدماتی از تحلیل مصاحبه ها شناسایی شد که پس از پالایش و ادغام کدهای مشابه، 144 کد نهایی شدند. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازه های مدل کدگذاری محوری حول پدیده مورد بررسی انجام شد. نتایج، 4 مقوله اصلی را در توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپا شناسایی کرد. این مقولات پیشران های توسعه قابلیت های پویا می باشند، که شامل ویژگی های مدیر، ویژگی های کسب وکار، گرایشات استراتژیک و عوامل زمینه ای است و همه این عوامل عملکرد شرکت را بهبود می بخشد. این نتایج بینش های ارزشمندی برای مدیران و محققین در خصوص نحوه ایجاد و توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپا ایجاد می کند.