مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

265
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی نو به تیزرهای تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی با کاربست نظریه آمیختگی مفهومی

صفحات

 صفحه شروع 248 | صفحه پایان 272

چکیده

 نظریه آمیختگی مفهومی برای تبیین توانایی خلاقانه بشر در ارتباط دادن عناصر موجود در حوزه های مختلف و یافتن ساختار طرح واره ای مشترک بین آن ها توسط فوکونیه و ترنر (2002) معرفی شد. این مقاله با بررسی نمونه هایی از تیزرهای تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی می کوشد کفایت این نظریه مطرح در معنی شناسی شناختی را در حوزه تبلیغات, محک بزند. بدین منظور, 50 تیزر رادیویی و 50 تیزر تلویزیونی به عنوان نمونه ای از عرصه کاربرد زبان خلاقانه, بررسی و آمیختگی های مفهومی به کاررفته استخراج گردید و شبکه آمیختگی مفهومی آن ها ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان می دهد توجه سازندگان تبلیغات به معانی نوظهور و پیدایشی به عنوان جنبه ای از خلاقیت و استفاده از آن به عنوان یکی از ابزارهای جذب و ترغیب مخاطب در این تیزرها قابل توجه است. کاربرد آمیختگی در تیزرهای رادیویی, بیش از دو برابر تیزرهای تلویزیونی است. به نظر می رسد حضور تصویر در تیزرهای تلویزیونی, بخش زیادی از انتقال معنا را بر دوش می کشد و متن زبانی در مقایسه با متن تصویری, مجالی اندک برای ظهور دارد. همچنین مشخص شد از میان انواع آمیختگی, کاربرد آمیختگی مفهومی تک حوزه ای در تبلیغات هر دو رسانه, متداول تر است. آمیختگی آیینه ای و دوحوزه ای, بسیار اندک است و هیچ کدام از تیزرهای بررسی شده, حاوی آمیختگی ساده نبودند. با توجه به کاربرد رایج استعاره در زبان, قائل بودن به یک نظام فکری استعاری و آشنایی مخاطب با این مقوله, می توان بسامد بیشتر آمیختگی تک حوزه ای را توجیه کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضویان، حسین، زاع، زهرا، و بهرامی خورشید، سحر. (1398). نگاهی نو به تیزرهای تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی با کاربست نظریه آمیختگی مفهومی. مطالعات زبانی و بلاغی، 10(20 )، 248-272. SID. https://sid.ir/paper/527547/fa

    Vancouver: کپی

    رضویان حسین، زاع زهرا، بهرامی خورشید سحر. نگاهی نو به تیزرهای تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی با کاربست نظریه آمیختگی مفهومی. مطالعات زبانی و بلاغی[Internet]. 1398؛10(20 ):248-272. Available from: https://sid.ir/paper/527547/fa

    IEEE: کپی

    حسین رضویان، زهرا زاع، و سحر بهرامی خورشید، “نگاهی نو به تیزرهای تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی با کاربست نظریه آمیختگی مفهومی،” مطالعات زبانی و بلاغی، vol. 10، no. 20 ، pp. 248–272، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527547/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button