مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر بسته آموزشی مراقبت از نوزاد بر استرس درک شده در مادران نوجوان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زاهدان سال 1395

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 زمینه و هدف بارداری در دوران نوجوانی با ساختار هویتی نوجوان در تضاد است که می تواند آثار منفی در بعد روانی مادر, مخصوصا ایجاد استرس داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت از نوزاد بر استرس درک شده مادران نوجوان انجام یافته است. روش بررسی این مطالعه نیمه تجربی در مورد 116 زن باردار نوجوان مراجعه کننده به مراکز سلامت شهر زاهدان در سال 1395 انجام یافته است. نمونه ها به شیوه در دسترس انتخاب شده و به دو گروه 58 نفری اختصاص یافتند. پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی و استرس درک شده قبل از برگزاری اولین جلسه آموزشی اجرا شد. گروه مداخله 3 جلسه آموزشی در خصوص مراقبت از نوزاد و روش های کاهش استرس دریافت کردند و در گروه کنترل آموزش های معمول دوران بارداری ارایه شد. در هفته 38 بارداری و 30 روز پس از زایمان, پس آزمون اجرا گردید. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 21 با استفاده از آزمون من ویتنی, مونت کارلو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها قبل از مداخله نمره استرس گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بالاتر بود (007/0=p) اما میانگین نمرات استرس درک شده گروه مداخله در هفته 38 بارداری و 30 روز پس از زایمان نسبت به گروه کنترل کاهش بیش تری داشته و طبق آزمون من ویتنی این کاهش معنادار بوده است (001/0p<). نتیجه گیری با توجه به تاثیر برنامه آموزشی مراقبت از نوزاد بر کاهش استرس مادران نوجوان, توصیه می شود این نوع مداخله آموزشی در برنامه مراقبتی مادران نوجوان باردار ادغام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالبی، بهجت، و مودی، زهرا. (1398). بررسی تاثیر بسته آموزشی مراقبت از نوزاد بر استرس درک شده در مادران نوجوان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زاهدان سال 1395. حیات، 25(1 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/394557/fa

    Vancouver: کپی

    طالبی بهجت، مودی زهرا. بررسی تاثیر بسته آموزشی مراقبت از نوزاد بر استرس درک شده در مادران نوجوان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زاهدان سال 1395. حیات[Internet]. 1398؛25(1 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/394557/fa

    IEEE: کپی

    بهجت طالبی، و زهرا مودی، “بررسی تاثیر بسته آموزشی مراقبت از نوزاد بر استرس درک شده در مادران نوجوان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زاهدان سال 1395،” حیات، vol. 25، no. 1 ، pp. 1–10، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394557/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button