Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    293
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

تصادفات ترافیکی به صورت یک معضل اجتماعی در کشورمطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی ازمردم راگرفته و هزینه های اقتصادی بزرگی را به جامعه وارد می کند. در سال های اخیر در بحث مدیریت ترافیک به وسیله روش های پیش بینی تصادفات توجه زیادی شده است. پیش بینی حادثه اثر زیادی در کاهش تلفات، جراحات و خسارات مالی ناشی از بروز تصادفات دارد. هدف این مطالعه، تعیین سهم هر یک از عوامل موثر در وقوع تصادفات با به معرفی مدلی برای پیش بینی وقوع تصادفات در بزرگراه های شهر تهران مناطق مختلف شهر تهران است. این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر آمار و داده های مربوط به تصادفات در بزرگراه های شهر تهران سال 1397 بوده که در بانک اطلاعاتی پلیس راهور ناجا ثبت شده است. با توجه به این که کلیه گزارش های مربوط به تصادفات شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. لذا از نمونه گیری محدود خودداری و کلیه داده های در دسترس تحلیل می شود. دراین پژوهش ربرای پیش بینی علل وقوع تصادفات ازمدل انتخاب گسسته (لوجیت) استفاده شده است. یافته های این مطالعه نشان می دهد که مهم ترین علت های تامه تصادفات در بزرگراه های تهران مربوط به بی توجهی به جلو، عدم رعایت فاصله طولی، تغییرمسیرناگهانی، رعایت نکردن حق تقدم بوده است. خارج شدن وسایل نقلیه از محل پارک، سرعت بالا، عرض سواره رو در معبر باعث افزایش این گونه تصادفات شده است. نتایج نشان داد حوادث ترافیکی در بزرگراه های شهر تهران را می توان توسط مدل لوجیت در سال های آینده پیش بینی و عوامل موثر بر آنها را تعیین و کنترل کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 293

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    23-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    534
  • دانلود: 

    636
چکیده: 

هدف اصلی تحقیق حاضر، تبیین رابطه سلامت روان با رفتارهای پرخطر رانندگی و نگرش به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در رانندگان درون شهری شهرستان مرند است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است که به صورت توصیفی-هم بستگی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر متشکل از کلیه رانندگان درون شهری شهرستان مرند به تعداد 2400 نفر بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تعداد 250 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه پنج سلامت روان کیزز (2002)، مقیاس رفتار رانندگی منچستر و از پرسش نامه زرآبادی (1390) استفاده شد. بین بهزیستی هیجانی و رفتارهای پرخطر، تخلفات عمدی و تخلفات غیرعمدی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد. بین بهزیستی روانی و رفتارهای پرخطر، تخلفات عمدی و تخلفات غیرعمدی رابطه معنا داری وجود ندارد، اما بین بهزیستی روانی از مولفه های سلامت روان و تخلفات عمدی و غیرعمدی از مولفه های رفتارهای پرخطر رانندگی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد. بین بهزیستی اجتماعی و رفتارهای پرخطر، تخلفات عمدی و تخلفات غیرعمدی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد، اما بین بهزیستی اجتماعی از مولفه های سلامت روان و اشتباهات رانندگی از مولفه های رفتارهای پرخطر رانندگی رابطه معنا داری وجود ندارد. بین بهزیستی هیجانی و متغیرهای نگرش، کنترل رفتاری ادراک شده و قصد رعایت قوانین رابطه معنا داری وجود ندارد، اما بین بهزیستی هیجانی از مولفه های سلامت روان و هنجار ذهنی از مولفه های نگرش به قوانین راهنمایی و رانندگی رابطه معنا داری وجود دارد. بین بهزیستی روانی و متغیرهای نگرش، کنترل رفتاری ادراک شده و قصد رعایت قوانین رابطه معنا داری وجود ندارد، اما بین بهزیستی روانی از مولفه های سلامت روان و هنجار ذهنی از مولفه های نگرش به قوانین راهنمایی و رانندگی رابطه معنا داری وجود دارد. بین بهزیستی اجتماعی و متغیرهای نگرش، کنترل رفتاری ادراک شده و قصد رعایت قوانین رابطه معنا داری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 534

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 636 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    61-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    324
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

امروزه اتومبیل های خودران به عنوان انقلابی در تحرک افراد شناخته می شوند. باوجود مزایای بی شمار این فناوری، اصلی ترین مانع پذیرش از نظر افراد، عدم اعتماد است. هدف این مقاله، شناسایی عوامل جمعیت شناختی موثر بر تمایل افراد برای خرید، استفاده در شرایط رانندگی کسل کننده و به اشتراک گذاری اتومبیل های خودران در مناطق 22گانه شهر تهران از طریق پرسش گری با اندازه نمونه 338 نفر است. پرسش نامه ای با رویکرد رجحان بیان شده به همین منظور و برای اولین مرتبه در ایران به عنوان کشوری در حال توسعه طراحی و پس از تحلیل توصیفی متغیرهای موردپرسش، وجود رابطه و شدت آن از طریق آزمون کای دو و ضریب هم بستگی وی کرامر و اسپیرمن بررسی شد. تحلیل نتایج حاکی از تمایل 59 درصدی و مخالفت 37درصدی افراد در خرید این فناوری و هم چنین تمایل 70 درصدی در استفاده به هنگام رانندگی کسل کننده و 60 درصدی افراد در استفاده اشتراکی دارد. از میان گروه های سنی مختلف، افراد 44-25 سال بیشترین تمایل در خرید، استفاده در شرایط کسل کننده و اشتراکی دارند. افراد بدون گواهی نامه رانندگی و خودروی شخصی تمایل بیشتری برای خرید اتومبیل های خودران در ازای قیمت مناسب دارند. در مورد تمایل به خرید، اختلاف معناداری میان مردان و زنان یافت نشد؛ ولی در مورد تمایل به استفاده اشتراکی، مردان (33 درصد) سهم بیشتری نسبت به زنان (27 درصد) دارند که نشان گر اهمیت حریم خصوصی در زنان است. به منظور بررسی استقلال متغیرهای وابسته، از آزمون کای دو استفاده شده است که نشا ن گر وجود رابطه مستقیم و معنادار بین هر سه متغیر در سطح معناداری 01/0 است. نتایج این مقاله به منظور تسهیل تصمیم گیری سیاست گذاران و استفاده در برنامه ریزی در سیستم های حمل ونقل آینده کاربردی خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 324

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    91-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    418
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

قدرت رسانه ها در ساماندهی و تاثیرگذاری بر سیاست، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ و افکار عمومی، اهمیت قابل توجه ای یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانه مجازی در کاهش تصادف های رانندگی از دید کارکنان پلیس راهور و پلیس راه فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربیانجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ گرد آوری داده ها به صورت میدانی و با بهره گیری از پرسش نامه روا و پایای محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری شامل 75 نفر افسران ارشد و کارشناسان تصادفات پلیس راهور و پلیس راه استان آذربایجان غربی بوده که کلیه کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تمام شمار به عنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند. به جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS22 و آزمون آماری تی تک نمونه ای استفاده شد. یافته ها نشان داد هر چهار مولفه تحقیق: 1-آگاه سازی؛ 2-ارایه تولیدهای خاص؛ 3-مشارکت اجتماعی و 4-مسیول سازی از طریق رسانه مجازی با اطمینان 99 درصد در کاهش تصادف های رانندگی نقش دارند. نتایج تحقیق بیان گر این بود که آگاه سازی از طریق رسانه مجازی با میانگین 01/17 دارای بیشترین نقش (بسیار زیاد) و مسیول سازی از طریق رسانه مجازی با میانگین 56/14 دارای کمترین نقش در کاهش تصادف های رانندگی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کیهانی اشکان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    119-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    435
  • دانلود: 

    465
چکیده: 

با توجه به آثار معضل ترافیک شهری بر ابعاد مختلف زندگی شهروندان، سیاست گذاری برای کنترل ترافیک اهمیت فراوانی دارد. سامانه اتوبوس های تندرو یک سیستم حمل ونقل سریع با عملکرد بالا و انعطاف پذیر است. ازآن جاکه اجرای سیاست های ترافیکی نیازمند به صرف هزینه و زمان زیادی است، حصول اطمینان از کارکرد صحیح این سیاست ها قبل از اجرا بسیار ضروری است و شبیه سازی رایانه ای یکی از رایج ترین و محبوب ترین راه ها جهت حصول اطمینان از کارکرد این سیاست ها است. این تحقیق با ایجاد یک مدل شبیه سازی میکروسکوپی ترافیک از خط 1 سامانه اتوبوس های تندروی تهران و اعتبارسنجی آن به پیاده سازی این طرح ها و ایده ها در قالب دو سناریوی مختلف بر روی این مدل پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر قابلیت اطمینان، استفاده از زمان بندی چراغ های راهنمایی و رانندگی باعث ایجاد بهبود نسبی در سیستماولویت دهی در تقاطع ها بر عملکرد خط 1 سامانه اتوبوس های تندرو تهران در طول خیابان های دماوند، انقلاب و آزادی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 465 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    151-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    377
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

حمل ونقل همگانی با تسهیل جا به جایی و افزایش امکان دسترسی به خدمات، نقش اساسی در توسعه اجتماعی و اقتصادی هر کشور ایفا می کند. لذا شناسایی عوامل تاثیرگذار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر تقاضای حمل ونقل عمومی کمک شایانی به برنامه ریزان و سیاست گذاران این حوزه می کند. در این تحقیق با استفاده از داده های حمل ونقل همگانی و نظر خبرگان، نمودار علی حلقوی حمل ونقل همگانی شهر مشهد طراحی و با استفاده از نرم افزار ونسیم شبیه سازی شد. درنهایت با نظر خبرگان، 4 سناریو ارایه شد که نتایج هر یک را بر میزان تقاضای سیستم حمل ونقل همگانی شهر مشهد بررسی کرد. نتایج سناریو ها نشان می دهد با دو برابر شدن بودجه، 70 درصد و با سه برابر شدن بودجه، 91 درصد به میزان تقاضای حمل ونقل عمومی اضافه می شود. کاهش قیمت اتوبوس تا 50 درصد (50درصد تخفیف) باعث خواهد شد 10 درصد به تعداد مسافران استفاده کننده از اتوبوس اضافه شود در حالی که کاهش بیشتر تا 70 درصد منجر به افزایش بیشتری نخواهد شد. در ابتدا با افزایش قیمت سوخت به سه برابر در وضعیت فعلی، باعث افزایش تقاضای 20 درصدی در حمل ونقل عمومی خواهد شد که با گذشت زمان این افزایش کاهش یافته و به حدود 7 درصد می رسد. با دو برابر کردن میزان فعالیت های فرهنگی، درصد افزایش در میزان استفاده از حمل ونقل عمومی حدود 17 درصد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button