Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    600
  • دانلود: 

    229
چکیده: 

این مقاله باهدف شناسایی اهمیت و ضرورت شایسته سالاری و توجه به نقش شایستگی های منابع انسانی در بخش فناوری اطلاعات حوزه بهداشت و درمان تدوین شده است. در این تحقیق سعی شده تا با استفاده از برخی مدل های مطرح بین المللی در خصوص شایستگی های منابع انسانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات، ضمن بررسی دقیق اهمیت شایسته سالاری در بخش فناوری اطلاعات حوزه بهداشت و درمان، شاخص های مهم شایستگی مدیران ارشد بخش بهداشت و درمان نیز، شناسایی شوند. روش تحقیق در مقاله حاضر، آمیخته (کیفی و کمی) و اکتشافی-توصیفی است. همچنین روش تحقیق برای شناسایی شایستگی های کلیدی مدیران استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است؛ بنابراینتوسط مصاحبه با 16 نفر از خبرگان، 42 شاخص شایستگی برای مدیران ارشد فناوری اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان شناسایی شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی شایستگی های به دست آمده خلاصه و دسته بندی شدند. این شش گروه شایستگی عبارت اند از مدیریتی، فردی، حوزه سلامت و محل کار، فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات در بخش سلامت، حقوقی و سیاسی. در بررسی شایستگی های مدیران ارشد مشخص شد که اکثر این شاخص ها مربوط به توانایی و علم بالای مدیریت در حوزه فناوری اطلاعات است. همچنین لازم است مدیران ارشد اطلاعات کامل از وضعیت بخش بهداشت و درمان زیر نظر خود به لحاظ هزینه ها، درآمدها، بودجه، کارمندان، مدیران میانی و عملیاتی، سیاست ها، استراتژی ها و قوانین فناوری اطلاعات داشته باشند. با بررسی شایستگی های مدیران ارشد فناوری اطلاعات در بخش بهداشت و درمان مشخص می شود که دانش در مورد سیستم های اطلاعاتی در حد مفاهیم، دانش نظری و کلیات مورد تاکید بوده و قطعا تسلط فنی بالایی را نمی طلبد. تسلط فنی، انجام عملیات نصب و پیکربندی سیستم ها به عهده مدیران سطوح پایین تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 600

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 229 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زمانی هادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    27-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    306
  • دانلود: 

    81
چکیده: 

هدف این پژوهش، ارزشیابی بلوغ مدیریت دانش با رویکرد استراتژی محور در شرکت برق منطقه ای خوزستان بود. روش پژوهش، ترکیبی تبیینی متوالی از نوع توضیحات تعاقبی و روش پژوهش در بخش کمی، توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 48 نفر، شامل مدیران و کارشناسان شرکت برق منطقه ای خوزستان بود که بر اساس مدل بلوغ مدیریت دانش استراتژی محور کروگر در یکی از مراحل بلوغ مدیریت دانش، تخصص یا مسوولیت بر عهده داشتند و با توجه به محدودیت جامعه، از کل شماری استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ارزیابی بلوغ مدیریت دانش استراتژی محور کروگر، بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین جامعه پژوهش توزیع و به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 20 و روش های آمار توصیفی شامل میانه و میانگین و انحراف استاندارد و کمینه و بیشینه استفاده گردید. لازم به ذکر است که برای ارزیابی میزان بلوغ تک تک گویه های زیر بخش های مدیریت دانش استراتژی محور از مقایسه میانه با حد متوسط (چارک دوم معادل نقطه 50 درصدی) استفاده شد. نتایج نشان داد شرکت برق منطقه ای خوزستان از مراحل شش گانه بلوغ، در چهار مرحله و از 97 شاخص در 39 شاخص امتیازی کمتر از حد متوسط کسب کرده است که به عنوان آسیب های بلوغ مدیریت دانش شرکت گزارش شده اند. روش پژوهش در بخش کیفی، مطالعه موردی چندگانه بود. مشارکت کنندگان بالقوه این بخش، شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت مادر تخصصی توانیر و شرکت برق منطقه ای خوزستان بودند. مشارکت کنندگان پژوهش، با رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش صاحب نظران کلیدی و بر اساس اشباع نظری انتخاب و علل بروز آسیب های بلوغ مدیریت دانش استراتژی محور از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختمند در قالب مضامین پایه (اولیه)، مضامین سازمان دهنده (اصلی) و مضامین فراگیر، استخراج گردید و در قالب شبکه مضامین ترسیم شد. به طورکلی، عدم درک مطلوب از وابستگی دانش و استراتژی، عدم تدوین سیاست ها، استراتژی های شفاف برای مدیریت دانش و عدم مدیریت کارآمد و موثر مدیریت اطلاعات از مهم ترین علل بروز آسیب های بلوغ در بوده است که می بایست راهبرد موجود شرکت بازنگری شود و مدیریت دانش به عنوان یکی از ستون های اصلی راهبرد سازمان قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 306

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 81 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    48-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2904
  • دانلود: 

    1782
چکیده: 

امروزه سازمان ها برای آنکه در محیط رقابتی از سایر رقبا عقب نمانند، ناگزیر به استفاده و اجرای تحول دیجیتال در سازمان خود هستند؛ اما یکی از مهم ترین ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد درک درست مفهوم تحول دیجیتال در سازمان است. یکی از چارچوب های مهم در زمینه درک و شناخت تحول دیجیتال در همه سازمان ها، مدل بلوغ تحول دیجیتال است. این مدل شامل دو قسمت اصلی ابعاد بلوغ تحول دیجیتال و مراحل بلوغ تحول دیجیتال است. شناخت ابعاد مهم و مراحل بلوغ برای تصمیم گیران سازمان حایز اهمیت است؛ زیرا از این طریق می توانند با درک جایگاه سازمان خود در بلوغ تحول دیجیتال تصمیمات مدیریتی مناسب را اتخاذ نمایند. هدف اصلی تحقیق حاضر ارایه مدل بلوغ قابلیت تحول دیجیتال و تعیین مراحل آن است. در این مقاله از روش فراترکیب جهت بررسی مدل ها و مراحل مختلف بلوغ تحول دیجیتال در پایگاه های علمی مختلف در اینترنت و ارایه یک جمع بندی جامع از ابعاد و مراحل بلوغ استفاده شده است. درمجموع به 228 مقاله اولیه دست یافته ایم از این تعداد پس از ارزیابی و پالایش های صورت گرفته درنهایت 28 مقاله انتخاب گردید. با تحلیل و تفسیر ابعاد و مراحل بلوغ اشاره شده در مقالات قبلی مدل بلوغ ارایه شده در این مقاله شامل پنج مرحله و 10 بعد است. این ابعاد عبارت اند از رهبری، فناوری اطلاعات، کارمندان، عملیات و فرآیندها، فرهنگ، ساختار سازمانی، نوآوری و تغییرات، استراتژی، محصولات و خدمات هوشمند و مشتری. در انتها با استفاده از مدل بلوغ ارایه شده، میزان بلوغ 20 شرکت دارویی موردسنجش قرار گرفت و یافته ها نشان داد بیشتر شرکت های دارویی در سطح دو و سه از مدل بلوغ قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1782 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    70-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    442
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

امروزه سازمان ها دانش را مهم ترین منبع باارزش می دانند و جهت رقابت با دیگران به مدیریت منابع و قابلیت های فکری خود می پردازند. به همین دلیل بسیاری از سازمان ها برنامه های گسترده ای برای مدیریت اشتراک دانش اجرا نموده اند. آن ها باید برای حمایت از کسب، ذخیره سازی، بازیابی و تسهیم دانش از فناوری های اطلاعاتی استفاده کنند و فرهنگ تسهیم دانش را در بین کارکنان ایجاد نمایند و این کار نیز مستلزم تغییر فرهنگی است. هدف پژوهش بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر خودکارآمدی کامپیوتری و رفتار اشتراکی دانش کارکنان است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان سازمان تامین اجتماعی شهر اهواز تشکیل می دهند که تعداد آن ها 650 نفر است. با استفاده از جدول مورگان، نمونه 242 نفره با استفاده از پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. روایی پرسشنامه با استفاده ازنظر خبرگان دانشگاهی (روایی محتوایی) و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (919/0). داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 و آموس نسخه 24 موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که فرهنگ عقلایی بر اشتراک دانش (صریح و ضمنی) و خودکارآمدی کامپیوتری تاثیر معناداری دارد. فرهنگ سلسله مراتبی بر اشتراک دانش صریح تاثیر معناداری دارد. فرهنگ گروهی بر خودکارآمدی کامپیوتری تاثیر معناداری دارد، همچنین خودکارآمدی کامپیوتری بر اشتراک دانش (صریح و ضمنی) تاثیر معناداری دارد. تاثیر فرهنگ گروهی بر اشتراک گذاری دانش صریح و تاثیر فرهنگ سلسله مراتبی بر خودکارآمدی کامپیوتری تایید نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    97-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    855
  • دانلود: 

    503
چکیده: 

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر تبلیغات شفاهی از طریق کیفیت خدمات الکترونیک است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی-همبستگی است. به منظور سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسش نامه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان خرده فروش های الکترونیک شهر تهران است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 384 نفر است و درنهایت، 393 پرسش نامه جهت تجزیه وتحلیل گردآوری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و PLS نسخه 3 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که متغیر مدیریت دانش مشتری از طریق کیفیت خدمات الکترونیک بر تبلیغات شفاهی تاثیرگذار است. همچنین ابعاد مدیریت دانش مشتری (دانش درباره، برای و با مشتری) تاثیر مثبت و معنی داری بر کیفیت خدمات الکترونیک دارد. کیفیت خدمات الکترونیک نیز تاثیر مثبت و معنی داری بر تبلیغات شفاهی دارد. بررسی نیازها، انتقادات، شکایات و به طورکلی مدیریت دانش مشتری عامل کلیدی در بهبود کیفیت خدمات الکترونیک و ارایه خدمات متناسب با نیاز مشتری محسوب می شود. ارایه خدمات متناسب با نیاز مشتری بر ادراک آن ها از کیفیت خدمات و محصولات تاثیرگذار است. اگر خدمات و محصولات به شکل بومی سازی شده و متناسب با نیاز واقعی مشتری باشد، مزایای زیادی برای خرده فروش های الکترونیک و مشتری های آن ها دارد. یکی از مزایای بسیار ارزشمند برای خرده فروش های الکترونیک در این زمینه؛ تبلیغات شفاهی مثبت است که بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا ازجمله آمازون شهرت خود را مدیون آن هستند؛ بنابراین می توان ادعا کرد که با مدیریت دانش مشتری و به تبع آن بالا بردن کیفیت خدمات الکترونیک می توان جریان تبلیغات شفاهی مثبت را بین مشتری ها به راه انداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 855

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 503 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    120-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    440
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی به عنوان مهم ترین متغیر کلان اقتصادی و جنبه های مختلف زندگی بشر تاثیر می گذارد. این مقاله با استفاده از روش متا آنالیز و با توجه به ویژگی های مختلف مطالعات رشد اقتصادی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، با توجه به معیارها تخصصی و مراحل شش گانه روش متا آنالیز برای 54 مقاله و پایان نامه انجام گردید. درنهایت 17 مطالعه انتخاب گردید و سپس داده های آن ها به ماتریس مشترک (عمومی) تبدیل و وارد نرم افزار استاتا (STATA) و نرم افزار جامع متا آنالیز (CAM2) شد. آنگاه اندازه اثر همه مطالعات محاسبه و تجزیه وتحلیل گردید. نتایج نشان داد، اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی مثبت و در سطح بالا است. همچنین میزان این اثر در کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای درحال توسعه قوی تر است. همچنین همراه با فناوری اطلاعات و ارتباطات متغیرهای تعدیل کننده دیگری همچون نیروی کار، سرمایه گذاری خارجی و سرمایه ناخالص داخلی نیز تاثیرگذار بوده اند. لذا حصول به رشد اقتصادی از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات مستلزم توجه به متغیرهای دیگری نظیر سرمایه گذاری ناخالص داخلی و سرمایه گذاری خارجی در کنار فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 440

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    136-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    446
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

باوجود اهمیت به کارگیری فناوری اطلاعات، امروزه در بسیاری از سازمان­ ها شاهد بروز مشکلاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایه­ گذاری در زمینه فناوری اطلاعات و میزان پایین هم راستایی آن ها با استراتژی­ های سازمانی و عملکرد کسب وکار هستیم. از سوی دیگر توجه به بررسی هم زمان رابطه سه متغیر فناوری اطلاعات، استراتژی کسب وکار و عملکرد سازمان موردتوجه تحقیقات قبلی نبوده است، به همین خاطر نگارنده را بر آن داشت که به بررسی ارتباط و ارائه مدلی بین هم راستایی سرمایه­ گذاری فناوری اطلاعات و استراتژی کسب وکار با عملکرد سازمان بپردازد. روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی و همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل: کلیه کارکنان واحدهای برنامه­ ریزی استراتژیک، فناوری اطلاعات و مدیران ارشد شرکت فولاد جنوب بوده است. طی بررسی­ های به عمل آمده 26 نفر با روش سرشماری کل به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد؛ که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تائید گردید. به منظور تجزیه وتحلیل داده­ ها از رویکرد معادلات ساختاری و نرم­ افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان داد بین استراتژی کسب وکار و استراتژی سرمایه­ گذاری فناوری اطلاعات؛ بین استراتژی سرمایه­ گذاری فناوری اطلاعات و کسب وکار با عملکرد سازمانی؛ بین هم راستایی و ساختار کسب وکار با عملکرد سازمانی؛ بین هم راستایی و سرمایه­ گذاری فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی رابطه­ ی معناداری وجود دارد؛ بنابراین اگر استراتژی های فناوری اطلاعات و سازمان در یک راستا تعریف شوند و باهم تناسب داشته باشند، استراتژی­ های سازمان با استراتژی های فناوری اطلاعات یکپارچه­ شده و باعث بهبود عملکرد سازمانی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 446

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    158-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    348
  • دانلود: 

    88
چکیده: 

با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد، کارشناسان معتقدند که راه اندازی شرکت های نوآفرین در بستر زیست بوم نوآفرینی می تواند رویکرد مؤثری برای کشورهای درحال توسعه باشد. با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکت ها شکست می خورند، اما عوامل کلیدی وجود دارد که می تواند شرکت های نوآفرین را در دستیابی به مسیر صحیح تا رسیدن به موفقیت کمک کند. پژوهش پیش رو باهدف شناسایی عوامل موفقیت شرکت های نوآفرین در ایران است که به پیش بینی موفقیت این شرکت ها کمک می کند. یکی از روش های توانمند داده کاوی کشف ارتباط در میان مجموعه ای از داده ها است که حاصل آن کشف یک سری قوانین انجمنی برای شناسایی روابط قوی میان فعالیت های کسب وکار به منظور شناسایی امکان موفقیت است. داده های جمع آوری شده در پژوهش پیش رو شامل 165 مورد شرکت نوآفرین ایرانی است که فعالیت خود را از شتاب دهنده ها آغاز کرده اند. استخراج متغیرهای مستقل پیش بینی کننده موفقیت ابتدا طبق روش تحقیق استخراج شده و سپس به دقت برای هر شرکت نوآفرین وضعیت متغیر مقدار شده است. متغیر وابسته از طریق بررسی وب­ سایت، نرم افزار کاربردی و. . . بر مبنای وضعیت فعالیت شرکت نوآفرین ارزیابی شده و در صورت تداوم فعالیت شرکت، شرکت نوآفرین موفق ارزیابی شده است. نهایتاً در این پژوهش در فاز اول به کمک الگوریتم های ماشین بردار پشتیبان، درخت تصمیم گیری، k-نزدیک ترین همسایگی و جستجوی فاخته برای انتخاب مؤثرترین متغیرهای مستقل یا همان عوامل موفقیت شرکت های نوآفرین شده و در فاز دوم به واسطه این عوامل قواعد انجمنی با اپریوری استخراج شده است. نتایج قواعد انجمنی همچنین گویای این موضوع است که در شرکت های نوآفرین بررسی شده انعطاف پذیری و مقیاس پذیری هم زمان باهم دو عامل مهم جهت موفقیت شمرده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 88 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    175-196
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    443
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

این مقاله باهدف ارائه مدل برنامه­ ریزی متناسب فعالیت های فرهنگی کتابخانه­ های عمومی ایراننگاشته شده است. رویکرد پژوهش از نوع کاربردی و ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه است. جامعه آماری، (29 نفر مدیران و کارشناسان نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور) خبرگان بودند، تجزیه وتحلیل داده­ ها بر اساس تکنیک دلفی صورت گرفت و سپس جهت تائید نهایی الگوی به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شد. در تحلیل عاملی اکتشافی، برای استخراج عامل­ ها از روش مؤلفه های اصلی با چرخش واریماکس استفاده گردید. برای تعیین تعداد عامل های استخراج شده از سه شاخص استفاده شد: الف. ارزش ویژه (بزرگ تر­ از 1) ب. نسبت واریانس تبیین شده توسط عامل­ های استخراج شده و ج. نمودار ارزش های ویژه. یافته­ های حاصله از تکنیک دلفی نشان داد که از میان 25 گویه ی مربوط به به کارگیری در برنامه­ ریزی فعالیت های فرهنگی کتابخانه­ های عمومی، درصد فراوانی تجمعی چهارده گویه ی ازنظر خبرگان موردمطالعه در پانل دلفی بیشتر از 70 درصد بوده است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، مؤلفه های برنامه­ ریزی را در 4 عامل خلاصه نموده است. این چهار عامل که درمجموع 65% از کل تغییر­ پذیری مؤلفه ها را تبیین می­ نمایند. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی، مدل نهائی با ضرایب استاندارد ساخته شد. بر اساس نتایج این تحلیل، مدل برازش شده مناسب بود. مدل نهائی این پژوهش شامل 4 عامل است که عبارت اند از: عامل اول یعنی «بررسی اهداف و شناسایی مسئله»، عامل دوم یعنی «نیازسنجی»، عامل سوم یعنی «تدوین برنامه و تعیین برآمدهای مناسب»، عامل چهارم یعنی «نظارت و ارزیابی». با بهره­ گیری از راهبردهای برنامه­ ریزی می­ توان فعالیت های فرهنگی را به خوبی مدیریت نمود. به علت فقدان مدلی برای برنامه­ ریزی فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی ایران، این پژوهش، می­ تواند به­ عنوان مدلی مناسب جهت برنامه­ ریزی فعالیت های فرهنگی مورداستفاده قرار گیرد. به کارگیری این مدل مدیران کتابخانه­ های عمومی را در تصمیم گیری های مربوط به فعالیت های فرهنگی یاری خواهد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 443

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    197-219
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1109
  • دانلود: 

    538
چکیده: 

تحلیل هم رخدادی واژگان یکی از روش های متن کاوی است که کاربردهای مختلفی در زمینه مدیریت اطلاعات دارد. یکی از این کاربردها که کمتر مورد توجه بوده است، بررسی قلمرو معنایی مشترک میان دیدگاه های نظری مختلف است. اهمیت این کارکرد از آن جهت است که روندهای علمی اخیر در حوزه های پژوهشی مختلف عموماً از ترکیب نظریه ها و مفاهیم گوناگونی شکل گرفته اند. بر این مبنا، پژوهش حاضر در تلاش است تا کاربردپذیری تحلیل هم رخدادی واژگان را در بررسی قلمرو معنایی مشترک میان دو دیدگاه نظری نشان دهد. برای این منظور دیدگاه های قابلیت های پویا و دوسوتوانی به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردیدند. قابلیت های پویا و دوسوتوانی از هم آیی قابل توجهی در مطالعات اخیر حوزه مدیریت استراتژیک برخوردار بوده اند؛ به حدی که پژوهشگران از آن ها به عنوان دو دیدگاه ادغام­ پذیر یاد کرده اند. بر همین اساس، هدف این مطالعه بررسی ساختار قلمرو معنایی مشترک بین قابلیت های پویا و دوسوتوانی است. به این منظور، با استفاده از تحلیل هم رخدادی واژگان، به وارسی بخش های عنوان، چکیده و کلیدواژه های مستندات علمی که تا سال 2018 در پایگاه داده های وب آوساینس یا اسکوپوس نمایه شده و در این بخش ها به هر دو نظریه اشاره داشته اند، پرداخته شد. در نتیجه، 14 عنوان مشتمل بر 1) قابلیت های پویا و عناصر آن، 2) دوسوتوانی و عناصر آن، 3) عملکرد، 4) نوآوری، 5) قابلیت ها و منابع سازمانی، 6) مزیت رقابتی پایدار، 7) دانش و یادگیری سازمانی، 8) تغییرات محیطی و سازمانی، 9) فناوری و فناوری اطلاعات، 10) رهبری، 11) کارآفرینی، 12) شبکه های همکاری، 13) مدل کسب وکار و 14) عملیات و زنجیره تأمین به عنوان طبقات مفهومی اصلی در قلمرو مشترک این دو دیدگاه معرفی گردید. همچنین، بر اساس تحلیل زمانی واژگان، سیر مطالعاتی جاری میان این طبقات مفهومی نیز به معرض نمایش درآمد. بر این اساس، می توان پیش بینی نمود که افق آینده تحقیقاتی که در قلمرو مشترک قابلیت های پویا و دوسوتوانی شکل می گیرند، بیشتر به سمت موضوعاتی نظیر مدل کسب وکار، مدیریت عملیات و زنجیره تأمین و کارآفرینی متمایل گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 538 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    220-242
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1120
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

یکی از عوامل اصلی شکل­ گیری سیستم­ های برنامه­ ریزی منابع سازمانی، الزام یکپارچگی در سطوح داخلی و خارجی سازمان به منظور زنده ماندن در بازارهای رقابتی است. این سیستم ها از یک سو با کمک به افزایش سرعت و دقت ثبت اطلاعات سازمان ها و فراهم آوری امکان گزارش گیری سریع از اطلاعات ثبت شده برای مدیران از سویی دیگر، توانسته اند محبوبیت زیادی را در سازمان ها کسب کنند. ثبت، نگهداری و بازیابی اطلاعات یکپارچه و قابل اعتماد در سراسر سازمان عامل دیگری است که بر نفوذ این گونه سیستم ها در سازمان ها اثرگذار بوده است. بااین حال بحث در مورد هزینه های سنگین خریداری و پیاده سازی این گونه سیستم ها میان واحدهای مالی و فناوری اطلاعات سازمان ها همواره چالشی بر سر راه توسعه استفاده از نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمان ها بوده است؛ بنابراین در چنین شرایطی ارائه شواهدی دال بر کارآمدی یا ناکارآمدی این گونه سیستم ها در قالب یک مدل تحلیلی با رویکرد آینده نگر و با استفاده از شاخص های کمی جهت رفع تضادهای مذکور ضروری به نظر می رسد. باید بپذیریم که اگر دورنمایی شفاف، اطلاعات دقیق و کمی مبتنی بر شاخص های عملکردی سازمان، در اختیار افراد تصمیم گیرنده در سازمان قرار گیرد، دیگر اختلاف بر سر چنین مسائلی بی معنا خواهد شد؛ اما سؤال دیگری مطرح می شود و آن اینکه چه ابزاری توان فراهم ساختن چنین اطلاعات ارزشمندی را دارد؟ مدل های آینده نگر در ترسیم تصویر احتمالی از آینده، با توجه به شرایط و متغیرهای موجود، بسیار توانمند بوده و با ایجاد یک دورنمای قابل پذیرش از سوی تمامی ذینفعان، می تواند راهگشای مسئله ما باشد و اماواگرهای استفاده یا عدم استفاده از سیستم برنامه ریزی منابع سازمان که ناشی از نبود اطلاعاتی دقیق و کمی که بتواند منفعت یا مضرات احتمالی را شفاف و با خط کشی از جنس شاخص های عملکردی کمی سازمانی بیان کند را به پایان رساند. پژوهش حاضر داده های کمی موثق و دستکاری نشده سازمانی خام موجود در پایگاه داده سیستم برنامه ریزی منابع سازمان را استخراج کرده و مدلی تحلیلی آینده نگر کمی را بر مبنای آن طراحی نموده است تا بتواند پاسخی شفاف، اطلاعاتی دقیق و کمی مبتنی بر شاخص های عملکردی سازمان به سؤالات موجود بدهد. کاری که مشابه آن در خصوص این مسئله پیش تر مشاهده نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    243-262
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    407
  • دانلود: 

    176
چکیده: 

با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در توسعه کشورهای درحال توسعه و مشکلات موجود در مسیر پروژه های استقرار فناوری اطلاعات در این کشور ها، این پژوهش با اتکا به ادبیات پژوهش ریسک فناوری اطلاعات به شناسایی عوامل ریسک این پروژه ها در کشورهای درحال توسعه پرداخته است. هدف از این پژوهش آن است که عوامل ریسکی را که توسط مدیران پروژه ها در کشورهای درحال توسعه در حال حاضر مشاهده شده اند و روی شکست پروژه ها تأثیر قابل توجهی دارند و حین استقرار پروژه های فناوری اطلاعات در کشورهای توسعه یافته نیز دیده شده اند، استخراج کنیم. در پی دستیابی به این هدف، یک پروژه استقرار فناوری اطلاعات که در بیش از نود کشور درحال توسعه اجراشده بود یا در حال اجرا بود موردمطالعه قرار گرفت و با مصاحبه با کارشناسان فناوری اطلاعات و ابزار مدل سازی مناسب شامل نمودار شبکه وابستگی، عوامل ریسک پروژه های استقرار فناوری اطلاعات در این کشورها شناسایی شد. پس از انجام این پژوهش 54 عامل ریسک شناسایی شد که طبق نتایج و تحلیل های ارائه شده حدود 65 درصد از عوامل ریسکی که مدیران پروژه های فناوری اطلاعات در کشورهای درحال توسعه با آن مواجهه هستند عواملی است که در کشورهای توسعه یافته نیز به آن ها اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 176 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0