Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

723
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

404
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجارگریزی آوایی در مثنوی های سنایی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 25

چکیده

 پژوهش حاضر بر آن است که خصیصه های زیبایی شناختی را در مثنوی های سنایی از حیث فنون آوایی بررسی کند؛ بدین منظور, از نظریات نوین زبان شناسی و ادبی مناسب با اثر بهره جسته است. نظریه هنجارگریزی یکی از این نظریات ادبی است که نخستین بار «لیچ» آن را ارائه کرد. هنجارگریزی از مهم ترین عوامل پیدایش سبک ادبی است. در این تحقیق, برای رسیدن به پاسخ این پرسش که سنایی چگونه هنجارگریزی آوایی را ابزاری برای آفرینش ادبی قرار داده است, مثنوی های او, شامل حدیقه الحقیقه, سیرالعباد, عقل نامه, عشق نامه, سنایی آباد, تحریمه القلم, طریق التحقیق و کارنامه بلخ بر پایه این نظریه بررسی شده است. در این بررسی, این مثنوی ها از لحاظ انواع زیرمجموعه های هنجارگریزی آوایی, مانند ابدال, اشباع, تخفیف و... سنجیده شد. بر پایه نتایج تحقیق, می توان گفت که سنایی از این توانایی زبان برای زیبایی شعر خویش بهره برده است. افزون بر این, سنایی صرفا بنابر ضرورت وزنی دست به هنجارگریزی نزده است, بلکه گاهی هنجارگریزی را برای ایجاد صنایع بدیعی, مانند سجع, جناس و... به کار برده و زیبایی های ادبی آفریده است. بر اساس یافته های این پژوهش, در اشعار سنایی, پربسامدترین هنجارگریزی آوایی, فرآیند تخفیف و کم بسامدترین آن, فرآیند تشدید است. همچنین, به نسبت تعداد ابیات هر مثنوی, مثنوی عقل نامه بیشترین و مثنوی حدیقه کمترین هنجارگریزی آوایی را در خود داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالمیان، غلامرضا، و صمیمی فر، سمیرا. (1396). هنجارگریزی آوایی در مثنوی های سنایی. فنون ادبی، 9(3 (پیاپی 20) )، 13-25. SID. https://sid.ir/paper/400080/fa

    Vancouver: کپی

    سالمیان غلامرضا، صمیمی فر سمیرا. هنجارگریزی آوایی در مثنوی های سنایی. فنون ادبی[Internet]. 1396؛9(3 (پیاپی 20) ):13-25. Available from: https://sid.ir/paper/400080/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا سالمیان، و سمیرا صمیمی فر، “هنجارگریزی آوایی در مثنوی های سنایی،” فنون ادبی، vol. 9، no. 3 (پیاپی 20) ، pp. 13–25، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400080/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا