نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

فدایی عراقی غلامرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    1 (پیاپی 104)
  • صفحات: 

    9-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    510
  • دانلود: 

    698
کلیدواژه: 
چکیده: 

امروز دنیا طور دیگر شده است و عصر اطلاعات و به ویژه اطلاعات دیجیتال همه را به جهانی دیگر فراخوانده و چهره جهان را به شکلی دیگر ترسیم کرده است. در این شرایط، باید دنیای جدید را درک کرد. مبارزه با این دستاورد بزرگ بشری که هر روز بر دامنه آن افزوده می شود فایده ای ندارد، بلکه باید با شناخت دقیق آن به آسیب شناسی آن پرداخت. سیر حضور فناوری و مقابله با آن در بعضی موارد و مناطق و سپس پذیرش آن در طول تاریخ همچنان وجود داشته و دارد. ملت هایی که پیشاپیش به استقبال تغییر می روند و آن را قبل از درک و دستیابی به آن فرهنگ سازی می کنند موفق ترند. لازمه درک آن این است که آسیب های آن شناخته شود. ابتدا باید پذیرفت که هیچ پیشرفت علمی ای بدون عوارض وجود ندارد. فناوری های جدید که چهره جهان را تغییر داده اند: یا برای آبادانی و پیشرفت است؛ یا برای تفنن است؛ یا برای ماجراجویی است؛ یا برای برون رفت است؛ یا برای سودآوری است؛ یا مقاصد دیگر از جمله نابودی بشر. طبیعی است که رفتن به سوی هریک یا مجموعه ای از موارد بالا به انگیزه برمی گردد. انگیزه مهم ترین است و از ارزش حکایت می کند. همان طورکه اشاره شد، اکنون اوضاع عوض شده است و دنیای مجازی دنیای حقیقی شده و در تار و پود زندگی ما رخنه کرده است و امکان رسیدن به اهداف ملزوماتی را می طلبد. حال باید خود را با آن تطبیق داد و به فواید و استفاده درست از آن و آگاهی نسبت به آسیب های آن هم توجه کرد. اگرچه می توان فواید و آسیب ها را به دسته های گوناگون تقسیم کرد، اما در یک نگاه کلی به آسیب ها می توان به دو بخش از آن اشاره کرد که من از آن به تهاجم یاد می کنم: تهاجم امواج و تهاجم افکار. هجوم امواج یکی از مسایل مهم در جهان امروز است. متخصصان درباره امواج و در خصوص اینکه اصلا وجود و پدیده چیزی فراتر از موج هست یا نه بحث ها داشته اند. اما نکته قابل توجه این است که امواج با طول موج های خاص می توانند با سلامت جسم ما هم نوا باشد و اگر از آن بالاتر یا پایین تر باشند تاثیرات مخرب دارند. درباره بروز پدیده کرونا بحث های زیادی شد و اینکه اصلا آیا واقعیت آن با فناوری الکترونیکی فایو جی مرتبط است یا نه بسیار نوشته شد. در هر حال، این احتمال قوی وجود دارد که با توسعه امواج، سلول های بدن تخریب شود و آن را مستعد پذیرش بیماری ها کند. در هر حال، بدون اینکه ما بدانیم یا بخواهیم، با میل و رغبت خود داریم سلول های بدن خود را فرسوده می کنیم و در معرض انواع آسیب ها قرار می دهیم. اما مهم تر تاثیر بر افکار است و فناوری اطلاعات راه را برای گسترش افکار و انتشار آن بسیار فراهم کرده است و یا بهتر است گفته شود که فناوری اطلاعات بستری ساخته است تا افکار و عقاید انتشار حداکثری یابند. من در اینجا از تولید و اشاعه موارد خلاف اخلاق یا ترویج فساد و بزهکاری سخن نمی گویم که خود داستان بسیار مفصل و غم باری دارد که مجال بحث آن در اینجا نیست. من از محتواهایی سخن می گویم که جنبه علمی یا شبه علمی دارند و تولیدکنندگان یا انتشاردهندگان آن ها به ظاهر قصد خیر دارند. به تعبیر دیگر، تولید محتوا است که به فناوری اطلاعات هویت می بخشد و ضرورت و توسعه آن را توجیه پذیر می کند. افکار هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. در جنبه مثبت آن بحثی نیست و اگر سازندگان فناوری های اطلاعاتی با قصد خیر و نیز تولیدکنندگان محتوا به خاطر اهداف بشردوستانه اقدام می کردند چیزی بالاتر از آن نبود، هرچند تاثیر منفی و مخرب امواج بر بدن به جای خود محفوظ است. اما اگر محتواهای تولیدشده منفی باشد یا از جانب مغرضان برای استثمار و استعمار مردم جهان باشد آنگاه آسیب ها بسیار زیاد خواهد بود. از جمله آثار منفی تهاجم افکار این است که: علم کاذب به انسان می دهد؛ امروزه داشتن اطلاعات به قدری مهم است که ما حاضریم سلامت خود را فدای آن کنیم. البته، اگر اطلاعات سازنده و مستند باشد، چاره ای از آن نیست و برای کسب علم باید چنین کنیم و مخاطرات را به جان خریم. اما وقتی اطلاعات مستند نباشد یا به قصد تخریب توزیع شود و به منبع آن توجه نکنیم، خود را عالم و آگاه می دانیم، در حالی که چنین نیستیم. شبه علم بسیار خطرناک است و این نیاز به قدرت تحقیق و مستندسازی و تجزیه وتحلیل دارد و این کار هرکس نیست. عیب توزیع و انتشار اطلاعات به این صورت این است که بی نیازی به پرسش از دیگران را القا می کند و هرکس سر در گوشی یا رایانه خود دارد و خود را عالم فرض کرده و از مشاوره با دیگران پرهیز می کند. تردید را بالا می برد؛ آسیب دیگر افزونگی اطلاعات این است که در انسان در مواردی شک ایجاد می کند. توزیع اطلاعات بی سند یا با سند ضعیف یا دریافت بریده هایی از گفتارها یا نوشته ها، با غرض خاص، انسان را دچار تردید می کند. در صحنه فعالیت های سودآورانه یا اجتماعی، آدم ها برای بیرون راندن رقیب از صحنه به هر وسیله ای متوسل می شوند. برای مثال، در هر کشور به هنگام انتخابات، هر گروهی برای تبلیغ نامزد خود از هر وسیله ای استفاده می کند. تحیر را می افزاید؛ پس از شک، حیرت افزایی نتیجه دیگر اطلاعات بی سند و یا با سند ضعیف است. فناوری اطلاعات در دست همه است و همه از آن استفاده می کنند. بدیهی است سوء استفاده کنندگان انگیزه بیشتری برای سودآوری یا تخریب دیگران دارند و از این باب موفق ترند، و افراد خوش خیال یا خوش بین، فارغ از تلاش دیگران، تلاشی برای آگاهی بخشی نمی کنند و به کار خویش مشغول اند. نتیجه اینکه سوء استفاده کنندگان بسیاری را در هاله ای از حیرت فرو می برند. قدرت تصمیم گیری را کم و انتخاب ها را سخت می کند؛ اگر در انتخاب مواجه با دو گزینه باشید، سریع تصمیم می گیرید، اما اگر تعداد گزینه ها بیش از صد تا شد قدرت تصمیم گیری شما سخت خواهد شد. این در صورتی است که همه گزینه ها به راستی تبلیغ کنند و راست بگویند. اگر خلاف واقع هم در بین باشد، معلوم است که فرایند و نتیجه این تصمیم گیری چه خواهد بود. بدبینی و دشمنی ایجاد می کند؛ سرانجام، وقتی در امور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شایعات و تبلیغات دروغین زیاد شد و مراحل پیشین را پشت سرگذاشتید لاجرم سرخورده و گرفتار بدبینی و سپس دشمنی می شوید. و در نتیجه، آن کس که هدف سوء دارد برنده می شود؛ زیرا در امور اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آن کس که هدف سوء خاصی را دنبال می کند می خواهد شما را در تصمیم گیری مردد کند و همین تردید فرصت خوبی برای برنده شدن او خواهد بود. برای مثال، همین که دانش آموزان را نسبت به تلاش واقعی برای کسب دانش مردد کند کافی است و برای آنان هدف تلقی می شود. گرفتاری هایی که اعتیاد به بار آورده و جوانان و نوجوانان ما را گرفتار کرده است حاصل همین تبلیغات سوء و ناتوانی کارگزاران و خیرخواهان در جلوگیری از آن است. افکار راست و دروغ، و تبلیغات بی حدوحصر در فضاهای حقیقی و مجازی تاثیر خود را می گذارد و در اینجا است که ضرورت مشاوره با افراد آگاه و مسیول بیشتر می شود. پس، باید افراد و به ویژه سازمان های مسیول خود را آماده کنند. نظامات به ویژه آن هایی که رسالت فرهنگی-اجتماعی دارند نقش آفرین اند. کتابخانه های عمومی یکی از این نظامات است. دنیای فناوری با کسی شوخی ندارد و هر فرد یا سازمانی که خود را درنیابد و با شرایط فعلی به طور علمی هماهنگ نسازد محکوم به فناست. بسیار شنیده و دیده ایم که مشاغلی از دست رفته و جای خود را به مشاغل جدید داده اند و این امری اجتناب ناپذیر است. نه تنها انطباق با وضع موجود امری لازم است، بلکه آینده پژوهی در هر سازمانی جزء لوازم حیات آن سازمان خواهد بود. سازمان ها باید پیش بینی های لازم را برای آینده انجام دهند و چنانچه نتوانند برای ابراز وجود محملی پیدا کنند باید کار خود را واگذارند. اینکه در بسیاری از موارد می بینیم که بعضی مغازه ها به دلیل تغییر شغل جنس های خود را به حراج می گذارند علاوه بر سودجویی پیام بی خاصیتی آن شغل را تداعی می کند. پرسش این است که آیا کتابخانه های عمومی با شرایط جدید که کرونا هم مزید بر علت شده است، خود را تطبیق داده اند؟ آیا کتابخانه های عمومی مانند آموزش وپرورش تشکیلاتی همچون «شاد» یا «مدرسه تلویزیونی ایران» درست کرده اند؟ البته، این بدین معنا نیست که آن دو برنامه کاملا مطلوب اند و البته کتابخانه ها هم همچون آموزش وپرورش نیست اما نشان می دهد که محیط عوض شده است. واقعیت این است که اگر کتابخانه ها را محل خواندن یا حتی مشاوره تلقی کنیم، معارضانی سرسخت برای آن ها به وجود آمده اند. تلفن های همراه، رایانه و اینترنت و ابزارهای دیگر رقبای بزرگی در این زمینه هستند. انفجار اطلاعات خود نام دیگری برای تهاجم افکار است و این در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیشتر مصداق دارد. باید شیوه های دیگر را انفرادی یا با ترکیب و با مشاوره از متخصصان پیگیری، و از آن ها برای جلب افکار عمومی و توجیه ضرورت وجودی خود و تفهیم آن به مقامات مسیول و تصمیم گیر از جمله در موضوعات زیر استفاده کرد: فرهنگ و اقتصاد خانه، محله و کشور؛ کسب وکار و مهارت افزایی و تعمیرکاری؛ تربیت و مشاوره؛ بحث های فلسفی و حکمی؛ پزشکی، درمان و روان درمانی و نحوه استفاده از داروها؛ بررسی آسیب پذیری های اجتماعی و انتشار آن؛ ایجاد شبکه های مفید اطلاع رسانی؛ مشارکت در طرح های کلان اطلاعاتی و دانشی و نشان دادن نقش کتابخانه ها به ویژه در مسایل فرهنگی؛ خلق منابع جدید و جست وجوی خلاهای فرهنگی و اجتماعی؛ برون گرایی در محله یا منطقه و در صداوسیما؛ تولید نرم افزار یا محتوا و ایجاد جاذبه برای اینکه تماس بگیرند؛ و اخلاق که از همه مهم تر است. بشر امروز در دنیای خشک اطلاعات به اخلاق و انسانیت نیاز دارد، گرچه بهره کشی از اطلاعات و سودجویی از آن اطلاعات را هم به چالش کشیده است. بدیهی است که نبودن نیروی کار متفکر و علاقه مند به کار، عدم اختصاص آموزش مفید به آن ها، یا ندادن اختیار لازم برای انجام فعالیت، کتابخانه های عمومی را به مراکزی منفعل و آسیب پذیر تبدیل می کند. اگر در هر یک از موارد فوق به صورت عمیق کار شود، چه بسا بتوان الگو یا مدلی طراحی و آن را برای استفاده داخلی و خارجی تثبیت کرد تا دیگران از آن بهره ببرند. تصادفا اغلب مقالات این شماره به نوعی بر اهمیت توجه به خدمات نوین کتابخانه ها تاکید دارند. امید است استادان و دانشجویان با اهتمامی بیشتر بر روی موضوعات فوق الاشاره تحقیق ثمربخش کنند و برندهایی را بیافرینند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 510

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 698 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    1 (پیاپی 104)
  • صفحات: 

    17-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    369
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی انواع خدمات مبتنی بر راهبرد پلتفرمی بر اساس فراترکیب متون موجود و سنجش اهمیت آن ها از نظر متخصصان به منظور کاربست در کتابخانه های عمومی ایران است. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ چهارچوب پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، خدمات مبتنی بر دیدگاه پلتفرم شناسایی شدند. در فراترکیب پس از مراحل جست وجو و انتخاب منابع مناسب، در نهایت 9 مقاله به عنوان منابع نهایی مورد بررسی قرار گرفتند. پس از استخراج کدها و دسته بندی مفاهیم، خدمات مبتنی بر دیدگاه پلتفرم در کتابخانه های عمومی شناسایی شد. در بخش دوم، برای تعیین اهمیت خدمات استخراج شده از نظر خبرگان و متخصصان کتابخانه های عمومی، از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. اهمیت خدمات شناسایی شده بر اساس پاسخ های 38 نفر از خبرگان در نرم افزار اس پی اس اس و با استفاده از آزمون توزیع دوجمله ای بررسی شد. یافته ها: در فراترکیب، 28 خدمت مبتنی بر دیدگاه پلتفرمی در کتابخانه های عمومی در سه دسته استخراج شدند خدمات آموزش محور (11 خدمت)، خدمات دسترس پذیری و اطلاع رسانی (9 خدمت)، و خدمات دسته فرهنگی و اوقات فراغت (8 خدمت). از نظر متخصصان خدمات فرهنگی و اوقات فراغت اهمیت بیشتری برای ارایه در کتابخانه های عمومی ایران داشتند. اصالت/ارزش: در راهبرد پلتفرمی، کتابخانه های عمومی ایران علاوه بر اینکه مجرایی برای دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعاتی هستند بایستی رابط بین کاربران و سازمان های محلی باشند. در کتابخانه های عمومی ایران باید بستری فراهم آید که کاربران محلی، سازمان ها، شرکت ها و یا هر نوع سازمان دیگری بتواند از فضای فیزیکی کتابخانه های عمومی برای برگزاری مراسم رسمی، جشنواره ها، بازارهای سنتی و نمایشگاه ها استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 369

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    1 (پیاپی 104)
  • صفحات: 

    45-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    641
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت موجود استفاده از اسباب بازی در کتابخانه های عمومی کشور و عوامل مرتبط با آن است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی کشور بودند که تعداد 899 نفر از آن ها در پژوهش مشارکت کردند. برای گردآوری داده ها، از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس صورت گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد میزان استفاده از اسباب بازی ها در کتابخانه های عمومی کشور بالاتر از حد متوسط است. از نظر استفاده از نوع اسباب بازی، تمایل به استفاده از اسباب بازی های گروهی بیشتر از اسباب بازی های فردی است که در این میان، دو دسته اسباب بازی های فکری و آموزشی بیشترین استقبال را از سوی مراجعان داشتند. بررسی میزان رضایت کاربران از بخش اسباب بازی نشان داد اگرچه رضایت کلی از این بخش بالاتر از حد متوسط بود اما تنوع و کیفیت پایین اسباب بازی ها از عوامل نارضایتی از بخش اسباب بازی هستند. همچنین، یافته های پژوهش نشان داد از دیدگاه کتابداران، استفاده از اسباب بازی در کتابخانه های عمومی اثربخشی بالایی داشته و باعث ثبت تجربه مثبت از کتابخانه در ذهن مراجعان، تقویت روحیه جمع گرایی در کودکان و افزایش مراجعه به کتابخانه شده است. در نهایت، یافته ها حاکی از آن بود کتابداران دانش و توانمندی های اندکی در زمینه اسباب بازی ها و کار در بخش اسباب بازی دارند. اصالت/ارزش: پژوهش حاضر با بررسی وضعیت موجود استفاده از اسباب بازی در کتابخانه های عمومی کشور و شناسایی نقاط قوت و ضعف مرتبط با اسباب بازی، بخش اسباب بازی و کتابداران بخش اسباب بازی، اطلاعات دقیقی را پیش روی مدیران و کارشناسان نهاد برای برنامه ریزی دقیق تر و رفع کاستی های این حوزه قرار می دهد. این پژوهش همچنین مبنایی برای انجام پژوهش های بیشتر در این حوزه و بسط مبانی نظری آن فراهم می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 641

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    1 (پیاپی 104)
  • صفحات: 

    71-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    483
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

هدف: افزایش میزان استفاده از منابع اطلاعاتی کتابخانه ها و ارایه خدمات اطلاعاتی کاربرمحور بدون درک چگونگی انتخاب و جست وجوی منابع اطلاعاتی توسط کاربران غیرممکن است؛ بر این اساس، هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه ها و ابعاد رفتار انتخاب منابع اطلاعاتی کاربران کتابخانه های عمومی است. روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش فراترکیب با استفاده از روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو انجام شد. جامعه آماری متشکل از مقالات و پایان نامه های منتشرشده در هفت پایگاه اطلاعاتی فارسی و هشت پایگاه اطلاعاتی بین المللی بین سال های 2000 تا 2020 میلادی و 1379 تا 1399 شمسی بود. از مجموع 7560 منبع شناسایی شده، بر اساس برنامه مهارت های حیاتی ارزیابی، 35 منبع تایید شد. اطلاعات از منابع استخراج و کدگذاری شدند و پایایی کدگذاری نیز با استفاده از ضریب کاپا سنجش و تایید شد. یافته ها: در مجموع، 176 کد در 26 مفهوم و 5 مقوله شامل عوامل مرتبط با کاربر، عوامل مرتبط با کتاب، عوامل مرتبط با کتابخانه، موانع و محدودیت ها، و توصیه ها و تولیدات نمایشی از آثار دسته بندی شدند. اصالت/ارزش: رفتار انتخاب منابع اطلاعاتی کاربران کتابخانه های عمومی گویای پیچیدگی و تاثیرپذیری این رفتار از عوامل گسترده و متعددی شامل تفاوت های فردی، ویژگی های ظاهری و محتوایی کتاب و عوامل محیطی است. مولفه های شناسایی شده در رفتار مذکور می تواند به عنوان مبنایی برای پیمایش گسترده رفتار انتخاب منابع اطلاعاتی کاربران در محیط های فیزیکی و مجازی مورد استفاده قرار گرفته و راهنمای مجموعه سازی، فضاسازی و طراحی خدمات در کتابخانه ها و تدوین منابع و طراحی ظاهری و ساختاری کتاب توسط نویسندگان و ناشران شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 483

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    1 (پیاپی 104)
  • صفحات: 

    103-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    521
  • دانلود: 

    717
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مفهوم برند برای کتابخانه ها بر پایه مرور نظام مند پژوهش هاست. روش: این پژوهش با استفاده از روش مرور نظام مند و بر پایه نه گام «مرکز مرور و نشر خدمات ملی بهداشت (ان اچ اس)» است. آثار علمی (مقاله، پایان نامه، و رساله) با موضوع برندسازی کتابخانه ها در ده پایگاه داده فارسی و هفت پایگاه داده جهانی جست وجو شد. آثار بازیابی شده، ارزیابی کیفیت و سرانجام 36 منبع انگلیسی و سه منبع فارسی تحلیل شدند. نتایج پژوهش بر پایه روش کرسول و میلر (2000) و با کاربرد روش های تبادل نظر با همتایان، ممیزی، و تعامل بلندمدت در بافت، روایی سنجی شدند. برای بررسی پایایی نیز روش گیبس (2007) به کار رفت. یافته ها: برند کتابخانه ها با 11 بعد هویت برند، تداعی برند، آگاهی برند، تصویرسازی برند، هم خوانی برند، کیفیت برند، اعتبار برند (تخصص برند و اعتماد برند)، برتری برند، و وفاداری رفتاری مفهوم می یابد. اصالت/ارزش: دنیای بازاریابی و برندسازی پیچیده است و نمی توان از مدیران و کتابداران انتظار داشت که بدون آموزش یا مطالعه، با این مفاهیم آشنا باشند و بتوانند در مسیر درست بازاریابی و برندسازی پیش روند. این پژوهش نخستین پژوهشی است که برند را برای کتابخانه ها مفهوم سازی کرده است. نتایج پژوهش می تواند راهنمای خوبی برای درکی آسان از مفهوم برند و اهمیت آن برای کتابخانه ها، مدیران، و کتابداران باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 717 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    1 (پیاپی 104)
  • صفحات: 

    135-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    249
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عناصر متنی و پیرامتنی مهم در بازیابی داستان از دیدگاه خواننده است تا بر اساس آن مناسب ترین نقاط دسترسی برای خواننده فراهم شود و دسترسی به منابع داستانی متناسب با نیاز خواننده بهبود یابد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر رویکرد از نوع ترکیبی بوده و با راهبرد متوالی اکتشافی انجام گرفت. مرحله اول از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته فردی با 14 نفر از خوانندگان داستان انجام گرفت و داده های گردآوری شده با روش تحلیل مضمون کدگذاری و تحلیل شد. در ادامه، برای رتبه بندی عناصر شناسایی شده در مرحله اول، پرسش نامه مقایسه زوجی در اختیار 12 نفر از متخصصان حوزه ادبیات داستانی قرار گرفت و پس از گردآوری داده ها از روش تحلیل سلسله مراتبی برای تحلیل استفاده شد. یافته ها: بر اساس تحلیل مضمون مصاحبه های انجام گرفته در مرحله اول پژوهش، 24 عنصر متنی و پیرامتنی در قالب 6 مضمون اصلی استخراج شد. در ادامه، بر اساس نظر خبرگان، 19 عنصر از عناصر استخراج شده به عنوان عناصر متنی و پیرامتنی مهم در بازیابی داستان شناسایی شدند که می توانند در درک، ارزیابی، تصمیم گیری و انتخاب داستان تاثیر داشته و به جست وجوگران در بازیابی کتاب های داستانی مرتبط کمک کنند. اصالت/ارزش: استفاده از عناصر متنی و پیرامتنی برای غنی تر کردن ابرداده های فهرست های کتابخانه ها و نیز به کار بردن آن ها به عنوان نقاط دسترسی در نظام های جست وجو و بازیابی اطلاعات موجب توسعه و بهبود این نظام ها و افزایش کارایی آن ها در بازیابی منابع داستانی متناسب با نیاز خوانندگان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    1 (پیاپی 104)
  • صفحات: 

    159-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    290
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

هدف: مطالعه حاضر به دنبال تعیین تاثیر ادراک کاربران از مسیولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانه های عمومی از طریق تصویر سازمانی ادراک شده است. روش: پژوهش کاربردی با روش پیمایشی-هم بستگی با رویکرد علی انجام شد. جامعه پژوهش شامل اعضای کتابخانه های عمومی خوزستان بالغ بر 119409 بود، که از میان آن ها 383 نفر نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار پرسش نامه بکر-اولسن، کادمور و هیل (2006) و پرز و تورس (2017) و محقق ساخته بر اساس مطالعه کمالی (1398) برای بخش میزان استفاده گردآوری شد. تعداد 345 نفر به پرسش نامه ها پاسخ دادند و تجزیه وتحلیل با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و اسمارت پی اس اس انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد وضعیت متغیرهای پژوهش (ادراک کاربران از مسیولیت اجتماعی = 02/4، میزان استفاده از خدمات و منابع = 4/3 و تصویر سازمانی ادراک شده = 89/3، از میانگین نظری (3) بالاتر و نسبتا مطلوب است. همچنین، ادراک کاربران از مسیولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانه های عمومی (945/2 =T-Value) و تصویر سازمانی ادراک شده (407/25 = T-Value) در سطح معناداری کمتر از 05/0 تاثیر دارد. اصالت/ارزش: یافته های مطالعه نشان داد که هرچقدر کاربران درک بیشتری از مسیولیت اجتماعی کتابخانه های عمومی داشته باشند، استفاده آن ها از خدمات و منابع اطلاعاتی کتابخانه ها بیشتر می شود. به علاوه، پایبندی کتابخانه ها به مسیولیت اجتماعی به شکل گیری تصویر سازنده و مثبت نیز منجر می شود. بر این اساس، متغیرهای موردبررسی می توانند مورد توجه سیاست گذاران و مدیران در تدوین راهبردهای سازمانی قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 290

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button