Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

نیازپور امیرحسین

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    277-302
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    488
  • دانلود: 

    376
چکیده: 

زندان هم چنان در پهنه سیاست جنایی مورد توجه ترین کیفرهاست. در پرتو این مجازات آزادی آمد و شد بزه کاران برای دوره ای سلب می شود. اجراء این مجازات آن گاه عادلانه و از لحاظ کیفری اثربخش می شود که یک سلسله اصول بر آن ناظر باشد. شماری از این اصول جنبه حقوق بشری دارند و دسته ای دیگر دارای ابعاد کیفرشناسانه اند. با شیوع ویروس کووید 19 (کرونا) اجراء این اصول با چالش های متعددی همراه شده است. زیرا، پیش از این رعایت و تضمین آن ها با تکیه بر ظرفیت های محیط حقیقی صورت گرفته بود. اما، با پیدایش این ویروس و چالش های پدید آمده در زمینه تضمین حق سلامت و آزادی های بنیادین زندانیان، بازپروری بزه کاران، بازدارندگی و توان گیری کیفری ضرورت شناسایی چاره برای کنارگذاری چالش ها و هم چنین بازنگری سیاست جنایی اهمیت یافته است. از این رو، سیاست گذاران جنایی باید به شناسایی کیفرهای فناورانه، سیاست های کیفری مناسب با وضعیت های اضطراری و در واقع ایجاد زمینه های مناسب برای حفظ هدف های عدالت کیفری و زندان در رویارو شدن جواع بشری با این واقعیت ها مبادرت ورزند. در این نوشتار، با تکیه بر ظرفیت های سیاست جنایی ایران اصول حقوق بشری اجراء کیفر زندان (الف)، و اصول کیفرشناسانه اجراء کیفر زندان (ب)پ س از شیوع ویروس کووید19 (کرونا) بررسی شده اند تا در پرتو آن چالش های فرآیند کیفر دادن به بزه کاران در زندان کنار گذاشته و زمینه های مناسب برای رسیدن به هدف های بازپرورانه، بازدارندگی و توان گیری کیفری ایجاد شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 376 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    245-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    196
  • دانلود: 

    128
چکیده: 

اقداماتی که دولت های میزبان سرمایه گذاری به منظور مقابله با بیماری های فراگیر جهانی از جمله کووید-19 انجام می دهند، اگرچه برای حفظ سلامت عمومی جامعه حیاتی هستند اما ممکن است منجر به طرح دعاوی متعدد توسط سرمایه گذاران خارجی و صدور حکم به پرداخت خسارات هنگفتی شود که توانایی دولت میزبان برای حفظ سلامت عمومی افراد جامعه را بسیار محدود می نماید. با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از معاهدات سرمایه گذاری فاقد شرط استثنای مربوط به سلامت عمومی هستند در بسیاری از دعاوی ناشی از بیماری های فراگیر جهانی، دولت های میزبان در چارچوب معاهدات سرمایه گذاری امکان معافیت از مسیولیت اقداماتی که برای مقابله با بیماری ها انجام داده اند را نخواهند داشت. از آنجا که محدود نمودن دولت میزبان به دفاعیات موجود در معاهدات سرمایه گذاری به معنای غلبه آشکار منافع سرمایه گذار بر منافع دولت میزبان و نادیده گرفتن سلامت عمومی افراد جامعه است، این مقاله با روش اکتشافی و با مراجعه به اسناد مرتبط در حقوق بین الملل و رویه داوری به بررسی این مسیله می پردازد که در صورت سکوت معاهدات سرمایه-گذاری، به منظور حمایت از حق بر سلامت افراد، چه دفاعیاتی بر اساس حقوق بین الملل برای دولت میزبان ممکن خواهد بود و الزامات استناد دولت میزبان به هر یک از این دفاعیات چه خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 128 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ابدی سعیدرضا

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    199-214
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1280
  • دانلود: 

    4704
چکیده: 

راهبردهای کشورها در مواجهه با بحران کرونا, بخشی الهام گرفته از خط مشی های جهانی و بخشی نیز حاصل تدابیر ملی است. سازمان بین المللی کار بمنظور کمک و جبران فوری پیامدهای منفی این بیماری برای کارگران و بنگاههای اقتصادی توصیه هایی نموده است. در این راستا استفاده از ابزارهای مالی, وام, سرمایه گذاری عمومی در بخش سلامت, حمایت از بنگاه ها جهت حفظ مشاغل ونهایتا" تاکید بر استفاده از ظرفیت گفتگوی اجتماعی مابین شرکای اجتماعی ( دولت, کارگران و کارفرمایان ) مورد توجه جدی است. در کشور ما نیز اقداماتی هرچند محدود و موقتی در جهت حمایت از بنگاه های اقتصادی صورت گرفته که در جای خود مثبت و با سیاستهای جهانی همسو است, همچون اعطای مهلت در پرداخت انواع هزینه ها مثل حق بیمه سهم کارفرما, هزینه های انرژی, اعطای وام کم بهره و. . . اما زیر ساختهای نا مناسب اقتصادی که طی سالیان متمادی میل به اجرای قانون کار در مورد کارگران را به حداقل رسانده و ضعفهای ابزارهای نظارتی و. . در مراجع مسیول نسبت به حسن اجرای قانون, عده کثیری از کارگران را قبل از این بحران ناکام و پس از آن نیز دچار تشدید گرفتاری خواهد نمود. شاید صرفا" مواردیکه در وضع مقرره, اعطای امتیازات و تسهیلات به کارفرمایان مشروط به حفظ رابطه شغلی و عدم اخراج کارکنان گردیده, تنها امتیاز ویژه این قشر نسبت به سایر افراد جامعه باشد که به وقوع عملی آن نیز میتوان بدگمان بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4704 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    181-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    658
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

شیوع ویروس کرونا نشان داد که انسان در عین اقتدار چقدر ضعیف و آسیب پذیر است. قصور در اعلام به موقع این رخداد و عدم آمادگی و فقدان هماهنگی بین دولت ها، واکنش و مقابله سریع با آن را دچار مشکل کرد. اختلاف شدید بین چین و آمریکا در مورد منشاء ویروس سبب شد تا از درج آن در دستور کار شورا امنیت خودداری کنند. تمرکز اصلی این تحقیق بر موضوع بیماری همه گیر جهانی کرونا و صلح و امنیت بین المللی است و در پی پاسخگویی به این پرسش است که آیا این بیماری تهدیدی بر صلح و امنیت بین المللی محسوب می شود یا نه؟ رویه و عملکرد شورا حکایت از توسعه صلاحیت ها و تسری آن از تهدیدهای نظامی به غیر نظامی دارد. شورا پیش از این، دو بار در مورد بیماری های ایدز و ابولا تصمیماتی اتخاذ نموده است. هر دو بار هم وضعیت را به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی تلقی کرد. اگر شورا بخواهد همان منطق را در توصیف و احراز وضعیت کرونا به کاربندد با توجه به دامنه گسترش این بیماری به طریق اولی آن را همانند دو مورد قبل تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی اعلام خواهد کرد. ولی چنین نکرد و احتمالاهم نخواهد کرد. به هر حال شورای امنیت در این زمینه رویکرد انفعالی را پیشه کرده و نمی توان چندان به تغییر رویکرد لااقل در کوتاه مدت امیدوار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 658

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شجاعی ارانی سعید

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    359-384
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    89
چکیده: 

همه گیری بیماری کووید 19 و اقداماتی که دولت ها برای پیشگیری از گسترش این بیماری انجام دادند سبب شد تا دادوستد در بسیاری از حوزه های اقتصادی مانند گردشگری، خودروسازی، حمل و نقل هوایی، ورزش و غیره بسیار کاهش یابد. پیامد کوتاه مدت این رخداد کاهش درآمد بنگاه ها و پیامد بلند مدت آن در آستانه ورشکستگی قرار گرفتن بسیاری از شرکت های متوسط یا بزرگ خواهد بود. برای پیشگیری از چنین وضعیتی و به ویژه به رکود کشیده شدن اقتصاد، کشورها می توانند با دادن کمک های مالی مستقیم یا غیرمستقیم بنگاه ها را در خروج از بحران یاری کنند. برای آنکه چنین کمک-هایی خود پیامد ضدرقابتی بر بازار نداشته باشد، سیستم های حقوق رقابت قواعد ویژه ای را برای پیش بینی و اجرای کمک-های دولتی مقرر می کنند. در این مقاله به بررسی سازوکارهای موجود در حقوق رقابت اتحادیه اروپا و نقش نهادهای اروپایی و ملی در پیش بینی، پیاده سازی و کنترل کمک های دولتی خواهیم پرداخت. سیستم مورد مطالعه به دلیل پیش بینی اصل ممنوعیت کمک دولتی و نیز راهکارهای گوناگون برای دادن کمک دولتی در شرایط استثنایی، توانسته است میان اصل رقابت آزاد در بازار مشترک و نیاز به دخالت دولت در کمک به بنگاه های در خطر آشتی برقرار کند. چنین سازوکاری هنوز در ایران به درستی پیش بینی نشده است و کمک های دولتی بدون نظارت پیشینی می توانند سبب نابرابری میان بنگاه-های عمومی و خصوصی و کوچکتر شدن بخش خصوصی شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 89 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    437-458
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    563
  • دانلود: 

    338
چکیده: 

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در 11 مارچ 2020 بحران ناشی از ویروس کرونا را یک وضعیت همه گیر جهانی (پاندمی) معرفی کرد که مطابق با مقررات بین المللی سلامت مصوب 2005 سازمان بهداشت جهانی، یک وضعیت اضطراری و غیر عادی محسوب می شود. بسیاری از دولتها نیز از این بحران به عنوان وضعیتی غیر معمول، جدی و غیر منتظره یاد می کنند و اقداماتی فوری در خصوص کاهش شیوع ویروس و مقابله با آن انجام داده اند. این اقدامات و تبعات انسانی و اقتصادی بحران کرونا منجر به عدم امکان اجرای برخی از تعهدات معاهداتی از سوی دولتها شده است. نقض این تعهدات بی تردید مسیولیت بین المللی دولت را به همراه خواهد داشت، مگر اینکه بتوان برای آن مبنای توجیهی در چارچوب حقوق معاهدات و حقوق مسیولیت بین المللی پیدا کرد. در این رابطه مواد 61 و 62 کنوانسیون حقوق معاهدات مصوب 1969، در خصوص عدم امکان اجرای معاهده و تغییر بنیادین اوضاع و احوال می تواند تحت شرایط خاص مندرج در این مواد، دولت را از مسیولیت عدم ایفای تعهد معاف کرده و به عنوان مبنایی برای خاتمه، کناره گیری و یا تعلیق معاهده مورد استناد قرار گیرد. قابلیت استناد به فورس ماژور در پرتو ماده 23 طرح مسیولیت بین المللی دولتها مصوب 2001 نیز برای معافیت از تعهد ثانویه جبران خسارات ناشی از نقض تعهدات معاهداتی قابل بررسی می باشد. بر این اساس نوشتار حاضر در صدد ارزیابی ارتباط میان حقوق معاهدات و حقوق مسیولیت بین المللی دولت در خصوص عدم ایفای تعهد ناشی از بحران کروناست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 563

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 338 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    11-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    709
  • دانلود: 

    882
چکیده: 

شیوع ویروس کرونا بحرانی بین المللی است که در طول یکصدسال گذشته بی سابقه بوده است. این ویروس برای نخستین بار در ووهان چین در اوایل دسامبر 2019 گزارش گردید و دامنه آن به تدریج، کل جهان را درنوردید. در چنین شرایطی، کارآمدی حقوق بین الملل در حفظ جان آدمیان و ارتقاء حق بر سلامت به محک آزمونی سخت گذاشته شده است. مهمتر آنکه، به تعبیر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (میشل باشله)، کرونا به معیاری برای آزمون جامعه بین المللی بدل گردیده است. مقاله حاضر نحوه مواجه حقوق بین الملل با بحران ناشی از کرونا را در سه عرصه مختلف تحلیل خواهد نمود: در وهله نخست، سهم سازمان جهانی سلامت (بهداشت) درمقام مسیول اصلی حفظ سلامت آدمیان در مقابله با شیوع ویروس کرونا تحلیل خواهد شد. در وهله دوم، مسیولیت بین المللی دولت ها در تضمین حق بر سلامت به منظور تعیین میزان کارآمدی حقوق بین الملل سنجیده خواهد شد. در وهله سوم، تعلیق حق های بشری به علت وضعیت اضطراری ناشی از شیوع کرونا در محک آزمون نظام بین المللی حقوق بشر قرار خواهد گرفت. در هریک از سه عرصه پیش گفته، پرسش آن است که ساختار وستفالیایی حقوق بین الملل تا چه حد برای مقابله با بحران های بین المللی و حفظ کرامت آدمیان کارآمد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 709

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 882 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    59-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    507
  • دانلود: 

    877
چکیده: 

حدوث وقایع بزرگ غیرقابل پیش بینی موجب خلل در اجرای قراردادها می گردد. حتی نقض ناخواسته قراردادها می تواند حقوق و تعهدات طرفین و دیگر مردم، بویژه تجار، را دستخوش تغییر قرار دهد. تعداد زیادی از شرکت ها ورشکسته می شوند و روابط حقوقی غرما با آنان را باید مدیریت کرد. از همه مهم تر این است که چگونه می توان قرارداد را در قالب حمایت های گسترده قرار داد تا اصحاب دعوی به جای انحلال راه ابقا و اجرای قرارداد را در پیش گیرند؟ نحوه برسمیت شناسی مسوولیت به سیستم و مکتب حقوقی دارد که موضوع مسوولیت درآن مطرح است. جهان بینی کشورها و مکاتب تا اندازه زیادی درپذیرش حقوقی مسوولیت ها موثر است. پیدا کردن و احراز «سبب یا سبب های مسوول» مثل مواردی که قطع ویقین وجود ندارد که اسباب متعدد درعرض بطور مساوی باعث ورود ضرر شده یا موردی که سبب نزدیک و بی واسطه یا اصلی یا سبب تامه معلوم و مشخص نیست، یا سبب مقدم در تاثیر، محرز و مسلم نمی باشد، امر چندان آسانی نیست. حتی اگر گزینش بین این همه تیوری مسوولیت صورت پذیرد ویکی انتخاب شود بحث نحوه جبران خسارات کلان از معضلاتی خواهد بود که به آسانی حل نمی شود. این تحقیق، با مطالعه روش های مختلف تعیین مسوولیت در سیستم های حقوقی بزرگ دنیا به عمل آمده و در صدد ارایه راه حل هایی است که در زمان وقوع حوادثی، مثل کووید 19، می تواند آرامش را به جامعه تجاری و قراردادی برگرداند و طرفین را به امنیت روانی قابل پیش بینی متعارف در مدیریت حقوقی انحلال یا ابقا و اجرای قراردادها برساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 507

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 877 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

روشن محمد

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    89-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    407
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

نگاهداری کودکان حق و تکلیف ابوین آنان است، لیکن این اختیار دارای وجهی تکلیفی قوی تری نیز هست تا جایی که بر مدار مصلحت کودک خواهد بود و در شرایطی از قبیل انتشار ویروس های همه گیری مانند کووید 19 که صحت جسمانی کودک به مخاطره می افتد دادگاه ها ملزمند با رعایت غبطه و مصلحت آنان تصمیمی اتخاذ نمایند که از آن طریق تمامت جسمی، صحت و سلامت کودکان تهدید و در مخاطره نیافتد. این تصمیم به مقتضای آیات قرآنی از قبیل 173، بقره؛ 3 مایده؛ 119، انعام و 78 حج و حدیث رفع منقول از حضرت محمد(ص)؛ اعمال قواعدی از قبیل اضطرار، لاضرر و نفی عسر و حرج به عنوان نظریه های معین این حکم و بر اساس حقوق موضوعه و مهم اقتضای حکم عقل خواهد بود. در مواد 1173 قانون مدنی، 41، 45، 54 قانون حمایت خانواده(1391) و ماده 23 آیین نامه اجرایی این قانون و ملاکات ماخوذه از مواد 17، 33، 36 و 42 رفع تکلیف حضانت و به تبع آن ملاقات هر یک از والدین آمده است؛ لکن با عنایت به اینکه قواعد زیرساختی این احکام، قواعدی امتنانی هستند این محدودیت ها اولا بصورت مدرج و به میزان ضرورت اعمال خواهند شد، تا جایی که با رفع خطرات ناشی از بیماری و اصلاح شرایط حاضر انتشار کووید 19 اعاده به وضع سابق خواهد شد. واژگان کلیدی: اضطرار، لاضرر، حضانت و ملاقات، کودک، کووید 19.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شاملو باقر

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    111-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    366
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

بشر امروز با وقایعی مواجه است که نه تنها حیات و آرامش جمعی و امنیت روحی و روانی او را در معرض تهدید جدی قرار داده بلکه گاهی آثار بسیار مخرب و مرگ آوری را به همراه داشته است. پدیده های اجتماعی از قبیل سیل، طوفان، آلودگی و مهم تر از همه ظهور دوره ای اپیدمی های ناشناخته مثل آنفولانزا و ایدز حیات بشر را با مخاطرات جدی و غافل گیر کننده ای مواجه ساخته است و هر بار هزاران انسان را به کام مرگ می کشد. ظهور ویروس کووید 19 در سال 2020 میلادی نیز به عنوان یکی از مهمترین مخاطرات اجتماعی و یک پدیده آشوبناک، چنان شرایط و آثار وحشتناکی را بر جامعه بشری تحمیل کرد که اندیشمندان و مصلحان را به ضرورت بازخوانی سیاست های ملی و بین المللی در عرصه های مختلف ترغیب نمود. مطالعات سیاست جنایی به عنوان یکی از جامع ترین نگرش ها به پدیده اجتماعی به همراه ظهور تیوری آشوب که از منطقی واحد تبعیت می کنند؛ لزوم بازنگری در سیاست های عمومی را مبرهن ساختند. مقاله حاضر با این پیش فرض که بسیاری از مخاطرات طبیعی و انسانی، از خودشیفتگی بشر در پیشرفت ها و دخالت های فرادستانه در بستر تولیدات علمی و صنعتی، بدون توجه به آثار مخرب فرابخشی آن ناشی می شود؛ در صدد اثبات لزوم توجه به تحلیل های سازمان مند و شبکه ای در کلیه پدیده های اجتماعی با منطق غیرخطی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهرا نسرین

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    143-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1112
  • دانلود: 

    1829
چکیده: 

یکی از ایده های نوظهور در زمینه حمایت از قربانیان، مسوولیت دولت در زمینه جبران خسارت از قربانیان است و از دسته قربانیان می توان افرادی را نام برد که در اثر یک حادثه اجتماعی و در نتیجه قصور دولت متحمل زیان و خسارتی اعم از مادی یا معنوی می شوند. ظهور پر قدرت ویروس COVID 19 را می توان از این دسته عوامل قربانی کننده دانست که واکنش دولت را در زمینه جبران خسارت طلب می کند. هدف از این مقاله ارایه درکی بهتر از وضعیت حقوقی کشور برای پاسخ به قربانیان پدیده های اجتماعی است. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی در پی آن است که مبانی جبران خسارت دولتی را در نظام حقوقی ایران تعریف کرده و نهادهای قابل اتکا در این زمینه را معرفی نماید. با این حال آنچه در این زمینه به عنوان یک مقدمه ضروری باید مورد توجه قرار داشته باشد، جدا کردن موضوع از رویکردهای سیاسی و مدیریتی و اعطای مدیریت مستقل به آن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1829 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سیمایی صراف حسین

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    163-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    245
  • دانلود: 

    520
چکیده: 

کشورها معمولا از قبل برای مواجهه با بحران، تدابیری اندیشیده و با استفاده از تجربه بحران های مالوف گذشته ستاد یا سازمانی کارآمد برای مدیریت بحران ایجاد کرده اند. در ایران آخرین بار در تاریخ 7/5/1398، قانون مدیریت بحران مورد بازنگری قرار گرفت و به تصویب رسید. اما در ماجرای بحران کرونا، از ظرفیت این قانون استفاده نشد و نهاد جدیدی به پشتوانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی تاسیس شد که علاوه بر هماهنگی اجرایی بین دستگاههای مختلف حکومتی، به اقتضای ضرورت، مداخلات تقنینی هم کرده و بدون طی فرآیندهای قانون اساسی، قوانین و مقررات را تقیید، تخصیص و یا تعلیق کرده است. آن چه که به ستاد ملی کرونا مشروعیت بخشیده و هنجارسازی های این ستاد را موجه و مشروع کرده است، عمدتا عنصر «ضرورت و اضطرار» است. ضرورت، اضطرار، عسر و حرج و سایر عناوین ثانوی و برخی قواعد حاکم دیگر مثل قاعده لاضرر، قواعد ثانویه ای هستند که باعث انعطاف پذیری و انطباق پذیری نظام های حقوقی با شرایط جدید و مستحدث می شوند. مدیریت کرونا این درس مهم را داشت که اثبات کرد-علیرغم ارزشمندی اصل تفکیک قوا و فایده مندی تکثر آراء-وحدت دولت و یکپارچگی حکومت برای اداره کشور، یک ضرورت است. در عین حال نگارنده معتقد است نهادها، روندها و فرآیندهای قانون اساسی جز در موارد خیلی ضروری و حیاتی، نباید نقض شوند و حتی الامکان باید از ظرفیت های قانونی کشور استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 245

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 520 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Ramezani Mohammad Hossein

نشریه: 

Legal Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    LAW and COVID- 19
  • صفحات: 

    181-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    137
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The outbreak of the corona virus has shown how weak and vulnerable humans are at the same time as authority. Failure to announce the incident in a timely manner and the lack of preparedness and lack of coordination between governments made it difficult to respond and deal with it quickly. A sharp dispute between China and the United States over the origin of the virus led to its refusal to include it in the Security Council agenda. The main focus of this research is on the global epidemic of coronary heart disease and international peace and security, and seeks to answer the question thatIs the disease a threat to international peace and security? The Council's practice and practice indicate the expansion of its competencies and its extension from military to civilian threats. The council has twice before decided on AIDS and Ebola. Both times saw the situation as a threat to international peace and security. If the Council wishes to use the same logic in describing and attaining the status of the corona, it will, as in the previous two cases, declare it a threat to international peace and security, given the extent of the spread of the disease. But he didn't, and he probably won't. However, the Security Council has taken a passive approach in this regard, and little can be expected to change, at least in the short term.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Abdi Saeed reza

نشریه: 

Legal Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    LAW and COVID- 19
  • صفحات: 

    199-214
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    75
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The policies and strategies of the countries in the face of the Corona crisis are partly inspired by global policies and partly the result of national measures. The International Labor Organization (ILO) has issued recommendations to workers and businesses to help and compensate for the immediate negative consequences of the disease. In this regard, the use of financial and monetary instruments, loans, public investment in the health sector, support for businesses to maintain jobs and stay in business, and finally "emphasis on the use of social dialogue capacity between social partners (government, Workers and employers) is of serious interestIn our country, however, limited and temporary measures have been taken to provide financial support to employers and businesses that are positive and in line with global policies, such as granting deadlines for paying all kinds of expenses such as employer's share premiums, energy costs., Leased property, government leases, low-interest loans, etc. However, inadequate economic infrastructure, which over the years has minimized the desire to enforce labor law on private sector workers, and the weakness of regulatory and inspection tools in the authorities to enforce the law, have failed many workers before the crisis. It will then get worse. Perhaps only "in the case of regulation, granting concessions and facilities to employers is conditional on maintaining the employment relationship and not dismissing employees, the only special privilege of this group compared to other members of society, which can be suspected of its practical occurrence. "

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 75

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

السان مصطفی

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    215-243
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1519
  • دانلود: 

    850
چکیده: 

با توجه به شیوع ویروسی از خانواده کرونا به نام کووید19، که منجر به ابتلای میلیون ها نفر و مرگ هزاران تن در جهان گردیده، موضوع امکان یا عدم امکان مسوولیت مدنی دولت در قبال بیماری های واگیر به عنوان یک پرسش جهانی مطرح شده است. این بحث از جمله ناشی از توانایی ها و اختیاراتی می باشد که در انحصار دولت می باشد. اعتقاد بر این است که دولت متعارف می تواند با توسط به اقتدار و اختیاراتی که دارد تا حدود زیادی از شیوع بیماری های واگیر پیشگیری کند و در صورت سهل انگاری در انجام وظایف و تکالیف خود باید مسوول جبران خسارات وارده به زیان دیدگان باشد. مستندات قانونی متعدد و در عین حال مبهمی برای اثبات اصل تکلیف دولت در قبال بیماری های واگیر در قوانین و مقررات داخلی و بین المللی وجود دارد که با تکیه بر آنها و مبانی حقوقی و گاه فلسفی، باید بررسی شود که هدف مسوولیت مدنی دولت در قبال بیماری های واگیر چیست؟ پس از آن، در این مقاله، نحوه احراز رابطه سببیت و قلمرو مسوولیت مدنی دولت در قبال بیماری های واگیر مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی مبانی مطرح در مورد مسوولیت مدنی در قبال بیماری های واگیر نیز موضوع دیگری است که این مقاله بدان می پردازد و اثبات می شود که مبانی سنتی در این راستا کارآمدی لازم را ندارند و باید، با تکیه بر بنیان های فلسفی تحول قواعد مسوولیت مدنی به دنبال راهبردهای دیگری برای مکلف ساختن دولت در پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر و نیز پرداخت هزینه های درمانی مبتلایان و جبران خسارات وارده به زیان دیدگان بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1519

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 850 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Bahmaei Mohamad Ali | Shahbazian Ali

نشریه: 

Legal Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    LAW and COVID- 19
  • صفحات: 

    245-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    88
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Protecting the Right to Health in Investment Claims Arising from PandemicsWith particular attention to Covid-19AbstractThe measures taken by the host states to control the pandemics, including Covid-19, are vital to maintaining the public health, but may lead to the numerous claims by foreign investors and payment of huge compensations, as a result of which ability of the host states to maintain the public health will be greatly limited. Given that the exception clause in respect of public health is mentioned only in a small number of investment treaties, in most claims arising from pandemics, host states cannot be exempted from responsibility under international investment law for measures they have taken to control the disease. Since restricting the host state to existing defenses in international investment law means a clear overcoming of the investor's interests over the interests of the host state and ignoring the right to health of the society, this article, adopting an explorative method, refers to the relevant documents in international law and arbitration practice to determine what defenses under international law would be available for the host state in order to maintain the right to health, if the investment treaties are silent, and what would be the requirements for the host state to assert any of such defenses. KeywordsPrinciple of police powers, Customary Defense of Necessity, Covid-19 Disease, Right to health, International Human Rights Law, International Investment Law, International Customary Law, Foreign Investment Claims, Corporate Social Responsibility (CSR), Corona Virus.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 88

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Niyazpour Amirhasan

نشریه: 

Legal Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    LAW and COVID- 19
  • صفحات: 

    277-302
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    111
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Imprisonment is still one of the most notable punishments in criminal politics. In the light of this punishment, the freedom of movement of criminals for a period of time is taken away. The execution of this punishment becomes fair and criminally effective if it is supervised by a series of principles. Some of these principles are human rights and others are penological. With the outbreak of the Covid 19 virus (Corona), the implementation of these principles has been met with several challenges. Because, before that, their observance and guarantee had been done by relying on the capacities of the real environment. However, with the emergence of this virus and the challenges posed by guaranteeing the right to health and fundamental freedoms of prisoners, the rehabilitation of criminals, deterrence and criminal empowerment, the need to identify solutions to challenges as well as criminal policy review has become important. therefore, criminal policymakers must identify the technological penalties, appropriate penal policies for emergencies, and, in fact, create appropriate contexts for maintaining the goals of criminal justice and imprisonment in confronting human reality with these realities. this paper, based on the capacities of Iran's criminal policy, the principles of human rights in the implementation of prison sentences (a) and the penal principles of the implementation of prison sentences (b) are examined after the outbreak of the Cavid 19 virus (Corona). In the light of that, the challenges of the process of punishing.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    303-328
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    576
  • دانلود: 

    320
چکیده: 

ویروس کووید19 که از خانواده کروناویروس ها می باشد به نحوی موجب تعطیلی مشاغل و توقف فعالیت های انسانی شده که حتی جنگ ها نیز قادر به چنین کاری نیستند. با وجود بیش از چند میلیون مبتلا و کشته در سراسر جهان، اما این ویروس پیامدهای مثبتی در حوزه های مختلفی چون کاهش مصرف انرژی، گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا برای محیط زیست به همراه داشته است. با وجود این، فزونی مصرف آب و غذا از جمله پیامدهای منفی کووید19 برای محیط زیست بوده است. در کنار این پیامدها، این پرسش مطرح می شود که در پرتو بیماری کووید19 چه جرایمی علیه محیط زیست ارتکاب یافته یا قابلیت ارتکاب را دارند. در این خصوص می توان در حقوق کیفری ایران سه حوزه از محیط زیست را شناسایی کرد که در دوران همه گیری ویروس کووید19 جرایمی مرتبط با آن ها رخ داده یا قابلیت رخ دادن را دارند، که عبارتند از پسماندهای پزشکی ویژه، انتقال ویروس کووید19 به گونه های جانوری و تهدید علیه بهداشت عمومی. با وجود این نظام حقوقی ایران به طور عام و حقوق کیفری ایران به طور خاص با کاستی هایی چون نبود ظرفیت قانونی مدیریت بحران های مرتبط با بهداشت عمومی و جامع نبودن جرم انگاری حمایت مدار از گونه های جانوری مواجه است که بایسته است آن ها را اصلاح نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 576

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 320 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    329-357
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    684
چکیده: 

به دنبال همه گیری ویروس کرونا در جهان، کمتر حوزه ای از تاثیرات مخرب آن در امان مانده است؛ شرکت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یکی از چالش هایی که شرکت ها در این روزها با آن مواجه اند مسیله برگزاری مجامع و اجتماع سهامداران است. در این راستا، همانند بسیاری از کشورها، نهادهای مسیول ایرانی نیز تصمیماتی جهت فراهم ساختن زمینه برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی و جلوگیری از اجتماعات اشخاص اتخاذ نموده اند که در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته اند. با نگاهی مثبت، می توان شیوع این ویروس را زمینه-ای جهت ارتقاء زیرساخت های فنی و فراهم نمون موجبات قانونی این مهم دید به طوریکه شیوع این ویروس به نقطه عطفی در الکترونیکی شدن فرآیندهای زمان بر، ناکارآمد و کاغذی بدل گردیده است. در این نوشتار، پس از بررسی واکنش قانون گذاران و مقامات اجرایی نسبت به شیوع این ویروس در سطح ایران و جهان، امکان برگزاری الکترونیکی مجامع تحلیل شده است. در نتیجه حاصل آمد که مشروط به رعایت حداقل های قانونی، چالش های حضور فیزیکی سهامداران در مجامع با برگزاری الکترونیکی مجامع و نیز امضای الکترونیکی صورتجلسات قابل حل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 684 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHOJAEI ARANI SAEID

نشریه: 

Legal Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    LAW and COVID- 19
  • صفحات: 

    359-384
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    77
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The spread of Covid-19 and the measures taken by governments to prevent the spread of the disease have greatly reduced trade in many areas of the economy, including tourism, automotive, aviation, sports, and more. The short-term consequence of this event will be a decrease in corporate income and the long-term consequence will be that many medium or large companies are on the verge of bankruptcy. To prevent such a situation, and especially from stagnating economies, countries can help firms emerge from the crisis by providing direct or indirect financial assistance. In order for such aids not to have an anti-competitive effect on the market itself, competition law systems establish special rules for the forecasting and implementation of State aids. In this article, we will examine the existing mechanisms in EU competition law and the role of European and national institutions in the forecasting, implementation and control of State aids. The system under study has been able to reconcile the principle of free competition in the common market with the need for government intervention in helping firms at risk, due to the anticipation of the principle of prohibition of government aid and various strategies for providing government aid in exceptional circumstances. Such a mechanism has not yet been properly enacted in Iran, and State aids without prior supervision could lead to inequality between public and private enterprises and the shrinking of the private sector.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 77

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    385-410
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    633
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

ورود و شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا و اقداماتی که دولت در مبارزه با آن انجام داد، منشا طرح مسایل حقوقی متعددی گردید. از مهمترین این مسایل می توان به چهارچوب حقوقی برگزیده از سوی دولت در مبارزه با این بیماری اشاره کرد. دولت در این راستا با تشکیل شورای امنیت ملی و سپس ایجاد ستادی تحت عنوان ستاد ملی مبارزه با کرونا که به تصویب شورای مذکور رسید، سعی در کنترل این بیماری و بحران های ناشی از آن نمود. بررسی این مسیر از گذر قوانین و مقررات جاری کشور آشکار ساخت که دولت در انتخاب چهارچوب حقوقی مناسب در نبرد با این بیماری، می توانست بیش از این پیرو مقررات اساسی و عادی بوده و به جای ایجاد ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت مصوبات شورای عالی امنیت ملی، از ظرفیت های سازمان مدیریت بحران و قانون مربوطه استفاده نماید. با این حال بهره گیری از ظرفیت های سازمان مذکور در شرایط اضطراری ناشی از کرونا که محدودیت هایی در جامعه در پی خواهد داشت، صرفا با رعایت اصل 79 قانون اساسی امکان پذیر خواهد بود. دولت در این خصوص مکلف به ارایه لایحه به مجلس و اخذ نظر موافق قوه مقننه و شورای نگهبان خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 633

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خسروی حسن

نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    413-438
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    389
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

از منظر حقوقی، اصل بر وجود آزادی ها بوده و هرگونه محدودیتی استتثناء محسوب می شود. یکی از مصادیق اخیر محدود کننده حقوق بشر، کروناویروس بود که حق سلامت و بسیاری از ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. از آنجایی که سلامت در نهاد حق مفهوم پردازی می شود، اعمال آن از سوی ذی حق، تابع اصل تعیین سرنوشت، احترام، اراده آزاد و خودآیینی است. نتیجه چنین رویکردی این است که در صورت بیماری، فرد در درمان شدن و دریافت مداخلات درمانی، دارای اختیار کامل و هرگونه معالجه ای باید با رعایت رضایت آگاهانه وی صورت گیرد. هدف اصلی مقاله و با رویکردی توصیفی-تحلیلی، بررسی این چالش است که آیا بیمار در برابر بیماری همه گیر مثل کروناویروس حق دریافت مداخلات درمانی وی اختیاری است یا اجباری و معلق می شود؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که در شرایط عادی و بیماری غیرمسری به موجب ویژگی نهاد حق، حق دریافت مداخلات درمانی، کاملا اختیاری و تابع تابع اراده آزاد بیمار است، اما در شرایط اضطرای، خدشه در اراده و بیماری مسری و همه گیر مثل کووید 19، رضایت اگاهانه بیمار محدود به این شرایط و صیانت از سلامت عمومی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 389

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Seyed Morteza Hosseini Rahele

نشریه: 

Legal Research

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    LAW and COVID- 19
  • صفحات: 

    437-458
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

On January 30, 2020, the Secretary-General of the World Health Organization called the Coronavirus crisis as a situation of Public Health Emergency, which has caused the international concern. On March 11, 2020, the Secretary-General described the crisis as a pandemic, which is extraordinary event under international health regulations adopted by the World Health Organization in 2005. In the positions of the states, this crisis is always considered as an unusual, serious and unexpected situation that requires immediate action by the international community. In this regard, many states have declared the emergency situation in accordance with their domestic law, and have taken steps to reduce, prevent and counter the spread of the virus, these actions have led to the violation of their treaty obligations. In accordance with the articles 61 and 62 of the 1969 Convention on the Law of Treaties, the impossibility of performance, fundamentally changing the circumstances, under the specific conditions set forth in these articles, can be cited as a basis for terminating, withdrawing or suspending the treaty and can be the cause of the exemption of the state responsibility. In this regard, it is possible to cite the rules related to the amendment of treaties. It should be noted that even if the specific situation caused by the coronavirus does not lead to the termination or suspension of the treaty, it can exempt the state from the secondary responsibility for the damages resulting from the breach of their obligations, according to Force Major.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تحقیقات حقوقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    ویژه نامه حقوق و کرونا
  • صفحات: 

    459-486
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    631
  • دانلود: 

    885
چکیده: 

پس از تشکیل قرارداد به نحو صحت، مهم ترین بحث در مرحله اثرگذاری، مقوله «اجرا» است. طرفین متعاقدین به موجب قاعده عقلانی و عقلایی لزوم، ملزم به اجرای تعهدات قراردادی هستند؛ اما گاه پیش می آید که یکی از طرفین یا هر دو به لحاظ حدوث مانعی، امکان اجرای تعهدات را نداشته(تعذر) یا اجرای تعهدات برای ایشان بسیار دشوار می گردد(تعسر)؛ تعذر و تعسر در اجرای تعهدات قراردادی، معاذیری است که عدم اجرا را موجه جلوه می دهد؛ از جمله مصادیقی که به عنوان معاذیر موجه عدم اجرای تعهدات قراردادی حادث می شود شیوع بیماری های واگیردار است که هم اکنون نوع خاصی از آن تحت عنوان «کرونا ویروس» در سطح جهانی مطرح می باشد. با عنایت به تفاوت ماهیت و آثار دو مانع موجه در عدم اجرای تعهدات قراردادی، لازم است که دقیقا مشخص گردد وضعیت ناشی از شیوع کرونا، مشمول کدام یک از این دو مانع است؛ با عنایت به شباهت مولفه ها و نتیجه ناشی از شیوع این بیماری با معیارهای تعسر، وجود کیس های مشابه قضایی و ایضا اصول حاکم بر تفسیر قراردادها، به نظر می رسد در نگاه اولیه شیوع بیماری کرونا از مصادیق تعسر در اجرای تعهدات قراردادی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 631

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 885 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button