این نوشتار به بررسی تأثیر رقابت در بازار حسابرسی بر حق الزحمه ی حسابرسی می پردازد. همچنین نقش تعدیل کننده اندازه ی بازار حسابرسی را مورد بررسی قرار می دهد. در این راستا، برای اندازه گیری رقابت در بازار حسابرسی از شاخصِ تمرکز حسابرس استفاده شده است. اندازه ی بازار حسابرسی نیز با استفاده از رتبه ی دارایی شرکت ها در سطح صنایع، اندازه گیری شده است. یافته های تجربی مربوط به بررسی 133 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه ی زمانی 1386 تا 1394، نشان می دهد که رقابت در بازار حسابرسی اثر منفی و معناداری بر حق-الزحمه ی حسابرسی دارد. به علاوه، یافته های پژوهش حاکی از آن است که اندازه ی بازار حسابرسی بر رابطه ی بین رقابت در بازار حسابرسی و حق الزحمه ی حسابرسی اثر منفی و معناداری دارد. در ادامه، نتایج تجزیه و تحلیل تکمیلی پژوهش نشان داد که رقابت در بازار حسابرسی منجر به کاهش کیفیت حسابرسی می شود و اثر اندازه ی بازار حسابرسی بر رابطه بین رقابت در بازار حسابرسی و کیفیت حسابرسی معنادار نیست.