Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    11-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    267
  • دانلود: 

    496
چکیده: 

راهبرد فناوری یکی از اصلی ترین ابزارهای مدیریت فناوری است. علی رغم وسعت پیشینه موضوع، پژوهش های محدودی پیرامون تدوین راهبرد فناوری برای بنگاه های بزرگ و چند کسب و کاری تدوین شده است. براین اساس مقاله حاضر به مطالعه فعالیت های تدوین راهبرد فناوری در یک سازمان اقتصادی بزرگ در کشور پرداخته است تا ضمن مستندسازی و تحلیل فعالیت های مذکور با استفاده از اسناد و مصاحبه ها، آن ها را با روش های رایج مقایسه کند. براساس نتایج حاصله، گونه بندی جدیدی شامل چهار نوع راهبرد فناوری بهبودآفرین، رقابت آفرین، بازآفرین و تحول آفرین پیشنهاد شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهند در سطوح مختلف سازمان، تسلط لازم بر مفاهیم مدیریت فناوری وجود ندارد و درنتیجه اغلب فعالیت های مورد انتظار از هلدینگ ها برای تدوین راهبرد انجام نشده است. اگرچه فشار از بالا، دلیل اصلی تدوین راهبرد فناوری در بنگاه های زیرمجموعه بوده، عدم استمرار آن در میان مدت، منجر به پیگیری نشدن اجرای کامل و عدم ارزیابی نتایج گردیده است. همچنین فعالیت های تدوین راهبرد فناوری زمان بر بوده، وجود برداشت های متفاوت از مفهوم راهبرد فناوری در سطوح مختلف مشکل آفرین بوده و کاستی های دانشی فراوانی در حوزه مدیریت فناوری وجود دارد؛ بنابراین توصیه می شود در فرایند تدوین راهبرد، رویکرد یکپارچه ای اتخاذ شود که پیاده سازی، ارزیابی نتایج و تغییر ساختارها را دربرگیرد. علاوه بر آن پیشنهاد می شود تبیین چرخه عمر، نحوه دسترسی و اکتساب فناوری ها و زمان بندی معرفی محصولات نیز مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نقی زاده محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    45-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    241
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

یکی از مهم ترین راه های میانبر جهت دستیابی به فناوری موردنیاز در کشورهای درحال توسعه مانند ایران انتقال فناوری است. بااین وجود، بسیاری از پروژه های انتقال فناوری خارجی تعریف شده در تحقق اهداف دانشی مدنظر خود با چالش های جدی مواجه هستند. براین اساس تدوین قوانین هوشمندانه، تسهیل کننده و متناسب با ویژگی های هر کشور، یکی از راهکارهای ارتقای سطح انتقال فناوری به کشورها است. در پژوهش حاضر ابتدا با مرور پیشینه نظری و بررسی قوانین ایران و 3 کشور منتخب، چالش های انتقال فناوری به 4 گروه اصلی عوامل مرتبط با واگذارنده، گیرنده، بستر و فرآیند و محتوای موردانتقال طبقه بندی شدند. سپس با هدف تحلیل عمیق چالش ها، گردآوری و تحلیل داده های کیفی ناشی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 10 نفر از خبرگان صنعتی و علمی صورت پذیرفت. در ادامه، قوانین سه کشور منتخب چین، کره جنوبی و ترکیه با استفاده از تحلیل مضمون بررسی شد و در نهایت چالش های مرتبط با نمونه موردی شرکت مشترک امیاپارس-که حاصل سرمایه گذاری مشترک شرکت ایران پودر و شرکت بین المللی امیا است-بررسی شد و به تبیین کامل تر چارچوب مورداشاره کمک نمود. براین اساس ضرورت نگاه جامع و زمینه محور به مقوله انتقال فناوری، تمرکز مشوق ها بر ارتباطات فناورانه عمیق، قوانین تقویت کننده توانمندی و انگیزه شرکت های داخلی جهت یادگیری فناوری و یکپارچه سازی قوانین مرتبط با انتقال فناوری به عنوان مهم ترین یافته های پژوهش شناسایی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 241

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    77-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    461
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

نوآوری باز با تاکید بر از بین بردن مرزهای سازمان و دخیل کردن عوامل ارزش آفرین خارج از سازمان، احتمال موفقیت و توسعه سازمانی را بالا برده و ریسک ناشی از خطرات سرمایه گذاری را کاهش می دهد. علی رغم پژوهش های فراوان پیرامون نوآوری باز، ارایه چارچوبی جامع و یکپارچه از ابعاد پیاده سازی موفق نوآوری باز مغفول باقی مانده و هریک از مطالعات پیشین بر جنبه ای متفاوت از پیاده سازی نوآوری باز تمرکز یافته اند. هدف پژوهش حاضر، ارایه یک چارچوب کل نگر و جامع از عوامل موفقیت پیاده سازی نوآوری باز می باشد و بدین منظور در گام اول بررسی نظام مند 46 مقاله از میان 200 مقاله موجود در پیشینه حوزه نوآوری بازار با تکیه بر روش فراترکیب در دستورکار قرار گرفته است و در گام دوم، عوامل شناسایی شده با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری اولویت گذاری شده اند. بر اساس یافته های پژوهش، ابعاد موفقیت پیاده سازی نوآوری باز شامل مشارکت داخلی و خارجی، مدیریت دانش، قابلیت فناوری اطلاعات، نیروی انسانی، عوامل راهبردی، پشتیبانی و زیرساخت سازمانی می باشد و از میان عوامل مذکور، نیروی انسانی، پشتیبانی و زیرساخت سازمانی به عنوان تاثیرگذارترین ابعاد و مشارکت داخلی و خارجی به عنوان تاثیرپذیرترین ابعاد شناسایی شدند. پژوهش حاضر با شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی نوآوری باز به توسعه نظریه و ایجاد بینش جدیدی در این حوزه پرداخته است و چارچوب پیشنهادی پژوهش قابلیت کاربرد در سازمان ها و صنایع مختلف را دارا می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    119-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    299
  • دانلود: 

    470
چکیده: 

علی رغم دغدغه فراوان پیرامون دستیابی به ساخت داخل در کشور، تاکنون سیاست ها و ابزارهای مختلف و عمدتا عرضه محور جهت دستیابی به ساخت داخل در بسیاری از موارد دستاورد چندانی نداشته است. این مقاله رویکرد جدید و تقاضامحور شکل دهی بوم سازگان فناوری را به عنوان راه حلی برای حل این مسیله معرفی کرده است. در این راستا پروژه ساخت داخل واگن مترو که مصوب سال 1398 است، مورد مطالعه قرار گرفته و جمع آوری داده ها با برگزاری 10 جلسه گروه کانونی و روش تحلیل مقایسه ثابت انجام شده است. بر اساس یافته های حاصل از مطالعه موردی، دستیابی به تعمیق ساخت داخل با چهار مقوله برنامه ریزی و تدوین استراتژی، طراحی مدل عملیاتی، شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و اجرای استراتژی در ارتباط است که این مقوله ها مشابهت زیادی با چهار فاز تحلیل، طراحی، استقرار و اجرا در چارچوب شکل گیری بوم سازگان دارد؛ بنابراین مقاله حاضر چارچوبی برای تعمیق ساخت داخل واگن های مترو با رویکرد شکل گیری بوم سازگان فناوری ارایه کرده است که می تواند در تلاش های آینده برای عملیاتی سازی سیاست های ساخت داخل در صنایع دیگر نیز مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 299

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 470 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گودرزی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    153-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    324
  • دانلود: 

    467
چکیده: 

مدیریت دارایی های فکری در قالب خلق، حفاظت و بهره برداری به هنگام از این دارایی ها، نقش مهمی در ایجاد مزیت رقابتی در شرکت های دانش بنیان دارویی دارد. علی رغم آثار انکارناپذیر مدیریت دارایی های فکری بر کسب وکار این شرکت ها، میزان درک و آگاهی مدیران شرکت های مزبور عوامل تشکیل دهنده مدیریت دارایی های فکری (در قالب تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این عوامل در فرایند مدیریت این نوع از دارایی های سازمانی) نامشخص می باشد. براین اساس، هدف مقاله حاضر، شناسایی و بررسی فعالیت های موثر بر مدیریت دارایی های فکری در شرکت های دانش بنیان دارویی می باشد و بدین منظور از روش پژوهش پیمایشی، ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها و روش دیمتل برای تحلیل داده ها استفاده شده است. بر اساس یافته های پژوهش، 2 عامل خلق و تجاری سازی دارایی های فکری به عنوان عوامل تاثیرپذیر قطعی و 3 عامل کسب، حفاظت و اعمال دارایی های فکری به عنوان عوامل تاثیرگذار قطعی در مدیریت دارایی های فکری در شرکت های مذکور هستند و عامل تجاری سازی دارایی های فکری از نظر اهمیت (مجموع شدت تاثیرگذاری و تاثیرپذیری)، در اولویت اول و عامل حفاظت از دارایی های فکری در اولویت بعدی قرار دارد. از این رو مدیران شرکت های دانش بنیان دارویی باید در فرایند مدیریت این دارایی ها در سازمان توجه ویژه ای به این دو فعالیت داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 324

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 467 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    177-208
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    368
  • دانلود: 

    522
چکیده: 

پارک های علم و فناوری و مراکز رشد با ایجاد زیرساخت های لازم و ارایه خدمات با ارزش افزوده بالا به تاب آوری شرکت های فناور کمک می کنند. مطالعات مختلف اثرات پارک ها و مراکز رشد فناوری را متفاوت دانسته و آن را متاثر از سیاست های این مراکز می دانند. در این راستا با توجه به سیاست های خاص مرکز رشد فناوری اطلاعات پارک علم و فناوری یزد و از آنجا که در این مرکز از شرکت های پذیرش شده تعدادی موفق و پایدار و تعدادی ناموفق بوده اند، در این پژوهش با تکیه بر رویکرد پویایی شناسی سیستم ها اثر سیاست های مرکز رشد بر تاب آوری شرکت های فناور مستقر در آن بررسی شد. بدین منظور مدل سازی اسنادی (بررسی ادبیات موضوع) و گروهی (مصاحبه با تعدادی از مدیران مرکز رشد فناوری اطلاعات و شرکت های مستقر در آن) برای بررسی تاب آوری در سطح بنگاه در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس شبیه سازی مدل نشان داد که سیاست های مرکز رشد بر عملکرد شرکت ها موثر است و شیوه نظارت بر شرکت ها باید به جای تکیه بر خوداظهاری شرکت ها به سمت پایش و ارزیابی واقعی عملکرد آنها تغییر کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 368

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 522 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button