نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

موسوی کمال

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    24-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    545
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

غرض از این نوشتار، اصلاح و تصحیح و توضیح اشتباهات و اغلاط فاحشی است که در ترجمه عربی برخی از اشعار گلستان سعدی ترجمه محمد الفراتی به نام روضه الورد رخ داده و در نتیجه، باعث عدم صحّت ترجمه آن اشعار گردیده است. تحلیل اشعار مورد نظر و بیان علل استنباط نادرست مترجم از آنها، مطالبی است که در این مقال به آن می پردازیم و برای هر یک از ابیات و مصاریع مورد بحث، به ارائه ترجمه صحیح و در خور، مبادرت می ورزیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تویسرکانی سیداحمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    1-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    863
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله نگارنده در مقام معرفی یکی از رجال علمی اصفهان است که نام و آرای او از قرن چهارم اسلامی تاکنون در تفاسیر بزرگ و معروف شیعه و اهل تسنن دیده می شود، ولی با گذشت یازده قرن تمام، از خصوصیات زندگانی و استادان و شاگردان او اطلاعات دقیقی در دست نیست، و حتی کسانی که با کتب تفسیر سر وکار دارند و از او نام می برند جز نامی بیش از او نمی شناسند. شیخ الطایفه ابوجعفر محمدبن حسن طوسی در مقدمه تفسیر تبیان او را ستوده، و امام فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب بیش از سایر مفسرین به بیان اقوال و آرای او پرداخته، و نیز شیخ ابوعلی فضل بن حسن طبرسی در تفسیر مجمع البیان، و از متاخرین مرحوم علامه طباطبائی در تفسیرالمیزان چنانکه در آغاز سوره «الشوری» ذیل «حمعسق» در معانی فواتح سوره یازده قول از مفسرین به نقل از تفسیر مجمع البیان آورده، که در پایان قول یازدهم فرموده: و هو مروی عن قطرب و اختاره ابومسلم الاصبهانی و الیه یمیل جمع من المتاخرین. این قول از قطرب روایت شده و آن را ابومسلم اصفهانی برگزیده و گروهی از مفسرین متاخر آن را پسندیده اند و عبارت طبرسی چنین است: «و هو المحکی عن قطرب و اختاره ابومسلم محمدبن بحرالاصفهانی». در کتب تفاسیر از ابومسلم با اسامی مختلف یاد شده مثل ابومسلم (به طور مطلق)، ابن بحر، اصفهانی، ابومسلم اصفهانی، محمدبن بحر، ابومسلم محمدبن بحر اصفهانی، ابومسلم محمدبن بحر، و در دو مورد نام والد او تصحیف و تغییر یافته و آمده ابومسلم محمدبن یحیی. 1-       در تفسیر تبیان، سوره بقره، ذیل آیه 35. 2-       در تفسیر مفاتیح الغیب، سوره بقره، ذیل آیه 15. و این اشتباه سبب شده که در یکی از فهارس تفسیر امام فخر تنظیم یافته آقایان ابراهیم و احمد شمس الدین که در آن حدود 350 مورد، نظر ابومسلم آمده، آنچه به او نسبت داده شده شش مورد است و بقیه منسوب است به ابومسلم محمدبن یحیی. و در الفهرست ابن ندیم دو مرتبه نام محمدبن بحر آمده یکی در ذیل اسامی مصنفین تفسیر صفحه 37 و دیگری در صفحه 151 (چاپ تجدد) با ذکر مصنفات و منزلت علمی او، در بعضی از کتب مآخذ، تفسیر او به نام جامع التاویل لمحکم التنزیل به مولف دیگری نسبت داده شده، که با عنایت و توفیقات الهی در مقاله ای دیگر به طور مشروح به بحث و تحقیق در آن می پردازیم. و از ویژگیهای این دانشمند عالی مقام است که در میان مفسرین و دانشمندان اسلامی یگانه فردی است که نسخ در آیات قرآنی را نپذیرفته و آنچه از آیات قرآنی به گفته دیگران از احکام منسوخه است آن را توجیه و تاویل کرده و بر اثبات این مطلب به آیه شریفه «لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه» استناد کرده که ذکر آن در کتب تفسیر و اصول فقه مفصل آمده است. و خلاصه سخن آنکه ابومسلم محمدبن بحر اصفهانی دانشمندی است گرانمایه در تفسیر و ادبیات پارسی و تازی و علم لغت، و نویسنده و شاعری است توانا، نخست در خدمت محمدبن زید داعی طبرستان، چندی سمت دبیری و کتابت به عهده داشته و در سال 309 ﻫ.ق عامل شهر قم بوده است، و با درگذشت ابوعلی محمد بن رستم، عامل فارس و اصفهان در شوال سال 321از طرف خلیفه مقتدر عباسی به جای او منصوب شده و پس از ورود لشکر مرداویج به اصفهان فرماندهی ابوالحسن علی بن بویه در نیمه ذی القعده 322 از آن سمت معزول گشت و پس از آن دیری نگذشت که دیده از جهان فرو بست. غفرالله له و لنا.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شاقول یوسف

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    147-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1815
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله کوشیده ایم تا مهمترین اصل نظریه اخلاقی کانت را مورد بررسی و نقد قرار دهیم. در نظریه اخلاقی وی انسان به مثابه عامل یا فاعل اخلاق، خود آیین است، یعنی دارای عقل خود- قانون گذار است؛ انسان تحت هیچ الزام ضروری برای تبعیت از قوانین دیگر، حتی قوانین خداوند از آن جهت که قوانین خداوند است، قرار ندارد، عقل و وجدان او برترین حاکم اخلاقی است.ادعای ما دراین مقاله این است که به رغم تأکید کانت بر این اصل خود قانون گذاری، در پاره ای از نوشته های وی می توان مواردی را یافت که ظاهراً با این اصل سازگاری کامل ندارد. این موارد گویای آن است که وی گاهی از اصل اساسی اخلاق خود یعنی خود- قانون گذاری به اصل عمومی تر خود- الزامی عدول کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علی زاده علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    223-254
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1124
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در چهارچوب نمودارهای ارائه شده در نظریه ایکس تیره، جمله به عنوان واحد ساختی تلقی می شود که فرافکنی بیشینه یک مقوله نقشی به نام عنصر تصریفی (INFL) بوده و در آن فاعل در جایگاه مشخص گر گروه تصریفی (Spec IP) قرار می گیرد. در این جایگاه فاعل حالت دستوری خود را از طریق عنصر صرفی و بر اساس رابطه تطابق بین هسته و مشخص گر دریافت می کند. این مقاله به بررسی جایگاه فاعل و چگونگی عملکرد قواعد حاکم بر حرکت آن در جمله های زبان فارسی می پردازد. علی رغم اینکه تعدادی از زبان شناسان به وجود فرآیند ارتقای فاعل در زبان فارسی قایل بوده و به چگونگی اعمال این فرآیند و انواع آن پرداخته اند، عده ای دیگر نیز وجود چنین قاعده ای را در این زبان نپذیرفته و معتقدند که زبان فارسی قاعده گشتار ارتقای فاعل ندارد. شواه مختلف در زبان فارسی نشان می دهد که به دلیل عدم برخورداری زبان فارسی از قاعده ارتقای فاعل، فرآیندی که بتواند فاعل را از جایگاهی بدون حالت به جایگاه دارای حالت دستوری انتقال دهد وجود ندارد. به عبارت دیگر، اختصاص حالت دستوری فاعلی در این زبان در چهارچوب قاعده حرکت تحقق نمی یابد، بلکه فاعل در همان جایگاه ر- ساختی خود در مشخص گر گروه تصریفی از حالت دستوری فاعلی برخوردار می گردد و قاعده حرکت فاعل را در سطح جمله های زبان فارسی فقط می توان نوعی فرآیند مبتداسازی ساده به شمار آورد که در پی عملکرد آن فاعل به جایگاه مشخص گر گروه متمم ساز (Spec CP) منتقل می شود. حضور ضمیر انتزاعی (PRO) در جمله واره های بدون فاعل زبان فارسی نیز شاهدی دیگر در تأیید این استدلال نحوی است. ساخت این جمله وارهای زماندار در زبان فارسی به گونه ای است که نمی توان ضمیر انتزاعی (PRO) را به منظور حفظ آن در جایگاه مصون از حاکمیت در مشخص گر گروه فعلی آنها در نظر گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1124

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    113-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3370
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

صبر (پایداری و استقامت) از لحاظ نقش مهمی که در تکامل معنوی و روحی انسان و شکوفا کردن استعدادها و نیروهای بالقوه روحانی برعهده دارد، در تصّوف و عرفان جایز اهمیت است و عرفای بزرگ در کتب خود درباره آن بسیار بحث کرده اند. مولانا هر نوع پیروزی و موفقیت در سیر و سلوک را بر اثر صبر و پایداری می داند و در مبارزه و جهاد با نفس صبر را به یک سپر آهنین تشبیه کرده که خداوند بر روی آن نوشته است: "جاءَ الظفر" یعنی پیروزی آمد. مولانا معتقد است صبر در مقابل گرایشها و تمایلات نفسانی و تحمّل رنجها و دردها و سختیهای آن موجب می شود که سرچشمه هایی از علم، قدرت، اراده، و خلّاقیت در روح شروع به جوشیدن کند و انسان را به دریای بی نهایت و مطلق کمال و حیات یعنی خداوند پیوند بزند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3370

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آقاحسینی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    45-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1957
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از مسائل مهم کلامی که آثار بزرگان ادب فارسی را متأثر ساخت و جلوه های آن در شعر و نثر پدیدار شد، موضوع حدود اختیار انسان در جهان است. پس از جدالهای فراوان در این باره سرانجام با ظهور ابوالحسن اشعری، کلام وی که مبتنی بر جبر بود در میان اهل سنت گسترش یافت و در قرن پنجم با تأسیس مدارس نظامیه رسمیت تام یافت. سعدی نیز که در این مدارس کسب علم کرده بود، نه تنها با این تفکر آشنا شد، بلکه آن را در آثار خویش آشکار ساخت. یکی از این موارد حکایت چهارم از باب گلستان اوست که ظاهراً مجادله بین شاه و وزیر بر سر تربیت نوجوانی بازمانده از طایفه دزدان است. آنچه را شاه در این داستان بیان می کند در حقیقت بازتابی از اندیشه های جبرگرایانه کلام اشعری است و آنچه از زبان وزیر گفته شده جلوه ای از تفکرات منتقدان به اختیار است. مقایسه این مطالب با دیگر گفته های سعدی این واقعیت را آشکار می سازد که وی هنرمندانه بدون ذکر آشکاری از موضوع جبر و اختیار به نقد و بررسی این دو طرز تفکر پرداخته و سرانجام سخنان شاه را لباس تحقق پوشانده و به نوعی درستی اندیشه خود را بیان کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1957

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

TOYSERKANI A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    28-29
  • صفحات: 

    7-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    270
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This paper attempts to introduce one of,the scholars of Isfahan--AbuMoslem Mohammad Ibn Baht Isfahani--whosename and ideas have been mentioned in the famous and important Shiite and Sunnite commentaries. However, even after eleven centuries, there is yet not enough information available concerning his life, professors and pupils. Even those who are involved in commentaries have no more information about him rather than his name. He was a writer, poet, and a great scholar in commentaryon the Koran and the Arabic literature as well as philology. Among the Islamic commentators, he was the only one who did not accept the abrogation in the Koranic verses.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MOOSAVI K.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    28-29
  • صفحات: 

    8-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    286
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The aim of this paper is to identify,correct and explain the glaring errors and mistakes to be found in al-Furati"s Arabic translation and interpretation of the "Gulistan of Sadi",named "RawdataI-ward", As will be seen, al-Furati"s translation has led to a number of infelicities all of which constitute the topic of myinvestigation. This study confines itself to an in-depth and objective analysis of those couplets and hemisticheswhich happen to have been misinterpretedby the translator.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AGHAHOSEINI H.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    28-29
  • صفحات: 

    9-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    246
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

One of the important theological issues that influenced the works of great scholars of Persian literature and its effects appeared in poetry and prose is the issue of the limits of human"s will in the world.After manydebates in this regard, with the appearance of Abolhasan Ashari, his theology, based on determinism, was developed among the the Sunni tradition. And in the 5th century, with the foundation of Nezamieh schools, it found an established status. Sadi who was educated in these schools, not only was familiar with such a wayof thinking but also he used it in his works. One example is the fourth story of the first chapter of Golestan that is the dispute between a king and his minister in training a teenager from a group of bandits. What the king has expressed in this story, is intact the reflection of Ashari"s determinist thinking and what the minister has expressed is the reflection of those who believe in will (arbitrariness). Comparing these two with other sayings of Sadi we can understand the fact that he analysed these two ways of thinking artistically without mentioning "will" and "determinism",Finally he supported what the king had said. In fact, in this way,Sadi has implicitlyexpressed the justification for his point of view.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امیری خراسانی احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    59-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3431
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ادب، یکی از اصطلاحات مهم عرفانی است که بیشتر عرفا به آن پرداخته اند و کمتر کتاب عرفانی است که به بحث و بررسی درباره این اصطلاح نپرداخته باشد. به طوری که برخی از آنان، بابی جداگانه در آداب مختلف ذکر کرده اند.با توجه به اینکه این واژه به معنای حفظ حدود و خودداری انسان از نکوهیده های کرداری و گفتاری است؛ باید گفت که قرآن و سنت نیز در تبیین همین امر کوشیده اند که انسان باید حدود الهی را رعایت کند و شأن و مقام خود را بشناسد. از آنجا که آبشخور عرفان اسلامی، قرآن وسنت است و عرفا از سرچشمه لایزال حکمت الهی بهره مند شده اند، ملاحظه می شود که اندیشه ها و دیدگاههای آنان بر اساس همین فرامین الهی شکل گرفته است، و این واژه ها را با توجه به آیه شریفه " الحافظون لحدود الله" تشریح کرده اند.در این نوشتار، سعی شده است که اصطلاحات ادب، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا جنبه های لغوی و اصطلاحی آن با توجه به متون معتبر عرفانی مورد توجه قرار گرفته و سپس ضمن اشاره ای کوتاه به چند آیه شریفه قرآن، دیدگاههای مختلف عارفان بزرگ در این زمینه نقل گردیده است. سعی شده که از منابع معتبر عرفانی، همچون اللّمع فی التصوف، کشف المحجوب، مصباح الهدایه، رساله قشیریه و ... استفاده شود تا دیدگاهها و عقاید عارفان بزرگ در این زمینه ملاحظه گردد. در پایان با توجه به مثنوی و کلیات شمس، اصطلاح ادب، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دیدگاه مولانا در این زمینه همراه با ذکر شواهد، نشان داده شده است و در نهایت بحث با نتیجه گیری به پایان می رسد که امید است مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3431

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

براتی محمود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    89-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1827
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

قصه پردازی در اقسام ادبیات حماسی، غنایی و تعلیمی به عنوان شیوه ای مؤثر به کار رفته است و در بیان حکمت و عرفان و دانش و برهان دستمایه شاعران و نویسندگان بوده است و چون نیک بنگریم این شیوه در ادبیات ما از دولت قرآن بسیار برخوردار شده است.قصه یوسف و زلیخا چه به صورت مضمون های شاعرانه و چه منظومه های حماسی، غنایی و تعلیمی در ادبیات ما مجال ظهور یافته است که در این مقاله ضمن اشاره بدانها یکی از منظومه های غنایی یعنی منظومه یوسف و زلیخای جامی در مقایسه با قصه یوسف (ع) در قرآن تحلیل و بررسی شده است و برخی عناصر داستانی و نکات عرفانی در اثر جامی مورد توجه قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1827

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KHOUSHHAL DASTJERDI T.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    28-29
  • صفحات: 

    12-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    318
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Sabr, or endurance and perseverance,due to the important role with which it is charged in the intellectual and spiritual perfection of man and the blossoming of his potential spiritual abilities and strengths, is greatly important in Sufism and mysticism,and great mysticshave amply discussedit in their books. Molana considers patience and endurance the cause of success and victory in Seir-va-Soluk (spiritual journey) andin the struggle against carnal desires of the lower self (Jehad-e-Akbaror major war). In this war (Jehad -e- Akbar), Mowlawi compares patience to an iron shield on which God has inscribed .victory comes." Mowlawimaintains that resistance against carnal desires and tolerance of pains and agonies leads to the flowing springs of knowledge, power, will and creativity in man"s soul, and connects him to the endless sea of absolute perfection and life which is termed God or Truth in Mowlawi"sworldview.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHAGHOUL Y.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    28-29
  • صفحات: 

    13-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In this article, I have tried to consider and criticize the most important principle of Kant"s ethical theory. According to his theory of ethics, man as a moral agent, is autonomous, that is to say, his reason is self-legislative. This means that man is under no obligation to obey the laws of another, not even the laws of God. For him, Man"s own cohscience is the highest moral tribunal. My contention in this paper is that, in spite of this, in some of his writings we can find some remarks inconsistant with what he officially adheres to. I will show that in his ethical theory Kant has, in fact, moved from his early view of self-legislation into a more common view of self-obligation.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    167-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    951
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مولانا جلال الدین محمد به سال 604 هجری در خانواده ای اهل دانش و پرهیزگار پا به جهان نهاد و از خردسالی زیر نظر پدرش بهاءولد که از دانشمندان و سخنوران نامور بود، قرآن آموخت. وی در نوجوانی نیز- علی رغم کوچ اجباری از بلخ همراه خانواده خود- زمانی از آموختن نیاسود و دانشهای دینی را به خوبی فرا گرفت و در جوانی برای تکمیل این علوم راهی شهرهای دوردستی همچون دمشق شد و به ویژه در فقه و حدیث تبحر یافت و گنجینه سینه را از گوهرهای رنگین و مرواریدهای رخشان معانی قرآنی و مضامین روایی انباشت و آنگاه که در میانسالی به تلقین تابعه آسمانی عشق زبان به سرودن گشود، بسیاری از این گوهرها را بر گردن دوشیزگان طبع خویش آویخت. بدین ترتیب مولانا خدمتی بزرگ به قرآن و حدیث کرد و آن شکوفه های چشمنواز و معانی دل انگیز- مثنوی و غزلیات خویش- را به سبزه و ریاحین دماغ پرور وحی آراست و تا همیشه دلها را متوجه شعر شعورآفرین خویش ساخت. در این مقال اشکال کاربرد آیات و روایات را در آثار مولانا جلال الدین بررسی کرده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 951

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صافیان محمدجواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    185-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    678
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

علیت تاکنون از دیدگاههای مختلف مورد بررسی فیلسوفان قرار گرفته است. رابطه بین علّت و معلول را فیلسوفان رابطه ای ضروری دانسته اند که با عقل کشف می شود و نظام موجودات بر آن استوار است. در دوره جدید نگاه بشر به اصل علیت تحولی شگرف یافت و دو گروه قایلان به اصالت عقل و قایلان به اصالت تجربه هر یک آن را منتسب به اصول و مفاهیم عقلی یا متخذ از حس و تجربه دانسته اند. لایب نیتس فیلسوف شهیر آلمانی، تقریری از اصل علیت به دست داد که بنا به تفسیرها یدگر مبتنی بر تلقی دوره جدید از وجود و موجود است. هایدگر با تفسیر اصل جهت کافیه لایب نیتس تلاش دارد ما را به آنچه تقدیر یا حوالت تاریخی دوره جدید می خواند متذکر کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 678

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علوی تبار هدایت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    211-222
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1164
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از نظر ژان پل سارتر، فیلسوف فرانسوی، خلق عالم از عدم محال و ناشی از نوعی فرافکنی است. او در هستی و نیستی، استدلالی فلسفی در رد خلقت ارائه داده که از دو بخش تشکیل می شود. در بخش اول با مقایسه میان آگاهی انسانی و الهی نتیجه می گیرد که آگاهی الهی، مانند آگاهی انسانی، نمی تواند مقوّم وجود متعلّق خود باشد و از این رو، خلق عالم از سوی خدا محال است. بخش دوم استدلال او یک قیاس ذوحدین در رد خلقت است: در عمل خلقت یا مخلوقات وجود خاص و مستقل خود را حفظ می کنند یا حفظ نمی کنند. در صورت اول، به طور کامل از خدا جدا و متمایز می شوند و دیگر هیچ نشانی از مخلوقیت نخواهند داشت. اما در صورت دوم، وجود مخلوقات جزئی از وجود خالق می شود و در آن محو و ناپدید می گردد. در ادامه مقاله به نقد هر دو بخش استدلال سارتر می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ALI ZADEH A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    28-29
  • صفحات: 

    17-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    196
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This paper deals with the movement of subject in Persian sentences. In the traditional model of X bar syntax, sentence is considered as a maximal projection of inflection which is functional category (IP) in which subject is base generated in Spec of IP where it is assignednominative case by the tense and agreement features of INFL. There are some types of evidencein Persian which show that the movement of subject is an example of topicalisation in which the subject moves to the Spec of CPoIt seems that this movement as an A-movement is not case-driven and therefore can not be considered as a Raising Transformation. An analysis of some Persian sentences in which subject movement takes place supports the fact that there is no Raising Verb in Persian. The position of Pro in persian embedded finite clauses also shows that the PRO theorem can not be maintained by generating it in Spec of VP.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مشیدی جلیل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    29-28
  • صفحات: 

    255-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1142
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

شعر حزین لاهیجی، تابلویی را ماند که در آن خورشید مفاهیم عرفانی، برگلشن آراسته به گلهای هنری، به روشنی و سادگی می تابد و در ذهن، شور و عشق سبک عراقی را در جامه آرایشهای سخنوری به شیوه هنری و با سادگی به سبک خراسانی تداعی می کند. بدین سبب، نقش تعدیل کننده سبک هندی را دارد که در بردارنده عناصر ادبی این سبک و نهضت بازگشت ادبی است. در این نوشته برای اثبات این معنا برخی از مهمترین ویژگیهای ادبی و محتوای غزلیات حزین همچون: تمثیل، تشخیص، تناقض نمایی، سنتهای ادبی و عشق و عرفان و آزادگی و ... با آوردن نمونه هایی، بیان گردیده و در ضمن به سبب اشتراک اندیشه های عرفانی، مقایسه ای میان شعر او با اشعال بیدل دهلوی، انجام گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button