زمینه و هدف: یادگیری برای فهم اختلالات روانی، رفتار طبیعی و همچنین فراموشی ضروری است. هیپوکامپ نقش مهمی در فرایند یادگیری دارد. گیرنده های گاما آمینوبوتریک اسید (GABA: Gamma aminobutyric acid) موجود در هیپوکامپ در مکانیسم های یادگیری و حافظه و در برخی از بیماری ها از جمله صرع و آلزایمر دخیل هستند. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر کومارین بر به یادآوری حافظه، شاخص بافتی و بیان ژن گیرنده GABAA در هیپوکامپ موش صحرایی نر گنادکتومی انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش از 40 سر موش صحرایی نژاد ویستاراستفاده شد که به طور تصادفی به پنج گروه هشت نفره تقسیم شدند. این گروه ها شامل: گروه های سالم بدون تیمار، گنادکتومی بدون تیمار، گنادکتومی دریافت کننده حلال یا دی متیل سولفوکسید (DMSO: Dimethyl sulfoxide) و گنادکتومی های دریافت کننده کومارین با دوز 5/3 میلی گرم بر کیلوگرم بودند. تیمار به صورت داخل صفاقی به مدت دو هفته و روزی یک بار انجام شد. برای آزمون به یادآوری حافظه، موش ها توسط جعبه شاتل مورد استفاده قرار گرفتند. در انتهای دوره، موش ها با رعایت ضوابط اخلاق پژوهش معدوم شدند. پس از جداسازی مغز موش ها، در هر گروه چهار عدد از مغزها برای آزمون هیستولوژی با رنگ آمیزی نیسل مورد استفاده قرار گرفت و برای چهار عدد مغز دیگر، به سرعت جداسازی هیپوکامپ انجام شد. هیپوکامپ ها در داخل میکروتیوپ قرار گرفتند و با کمک نیتروژن مایع فریز شدند. در نهایت، آزمون بیان ژن با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز در زمان واقعی (Real time PCR) از هیپوکامپ ها گرفته شد. یافته ها: یافته های مطالعه حاضر نشان دادند که گروه گنادکتومی نسبت به گروه سالم در آزمون به یادآوری حافظه، کاهش تاخیر اولیه ورود به اتاق تاریک (STL: Step. Through Latency) را داشتند. همچنین در تعداد نورون های هرمی سالم هیپوکامپ، کاهش معناداری مشاهده گردید؛ اما در بیان ژنGABAA تفاوت معناداری وجود نداشت. بر مبنای نتایج، در گروه های گنادکتومی تیمار شده با دوزهای مختلف کومارین نسبت به گروه گنادکتومی دریافت کننده حلال در آزمون به یادآوری حافظه، میزان STL و تعداد نورون های هرمی سالم کاهش معناداری داشت؛ اما در بیان ژن GABAA-α 2 افزایش معناداری مشاهده گردید. نتیجه گیری: گنادکتومی باعث تخریب حافظه می شود و کومارین با افزایش بیان ژن GABAA-α 2 و کاهش تعداد نورون های سالم هیپوکامپ بر تخریب حافظه اثر می گذارد.