آمارهای تلفات نوروزی سال 1397 (از 24 اسفند 1396 تا 14 فروردین 97) نشان از رشد 2/18درصدی می دهد؛ بنابراین سوال اصلی تحقیق این است که چه پارامترهایی در افزایش این آمار موثر بوده است؟ این تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، ترکیبی از دو روش کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان راهور ناجا و اساتید جامعه شناسی، حقوق و روان شناسی و روش نمونه گیری برای رسیدن به اشباع نظری گلوله برفی و جامعه آماری بخش کمی کارشناسان راهور (600نفر) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 233 نفر با روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته است. در مجموع بر پایه آزمون های تحقیق می توان بیان داشت که از بین عوامل چهارگانه، عوامل انسانی در اولویت اول، عوامل فنی در اولویت دوم، عوامل اجتماعی در اولویت سوم و عوامل محیطی در اولویت چهارم از حیث تاثیرگذاری و تبیین تلفات انسانی در نوروز 1397 سهم معنا داری دارند. نتایج تحقیق کیفی نشان می دهد که از بین عوامل انسانی، خستگی و خواب آلودگی راننده، مصرف مشروبات الکلی و عدم آشنایی راننده با جاده؛ از بین عوامل فنی، نقص در سیستم روشنایی وسیله نقلیه، نقص در سیستم ترمز؛ از بین عوامل محیطی (جاده و آب و هوا) نوع شانه راه، پایین بودن ایمنی راه ها و نقایص راه در افزایش تلفات جاده ای نوروز 1397 موثر بوده اند.