زمینه و هدف بارداری در دوران نوجوانی با ساختار هویتی نوجوان در تضاد است که می تواند آثار منفی در بعد روانی مادر، مخصوصا ایجاد استرس داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت از نوزاد بر استرس درک شده مادران نوجوان انجام یافته است. روش بررسی این مطالعه نیمه تجربی در مورد 116 زن باردار نوجوان مراجعه کننده به مراکز سلامت شهر زاهدان در سال 1395 انجام یافته است. نمونه ها به شیوه در دسترس انتخاب شده و به دو گروه 58 نفری اختصاص یافتند. پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی و استرس درک شده قبل از برگزاری اولین جلسه آموزشی اجرا شد. گروه مداخله 3 جلسه آموزشی در خصوص مراقبت از نوزاد و روش های کاهش استرس دریافت کردند و در گروه کنترل آموزش های معمول دوران بارداری ارایه شد. در هفته 38 بارداری و 30 روز پس از زایمان، پس آزمون اجرا گردید. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 21 با استفاده از آزمون من ویتنی، مونت کارلو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها قبل از مداخله نمره استرس گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بالاتر بود (007/0=p) اما میانگین نمرات استرس درک شده گروه مداخله در هفته 38 بارداری و 30 روز پس از زایمان نسبت به گروه کنترل کاهش بیش تری داشته و طبق آزمون من ویتنی این کاهش معنادار بوده است (001/0p<). نتیجه گیری با توجه به تاثیر برنامه آموزشی مراقبت از نوزاد بر کاهش استرس مادران نوجوان، توصیه می شود این نوع مداخله آموزشی در برنامه مراقبتی مادران نوجوان باردار ادغام شود.