مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجارهای حقوقی / فقهی کرونایی؛ مبانی مشروعیت هنجارها و خاستگاه قانونی هنجارسازان

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 180

چکیده

 کشورها معمولا از قبل برای مواجهه با بحران, تدابیری اندیشیده و با استفاده از تجربه بحران های مالوف گذشته ستاد یا سازمانی کارآمد برای مدیریت بحران ایجاد کرده اند. در ایران آخرین بار در تاریخ 7/5/1398, قانون مدیریت بحران مورد بازنگری قرار گرفت و به تصویب رسید. اما در ماجرای بحران کرونا, از ظرفیت این قانون استفاده نشد و نهاد جدیدی به پشتوانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی تاسیس شد که علاوه بر هماهنگی اجرایی بین دستگاههای مختلف حکومتی, به اقتضای ضرورت, مداخلات تقنینی هم کرده و بدون طی فرآیندهای قانون اساسی, قوانین و مقررات را تقیید, تخصیص و یا تعلیق کرده است. آن چه که به ستاد ملی کرونا مشروعیت بخشیده و هنجارسازی های این ستاد را موجه و مشروع کرده است, عمدتا عنصر «ضرورت و اضطرار» است. ضرورت, اضطرار, عسر و حرج و سایر عناوین ثانوی و برخی قواعد حاکم دیگر مثل قاعده لاضرر, قواعد ثانویه ای هستند که باعث انعطاف پذیری و انطباق پذیری نظام های حقوقی با شرایط جدید و مستحدث می شوند. مدیریت کرونا این درس مهم را داشت که اثبات کرد-علیرغم ارزشمندی اصل تفکیک قوا و فایده مندی تکثر آراء-وحدت دولت و یکپارچگی حکومت برای اداره کشور, یک ضرورت است. در عین حال نگارنده معتقد است نهادها, روندها و فرآیندهای قانون اساسی جز در موارد خیلی ضروری و حیاتی, نباید نقض شوند و حتی الامکان باید از ظرفیت های قانونی کشور استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیمایی صراف، حسین. (1399). هنجارهای حقوقی / فقهی کرونایی؛ مبانی مشروعیت هنجارها و خاستگاه قانونی هنجارسازان. مجله تحقیقات حقوقی، 23(ویژه نامه حقوق و کرونا )، 163-180. SID. https://sid.ir/paper/379414/fa

    Vancouver: کپی

    سیمایی صراف حسین. هنجارهای حقوقی / فقهی کرونایی؛ مبانی مشروعیت هنجارها و خاستگاه قانونی هنجارسازان. مجله تحقیقات حقوقی[Internet]. 1399؛23(ویژه نامه حقوق و کرونا ):163-180. Available from: https://sid.ir/paper/379414/fa

    IEEE: کپی

    حسین سیمایی صراف، “هنجارهای حقوقی / فقهی کرونایی؛ مبانی مشروعیت هنجارها و خاستگاه قانونی هنجارسازان،” مجله تحقیقات حقوقی، vol. 23، no. ویژه نامه حقوق و کرونا ، pp. 163–180، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button