Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

عسگری محمد | ملکی ساسان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    147-169
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1359
  • دانلود: 

    453
چکیده: 

به منظور اعتباریابی، رواسازی، و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان دانشگاه ملایر، نمونه ای به حجم 340 نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. این دانشجویان به عنوان آزمودنی تحت شرایط یکسان به سوالات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا پاسخ دادند. محتوای سوالات آزمون ترجمه شد، ماده های آن با فرهنگ ایرانی متناسب شد و سوالات نامناسب حذف گردید. اعتبار آزمون به روش کودر - ریچاردسون 0.689، به روش دو نیمه ای کردن آزمون 0.558، و به روش بازآزمایی 0.652 برآورد شد. روایی آزمون به روش روایی سازه (روایی همگرایی و واگرایی) بررسی شد. در روایی همگرایی همبستگی نمرات آزمون با نمرات آزمون تفکر انتقادی واتسون - گلاسر 0.64 برآورد شد. در روایی واگرایی همبستگی نمرات آزمون با معدل دانشجویان، و نمرات آزمون اضطراب کتل به ترتیب 0.31 و 0.25- برآورد شد، این همبستگی ها نشان می دهند که تفکر انتقادی، معدل و اضطراب سازه های متفاوتی هستند. تحلیل عاملی پاسخ های دانشجویان به آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا نشان داد که این آزمون از 15 عامل با ارزش ویژه بزرگتر از یک اشباع است که این عوامل مجموعا 61.42 درصد از واریانس کل آزمون را توجیه می کنند. البته فقط سه عامل نخست با بیش از 3 سوال همبستگی بالاتر از0.3  بودند. بین میانگین نمرات آزمون در گروه های تحصیلی و جنسی تفاوت معنی دار مشاهده نشد. در نهایت برای آزمون هنجار تهیه شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1359

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 453 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button