Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    14
  • بازدید: 

    2799
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2799

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    755
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 755

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1385
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1385

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    84-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2828
  • دانلود: 

    1530
چکیده: 

هدف اختلال نافرمانی مقابله ای یکی از اختلال های رفتاری است که مهم ترین ویژگی آن الگوی پایدار رفتار تکراری منفی گرایی، لجبازی، نافرمانی و خصومت در برابر مظاهر قدرت است که باعث اختلال قابل ملاحظه بالینی در کنش وری تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد می شود. والدین این کودکان در برخورد با مشکلات رفتاری فرزندانشان اغلب از روش های تنبیهی و سخت گیرانه استفاده می کنند که این کار در بلندمدت مشکلات رفتاری کودک را تشدید و والدین را با مشکلات بسیاری در زمینه مدیریت رفتاری فرزندانشان روبه رو می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش رفتاری مادران دارای کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بر کاهش علائم اختلال و رفتارهای پرخاشگرانه فرزندان 9 تا 11 ساله آن ها بوده است.روش بررسی روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان 9 تا 11 ساله شهرستان ازنا در سال 1392بود. 30 نفر از مادران کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای که در زیرمقیاس رفتارهای مقابله ای و رفتارهای پرخاشگرایانه پرسش نامه فهرست رفتاری کودکان، نمره ای بیش از نمره برش پرسش نامه کسب کردند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آن ها پس از همگن سازی از نظر متغیرهایی همچون میزان تحصیلات دانش آموزان، جنس، شدت علائم اختلال، سن و میزان تحصیلات مادران و پس از اعلام رضایت مادران برای شرکت در مطالعه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. معیار های ورود برای شرکت کنندگان در پژوهش حاضر به شرح زیر در نظر گرفته شد: پرخاشگری کودکان یکی از ملاک های ورود به پژوهش حاضر بود. در این پژوهش نمره پرخاشگری همه کودکان مبتلا به این اختلال بیشتر از نمره برش پرسش نامه فهرست رفتاری کودکان بود. یکی دیگر از ملاک های ورود، سن مادران بود که همگی آن ها بین 33 تا 37 سال داشتند. تک والدی بودن یا دو والدی بودن خانواده نیز در نظر گرفته شد که در این پژوهش همگی خانواده ها دو والدی بودند. تعداد فرزندان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای نیز مدنظر قرار گرفت که همگی خانواده ها یک کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای داشتند. سن کودکان نیز به عنوان ملاک ورودی دیگر در نظر گرفته شد که همگی بین 9 تا 11 سال داشتند. تحصیلات مادران نیز در این زمینه در نظر گرفته شد که همگی مادران نمونه پژوهشی حاضر تحصیلات دیپلم و بیشتر داشتند. ابزارهای پژوهش شامل فهرست رفتاری کودک فرم والدین (1991) و پرسش نامه علائم مرضی کودکان فرم ویژه والدین (1994) بود. آموزش رفتاری والدین در قالب 9 جلسه نود دقیقه ای در گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دو گروه پرسش نامه های مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها نتایج بیانگر تاثیر آموزش مدیریت رفتار بر کاهش نمره علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود (p£0.001) همچنین آموزش رفتاری والدین موجب کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در گروه آزمایش شد (p£0.012)نتیجه گیری به طورکلی یافته ها نشان می دهد آموزش رفتاری به مادران، علائم اختلال نافرمانی مقابله ای و رفتار های پرخاشگرانه را در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای کاهش می دهد و از بروز رفتارهای نامطلوب در محیط خانوادگی پیشگیری می کند. آموزش و استفاده از اصولی همچون اجتناب از تنبیه، توجه به نتایج منطقی و طبیعی رفتار، تمایز بین انضباط و تنبیه برای مادران که از اصول اصلی این برنامه آموزشی بوده، توانسته است از مشکلات رفتاری کودکان مبتلا بکاهد و رفتار های مطلوب آن ها را افزایش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2828

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    98-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1143
  • دانلود: 

    855
چکیده: 

هدف اغلب کودکان و بزرگسالان با فلج مغزی، کفایت اجتماعی و ویژگی های شخصیتی مطلوبی ندارند. کفایت اجتماعی و ویژگی های شخصیتی نامناسب این افراد به مشکلات روان شناختی در همه ابعاد زندگی آن ها منجر می شود و تاثیر نامطلوبی بر تعامل هایشان می گذارد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه ایمن سازی روانی بر کفایت اجتماعی و صفات شخصیت افراد با فلج مغزی در شهر تهران انجام شده است.روش بررسی پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان 12 تا 16 ساله با فلج مغزی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد که در این پژوهش 34 نوجوان با فلج مغزی شرکت داشتند. آن ها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در سطح متوسطی بودند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه 17 نفری تقسیم و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی، آموزش برنامه ایمن سازی روانی را در 10 جلسه (هفته ای دو جلسه، هر جلسه 90 دقیقه) دریافت کردند؛ در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار های استفاده شده در این پژوهش، پرسش نامه کفایت اجتماعی فلنر، لیس و فیلیپس و پرسش نامه صفات شخصیت کاستا و مک کری بود. اطلاعات جمع آوری شده از طریق میانگین، انحراف استاندارد و آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نسخه 21 نرم افزار بسته آماری در علوم اجتماعی تجزیه وتحلیل شد.یافته ها در ابتدا مفروضه های عادی بودن و همگنی واریانس کوواریانس متغیرها ارزیابی شد. آزمون کلموگروف اسمیرنوف حاکی از آن بود که همه متغیرها عادی هستند (p>0.05) آزمون باکس هم فرض همگنی واریانس کوواریانس را تایید کرد (p=0.28). بنابراین مفروضه های آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری برقرار است و می توان برای تجزیه وتحلیل داده ها از این آزمون آماری استفاده کرد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات کفایت اجتماعی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (p<0.001)همچنین، میانگین نمرات صفات شخصیت گروه آزمایش در خرده مقیاس های روان آزرده گرایی، برون گرایی، موافق بودن و با وجدان بودن معنادار بود (p<0.05)به بیان دیگر، آموزش برنامه ایمن سازی روانی بر این خرده مقیاس ها تاثیر معناداری داشت، ولی بر خرده مقیاس گشودگی به تجربه تاثیر معناداری نداشت یا اثر آن بر این خرده مقیاس معنادار نبود (p>0.05)نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر حاکی از افزایش قابل توجه کفایت اجتماعی نوجوانان با فلج مغزی بود. همچنین تغییرات مطلوبی در ویژگی های شخصیتی این نوجوانان به وجود آمد. به بیان دیگر، میزان روان آزرده گرایی نوجوانان با فلج مغزی کاهش یافت و ویژگی های شخصیتی مثبت آن ها از جمله برون گرایی، موافق بودن و باوجدان بودن به نحو چشمگیری افزایش یافت. نتایج کلی این پژوهش نشان داد که آموزش برنامه ایمن سازی روانی باعث بهبود کفایت اجتماعی و صفات شخصیت افراد با فلج مغزی شد. بنابراین توجه به این برنامه ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه آموزش ایمن سازی روانی به این گروه از افراد اهمیت ویژه ای دارد. فلج مغزی تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. استفاده از برنامه های ایمن سازی روانی با نتایج موثر همراه بوده است. بنابراین ضرورت مداخلات آموزشی از جمله آموزش برنامه ایمن سازی روانی به خوبی احساس می شود. پژوهش های زیادی درباره اثربخشی آموزش برنامه ایمن سازی روانی بر کفایت اجتماعی و صفات شخصیت افراد عادی انجام شده است، در حالی که پژوهش های اندکی به بررسی تاثیر آموزش برنامه ایمن سازی روانی بر کفایت اجتماعی و صفات شخصیت افراد با فلج مغزی به طور هم زمان پرداخته اند. از آنجا که در مطالعه حاضر از روش آزمایشی استفاده شده است، باید در تعمیم نتایح احتیاط کرد. از محدودیت های دیگر این مطالعه، استفاده از پرسش نامه های خود گزارش دهی است. شاید افراد به دلیل اجتناب از برچسب یا مورد پذیرش جامعه واقع شدن نسبت به ارائه پاسخ درست و صادقانه احساس مسوولیت نکنند. پیشنهاد می شود آموزش برنامه ایمن سازی روانی که در آموزش نوجوانان با فلج مغزی بسیار مفید است، در مدرسه های ابتدایی و همچنین برای سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1143

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 855 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    110-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    739
چکیده: 

هدف کشیدگی های خارجی مچ پا از آسیب های بسیار رایج در ورزشکاران است و ریسک زیادی برای آسیب مجدد و تبدیل شدن به بی ثباتی های مزمن مچ پا دارند. بی ثباتی مزمن مچ پا می تواند ثبات پویا را در ورزشکاران تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر خستگی نیز می تواند در ثبات پویای ورزشکاران سالم و آسیب دیده اختلال ایجاد کند. مطالعات جدید به بررسی تاثیر استفاده از نواربندی و وسایل کمکی در افراد با بی ثباتی مزمن مچ پا پرداخته اند. با وجود این، اثر استفاده از نواربندی مچ پا بر بهبود ثبات پویا پس از خستگی در ورزشکاران ناشناخته است. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی اثر نواربندی و خستگی بر ثبات پویا در ورزشکاران زن با و بدون بی ثباتی مزمن مچ پاست.روش بررسی 20 ورزشکار زن شامل 10 فرد با بی ثباتی مزمن مچ پا (سن 22.02±1.98 سال، قد 163.80±2.74 سانتی متر، وزن 58.68±7.10 کیلوگرم، شاخص ناتوانی مچ پا و پا 80.78±1.03 درصد و شاخص ورزشی ناتوانی مچ پا و پا 65.10±1.75درصد) و 10 فرد سالم (سن 21.70±0.67 سال، قد 162.90±5.06 سانتی متر، وزن 59.10±7.04 کیلوگرم، شاخص ناتوانی مچ پا و پا و شاخص ورزشی ناتوانی مچ پا و پا 100درصد) در دو جلسه مجزا با شرایط متفاوت، بدون نواربندی و با نواربندی به شیوه بسکتویو، در این تحقیق شرکت کردند. در هر جلسه سه کوشش از فعالیت پرش فرود قبل و پس از برنامه خستگی عملکردی انجام شد. فعالیت پرش فرود شامل فرود یک پا روی صفحه نیرو از ارتفاعی معادل 50 درصد حداکثر ارتفاع پرش هر آزمودنی، از وضعیت 70 سانتی متری از مرکز صفحه نیرو در نظر گرفته شد. برنامه خستگی عملکردی از سه ایستگاه تشکیل می شد: تمرین های چابکی جنوب شرقی تعدیل شده، جهش به سمت جلو و پرش سریع. آزمودنی ها عبور از ایستگاه ها را ادامه دادند، تا جایی که زمان انجام کل برنامه در یک دور، در مقایسه با زمان پایه 50 درصد افزایش یافت. مدت زمان رسیدن به ثبات در جهات قدامی خلفی، داخلی خارجی و عمودی به وسیله دستگاه صفحه نیرو اندازه گیری شد. سه تجزیه وتحلیل مجزا با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با دو عامل درون گروهی (شرایط و زمان) برای هر متغیر در هر گروه انجام شد.یافته ها نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که، در گروه ورزشکاران سالم، تی تی اس داخلی خارجی و تی تی اس عمودی، تفاوت معنی داری با هم داشتند [f=7.52, p=0.001] ، [f=9.69, p=0.004] آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که در شرایط با نواربندی، تی تی اس داخلی خارجی قبل از خستگی سریع تر از حالت پس از خستگی است و در شرایط بدون نواربندی، تی تی اس عمودی قبل از خستگی، سریع تر از پس از خستگی است. در گروه ورزشکاران آسیب دیده، در تی تی اس داخلی خارجی و عمودی، تفاوت معنی دار بین شرایط متفاوت وجود داشت [f=10.57, p=0.001]، [f=14.27, p=0.001] همچنین این آزمون نشان داد که در شرایط بدون نواربندی، تی تی اس داخلی خارجی قبل از خستگی سریع تر از حالت پس از خستگی است، در هر دو شرایط با و بدون نواربندی تی تی اس عمودی قبل از خستگی، سریع تر از حالت پس از خستگی است و پس از نواربندی سریع تر از قبل از نواربندی است.نتیجه گیری نواربندی در ورزشکاران با بی ثباتی مزمن مچ پا بدون خستگی، تعادل پویا را در جهت عمودی بهبود می بخشد. نواربندی پس از خستگی منجر به بهبود تعادل پویا در ورزشکاران با و بدون بی ثباتی مزمن مچ پا نمی شود. تحقیقات دیگری باید آزمودنی های سالم و آسیب دیده را تحت این شرایط آزمون کند تا مشخص شود که آیا این نتایج می تواند در انتخاب شیوه پیشگیری کننده ای مناسب باشد که بتواند در طول فعالیت های عملکردی از آسیب های مچ پا جلوگیری یا آن ها را درمان کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 739 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    122-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    758
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

هدف قطع همیپلویکتومی، نوعی روش جراحی است که در آن اندام تحتانی و بخشی از پلویس برداشته می شود. تحقیقات بسیار کمی در زمینه راه رفتن بیماران قطع همیپلویکتومی انجام شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر قطع عضو همیپلویکتومی بر کینماتیک و نیروی تولیدی عضلات اندام تحتانی حین راه رفتن با پروتز کانادین و به صورت گزارش موردی بود.روش بررسی بیماری با قطع همیپلویکتومی سمت چپ با قد، وزن و سن به ترتیب 175سانتی متر، 75 کیلوگرم و 39 سال و فردی سالم در مطالعه شرکت کردند. از سیستم تحلیل حرکتی کوالیسیس شامل هفت دوربین و صفحه نیروی کیستلر برای ثبت مسیر نشانگرها و نیروی عکس العمل زمین استفاده شد. تعداد 20 نشانگر منعکس کننده نور مادون قرمز بر روی بدن آزمودنی ها در نقاط مشخص نصب شد. در حالی که آزمودنی در مسیر تعیین شده راه می رفت، تصویر نشانگرها هنگام راه رفتن همراه با داده های صفحه نیرو ثبت می شد. میانگین پنج بار تکرار راه رفتن برای محاسبات آماری در نظر گرفته شد. ثبت فازهای ایستادن و نوسان حین چرخه راه رفتن با استفاده از نرم افزار کوالیسیس انجام شد. داده ها با فرکانس 120 هرتز جمع آوری شدند و با فیلتر پایین گذر با فرکانس 10 هرتز فیلتر شدند. مدل کردن سیستم عضلانی اسکلتی با استفاده از نرم افزار «اوپن سیم» و «ویژوال تری دی» صورت گرفت. متغیرهای تحقیق حاضر شامل متغیرهای کینماتیکی مفصل مچ پا، زانو و ران و نیروی فعال عضلات مختلف اندام تحتانی بودند. محاسبه مقدار نیروی فعال عضله از طریق روابط تعریف شده برای نرم افزار اوپن سیم انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری «تی تست مستقل» در محیط نرم افزار SPSS نسخه 19 و سطح معنی داری (p<0.05) انجام شد.یافته ها الگوی کینماتیکی مفصل مچ پا و زانوی پای سالم بیمار همیپلویکتومی در فازهای پذیرش وزن، میانه استنس، انتهای استنس و پیش نوسان تفاوت معنی داری با پای همتای فرد سالم داشت (p<0.05) دامنه حرکتی پلانتار فلکشن مچ پای بیمار همیپلویکتومی در فاز پذیرش وزن، دامنه حرکتی دورسی فلکشن مچ پا در فاز میانه استنس در بیمار همیپلویکتومی به طور معنی داری از فرد سالم کمتر بود (p=0.00) در فاز انتهای استنس دامنه حرکتی مچ پای بیمار همیپلویک در مقایسه با دامنه حرکتی پای فرد سالم تفاوت معنی داری نشان داد (p=0.00) در فاز پیش نوسان مچ پای بیمار همیپلویک در وضعیت پلانتار فلکشن 11.5 درجه از فرد سالم بیشتر بود. در فاز میانه نوسان دامنه حرکتی دورسی فلکشن بیمار همیپلویکتومی 6 درجه از فرد سالم بیشتر بود (p=0.00) در فاز پذیرش وزن دامنه حرکتی فلکشن زانو (p=0.00) و در فاز میانه استنس دامنه حرکتی اکستنشن زانو در بیمار همیپلویکتومی به طور معنی داری از فرد سالم بیشتر بود (p=0.04) در فاز پیش نوسان (p=0.00) و ابتدای نوسان (p=0.02) فاوت معنی داری در دامنه حرکتی فلکشن مفصل زانوی بیمار همیپلویکتومی و فرد سالم مشاهده شد. دامنه حرکتی مفصل ران در یک چرخه کامل راه رفتن بین بیمار همیپلویک و فرد سالم مشابه بود (p>0.05) نیروی تولیدی عضلات اکستنسور ران، ابداکتور ران، اکستنسور زانو به همراه عضلات تیبالیس انتریور و پوستریور در پای سالم بیمار همیپلویکتومی به طور معنی داری از پای همتای فرد سالم بیشتر بود (p<0.05)نتیجه گیری الگوی کینماتیک راه رفتن افراد قطع عضو همیپلویکتومی با استفاده از پروتز کانادین به طور بارزی تغییر می کند. تغییرات کینماتیکی با افزایش معنی دار نیروی تولیدی عضلات مختلف اندام تحتانی همراه است که می تواند اثر مخربی بر مفاصل اندام تحتانی به خصوص مفصل زانو داشته باشد که اهمیت این موضوع باید مدنظر توان بخشان و متخصصان توان بخشی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 758

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    132-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1164
  • دانلود: 

    745
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی با کیفیت زندگی در همسران بیماران دچار ناتوانی جسمانی انجام شد.روش بررسی پژوهش حاضر، مطالعه ای پیمایشی از نوع همبستگی است که در سال 94-1393 انجام شد. جامعه این تحقیق را تمامی همسران بیماران دچار ناتوانی جسمانی تحت پوشش سازمان بهزیستی کرمان تشکیل می دهند. از این جامعه 100 نفر از همسران بیماران دچار ناتوانی جسمانی به روش در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسش نامه 36 سوالی کیفیت زندگی واروشربون استفاده شد. داده ها با استفاده از نسخه 21 نرم افزار spss، آمار توصیفی، روش همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه وتحلیل شد.یافته ها نتایج حاصل از داده ها نشان داد بین ویژگی های شخصیتی مانند برون گرایی، دلپذیربودن و مسوولیت پذیری، با کیفیت زندگی همسران افراد دچار ناتوانی جسمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (p<0.01) همچنین بین ویژگی شخصیتی روان نژندی با کیفیت زندگی همسران افراد دچار ناتوانی جسمانی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد (p<0.01) نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که ویژگی شخصیتی روان نژندی به میزان 17.6 درصد و ویژگی شخصیتی برون گرایی به میزان 5.2 درصد واریانس کیفیت زندگی را در همسران افراد دچار ناتوانی جسمانی پیش بینی می کند (p<0.01)نتیجه گیری با توجه به نتایج می توان استنباط کرد که ویژگی های شخصیتی مراقبان افراد معلول، ارتباط موثری با کیفیت زندگی آنان و به تبع آن بیماران دارد و بستر مناسبی را برای کاهش مشکلات ناشی از بیماری برای خانواده و بیماران فراهم می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 745 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    142-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2150
  • دانلود: 

    985
چکیده: 

هدف کم توانی به عنوان آسیبی که یک یا بیش از یکی از فعالیت های عمده زندگی فرد را محدود می کند، موجب پریشانی روانی و افسردگی در این افراد می شود. این امر برای خانواده ها نیز مشکلاتی را به همراه دارد؛ به طوری که خانواده های دارای کودک کم توان از نظر اجتماعی منزوی هستند و سلامت روانی و خلقیات آن ها در سطح پایینی قرار دارد. در این میان مادران دارای فرزند کم توان به دلیل اینکه وقت بیشتری را با کودک صرف می کنند، سازش یافتگی و سلامت جسمی و روانی آن ها بیشتر در معرض تهدید قرار می گیرد و بیشتر بر حسب مسائل هیجانی و روابط خانوادگی و خارج از خانواده واکنش نشان می دهند. بر همین مبنا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی همدلی ادراک شده بر اساس طرح واره های هیجانی و تاب آوری در مادران دارای فرزند کم توان انجام گرفت.روش بررسی پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود و به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران دارای فرزند کم توان جسمی حرکتی در سال تحصیلی 95-1394 در سطح شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند، 120 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند؛ به این ترتیب که از مناطق چندگانه شهر تهران، مناطق دو و چهار و شانزده انتخاب شدند و با مراجعه به آموزشگاه های معلولان جسمی حرکتی، پرسش نامه های مدنظر به دانش آموزان داده شد. برای ارزیابی مهارت های ارتباطی، کیفیت روابط انسانی و تبحر و مهارت پزشکی از پرسش نامه ادراک بیمار از همدلی پزشک جفرسون استفاده شد. همچنین به منظور اندازه گیری قدرت مقابله با فشار و تنش از مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون و برای تعیین باورها و نگرش ها نسبت به هیجان در افراد از مقیاس طرح واره های هیجانی لیهی استفاده شد که در سال 2002 لیهی آن را بر مبنای مدل طرح واره هیجانی خود برای سنجش 14 بُعد طرح واره تدوین کرده بود.یافته ها برای تحلیل یافته ها با توجه به برقراری شرط برابری واریانس ها با آزمون لون (P≥0.05) و طبیعی بودن توزیع داده ها با آزمون شاپیروویلک (P≥0.05) از آزمون های چندمتغیره استفاده شد. با توجه به اینکه تحقیق از نوع رابطه ای و پیش بینی بود، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش Enter با استفاده از نسخه 23 نیز استفاده شد. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد در مادران دارای فرزند کم توان جسمی حرکتی، طرح واره های هیجانی اعتباریابی، ارزش های برتر، دوام و اتفاق نظر با همدلی ادراک شده رابطه مثبت و معنی داری دارند (P<0.001). همچنین در این مادران، تاب آوری با همدلی ادراک شده رابطه مثبت و معنی داری دارد (P<0.02). نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی همدلی ادراک شده بر اساس تاب آوری و طرح واره های هیجانی نشان داد واریانس مشترک طرح واره های هیجانی و تاب آوری با همدلی ادراک شده 46.0 است که این نتیجه به معنای آن است طرح واره های هیجانی و تاب آوری با هم 46.0 از پیش بینی همدلی ادراک شده را بین مادران دارای فرزند کم توان پیش بینی می کنند. تحلیل رگرسیون به روش enter بیانگر این بود که طرح واره های هیجانی اعتباریابی و داشتن ارزش های برتر و همچنین متغیر تاب آوری ضرایب تاثیر معنی داری برای پیش بینی همدلی ادراک شده در مادران دارای فرزند معلول دارند. دیگر طرح واره های هیجانی ضریب تاثیر معنی داری برای پیش بینی همدلی ادراک شده در مادران دارای فرزند معلول ندارند.نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت تاب آوری بالا و داشتن طرح واره های هیجانی مثبت مانند داشتن ارزش های برتر و اعتباریابی، پیش بینی کننده همدلی ادراک شده در مادران دارای فرزند کم توان هستند؛ بدین معنی که هر چه مادران دارای فرزند کم توان در برخورد با شرایطی که در آن قرار گرفته اند تاب آوری بیشتری داشته باشند و چنین موقعیتی را به صورت مثبتی ارزیابی و تفسیر کنند، قادرند به طور موثرتری با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند. در همین راستا همدلی ادراک شده یکی از عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد روابط بین شخصی دارد و بیانگر سلامت روانی شخص است و می توان با متغیرهای تاب آوری و طرح واره های هیجانی آن را پیش بینی کرد. به این ترتیب مداخلات درمانی نیز با توجه به این دو متغیر برای آن صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 985 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    154-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1407
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

هدف لکنت نوعی اختلال در روانی گفتار محسوب می شود که از طریق وقفه های غیرارادی در جریان گفتار پیوسته مشخص می شود. لکنت انواع مختلفی دارد که عبارتند از: لکنت رشدی، اکتسابی و تمارضی. به دلیل وجود قانون معافیت از خدمت سربازی در مبتلایان به لکنت، مساله تمارض در این حیطه موضوع بسیار مهمی است. در فرایند معافیت از خدمت سربازی ابزار استانداردی وجود ندارد و متخصصان بیشتر مبتنی بر قضاوت های ادراکی و غیررسمی و تشخیص شخصی به این امر مبادرت می ورزند. در سنجش هایی که قضاوت ها بیشتر از طریق راه های ادراکی و غیررسمی انجام می شود، احتمال خطا افزایش می یابد. هدف این مطالعه، ارائه یک برنامه علمی و بررسی ویژگی های روان سنجی آن به منظور تشخیص لکنت تمارضی از لکنت واقعی با هدف تعیین شرایط معافیت از خدمت سربازی است.روش بررسی این مطالعه از نوع مطالعات اعتباریابی بود که با روش نمونه گیری غیراحتمالی و از نوع ساده و در دسترس انجام شد. ابتدا برنامه تشخیص لکنت تمارضی تهیه شد که شامل بخش های مصاحبه ساختارمند، پرسش نامه تشخیص لکنت تمارضی، پرسش نامه شخصیتی چندمحوری مینه سوتا، تکنیک های تسهیل گر، آزمون ابزار سنجش شدت لکنت و تجزیه وتحلیل نمونه خواندن و گفتار توصیفی بود. به منظور بررسی ویژگی های روان سنجی برنامه، از 20 آزمودنی متقاضی معافیت از خدمت به دلیل لکنت که احتمال تمارض داشتند و 15 آزمودنی دارای لکنت رشدی با شدت لکنت متوسط تا شدید مراجعه کننده به کلینیک گفتاردرمانی که احتمال تمارض نداشتند، نمونه گیری انجام گرفت. داده ها با روش های مختلف آماری و به کمک نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل و بررسی شدند.یافته ها ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه تشخیص لکنت تمارضی 76.0 به دست آمد. تعیین روایی هم زمان برنامه (نتایج حاصل از اجرای برنامه با نظر روان پزشکان) با استفاده از آزمون کای اسکور انجام شد. میان نظرهای دو گروه اختلاف معناداری یافت نشد (p>0.05) با استفاده از روش کندال همبستگی بین مولفه های مختلف متوسط و بالا برآورد شد. درنهایت برای هر مراجع براساس نتایج به دست آمده نیم رخ ترسیم شد.نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده می توان اظهار کرد برنامه تشخیص لکنت تمارضی همسانی درونی و روایی هم زمان مناسبی دارد، اما با توجه به اینکه حجم نمونه در این مطالعه بالا نبود، می توان این مطالعه را یک بررسی مقدماتی برای یافتن ویژگی های روان سنجی این ابزار دانست که با هدف بنانهادن پایه برای پژوهش های بیشتر در این زمینه اجرا شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    164-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1820
  • دانلود: 

    803
چکیده: 

هدف سکته مغزی به دنبال قطع یا اختلال خون رسانی به قسمتی از مغز ایجاد می شود. عوارض ناشی از سکته مغزی، می تواند از عوارض جزئی همانند علائم عصبی تا اختلالات خیلی شدید، بسته به محل و شدت آسیب دیدگی متفاوت باشد. همی پارزی یکی از شایع ترین اختلالات در افراد دچار سکته مغزی در فاز حاد این عارضه است. برخی اختلالات دیگر نیز همچون اختلالات تعادلی وضعیتی نیز ممکن است به دنبال سکته مغزی مشاهده شود. تمامی اختلالات نورولوژیکی ناشی از سکته مغزی ممکن است سبب محدودیت دامنه حرکتی افراد از رنج کم تا زیاد شود. بازیابی توانایی راه رفتن یکی از مهم ترین اهداف توان بخشی افراد دچار سکته مغزی است. از این رو استفاده از وسایل کمکی همچون ارتزها می تواند برای این افراد مفید واقع شود. یکی از متداول ترین روش های درمانی برای کنترل عارضه دراپ فوت ناشی از سکته مغزی استفاده از ارتزهای مچ پا-پایی است. ارتز مچ پا-پایی با فراهم کردن ثبات مچ و قرار دادن پا در وضعیت مطلوب از افتادگی پا و سایر حرکات ناخواسته جلوگیری می کند و باعث می شود تا راه رفتن عادی شود. هدف مطالعه مروری حاضر ارزیابی تاثیرگذاری ارتزهای مچ پا-پایی بر تعادل و مولفه های زمانی مکانی، کینتیکی و کینماتیکی راه رفتن افراد با عارضه دراپ فوت ناشی از سکته مغزی است.روش بررسی جست وجو در پایگاه های اطلاعاتی گوگل، اشپرینگر، ساینس دایرکت، پابمد، و اوید برای یافتن مطالعات در بازه زمانی 1996 تا 2016 که تاثیر ارتوزهای مچ پا- پایی را در افتادگی مچ سنجیده اند، انجام شده است. پس از بررسی و طبقه بندی مقالات به دست آمده، مقالات موجود بر اساس متغیرهای زمانی مکانی راه رفتن، کینتیک، کینماتیک و تعادل تحلیل شدند. در نهایت 21 مطالعه جهت ارزیابی نهایی انتخاب شدند.یافته ها 21 مقاله درباره تاثیر ارتز مچ پا-پایی بر متغیرهای راه رفتن افراد دراپ فوت ناشی از سکته مغزی تجزیه وتحلیل شده است. متغیر زمانی مکانی در 14 مقاله و مولفه های کینتیک و کینماتیک در هفت مقاله ارزیابی شده است. ارتز مچ پا-پایی تاثیر معناداری بر طول و عرض گام داشته است، ولی بر سرعت، کادنس، قرینگی راه رفتن و تعادل افراد تاثیر معنادار نداشته است. همچنین استفاده از ارتز مچ- پایی سبب بهبود مولفه های کینتیکی راه رفتن، کینماتیک مچ پا و کینماتیک زانو در فاز ایستایی می شود، ولی بر کینماتیک مفصل زانو در فاز نوسانی و کینماتیک مفصل هیپ در صفحه فرونتال و ساجیتال تاثیر چندانی نداشته است. درباره تاثیر ارتز بر ممان اینرسی و پاور مفاصل مطالعات اندکی وجود داشت، ولی نتیجه حاکی از نبود تفاوت معنادار در این مولفه ها بود.نتیجه گیری این مطالعه نشان داد مدل های مختلف ارتز مچ پا-پاییاستاتیک یا دینامیک، بسته به جنس و طراحی شان، تاثیرهای متناقضی بر تعادل، مولفه های کینتیک، کینماتیکی و متغیرهای راه رفتن افراد سکته مغزی می گذارند. استفاده از ارتزهای مچ پا-پایی در مقایسه با وضعیت بدون ارتز سبب راه رفتن مناسب تر افراد با عارضه افتادگی مچ پا میشود. با توجه به نتایج این مطالعه بسته به نیاز و شرایط هر بیمار باید بهترین و مناسب ترین ارتز مچ پا-پایی به صورت انحصاری و با در نظر گرفتن شرایط هر فرد برای او طراحی و ساخته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 803 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button