Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

محمودی علی محمد

نشریه: 

فنون ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    111-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    983
  • دانلود: 

    584
چکیده: 

غزل در عهد مشروطه مانند سایر قالب های شعری دست مایه بیان تغزل آمیخته با آرمان های ملی و میهنی شد. برخی از شاعران که مبارزان راه آزادی و مشروطه خواه بودند، این قالب را با شعارهای ادبیات کارگری و مسائل اجتماعی درآمیختند تا بدین وسیله تغییراتی در «وحدت موضوعی» غزل به وجود آمد، برای نمونه غزل فرخی یزدی به همین دلیل، گاه ساختی گسیخته دارد. غزل پس از «افسانه» نیمایوشیج، در جریان های «غزل میانه» و «غزل نو: غزل تصویری» و «غزل فرانوین» در ساخت و شکل شعر، تحولاتی را به خود دید. تغییر شکل نوشتاری قالب غزل از سوی منوچهر نیستانی و سپس محمدعلی بهمنی نخستین تلاش برای تحولی است که پس از مدتی وقفه در دهه های هفتاد و هشتاد دنبال شد. در مجموع، غزل معاصر، گاه در «شکل درونی»، دچار تحول، هنجارشکنی و فقدان وحدت موضوعی شده و گاه در «شکل بیرونی» دچار تغییر، تحول و نوآوری شده است. در این مقاله، با بررسی غزل سرآمدان غزل سرایی در این برهه زمانی، نوآوری ها و ضعف و قوت های شکل درونی و بیرونی آن تحلیل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 983

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 584 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صباغی علی | حیدری حسن

نشریه: 

فنون ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2447
  • دانلود: 

    703
چکیده: 

تلمیح یکی از شگردهای بلاغی پرکاربرد در ادب فارسی، به ویژه شعر فارسی، است. این جستار قصد دارد این آرایه را در منابع بلاغی فارسی به روشی مقایسه ای نقد و بررسی کند. پرسش های پژوهش پیش رو عبارت است از: 1 تلمیح چیست. 2 تلمیح در منابع بلاغی فارسی چه جایگاهی دارد. 3 چرا و چگونه تلمیح با دیگر صناعات ادبی آمیخته شده است. 4 نقش زیبایی شناختی تلمیح در شعر چگونه آشکار می شود. برای پاسخ به این پرسش ها، اطلاعات مربوط به تلمیح از چهل منبع بلاغت فارسی و عربی به روش استقرایی گردآوری و داده های به دست آمده به شیوه توصیفی تحلیلی نقد و بررسی شده است. نتیجه پژوهش بیانگر آن است که در منابع بلاغی فارسی به تبعیت از آثار بلاغت در زبان عربی، تنها به تعریف تلمیح بسنده شده و با قرار دادن آن در زیرمجموعه سرقات شعری از تبیین آن در جایگاه آرایه ادبی غفلت شده است. همچنین به دلیل تحدید نکردن حوزه مفهومی تلمیح، آن را با دیگر صناعات ادبی در هم آمیخته، تحلیل اثر و نقش زیبایی شناختی آن را در شعر فارسی نادیده گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2447

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 703 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SABBAGHI ALI | HAIDARY HASAN

نشریه: 

LITERARY ARTS

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2017
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (20)
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    256
  • دانلود: 

    50
چکیده: 

Allusion is one of the most commonly used rhetorical techniques in Persian literature and especially Persian poetry. This research reviews the allusion figure of speech in Persian rhetorical sources comparatively. Research questions are: 1) What is allusion? 2) What is the position of allusion in Persian rhetorical resources? 3) Why and how has allusion been commingled with other figures of speech? 4) How does the role of allusion aesthetics in poetry become apparent? For answering these questions, relevant information to allusion from forty different Farsi and Arabic rhetorical references was collected based on inductive method. Obtained data was investigated based on descriptive-analytical approach. Results of the research indicate that Farsi rhetorical sources to comply with Arabic resources just rounded off with allusion definition and by categorizing it in a subset of plagiarism does not clarify its position as an independent rhetorical figure. Because of unlimited conceptual boundaries, allusion has comingled with other figures of speech and therefore analysis of its impact and aesthetic role in Persian poetry has been ignored…

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 50 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فنون ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    13-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    722
  • دانلود: 

    404
چکیده: 

پژوهش حاضر بر آن است که خصیصه های زیبایی شناختی را در مثنوی های سنایی از حیث فنون آوایی بررسی کند؛ بدین منظور، از نظریات نوین زبان شناسی و ادبی مناسب با اثر بهره جسته است. نظریه هنجارگریزی یکی از این نظریات ادبی است که نخستین بار «لیچ» آن را ارائه کرد. هنجارگریزی از مهم ترین عوامل پیدایش سبک ادبی است. در این تحقیق، برای رسیدن به پاسخ این پرسش که سنایی چگونه هنجارگریزی آوایی را ابزاری برای آفرینش ادبی قرار داده است، مثنوی های او، شامل حدیقه الحقیقه، سیرالعباد، عقل نامه، عشق نامه، سنایی آباد، تحریمه القلم، طریق التحقیق و کارنامه بلخ بر پایه این نظریه بررسی شده است. در این بررسی، این مثنوی ها از لحاظ انواع زیرمجموعه های هنجارگریزی آوایی، مانند ابدال، اشباع، تخفیف و... سنجیده شد. بر پایه نتایج تحقیق، می توان گفت که سنایی از این توانایی زبان برای زیبایی شعر خویش بهره برده است. افزون بر این، سنایی صرفا بنابر ضرورت وزنی دست به هنجارگریزی نزده است، بلکه گاهی هنجارگریزی را برای ایجاد صنایع بدیعی، مانند سجع، جناس و... به کار برده و زیبایی های ادبی آفریده است. بر اساس یافته های این پژوهش، در اشعار سنایی، پربسامدترین هنجارگریزی آوایی، فرآیند تخفیف و کم بسامدترین آن، فرآیند تشدید است. همچنین، به نسبت تعداد ابیات هر مثنوی، مثنوی عقل نامه بیشترین و مثنوی حدیقه کمترین هنجارگریزی آوایی را در خود داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 722

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 404 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فنون ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    27-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1185
  • دانلود: 

    404
چکیده: 

«تکرار» در زیباشناسی هنر از مباحث اساسی است و در ادبیات و به خصوص در شعر نقش بسزا دارد. این فن ادبی در صورت کاربرد مناسب، جنبه های زیباشناسیک خواهد داشت و از دیدگاه سبک شناختی نیز گاه بیانگر سبک شخصی است. در این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی، گونه های مختلف تکرار و توازن در سطوح گوناگون آوایی، واژگانی و نحوی در منظومه ویس و رامین (432-446 ق)- که از داستان های روزگار اشکانیان و در بحر هزج به نظم در آمده است- مطالعه می شود. در بخش نخست، توازن آوایی با مقوله هایی نظیر توازن واجی و هجایی، در بخش دوم، توازن واژگانی، شامل انواع تکرار در سطوح مختلف واژه، گروه و جمله، و در بخش سوم، توازن نحوی با مقوله هایی همچون تکرار ساخت، همنشین سازی نقشی و جانشین سازی نقشی تحلیل می شود و در پایان، کارکردهای تکرار در منظومه ویس و رامین بررسی خواهد شد. نتیجه بیانگر این مطلب است که فخرالدین گرگانی توانسته از طریق تکرار، هنرمندانه ترین صنایع بلاغی، به ویژه صنایع لفظی را در سراسر منظومه خود به نمایش بگذارد و از این طریق، مفهوم شعری خود را با تاکید، وضوح، تنوع و لذت بالاتری به مخاطب ارائه کند و از تکرار برای تداعی و نمایش اعمال دراماتیک و انسجام میان موسیقی و مفاهیم شعری بهره ببرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1185

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 404 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فنون ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    43-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    378
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر دریافت ابعاد و شیوه های ظهور مقوله زمان از دیدگاه کهن الگویی در دیوان حافظ است. زمان، مفهومی گسترده، عمیق و تا حدود بسیار زیادی ناشناخته و کهن است که از آغاز آفرینش، ذهن بشر را به خود مشغول کرده و در فرهنگ ایران و جهان سابقه ای بسیار طولانی دارد، به گونه ای که گاه در برخی باورهای کهن، زمان را یکی از خدایان یا حتی خدای خدایان می دانسته اند. ازل، ابد، نامیرایی، جاودانگی، عهد الست، بهشت، چرخ، دایره و... از مفاهیم مرتبط با زمان اند. این مفاهیم، میراث هزاران ساله ارواح و اذهان پداران و مادرانمان هستند که نسل به نسل در ناخودآگاه عمیق بشری حفظ شده اند و ما را به سرآغاز هستی پیوند می دهند. شعر حافظ، گنجینه ای پربار از کهن الگوهای زمانی را در خود جای داده است، که شناخت و شناساساندن آنها، دریچه تازه ای به دنیای پررمزوراز شعر او می گشاید. حافظ در اشعار خود با غوطه وری در زمان، از انواع آن سخن به میان آورده است. در این پژوهش برآنیم تا نمود کهن الگویی زمان را در دیوان او بررسی و آشکار کنیم که این کهن الگو چگونه، تا چه حد و در چه قالب ها و مفاهیمی در شعر او نمایان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 378 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نوری نازنین | پیری موسی

نشریه: 

فنون ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    61-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1265
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

محمد شفیع بن محمد اسماعیل شیرازی، معروف به میرزا کوچک، متخلص به وصال، متولد سال 1197 ق و متوفای 1262 ق در شیراز، از جمله شاعران برجسته و موسیقی دان نهضت بازگشت است که در غزل سرایی دستی توانا داشته است و در عین تقلید از سرآمدان غزل سرایی، صفات اصلی بهترین نمونه های شعر سنتی را حفظ کرده است و غزلیاتش نوای آهنگین و پرجذبه ای دارد. هدف از این پژوهش بررسی موسیقی درونی غزلیات شاعر با استفاده از روش تحقیق تحلیلی-بسامدی و نشان دادن این مساله است که موسیقی درونی تا چه میزان بر نظم آهنگ شعر او تاثیر گذارده و اینکه وصال چگونه با استفاده از تکرار که رکن اساسی موسیقی درونی است، معنی شعر را به خواننده القا کرده است. تحقیق بیانگر این مطلب است که وصال، با توجه به اطلاع از تاثیر نوای خوش موسیقی بر روان آدمی و آگاهی از جنبه های زیباشناختی موسیقی الفاظ، توانسته است با استفاده از شگردهای گوناگون موسیقی درونی، انتخاب واژه های زیبا و دلنشین، ایجاد تناسب، تکرار و هماهنگی آوایی واج ها بر روح خواننده اثر بگذارد و معنا را بر دل و جان مخاطب بنشاند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1265

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غلامی مجاهد

نشریه: 

فنون ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    79-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    718
  • دانلود: 

    498
چکیده: 

نقش ادبیات اروپا در تحولات شعر پارسی معاصر امری مسلم است. گذشته از آنکه بنیادگذاران شعرهای آزاد، سپید، موج نو و حجم، آثار خود را در کلیت آن، با پیش چشم داشتن شعرهای اروپایی به وجود آورده اند، هم ایشان و هم دنباله روان شان که سازندگان بدنه شعر معاصر ایران اند، در جزئیات زبانی و زیبایی شناختی آثارشان نیز بی اعتنا به ادبیات اروپا نبوده اند. بااین همه نمی توان در شعر پارسی معاصر و تحولات زبانی و زیبایی شناختی آن، جای پای سنت ادبی را ندید. جستار پیش رو که به روش تحلیلی و با تکیه بر اسناد کتابخانه ای فراهم آمده است، ضمن توجه به زمینه ها و علل رویکرد شعر معاصر به سبک هندی، در صدد تبیین این نکته است که شعر پارسی معاصر ازجمله در دو ساحت، تاثیرپذیری های انکارناشدنی از شعر سبک هندی داشته است: 1) ساحت زبانی 2) ساحت زیبایی شناختی. تاثیرپذیری در این دو ساحت، افزون بر اینکه نمودی صریح در شعر بنیادگذاران شعر نو دارد، به دلایل متعددی خاصه شعر پس از انقلاب را در بر می گیرد که بیانگر دردها و دغدغه های برخاسته از تشبث به یک نظام ایدئولوژیک نوظهور است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 718

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 498 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فنون ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    93-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    630
  • دانلود: 

    370
چکیده: 

یکی از رویکردهای داستان نویسی نوین، ورود فرهنگ عامه شامل گویش، آداب و رسوم محلی، اصطلاحات، ضرب المثل ها و باورها و اعتقادات در ادبیات داستانی است. دلیل این اتفاق را می توان ورود ادبیات داستانی به زندگی مردم عادی و برخاستن از بطن جامعه و دغدغه های مردم عامی دانست که به ناچار ادبیات داستانی را با فرهنگ عامیانه عجین می کند. در این میان، یکی از داستان نویسان معاصر که در آثار داستانی خود به این مقوله پرداخته، ابوالقاسم پاینده نجف آبادی است. در این مقاله ضمن معرفی این نویسنده، به بررسی یکی از شاخصه های برجسته آثار داستانی او یعنی فرهنگ عامه می پردازیم که به حق داستان های او آیینه تمام نمای فرهنگ مردم محل و زمان او بوده و سبب شده است آداب و رسوم، باورها و اعتقادات، ضرب المثل ها، زبان محلی و تمامی مطالبی که فرهنگ یک منطقه را به نمایش می گذارد در آثار داستانی این نویسنده درخشش پیدا کند و ضمن معرفی فرهنگ «شهرک نون» بر ملی و ایرانی بودن داستان های او تاکید کند و بر دست مایه طنز داستان هایش بیفزاید و سبب شود خواننده بهتر با قلم پاینده انس بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 370 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MAHMOODI ALI MOHAMMAD

نشریه: 

LITERARY ARTS

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2017
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (20)
  • صفحات: 

    27-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    230
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

In the Constitution Era, Ghazal, as other poetic forms, faced an expression of lyricism and was tinged with national and patriotic ideals. The poets of liberalism merged ghazals with labor mottos and social issues thus to make changes in the "thematic unity" of this poetic form. For instance, Farokhi Yazdi’s ghazals have therefore disparate structures. After Nima Youshij’s "The Myth", ghazal faced certain evolutions in form and structure in the streams of "Mid Ghazlas", "Model ghazals: Imagery ghazals", and "Post-modern ghazals". Changes in written form of ghazals conducted by Manochehr Neistani and Mohammad Ali Bahmni were considered as the primary efforts for changing the formal structure of ghazals, which faced a break in the 1990s and 2000’s and continued then after. In general, the contemporary ghazal in its "internal form" has experienced some changes, deconstruction, and the lack of thematic unity, and sometimes in its "external form" it has faced changes and innovations…

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0