Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    248-272
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    259
  • دانلود: 

    135
چکیده: 

نظریه آمیختگی مفهومی برای تبیین توانایی خلاقانه بشر در ارتباط دادن عناصر موجود در حوزه های مختلف و یافتن ساختار طرح واره ای مشترک بین آن ها توسط فوکونیه و ترنر (2002) معرفی شد. این مقاله با بررسی نمونه هایی از تیزرهای تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی می کوشد کفایت این نظریه مطرح در معنی شناسی شناختی را در حوزه تبلیغات، محک بزند. بدین منظور، 50 تیزر رادیویی و 50 تیزر تلویزیونی به عنوان نمونه ای از عرصه کاربرد زبان خلاقانه، بررسی و آمیختگی های مفهومی به کاررفته استخراج گردید و شبکه آمیختگی مفهومی آن ها ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان می دهد توجه سازندگان تبلیغات به معانی نوظهور و پیدایشی به عنوان جنبه ای از خلاقیت و استفاده از آن به عنوان یکی از ابزارهای جذب و ترغیب مخاطب در این تیزرها قابل توجه است. کاربرد آمیختگی در تیزرهای رادیویی، بیش از دو برابر تیزرهای تلویزیونی است. به نظر می رسد حضور تصویر در تیزرهای تلویزیونی، بخش زیادی از انتقال معنا را بر دوش می کشد و متن زبانی در مقایسه با متن تصویری، مجالی اندک برای ظهور دارد. همچنین مشخص شد از میان انواع آمیختگی، کاربرد آمیختگی مفهومی تک حوزه ای در تبلیغات هر دو رسانه، متداول تر است. آمیختگی آیینه ای و دوحوزه ای، بسیار اندک است و هیچ کدام از تیزرهای بررسی شده، حاوی آمیختگی ساده نبودند. با توجه به کاربرد رایج استعاره در زبان، قائل بودن به یک نظام فکری استعاری و آشنایی مخاطب با این مقوله، می توان بسامد بیشتر آمیختگی تک حوزه ای را توجیه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 259

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 135 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

مصفا مظاهر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    9-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    141
چکیده: 

وزن در دیوان کبیر غزلیات مولانا یکی از برجسته ترین نکات سبکی لایه بلاغی و موسیقایی شعر مولاناست. آمیختگی روح و جان مولانا با موسیقی و سماع و درک عارفانه او از سماع درونی انسان و سماع کائنات در مسیر « یسبح لله مافی السموات و مافی الارض» موجب شده است تا این حد از تنوع وزنی و نشاط وزنی در اثر وی امکان جولان داشته باشد و خود را بنمایاند. متن حاضر که در باره تنوع بحور عروضی و زیبایی ها و تناسب آن با احوالات مولانا در غزلیات شمس است، قسمتی از سخنرانی دکتر مظاهر مصفا در آخرین روز بزرگداشت مولانا در تالار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، در چهارم دی ماه 1352 است که پیش تر با جدول های هفتادگانه وزن غزل ها در مجله راهنمای کتاب، سال هجدهم، شماره 9-8-7 مهر، آبان و آذرماه 1354 به چاپ رسیده بود. و گواه صادقی بر چیره دستی آن شاعر ارجمند بر زوایا و خبایای عروض فارسی و عربی است. برای بزرگداشت یاد آن استاد استادان، پژوهشگر فرهیخته و بیش از همه، شاعر بزرگ قصیده و مثنوی در روزگار ما، با لطف استاد سرکار خانم دکتر امیربانوکریمی فیروزکوهی (مصفا) بخشی از آن سخنرانی پر ارزش در این شماره مجله مطالعات زبانی و بلاغی، بدون کمترین تغییری اجازه بازچاپ گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 141 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

الهامی فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    27-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    345
  • دانلود: 

    178
چکیده: 

این پژوهش، با هدف شناسایی شیوه های زبان طنز در ضرب المثل های سیستانی انجام شده است. گویش سیستانی، متعلق به مردم سرزمینی است که در شمال شرقی استان سیستان و بلوچستان، ناحیه سیستان زندگی می کنند. سیستان با قدمتی چند هزار ساله، سرزمینی است که از زبان، فرهنگ و آدابی کهن برخوردار است. وجود مثل های فراوان در این گویش، موید این موضوع است. گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای و مصاحبه با چند گویشور به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است. از میان حدود هفتصد ضرب المثل جمع آوری شده، تنها مواردی انتخاب شده که یکی از عناصر زبان طنز در آن ها غالب بوده است. در این پژوهش، بر اساس نظریه ناهماهنگی و ناسازگاری کلام و موقعیت در مثل ها حدود هفده مولفه طنزآمیز از اغراق، تناقض درونی، قیاس امور ناسازگار، اجتماع نقیضین، طنز موقعیت، تابوشکنی، نمادهای حیوانی و. . . شناسایی شده است. نتایج نشان داد که عنصر تابوشکنی بیشترین کاربرد را دارد و همچنین استفاده از نمادهای حیوانی به دلیل ویژگی جغرافیایی منطقه و زندگی روستایی، کاربرد بیشتری دارد. این اندازه کاربرد طنز و هزل در زبانزدهای مردم، بیانگر آشفتگی اجتماعی و فرهنگی در ادوار مختلف زندگی مردم سیستان است که با بیان شوخی و مطایبه، سعی در بیان زشتی ها و معضلات پیرامون خود داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 345

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ELHAMI FATEMEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    27-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    77
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

This study aims to identify the styles of satirical language in proverbs of Sistan. Sistani dialect is related to the people who live in northeast of Sistan and Baluchestan province. Sistan with thousands of years antiquity is a land of ancient language, culture and customs. There are lots of proverbs in this dialect which prove this matter. Collection of data is done by library method and interview with several informants. Descriptive-analytical methodology is used in this research. Among around seven hundred collected proverbs only the ones with satirical language aspects were analyzed. By analyzing the contrast and difference between discourse and situation in the proverbs of this study, around seventeen satirical components from hyperbole, inner conflict, comparing congruous matters, oxymoron, irony of situation, hyperbolic compliment were identified. The results of this study showed that the common speech in most proverbs and local adages of Sistani people is satirical, ironic and sarcastic language which is resided pleasantly in the most summarized speech.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 77

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

DARRAH M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    27-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    83
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

Rhythm, in Molana's great poetical sonnets, is one of the outstanding stylistic points in Molana's rhetoric and musical poems. His affinity with music and Samaa and his mystical appreciation of human internal Samaa as well as that in universe, resulted in such a variety in meters. The present text which is on meter and versification variety and its beauty and appropriateness with Molana's circumstances in Shams' sonnets, has been taken from Dr. Mazaher Mosaffa's lecture on Molana Commemoration in central library of Tehran University in 25 Dec. 1973. The lecture, along with 7 tables of sonnets' meters, was previously published in Rahnamaye Ketab (1975, Vols. 7-9) which truly witnesses his poetic dexterity on Farsi and Arabic versifications. To commemorate the most eminent prose and sonnet poet of our time, and with Dr. Amirbano Karimi Firouzkohi (Mosafa)'s attempt, a part of that valuable lecture is granted to be published here with no change.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 83

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    57-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    214
  • دانلود: 

    428
چکیده: 

از آنجایی که بیان تجارب عرفانی در قالب زبان محدود و ناکارآمد مادی، کاری بسیار دشوار و چالش برانگیز است، عرفا برای تبیین و تفهیم اندیشه ها و تجربه های عرفانی خویش و اقناع مخاطبان، از ظرفیت های هنری زبان، چون تمثیل بسیار بهره برده اند. عین القضات همدانی، از جمله عرفایی است که این شگرد زبانی در آثارش جایگاهی ویژه یافته است؛ اما نکته شایان توجه آن است که گاه دست به بیان خاصی از تمثیل می زند که علاوه بر سطح ظاهری کلام، در سطح معنوی هم با ساختاری متناقض نما و پارادوکسی روبه رو هستیم. این شکل از بیان تمثیلی را که بویی از ساختارهای شطحی در زبان به همراه دارد، می توان تمثیل های شطحی نامید. در این مختصر، سعی شده است این رویکرد و کاربرد تمثیل در آثار عین القضات همدانی با شیوه توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس خوشه های تصویری و موتیف های برآمده از جهان بینی خاص عارف، طبقه بندی شود. از آنجایی که بسامد تمثیل در نامه ها و تمهیدات، بیش از سایر آثار عین القضات همدانی است، در این پژوهش، این دو اثر مبنای کار قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 428 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

براتی مرتضی | دباغ حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    91-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    239
  • دانلود: 

    187
چکیده: 

استعاره در غرب، ازجمله موضوعاتی است که از چشم اندازهای متعددی بررسی و نظریه های مختلفی درباره آن ارائه شده است. استعاره در سنت بلاغی اسلامی از نظر تعریف و کاربرد، قلمرو محدودتری دارد. همه نظریه پردازان استعاره، هم در غرب و هم در بلاغت اسلامی، بر این باورند که استعاره علاوه بر معنای حقیقی و تحت اللفظی، دارای معنایی ثانویه و مجازی است؛ اما در این میان، دو دیدگاه خلاف آمد عادت وجود دارد. دونالد دیویدسون و محمدرضا اصفهانی، این مبنا را نمی پذیرند. در باور آن ها استعاره جز معنای تحت اللفظی، معنایی دیگر ندارد و بحث استعاره ها مربوط به حوزه کاربرد آن ها و تاثیری است که این کاربرد در یک بافت و زمینه خاص ایجاد می کند. در باب نظریه دیویدسون، مقاله ها و رساله های بسیاری نوشته شده، در حالی که نظریه شیخ اصفهانی با وجود مقدم بودن بر دیدگاه دیویدسون، حتی در میان اهل بلاغت ایرانی، ناشناخته مانده است. این مقاله ضمن بررسی مفصل دیدگاه اصفهانی، به بیان شباهت های نظریه دیویدسون با آن، می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 187 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

توکلی حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    119-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    425
چکیده: 

منظومه ها یا چارپاره های مظاهر مصفا که در دفتر نسخه اقدم گرد آمده است از چشم اندازهای گونه گونی درخور درنگ است: تعامل جانب شاعرانه با وجه روایی، رنگ رمانتیک، سرگذشت گویی و گذار در خاطرات خصوصا یادهای کودکی، جلوه گری تجربه شخصی و توصیف جزئیات، صبغه اقلیمی و بازتاب گسترده فرهنگ عامه، گذر از فردی ترین رنج ها تا دردهای ملی و حتی زخم های تاریخی ایران، نقش آفرینی تداعی در دگرگونی فضاها، مخاطبه های غریب از خطاب به کوه تا آینه و حتی برادر دوساله ای که پیش از تولد شاعر درگذشت اما نام و شناسنامه و خاطره اش را به او بخشید. این نوشتار کوششی است برای شناساندن این منظرها هر چند به اجمال؛ با تکیه بر نمونه های شاخص تر و به ویژه تاکید بر جایگاه این دفتر متفاوت در شناختن جوانبی مغفول مانده از شاعر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 425 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    149-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    403
چکیده: 

تناقض، یکی از شیوه های آشنایی زدایی هنری است که موجب برجسته سازی کلام می شود. این شگرد ادبی، از ویژگی های محوری در برخی آثار داستانی است. داستان نویسان با استفاده از شیوه های مختلف تناقض توانسته اند تمایز میان دنیای داستانی و واقعی را برهم بزنند و نوعی عدم قطعیت در داستان ایجاد کنند. بهره گیری آگاهانه از این ویژگی، راه را بر قرائت های مالوف می بندد و به این طریق، خواننده را دچار حیرت و تردید می کند. نویسنده به سبب اثر گذاری بیشتر بر مخاطب، طریق تناقض را برای انعکاس برخی وضعیت های بشری برمی گزیند و خواننده به عنوان کسی که با این وضعیت درگیر بوده یا نظاره گر آن است، ناچار به شناسایی و درک این تناقض ها ست. علومی برای خلق تناقض در داستان «هزار ویک شب نو» و «پریباد»، از تناقض های معنایی، بیشترین بهره را می گیرد. او از طریق «شخصیت پردازی متناقض»، «تداخل گستره دنیای داستانی و دنیای واقعی»، «تلاقی ژانر ها»، «دلالت سازی تکرار محور» و. . . تناقض معنایی را در داستان های دو اثر مذکور، به نمایش می گذارد. در این پژوهش برآنیم که با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی انواع تناقض معنایی به مثابه یک عنصر سبکی در این دو اثر بپردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 403 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جلالی محمدامیر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    175-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    512
  • دانلود: 

    333
چکیده: 

موضوع مقاله حاضر، بحثی درباره «عروضی» بودن سعدی، با به دست دادن معیاری در این باره و سپس «استخراج اوزان» و بحث در «خلاقیت های وزنی» در آثار سعدی است. نگارنده ابتدا پس از پیشنهاد دو معیار برای «عروضی» خواندن یک سراینده و بحث درباره شاعران عروضی تاریخ شعر فارسی، با توجه به دو معیار یادشده، تمامی اوزان اشعار کلیات سعدی را با جست وجو در متون چاپی و نیز برخی از نسخ خطی آثار وی احصا و در جدولی ارائه کرده است (ازجمله با بررسی اشعار عربی مستقل سعدی و نیز اوزان اشعار گلستان و معرفی اوزانی نویافته در گلستان. پیش از این 27 وزن عروضی در مجموع آثار سعدی شناخته شده بود؛ اما در پژوهش حاضر، 41 وزن عروضی نشان داده شده است؛ : 30 وزن در سروده های فارسی و 13 وزن در اشعار عربی، با کسر 2 وزن مشترک). بخش دوم پژوهش، به تحلیل خلاقیت های عروضی سعدی در اشعار گلستان اختصاص دارد. علاوه بر کثرت تعداد اوزان، ساخت اوزانی تازه با تصرف در اوزان عرب-که می توان آن ها را «اوزان ایرانی شده» نامید-و نیز آنچه نگارنده در پیوند بلاغت و وزن عروضی اشعار گلستان، «بلاغت موسیقایی» می خواند، از دلایلی است که می توان سعدی را «شاعری عروضی» خواند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 512

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 333 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دلبری حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    201-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    203
  • دانلود: 

    68
چکیده: 

هدف مقاله حاضر، ارزیابی بلاغت سکوت دلالتمند و بررسی عوامل تاثیرگذار بر میزان این بلاغت است. مسئله بنیادی مقاله، چگونگی، چندی و چرایی تاثیر سکوت تعمدی است بر بلاغت کلامی که سکوت، در بافت آن تعبیه شده است. پیش اندیشی خطیب، شاعر یا نویسنده، برای جایگاه و اندازه کشش سکوت در بافت کلام، عاملی است که میزان بلاغت آن سکوت را رقم می زند. در مقاله حاضر که بر بنیاد شناخت عوامل تاثیرگذار بر این سکوت، شکل گرفته است، به دنبال جستاری در پیشینه بلاغت سکوت در ایران و پس از بررسی آرا و نظرات مختلف در این زمینه، با اتکا به مواردی از سکوت های بلاغی که در امهات متون ادب فارسی برجای مانده، به واکاوی تعدادی از مهم ترین این عوامل، از قبیل بافت، شخصیت و مستمع، پرداخته شده است. در ادامه، نمونه هایی از کارکردهای مختلف، متنوع و در عین حال، متفاوت سکوت های بلاغی، همراه با نمونه هایی از شعر و نثر آورده شده است و در پایان، این نتیجه حاصل شده که سکوت های پیش اندیشیده، به مثابه بخشی عمده از کنش کلامی در بسیاری از موارد، بلاغتی بیشتر از کلامی دارند که جایگزین آن شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 203

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 68 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دهرامی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    221-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    229
  • دانلود: 

    94
چکیده: 

قالب مثنوی را از منظر جنبه های موسیقایی متفاوت از قوالبی مثل غزل و قصیده می دانند. یکی از تفاوت هایی که برخی علمای بلاغت در این زمینه مطرح کرده اند، گرایش کمتر شاعران به کاربرد ردیف در این قالب، نسبت به قوالب دیگر شعری است. تحقیق پیش رو تلاش دارد ردیف را در این قالب مورد بررسی قرار دهد. از آنجا که ممکن است عواملی چون نوع ادبی، دوره های مختلف شعر فارسی و بخش های توصیفی یا روایی منظومه، در میزان استفاده از این عنصر نقش داشته باشد، این تحقیق، کاربرد ردیف را در نوع ادبی عرفان و زهد (حدیقه الحقیقه، رحیق التحقیق، مخزن الاسرار نظامی) و غنایی (ورقه و گلشاه، ویس و رامین، لیلی و مجنون) و با توجه به مولفه های مذکور، با تاکید بر هزار بیت از هریک از منظومه ها بررسی کرده است. این تحقیق نشان می دهد میزان کاربرد ردیف در مثنوی نیز همانند قوالب دیگر، به مرور افزایش یافته است. علاوه بر آن میان اشعار روایی و غیرروایی در کاربرد ردیف، تفاوتی محسوس وجود ندارد؛ اما توزیع ردیف، در بخش های مختلف یک منظومه، یکسان نیست. در انواع مختلف ادبی، میزان به کارگیری ردیف، متفاوت است و برخلاف تصور اولیه، منظومه های غنایی، کمتر از عرفانی، از ردیف بهره برده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 94 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    245-272
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

Conceptual blending theory was introduced to explain human creative ability in linking elements in different domains and to find a shared schema structure between them by Fauconnier and Turner (2000). This article tries to evaluate the adequacy of this theory in cognitive semantics in the field of advertising by examining samples of radio and television advertising teasers. For this purpose, 50 radio teasers and 50 television teasers were considered as samples of the use of innovative language, the conceptual combinations used are extracted and their conceptual blending networks are drawn. The results of the research show that the attention of the creators of advertisements emerging and emergent meaning as an aspect of creativity and its use as a means of attracting and encouraging the audience in these teasers is significant. The use of the blending in radio teasers is more than twice the size of the television teasers. The presence of the image in the television shows seems to take up a lot of meaning transfer and the linguistic language has a little chance of emergence in comparison to the visual text. It was also found that, among the types of blending, the application of the single-scope conceptual blending in the propaganda of both media is more common. There are a few mirror and double-scope blending, and none of the teasers surveyed included a simple blending. Considering the common use of metaphor in the language, believing in a metaphorical intellectual system and familiarity of the audience with this category, one can justify the more frequent single-scope blending.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    273-296
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    416
چکیده: 

خواجه یوسف همدانی از مشایخ نسبتا گمنام عرفان در قرن های پنجم و ششم هجری است و تنها اثر باقی مانده از وی کتاب رتبه الحیات است. خواجه یوسف، این کتاب را بر پایه پرسش و پاسخ تنظیم کرده است. وی در این کتاب پس از طرح پرسش هایی از مخاطبی فرضی، با زبانی ساده، بر اساس آموزه های عرفانی، به پاسخگویی می پردازد. متن این کتاب، به شعر بسیار نزدیک شده است. بی تردید علاوه بر عنصر عاطفه که در آن به وضوح قابل تشخیص است، ویژگی بارز آن، موسیقی کلام است. نویسنده در این کتاب از «زبان راز» سخن گفته است. وی با این تعبیر علاوه بر توجه به لطایف رازناک عرفانی، به ظرافت ها و زیبایی های زبان فارسی و فصاحت و بلاغت آن نیز اشاره کرده است. افزون بر آرایه های لفظی و معنوی، وجود برخی از عوامل صرفی (به کارگیری واژه های غیرساده، ترکیب های اضافی، مترادف، مصدر کامل، مصدر کوتاه شده، حاصل مصدر، فعل ماضی استمراری با ساخت «ماضی ساده + ی»، فعل های پیشوندی، تتابع اضافات، «الف» تفخیم و «و» استیناف («و + «اما») و عوامل نحوی (بافت ساده زبان، کوتاهی جمله ها، جایگاه واژگان، حذف، تکرار، جمله های پرسشی و عطف)، موجب ایجاد آهنگی خاص در نثر کتاب شده است. در این نوشتار، مختصات زبانی این کتاب (با تاکید بر عنصرهای موسیقی ساز)، بر پایه واکنش کلامی و با روش گفتمان کاوی، به اجمال معرفی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 416 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سیدیزدی زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    297-322
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    304
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

این پژوهش، به تحلیل غزلی از حافظ با رویکرد شعرشناسی شناختی، بر اساس نظریات مارگریت فریمن 7007، فوکونیه 7007 و ترنر 7002 میپردازد. نظریه شعرشناسی شناختی، بر زبان متون ادبی، ساختار کلی اثر و چینش واحدهای زبانی داللت دارد و مبتنی بر استدلال قیاسی است. نظریه فوق، اثر ادبی را در سه سطح نگاشت ویژگی، نگاشت رابطه ای و نگاشت نظام، بررسی میکند. پرسش پژوهش این است که آیا با رویکرد شعرشناسی شناختی میتوان به نتیجه ای در خصوص نظام مند بودن ساختار کلی غزل حافظ دست یافت؟ و آیا مهارت های عمومی نگاشت میتوانند به عنوان نظریه ای مناسب، محدودیت های تفسیرهای چندگانه متن را تعیین کنند؟ پژوهش حاضر، با بررسی فضاهای مفهومی در شعر و عملکرد آنها برای ساخت یک کل منسجم بر اساس نظریه شعرشناسی شناختی، به شناخت جهان متن غزل مورد بحث دست یافت و الگوهای مورد استفاده مولف برای ارائه جهان فکریاش را ترسیم کرد و نظام مند بودن ساختار غزل مورد بحث را به اثبات رساند؛ نظامی منسجم که در آن، آزادی و چرخش عشق یا مستی به وضوح دیده میشود و انعطاف ناپذیری و محدودیت و سکون عقل، خود را آشکار میسازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 304

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صادقی آرام رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    323-340
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    436
  • دانلود: 

    481
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوایی کتاب زبان انگلیسی پایه دهم سال 1396 بر اساس اهداف آموزشی، از طریق مقایسه و تطبیق آن با کتاب زبان انگلیسی پایه مشابه در کشور آلمان است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. نتایج پژوهش نشان می دهد کتاب زبان انگلیسی پایه دهم در ایران، بیشتر بر اساس یادگیری از طریق تحلیل اجزای زبان، مانند دستور، دایره واژگان و مهارت های خواندن بوده، مولفان کتاب کمتر به جنبه های کاربردی، همچون مکالمه و تمرین آن پرداخته اند. همچنین در سایه مقایسه تحلیلی کتاب ایرانی با کتاب آلمانی می توان دریافت که باید به فرهنگ زبان مقصد نیز پرداخت، تنوع بیشتری در متن ها و تمرین ها ایجاد کرد و استفاده بهتری از کاغذ انجام داد. یافته های این پژوهش می تواند به دست اندرکاران امر آموزش و پرورش، در زمینه ارائه محتوای مناسب در کتاب های درسی آموزش زبان، یاری رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 436

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عدالت پور هادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    341-364
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    95
چکیده: 

نظریه انسجام هالیدی، برای تعیین عوامل انسجام و میزان و درجه انسجام یک متن، از روی روابط معنایی بین جملات و بخش های مختلف خود آن متن به کار می رود؛ اما یکی از کارکردهایی را که می توان برای این نظریه در نظر گرفت، تحلیل روابط انسجامی بین متون مختلف است. در واقع، مسئله اصلی این پژوهش آن است که چگونه می توان همان گونه که برای تعیین انسجام یک متن، عوامل انسجامی بین جملات آن متن مورد بررسی قرار می گیرند و از روی آن ها میزان انسجام متن تعیین می شود، به طور مشابه، عوامل انسجام بین جملات متون مختلف را بررسی و از روی آن ها، میزان انسجام بین متون را تعیین کرد و با استفاده از تحلیل درصدهای عوامل انسجامی، نتایج و اطلاعات ارزشمندی را درباره رابطه بین این متون به دست آورد. این کارکرد از نظریه را نه خود هالیدی به آن اشاره کرده و نه تاکنون پژوهشی درمورد آن صورت گرفته است. در این مقاله، پس از معرفی نظریه انسجام، چهار روایت از افتادن ابوحمزه خراسانی در چاه در چهار اثر طبقات الصوفیه، ترجمه رساله قشیریه، کشف المحجوب و تذکره الاولیاء، مورد بررسی قرار می گیرند و میزان ارتباط انسجامی این روایات با یکدیگر از طریق تعیین عوامل انسجام دهنده بین روایات، سنجیده می شود تا از این طریق بر اساس درصد عوامل انسجامی بین این روایات، میزان استفاده و برداشت یک راوی از روایت های پیش از وی و نحوه به کارگیری آن روایات توسط وی تعیین گردند و به اطلاعات ارزشمند دیگری درباره ارتباط بین این متون دست یابیم. نتایج حاصل از تعیین درصد کل عوامل انسجامی بین این چهار روایت نشان می دهند، ترجمه رساله قشیریه با طبقات الصوفیه، بیشترین درصد انسجام را داراست، کشف المحجوب با ترجمه رساله قشیریه انسجام بیشتری دارد تا با طبقات الصوفیه و تذکره الاولیاء با ترجمه رساله قشیریه، بیشترین انسجام را دارد و با طبقات الصوفیه و کشف المحجوب، از انسجام یکسانی برخوردار است. مقایسه این نتایج و همچنین تعیین درصد عوامل انسجامی بین این روایات با توجه به نوع عامل انسجامی، نتایج ارزشمند دیگری را در اختیار ما می گذارد که در این پژوهش به آن ها اشاره می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 95 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    365-388
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    362
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

رشید وطواط، ازجمله شاعران و نویسندگان نامدار سده ششم به شمار می آید و نامه های فارسی او، که از درخشان ترین نمونه های نثر منشیانه در میان متون منثور این دوره، محسوب می شود، چنان برجسته است که در شناخت سبک فردی نویسنده و سبک منشیانه این دوره، از اعتبار و اهمیتی ویژه برخوردار است. وی در این اثر، با استفاده از لغات غریب، تشبیهات و استعارات زیبا و هماهنگی شکل و محتوا و رعایت نظم جملات، ساختاری کامل و بی نقص ارائه کرده است؛ از این رو، بررسی سبکی نامه های او در شناخت ابعاد فکری، شخصیتی و هنری او بایسته می نماید. از سوی دیگر، بررسی سبک های مختلف نویسندگان و شاعران در قالب تحلیل موشکافانه لایه ای، شیوه نوینی است که بحث در مباحث سبکی را سهل و در عین حال دقیق و از اعتبار علمی بیشتری برخوردار کرده است. بنابراین، هدف مقاله حاضر، تحلیل و بررسی لایه های آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی نامه های فارسی او با شیوه توصیفی-تحلیلی است تا از رهگذر تقسیم لایه های کلان به لایه های خرد و تجزیه و تحلیل آن، نشان دهد که کاربرد موسیقی درونی متن با استفاده از واژه های انتزاعی و نشان دار و برجسته سازی کلام، استفاده خلاقانه از عناصر زبانی (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه)، اخلاق محوری، تصویرسازی و مفهوم گرایی در نامه های فارسی او به عنوان مشخصه اصلی سبک نویسنده به شمار می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 362

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قاسم زاده سیدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    389-416
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    207
  • دانلود: 

    99
چکیده: 

از پیامدهای منفی مدرنیسم و اتکا به معرفت شناسی مدرنیته، جسدانگاری طبیعت مادی است. انسان مدرن در این نزاع سود و بقا، نه تنها به تقابل با هم نوع خود پرداخته که طبیعت را به عنوان یکی از موانع انتفاع خویش تخریب می کند. در میان تلاش اندیشمندان حوزه های مختلف، بازخوانی اندیشه های شاعران و هنرمندان عارف مسلک می تواند راهبردی فرهنگی و معرفتی برای بازنگری در چنین بحران معرفتی در قبال محیط زیست باشد. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر رهیافت هرمنوتیکی با رویکردی بازخوانشی، اساس نظام فکری نعیم فراشری، شاعر بزرگ فارسی گوی آلبانی، را در باورداشت شعور کیهانی و جاندارانگاری جهان هستی واکاوی کرده است تا از این منظر به بازنمایی گزاره های بنیادین گفتمانی در جهان بینی و سبک شاعرانه وی بپردازد. از نتایج پژوهش برمی آید که نعیم فراشری با الهام از اصول معرفت شناسانه عرفان و تصوف ایرانی-اسلامی و بهره مندی از نظام فکری و هنری شعرای نامدار ایرانی، مانند عطار و مولوی در دیوان اشعار خود، به کمک استعاره های مفهومی، مانند «طبیعت، انسان و انسان طبیعت است»، با رویکردی پربسامد به خطاب دیالکتیک جاندارانگارانه با هستی پرداخته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 99 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    417-448
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1567
  • دانلود: 

    113
چکیده: 

این پژوهش، در پی آن است تا به جای آنکه اوزان شعر فارسی را بر مبنای قواعد عروضی بررسی کند، بر اساس آنچه فارسی زبانان می خوانند و درک می کنند، بسنجد. شناسایی هجاهای تکیه بر، از حوزه زبان شناسی و بررسی ریتمیک، از حوزه موسیقی، به این پژوهش کمک کرده است. با این فرضیه که میان قواعد عروضی شعر فارسی و نحوه خواندن آن توسط فارسی زبانان، تفاوت وجود دارد، تحقیق آغاز گردید. تعداد پنجاه بیت از شاعران سده سوم تا پانزدهم هجری در پنجاه وزن گوناگون، گزینش شد. سپس به بیست نفر از کسانی که می توانستند شعر فارسی را درست بخوانند، داده شد و نتیجه خوانش آنان ضبط گردید. از خوانندگان خواسته شد شعر را موزون بخوانند و با زدن ضربه هایی روی میز، تاکیدهای وزن را نشان بدهند؛ چیزی شبیه کف زدن متناوب در جشن ها. حدود نهصد فایل صوتی مفید به دست آمده، پیاده سازی و تحلیل شد و محل تکیه های شعر، به زعم خوانندگان مشخص گردید. سپس نتایج در الگوهایی دسته بندی و الگوی غالب مشخص و بر اساس آن، تقطیع پیشنهادی برای هر وزن ارائه شد. مشخص گردید که فارسی زبانان، مقوله ای به نام زحاف آغازین را درک می کنند و به کار می برند، تفکیک افاعیل عروضی را گاهی متفاوت از عروض سنتی انجام می دهند، اوزان مختلف الارکان را در الگوهایی تکرارشونده می خوانند و در اوزان دوری، سکوت میانه مصراع را دقیقا به اندازه نقرات باقی مانده از زحافات، رعایت می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 113 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0