Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    53
  • صفحات: 

    1-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    165
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

آمارهای تلفات نوروزی سال 1397 (از 24 اسفند 1396 تا 14 فروردین 97) نشان از رشد 2/18درصدی می دهد؛ بنابراین سوال اصلی تحقیق این است که چه پارامترهایی در افزایش این آمار موثر بوده است؟ این تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، ترکیبی از دو روش کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان راهور ناجا و اساتید جامعه شناسی، حقوق و روان شناسی و روش نمونه گیری برای رسیدن به اشباع نظری گلوله برفی و جامعه آماری بخش کمی کارشناسان راهور (600نفر) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 233 نفر با روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته است. در مجموع بر پایه آزمون های تحقیق می توان بیان داشت که از بین عوامل چهارگانه، عوامل انسانی در اولویت اول، عوامل فنی در اولویت دوم، عوامل اجتماعی در اولویت سوم و عوامل محیطی در اولویت چهارم از حیث تاثیرگذاری و تبیین تلفات انسانی در نوروز 1397 سهم معنا داری دارند. نتایج تحقیق کیفی نشان می دهد که از بین عوامل انسانی، خستگی و خواب آلودگی راننده، مصرف مشروبات الکلی و عدم آشنایی راننده با جاده؛ از بین عوامل فنی، نقص در سیستم روشنایی وسیله نقلیه، نقص در سیستم ترمز؛ از بین عوامل محیطی (جاده و آب و هوا) نوع شانه راه، پایین بودن ایمنی راه ها و نقایص راه در افزایش تلفات جاده ای نوروز 1397 موثر بوده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    53
  • صفحات: 

    31-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    194
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

تجزیه و تحلیل تصادف های جاده ای ایران نشان می دهد که مهم ترین عامل بروز تصادف های رانندگی ایران عامل انسانی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خستگی با رفتار رانندگی با متغیر میانجی سلامت عمومی در کاربران ترافیکی انجام شد. به منظور دست یابی به این هدف از میان کلیه کاربران ترافیکی مناطق 22گانه راهنمایی رانندگی شهر تهران که دارای تصادفات رانندگی بودند، به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 169نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رانندگی منچستر، پرسش نامه های سلامت عمومی و مقیاس خستگی چالدر بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزارهای SPSS، ویراست 18 و لیزرل انجام گرفت. نتایج یافته ها نشان دادند سلامت عمومی در رابطه خستگی با رفتار رانندگی میانجی گر کامل است. هم چنین الگوی پیشنهادی از برازش نسبتا خوبی با داده ها برخوردار است. با توجه به یافته های پژوهش می توان از سنجش سلامت عمومی از جمله ملاک های اعطای تصدیق رانندگی با وسایل نقلیه عمومی قرار گیرد. هم چنین پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند با توجه به یافته های پژوهش تکنیک های رفتاری کاهش خستگی رانندگی را در غالب آگهی های بازرگانی به کاربران ترافیک آموزش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    53
  • صفحات: 

    57-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    402
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

مهارت های ارتباطی در سلامت رفتاری و اجتماعی افسران ناجا نقش به سزایی دارند. برخورداری از این مهارت ها برای انجام موفقیت آمیز وظایف و ماموریت های پلیس، به خصوص پلیس راهور امری ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش عملی مهارت های ارتباطی در کنترل استرس و فشارهای اجتماعی افسران پلیس راهور انجام شده است. این تحقیق به روش شبه آزمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افسران پلیس راهور بود. نمونه آماری پژوهش حاضر 60 نفر از افسران پلیس راهور هستند، که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شده اند. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس استرس کوهن است که یک بار پیش از آغاز برنامه آموزش عملی مهارت های ارتباطی و یک بار نیز در پایان دوره ی آموزشی توسط افسران راهور تکمیل شدند. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات پیش آزمون در گروه آزمایش 76/25 و میانگین پس آزمون آن 13/21 است که نسبت به پیش آزمون کاهش داشته است. هم چنین میانگین نمرات پیش آزمون استرس افسران در گروه کنترل 7/26 و میانگین پس آزمون 36/25 است که نسبت به پیش آزمون کاهش داشته است. هم چنین نتایج نشان داد برنامه آموزش عملی مهارت های ارتباطی پلیس در افزایش مدیریت استرس افسران راهور موثر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    53
  • صفحات: 

    81-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    413
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

افزایش سریع وسایل حمل ونقل موتوری به ویژه اتومبیل و استفاده بیش از حد از آن در شهرهای کشور، همراه با رشد جمعیت و گسترش بی رویه آن و نیز عدم برنامه ریزی های علمی و جامع و فقدان یک سیستم حمل ونقل عمومی کارآمد، باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی های شدید زیست محیطی، تراکم های ترافیکی زیاد و خسته کننده، اتلاف وقت زیاد شهروندان، مصرف بیش از حد انرژی، ناامنی جاده ها و تصادفات منجر به جرح و مرگ شده است، به نحوی که زندگی در شهرهای بزرگ را دشوار ساخته است. از این رو هدف این تحقیق، ارزیابی عملکرد سیستم اتوبوس بی آرتی در کلان شهر کرج براساس شاخص های حمل ونقلی است. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت اسنادی کتابخانه ای و میدانی از طریق پرسش نامه است. ابتدا براساس اطلاعات پرسش نامه و انجام مصاحبه با کارشناسان خبره در حوزه حمل ونقل و مدیریت شهری کرج و با استفاده از طیف لیکرت، معیارهای موثر در ارزیابی عملکرد سامانه اتوبوس های تندرو تعیین شدند. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی AHP)) به اولویت بندی معیارها پرداخته شد. اطلاعات با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد از میان 23 معیار شناسایی شده، ده معیار در عملکرد بی آرتی موثر است که مهم ترین معیار، ازدحام جمعیت با وزن (259/0) است. در بین معیارهای مورد بررسی، معیارهای سرفاصله زمانی با وزن (225/0)، زمان سفر با وزن (184/0) در اولویت بعدی قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 413

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    53
  • صفحات: 

    101-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    437
  • دانلود: 

    678
چکیده: 

امروزه مسائل و مشکلات حمل ونقل درون شهری (بی آرتی) از قبیل افزایش خسارت های مادی و معنوی ناشی از سوانح و تصادفات، مشکلات نظارت و مدیریت در حمل ونقل، افزایش زمان های تلف شده و روند رشد سریع تقاضای حمل ونقل به ویژه در روزها و ساعات اوج، کاهش منابع انرژی و. . . به یک مشکل جدی تبدیل شده است. این تحقیق براساس این سئوال تدوین شده است که: آیا با استفادهسامانه های اطلاعات جفرافیای در خطوط بی آرتی و به کارگیری مدیریت بحران می توان این سوانح را کاهش داد؟ این تحقیق از نظر اجرا توصیفی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است؛ جامعه مورد مطالعه صاحب نظران و کارشناسان و مدیران سازمان مدیریت بحران تهران و شرکت بهره برداری واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در بازه زمانی 95-96، به تعداد 270 نفر و حجم نمونه 160 است که با استفاده از جدول مورگان تعیین شده است. ابزار تحقیق، پرسش نامه محقق ساخته است. نتایج نشان داد که بین استفاده از سامانه های اطلاعات جغرافیایی و به کارگیری مدیریت بحران در کاهش سوانح رابطه معناداری وجود دارد، راه کار کاهش تصادفات شهری در برون رفت از روش های سنتی و حرکت به سمت روش های نوین است. در صورت عدم حرکت به این سمت به دلیل نقایص موجود در سیستم حمل ونقل هم چنان عدد سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه در این بخش برابری می کند و باید با بسترسازی زمینه های پیاده سازی هوشمندسازی در قالب مدیریت بحران، علاوه بر کاهش سوانح، زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی را نیز فراهم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 678 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رباطی ابوالفضل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    53
  • صفحات: 

    119-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    468
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین اخلاق شهروندی با رفتار ترافیکی شهروندان منطقه 17 شهرداری تهران انجام شد. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع هم بستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان بالای 18 سال (18 تا 59 سال) ساکن در منطقه 17 شهرداری تهران (که سابقه یک بار رانندگی دارند) است. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 384 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه اخلاق شهروندی صالحی (1391) دارای 31 گویه و پرسش نامه رفتار ترافیکی محقق ساخته دارای 18 گویه در طیف 5 درجه ای لیکرت است. روایی هر دو پرسش نامه از لحاظ صوری و محتوایی به تایید رسید. محاسبه پایایی پرسش نامه ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 84/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های K-S و ضریب هم بستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین اخلاق شهروندی (حس نوع دوستی، مسئولیت پذیری، رعایت حقوق دیگران، نظم، زیست مسالمت آمیز) با رفتار ترافیکی شهروندان منطقه 17 شهرداری تهران رابطه وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 468

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button