عصر حاضر، عصر حاکمیت دانش بر شرکت ها می باشد. به عقیده محققان، سرمایه فکری مهم ترین عامل ایجاد ارزش افزوده در شرکت ها و عملکرد آنها می باشد؛ بنابراین اندازه گیری سرمایه فکری دارای اهمیت ویژه ای در اندازه گیری عملکرد شرکت ها دارد. در این پژوهش با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه و پیاده سازی آن با توجه به فضای اطلاعاتی محیط ایران و تحقیقات پیشین، مدلی چند شاخصه برای ارزیابی سرمایه فکری در پنج صنعت از صنایع بورسی ارائه شده است. بر اساس روش نمونه گیری قضاوتی و بر اساس در دسترس بودن اطلاعات، نمونه انتخابی شامل 81 شرکت بوده و از اطلاعات مالی و غیر مالی استفاده گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش ترکیبی بوده و برای ارائه مدل از قضات های ارزشی (کیفی) و برای آزمون فرضیات، روش های کمی و کیفی مورداستفاده قرارگرفته است. نتایج بررسی مدل پیشنهادی نشان می دهد که با توجه به نتایج آزمون فریدمن روی پرسشنامه بررسی نظرات خبرگان، شامل 22 نفر از محققان آشنا با حوزه سرمایه فکری، آنها مزیت بیشتری برای مدل پیشنهادی، نسبت به سایر شاخص ها قائل بوده، در ضمن آزمون اسپیرمن نشان دهنده رابطه مثبت و معنی دار میان سرمایه فکری محاسبه شده بر اساس مدل پیشنهادی تحقیق و سودآوری شرکت ها در تمام صنایع (به جز سرمایه گذاری) بوده است. شرکت های فعال در صنایع مورد بررسی می توانند از نتایج این مدل جهت ارزیابی سالانه سرمایه فکری خود استفاده نموده و با بررسی اجزای مدل نسبت به برنامه ریزی سالانه و بررسی عملکرد مدیریت در جهت رسیدن به هدف ها و تطبیق آن با استراتژی های کلی شرکت در حوزه سرمایه فکری استفاده نمایند.