Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    215
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، استخراج دلالت های تربیتی احکام کتابت و نشر علم است. برای این منظور باب پنجم کتاب منیة المرید فی اداب المفید و المستفید نوشته زین الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی معروف به شهید ثانی، مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی که بر اساس سؤال اصلی تحقیق و با رویکرد تحلیل کیفی با فرآیند تحلیل مضمون برای دریافت ایده آشکار و پنهان مؤلف، به روش تحلیلی و استنباطی وارد متن شده، دلالت های تربیتی استخراج شد. یافته های پژوهش عبارتند از: خلوص نیت به مثابه حس جهت یابی مشروع، توجه به مسئولیت اجتماعی، تولید و نشر علم نافع، سرمایه گذاری بهینه، سخاوت علمی و توسعه سرمایه. نتیجه یافته ها حاکی از آن است که دلالت های تربیتی در دو بعد فردی و حاکمیتی قابل بیان است که در نهایت در صورت مساعدت می تواند به خیر عمومی منجر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 215 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    192
چکیده: 

با توجه به جایگاه تربیت اعتقادی در تحقق تربیت دینی، نظام سازی تربیت اعتقادی یک امر ضروری محسوب می شود. دانش فقه، در طراحی نظام تربیت اعتقادی از طریق کشف و استنباط عناصر مختلف این نظام از جمله اهداف، اصول، مراحل و ساحات نقش بسزایی دارد. با نگاهی سیستمی به قواعد و تک گزاره های فقهی، خصوصاً فقه تربیتی می توان اجزای مختلف این نظام را استنباط و کشف نمود و به نظام سازی تربیت اعتقادی نائل آمد. مقاله حاضر با روش تحلیلی-توصیفی، با هدف نیل به نظام سازی تربیت اعتقادی، به استنتاج «مراحل» و «اصول و روش های» نظام تربیت اعتقادی پرداخته است. به علاوه با مراجعه به منابع فقهی می توان اصول کلی ای را کشف و استنتاج نمود که فعالیت مربی را در نظام تربیت اعتقادی راهبری می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 192 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    820
  • دانلود: 

    426
چکیده: 

تربیت اجتماعی عرصه ای مهم از مسائل نوپیدای فقهی است که بیان حکم فقهی آن لازم است. در این میان، قواعد فقهی اجتماعی نقش ویژه ای در توانمندی فقه برای پاسخگویی به مسائل نو دارد. این قواعد مستند معتبر اثبات احکام فقهی هستند. از همین رو تحلیل، تدوین و تنظیم قواعد فقهی به خصوص با توجه به تأثیر عنصر زمان و مکان در اجتهاد برای کمک به استنباط حکم فقهی ضرورتی فقهی است. این پژوهش تلاشی در جهت بررسی حکم فقهی تربیت اجتماعی مبتنی بر نظام قواعد فقه به شیوه متعارف فقهی است و در میان ادله قابل استناد فقهی، افزون بر قواعد فقه فردی، قواعد فقه اجتماعی نیز وجود دارد و طبق مفاد قواعد عامه مذکور، مسئولیت اجتماعی به شکل عام و در خصوص تربیت اجتماعی در چارچوب احکام اولیه، ولایی و حکومتی وظیفه حکومت، خانواده، عالمان و عموم جامعه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 426 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    567
  • دانلود: 

    374
چکیده: 

یکی از موضوعات اساسی در مباحث انسان شناسی، مسئله کرامت انسان است. روشن شدن جایگاه و کارکرد این مسئله در تربیت، به دلیل نقش مهم مباحث انسان شناسی در این ساحت از دانش، می تواند نقش بسزایی در پژوهش های تربیتی ایفا نماید. این پژوهش با هدف دست یابی به پاسخ این سؤال انجام گرفته است که جایگاه و کارکرد کرامت انسان در مباحث تربیت چیست؟ در پاسخ به این سؤال، جایگاه کرامت انسان به عنوان قاعده ای فقهی در حوزه تربیت اسلامی، پذیرفته شده و نقش آفرینی قاعده کرامت انسانی در مبانی، اصول، اهداف، و روش های تربیتی، تبیین شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 374 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Nikho Amiri Naser | Saduq Amin

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Human dignity is one of the fundamental topics in anthropology. Given the significant role of anthropology in education, it is highly imperative to clarify the importance and role of human dignity in education (tarbiya) as well as in educational researches. This study aims to explore the role and function of human dignity in education. To understand the role, it is essential to note that the human dignity has been considered and acknowledged as a jurisprudential principle in Islamic education and nurture, and the role of the principle of human dignity in the educational. principles, foundations, goals and methods have been explained.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Toroghi Majid | Ibrahimi Jawad

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    767
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Social education is an important arena of new juridical issues which need to be discussed from a jurisprudential perspective. The juridical social rules play a special role in enabling the jurisprudence to address new issues. These principles are authentic documents which prove juridical rules. For this reason, analyzing, forming and introducing juridical principles, especially with a view to the effect of time and space in Ijtihad to help juridical deduction, is a jurisprudential necessity. This study seeks to examine the juridical ruling concerning social education based on a system originating in jurisprudential principles according to customary jurisprudential method. Amongst the evidences, there are also social juridical principles, in addition to individual juridical principles. According to the purport of the said general principles, social responsibility in general and in respect of social education within the framework of primary governmental rules, is the duty of the government, family, scholars and the society at large.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 767

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    533
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Considering the status of ideological education in the realization of the religious education and nurture, the creation of an ideological education system seems to be necessary. The discipline of jurisprudence plays a critical role in designing an ideological education system by exploring and deducing various elements of this system including goals, principles, stages and areas. By taking a systematic look at the jurisprudential rules and premises particularly those of the educational jurisprudence, we can explore and infer the different segments and elements of this system and then achieve an ideological education system. The present article using a descriptive analytical method infers the stages, principles and methods of the ideological education system with the aim of attaining an ideological education system. In addition, by referring to jurisprudential sources we can explore and infer the general principles which somehow guide the educator's activity in the ideological education system.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    705
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This study aims to extract educational significations and implications of the writing and spreading knowledge. For this purpose, Munyatul Murid fi Adab al-Mufid wa al-Mustafid authored by Zainuddin b. Ali b. Ahmad Amili Jab'ei better known as Shahid Thani has been examined. In this study carried out on the basis of the main question of research with a qualitative analysis approach involving a procedure of content analysis to explore the author's overt and covert idea, the educational significations have been extracted with an analytical and inferential method. The findings of the research are the following: sincerity of intention as a legitimate sense of direction, paying attention to social responsibility, production and propagation of useful knowledge, optimal investment, scientific generosity and development of the asset. The result of the findings indicate that educational implications can be expressed in two dimensions (individuality and sovereignty) which can, in case of assistance, lead to public good.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 705

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حبیبی رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    788
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

مقاله پیش رو در صدد تبیین ضرورت بهره گیری از روش اجتهاد استنتاجی با رویکرد نظام مند برای تولید گزاره های تربیتی و طراحی نظام تعلیم و تربیت است. سؤال اساسی که این مقاله در پی پاسخ به آن می باشد چرایی بهره گیری از روش استنتاجی با رویکرد نظام مند و نحوه کاربست آن است. برای دستیابی به پاسخ از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که علاوه بر بهره گیری از روش استظهاری، باید از روش استنتاجی نیز بهره گرفت. بهره گیری از روش استنتاجی، ابزار مناسبی برای تولید گزاره ها و بسط آموزه های تربیتی از منابع دینی است ولی کافی نیست؛ بلکه برای دستیابی به نظام تعلیم و تربیت، باید جهت گیری نظام مند در تولید گزاره و نظام تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گیرد. تأکید بر رویکرد نظام مند، رویکردی نوظهور است. به همین دلیل، تلقی های مختلفی از آن شکل گرفته و به تبع آن، عکس العمل های موافق و مخالف چشم گیری به دنبال داشته است. به همین دلیل، پیشنهاد می شود در کنار تعمیق مبانی نظری این رویکرد، به کار بست عملی آن نیز مبادرت شود تا حدود کارایی و اعتبار آن، به صورت عینی محک بخورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 788

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1329
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

بخش گسترده ای از تعاملات افراد جامعه در ارتباط با یکدیگر شکل می گیرد. حاصل این ارتباط ها و تعامل روزمره تأثیر و تأثرهای چشمگیری است که به تدریج اثرات خود را در رفتار و شخصیت هر فرد نمایان می سازد. بخشی از این تأثیر و تأثرات در حوزه اخلاقیات رخ می دهد. با وجود چنین بستر مهمی، آیا افراد جامعه نسبت به تربیت اخلاقی یکدیگر وظیفه ای دارند؟ با مراجعه به منابع دینی، برخی ادله را می توان بر وظیفه مندی آحاد جامعه در زمینه تربیت اخلاقی دیگران اقامه کرد. این نوشتار با رویکرد فقهی و استنباط اجتهادی درپی جمع آوری و تحلیل این ادله و استخراج حکم فقهی-تربیتیِ این مسئله است. برای اثبات وظیفه مندی عموم مکلفان در تربیت اخلاقی، پنج دلیل خاص (آیات تزکیه، سیره معصومین^، معتبره رسالة الحقوق، روایت اسماعیل و دلیل عقلی) و چهار دلیل عام اقامه شد. این پنج دلیل دارای دلالت تام بر رجحان استحبابی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1329

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button