به منظور اعتباریابی، رواسازی، و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان دانشگاه ملایر، نمونه ای به حجم 340 نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. این دانشجویان به عنوان آزمودنی تحت شرایط یکسان به سوالات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا پاسخ دادند. محتوای سوالات آزمون ترجمه شد، ماده های آن با فرهنگ ایرانی متناسب شد و سوالات نامناسب حذف گردید. اعتبار آزمون به روش کودر - ریچاردسون 0.689، به روش دو نیمه ای کردن آزمون 0.558، و به روش بازآزمایی 0.652 برآورد شد. روایی آزمون به روش روایی سازه (روایی همگرایی و واگرایی) بررسی شد. در روایی همگرایی همبستگی نمرات آزمون با نمرات آزمون تفکر انتقادی واتسون - گلاسر 0.64 برآورد شد. در روایی واگرایی همبستگی نمرات آزمون با معدل دانشجویان، و نمرات آزمون اضطراب کتل به ترتیب 0.31 و 0.25- برآورد شد، این همبستگی ها نشان می دهند که تفکر انتقادی، معدل و اضطراب سازه های متفاوتی هستند. تحلیل عاملی پاسخ های دانشجویان به آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا نشان داد که این آزمون از 15 عامل با ارزش ویژه بزرگتر از یک اشباع است که این عوامل مجموعا 61.42 درصد از واریانس کل آزمون را توجیه می کنند. البته فقط سه عامل نخست با بیش از 3 سوال همبستگی بالاتر از0.3 بودند. بین میانگین نمرات آزمون در گروه های تحصیلی و جنسی تفاوت معنی دار مشاهده نشد. در نهایت برای آزمون هنجار تهیه شد.