Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    436
چکیده: 

هر متن تابعی از یک گفتمان یا تعامل چندگفتمان با یکدیگر است. هر صاحب گفتمانی نیز به کمک قواعد زبانی به حوادث و واقعیت های پیرامونی خود معنا می بخشد و تولید محتوا می کند. از این منظر، متن نهج البلاغه حامل و محمل اصلی گفتمان امام علی(ع) است که بر سطوح مختلف و با ساختارهای زبانی متفاوت شکل گرفته است. در این پژوهش از روش تحلیلی و به خصوص الگوهای کار در حوزه ی روش تحلیل گفتمان و تطبیق آن بر نهج البلاغه کمک گرفته شده است تا روشن گردد که از یک سو، گفتمان امام در نسبت با سایر گفتمان های رقیب، شفافیت، جامعیت و قاطعیت بیشتری دارد؛ از سوی دیگر، هندسه ی زبانی و معرفتی این گفتمان، اضلاع متعددی دارد. یافته های این پژوهش از این واقعیت حکایت دارد که در متن زبانی نهج البلاغه سطوح متعدد گفتمانی قرار دارد که می توان به مواردی چون استفاده ی مناسب از مفاهیم و اصطلاحات رایج زمانه؛ تنوع اهداف و مقاصد در استفاده از زبان؛ توانش بالای ارتباطی بین امام و دیگران؛ ترسیم خط مشی های اساسی جامعه از دل اتفاقات گوناگون؛ تنوع کنش گفتاری به جهت تعدد مخاطب و تفاوت موقعیت؛ ابتنای هر واقعیت بر اندیشه و باور راستین؛ پرده برداری از مقاصد و کارکرد گفتمان های رقیب؛ هدایت مردم و جامعه به سمت الگوهای برتر و کامل زیست فردی و اجتماعی و غیره اشاره کرد. نبود هر یک از این سطوح با رسالت خاص امام به خصوص پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) که جامعه دچار اختلافات زیادی شده بود و می بایست گفتمانی جامع، دقیق و اثرگذار خلق کند تا در برابر گفتمان های رقیب حرفی برای گفتن داشته باشد سازگار در نمی آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 436 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    21-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    323
  • دانلود: 

    481
چکیده: 

امروزه هرمنوتیک به علت توجه ویژه به مقولة زبان و تفسیر، به کانون اصلی تفکر معاصر تبدیل شده است و دانش هایی نظیر الهیات، ارتباطی گسترده تر با مقولة زبان یا فهم متن یافته اند. در واقع انسان از حیطه ی «فهمیدن» است که به حیطه ی «عمل» گام می  نهد و این امر ضرورت بازبینی در اصول فهم متون راهبر (متون دینی) و ازجملة آنها، نهج البلاغه را هرچه بیشتر آشکار ساخته است؛ چنان  که بتواند پاسخگوی بخشی از نیازها و سؤال های دینی انسانِ عصر حاضر باشد. البته نهج البلاغه مانند تمامی متون و کتاب های دیگر هنگام مراجعه و استفاده صامت و نیازمند تفسیر می باشد که قطعاً در این راستا خوانش های متعددی هم پدید خواهد آمد، لذا جهت ارزیابی فهم ها و خوانش های گوناگون از متن، ملاک هایی مورد نیاز می باشد تا تفاسیر صحیح از تفاسیر نادرست مشخص گردد در غیراین صورت اصل تفسیرپذیری در مواجهه با این قرائت های گوناگون به تکثر بی ضابطه و در نتیجه به نیهلیسم هرمنوتیکی منجر خواهد شد که منتهی به عدم معناداری متن موردنظر خواهد شد و هرگز فهم معنای مقصود مؤلف، امکان پذیر نخواهد بود. ضرورت بررسی هرمنوتیکی نهج البلاغه زمانی آشکارتر می شود که جایگاه «امام علی(ع)» به عنوان پایگاهی فکری، فرهنگی، ادبی و اسلامی مدنظر قرار گیرد. این پژوهش درصدد است با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، روشی برای تحلیل هرمنوتیکی نهج البلاغه ارائه دهد که برگرفته از هرمنوتیک عام شلایرماخر است. علم هرمنوتیک، فن فهم گوینده است در آن چه گفته است، اما زبان همچنان کلید است. با پذیرفتن رابطة سازمندِ میان سبک و اندیشه و در نظرگرفتن نحو به عنوان سازندة اندیشه و حامل آن، میان ساختارهای نحوی جمله ها، با نوع سبک، پیوند استوار خواهیم یافت. این پژوهش چنان چه از اسم آن برمی آید صرفاً دریچه ای و نگاهی به موضوع تحلیل هرمنوتیکی نهج البلاغه است و پرداختن به جزئیات این مطلب مجالی گسترده تر می  طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    39-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    519
  • دانلود: 

    602
چکیده: 

فرمالیسم یا همان صورت گرایی یکی از جدیدترین مکاتب نقد ادبی است که در قرن بیستم ظهور کرد. ارزش زیباشناختی یک اثر ادبی از نگاه فرمالیستی در درجة نخست مبتنی بر شیوة به کارگیری فرم واژگان، عبارت ها و کیفیت ساختار متن می باشد. پژوهش حاضر با تکیه بر مبانی مکتب صورت گرایی و با رویکردی تحلیلی، «خطبة فتنه» در نهج البلاغه را مورد بررسی قرار داده است. ساختار و فرم عبارات در این جستار از سه منظر واژگانی، آوایی و نحوی-صرفی، تحلیل شده است. هدف از انجام این پژوهش تبیین میزان خلاقانه بودن فرم واژگان، جملات و نقش آن در رساندن مضمون خطبه و برانگیختگی مخاطب می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با اتخاذ شگرد قاعده افزایی، از گذر تناسب معنایی، تکرار و تقابل واژگان در قالب ساخت ترکیبات تازه، انسجام خاصی در متن حاکم شده است. ضرب آهنگ آوایی واژگان با تکرار برخی از حروف که ارتباط معنایی مستقیمی با مضمون متن دارند، مفهوم را به شکلی ملموس و قابل فهم به مخاطب انتقال می دهد؛ همچنین تکرار ساخت های نحوی مشترک و جملات اسمیه ی کوتاه، تکرار ادوات تأکید و قسم به عنوان یکی از عوامل برجسته ساز متن، زمینه را برای جلب توجه بیشتر مخاطب فراهم ساخته و به نحو اعجاب برانگیزی با مضمون کلی خطبه تناسب و هم خوانی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 519

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    57-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2343
  • دانلود: 

    1319
چکیده: 

یکی از محورهای اصلی مطالعه در حوزه ی مدیریت مقوله رهبری است. هدایت و رهبری از وظایف عمده ی مدیریت است ولی تمام کار او نیست. این امر زمانی تحقق می یابد که فردی به هر دلیل کوشش کند بر رفتار فرد یا گروهی اثر بگذارد، زیرا رهبری یعنی قدرت تأثیرگذاری بر پیروان، به نحوی که براساس میل و خواسته ی خود در جهت تحقق اهداف در موقعیت های گوناگون حرکت کند. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانه ای به روش تحلیلی-توصیفی انجام پذیرفته است و با بررسی نهج  البلاغه، مقالات، کتاب  ها و منابع مختلف تلاش کرده است، تا به تبیین مفهوم سبک های مدیریت از منظر نهج البلاغه بپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که دیدگاه امام علی (ع) نسبت به رهبری و مدیریت، دیدگاهی مردم محور است که اگر نفوذی و فرمانی وجود دارد در جهت اهداف زیردستان و رفاه عامه ی مردم است و اگر رهبر به دنبال تحقق اهداف سازمان و مجموعه ی خاص خود است، این اهداف چیزی جز رضایت مردم نیست و این جاست که امام علی(ع) رهبری را وظیفه ای سنگین و مسؤولیتی دشوار می داند. امام علی(ع) به مدیران خود یادآوری می کند که آنان خدمتگزاران مردم هستند و باید دارای صفت های اخلاقی باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1319 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دکامی محمدجواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    77-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    414
  • دانلود: 

    512
چکیده: 

اعتقاد به تعمیم پذیری و استقلال اخلاق که از اصول اساسی نظریه اخلاقی کانت است، قرن ها قبل از او به بهترین نحو ممکن، به وسیله امام علی(ع) تبیین شده است. با مطالعات توصیفی-تحلیلی و مقایسه سخنان امام علی(ع) با دیدگاه کانت اثبات می شود که میان این دو دیدگاه وجوه اشتراک و اختلاف زیادی وجود دارد؛ نقص  های دیدگاه کانت در این خصوص، در سخنان حکیمانه امام علی(ع) دیده نمی شود: کانت، اصل تعمیم پذیری را صرفاً از بعد اثباتی مدنظر قرار می- دهد؛ اما امام علی(ع) هر دو بعد اثباتی و سلبی را در نظر می  گیرد. کانت در خصوص استقلال اخلاق از اموری مانند غایات، الگوها، امیال و امر و نهی الهی، به شدت مطلق نگر است و در حقیقت مرتکب افراط می  شود؛ اما امام علی(ع) از هرگونه افراط و تفریط در این خصوص مبرّا است. این وجه امتیاز به هدف این دو از اخلاق برمی گردد؛ کانت اخلاق را برای اخلاق می  خواهد؛ اما امام علی(ع) اخلاق را برای تقرّب به کمال مطلق یعنی خدا. او وجود هرگونه الگوی کامل اخلاق را انکار می کند؛ اما امام علی(ع) آن را می پذیرد. این پژوهش ضمن اثبات فضیلت دیدگاه اخلاقی امام علی(ع) بر مکاتب بشری، الگویی برای پژوهشگران فلسفه اخلاق جهت بررسی اصول اخلاقی در کلام اولیای دین است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 414

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 512 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    95-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    513
  • دانلود: 

    432
چکیده: 

نعت مفرد یکی از انواع نعت است که در چهار مورد اعراب، معرفه و نکره بودن، جنس و عدد، تابع منعوت خود است. این نوع از نعت، کاربرد فراوانی در نامه های نهج البلاغه دارد و در اغراض مختلفی ازجمله تخصیص، توضیح، مدح و ستایش، ذم و نکوهش، تأکید و ابهام به کار می رود. هدف پژوهش پیش رو بررسی نعت مفرد و شناخت اغراض و دلالت های آن در نامه های امیرمؤمنان علی(ع)، در نهج البلاغه است. از این رو پژوهش حاضر کوشیده است این اغراض و دلالت ها را با روشی توصیفی-تحلیلی در نامه های نهج البلاغه مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دلالت «تخصیص»؛ محدود کردن دایره اشتراکات در نکره ها و دلالت «توضیح»؛ رفع احتمالات در معرفه ها، بسامد بالایی در نامه های نهج البلاغه دارد. همچنین غرض مدح و ستایش در مورد خدای متعال و پس از ذات حق به ترتیب در مورد حضرت رسول و اهل بیت و صالحین آمده است. چنان که صفات ذم و نکوهش در مورد شیطان و هوای نفس و معاویه وارد شده است. اغراض تأکید و ابهام با کارکرد کمتری در کلام امام علیه السلام دیده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 432 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    115-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    474
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

بررسی پدیده های جدیدی همچون «حکمرانی خوب» که بر اساس اصول و اهداف معینی شکل گرفته اند، می تواند به حل مشکلات جوامع کمک کند، از این رو در این پژوهش کوشش شده جهت درک بهتر نگرش اسلام به حکمرانی خوب، از عهدنامه ی مالک اشتر به عنوان یک متن مهم دینی و حکومتی استفاده شود. تا با توجه به جامعیت این متن، تبیین این پدیده صورت گیرد. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل حکمرانی خوب از عهدنامه ی مالک اشتر و بررسی اسناد بالادستی کشور از نظر میزان توجه به مؤلفه های حکمرانی خوب برگرفته از عهدنامه مالک اشتر بوده است. روش پژوهش مبتنی بر شیوه ی توصیفی تحلیلی، اسنادی و تحلیل محتوا است و برای استخراج اصول حکمرانی خوب از عهدنامه ی مالک اشتر از روش داده بنیاد بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر اسناد بالادستی، در قانون اساسی و برنامه ی پنجم توسعه به مؤلفه های حکمرانی خوب مستخرج از عهدنامه ی مالک اشتر توجه شده و در سند چشم انداز به دلیل ماهیتی که برای طراحی یک افق مطلوب دارد به همه ی مؤلفه های حکمرانی خوب از جمله مؤلفه ی تنظیم مناسب قوانین و ایجاد ثبات در جامعه توجه نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 474

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0