Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

قره خانی ناصر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    772
  • دانلود: 

    540
چکیده: 

واژه ذلت از پرکاربردترین واژه ها، در قالب های مختلف اشتقاقی در نهج البلاغه است. امام علی(ع) با بهره مندی از معارف بلند الهی و برای تعالی جایگاه انسان و ارزش های انسانی، صورت های گوناگون این واژه را در گفتار و نوشتار به کار گرفته تا تصاویری تأثیرگذار در ذهن مخاطب ایجاد کند و او را به سوی عزت و کرامت رهنمون سازد. از منظر علم معنی شناسی بررسی مفهوم اولیه ی واژه و سیر تحول آن از دوره ی جاهلی تا متن نهج البلاغه امری ضروری است و تلاش می شود تا براساس روابط هم نشینی و جانشینی به دو پرسش پاسخ داده شود: یکی آن که کدام واژه ها بیشترین همنشینی را با واژه ی ذلت دارد؟ و از سوی دیگر با رویکرد جانشینی چه واژه ها و احیاناً جملاتی تداعی کننده ی مفهوم ذلت هستند؟ برآیند این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی سامان یافته نشان می دهد واژگانی از قبیل عزت، نفس، طمع، اسارت، مستکینة، عار و فرار بیشترین همنشینی را با ذلت داشته و کلماتی از قبیل قماءة، دناءة، ضعة و خسف و حتی برخی جمله ها، بر محور جانشینی معنای ذلت را به ذهن می رساند؛ افزون بر این تداعی آوایی برخی واژه ها مثل أضلّ و أزلّ در تبادر معنای ذلّت در اندیشة مخاطب قابل توجه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 772

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 540 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    21-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    407
چکیده: 

این پژوهش بر آن است تا با واکاوی نهج البلاغه دو آرایه ی بلاغی تشبیه و استعاره را که در این عرصه از بسامد بسیار بالایی برخوردار است، مورد بررسی و تحقیق قرار داده و بارقه ای از سخنوری را در قالب مطالبی کوتاه ارائه دهد؛ چرا که به نظر بسیاری از پژوهندگان نهج البلاغه، اولین دیدگاهی که باید از آن به نهج البلاغه نگریسته شود، جلوه های بلاغت و کرانه های بدیع و خیره کننده ای است که به زیور هنر و سخن آرائی آراسته شده است. تشبیهات بلیغ و زیبا، ترکیب واژگان و جملات متنوع با رنگ آمیزی های مختلف، طرح های ابتکاری و چینش دقیق، وسعت و عمق معنا، هماهنگی متناظر و متقارن و موسیقی سحرانگیز آن، از وحدت و انسجام فوق العاده ای تشکیل شده که حکایت از تخیّلی قوی و عمیق و عاطفه ای جوشان و صادق و اندیشه ای غنی و خلّاق دارد. مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی و با ارائة تشبیهات رسا و استعارات دقیقی که به نهج البلاغه در تجسّم بخشیدن به ذهنیات و تصورات موجود در آن، سیمائی منحصر به فرد داده است، شرح ابی الحدید را مورد بررسی قرار می دهد. شارح تامّ؛ ابن ابی الحدید، با زیرکی و فراست تمام توانسته برخی از دُرّهای گران بهای این اثر جاوید را موشکافی کرده و با در نظر گرفتن معانی و تحلیل و تبیین ظرافت های نهفته در این تصاویر و ایماژها تصاویری زیبا از صور خیال را بیان و تفسیر کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 407 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مردانی (گلستانی) مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    35-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    425
چکیده: 

بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه نوشته ی علامه محمدتقی شوشتری، یکی از شرح های مهم نهج البلاغه است که با هدف رفع کاستی های شروح پیشین و با رویکردی انتقادی نسبت به شارحان نهج البلاغه نگاشته شده است. این کتاب به جهت بسامد نقدها و تنوع موضوعات، نمونه ی کم نظیری برای مطالعه ی نگرة انتقادی علامه شوشتری به حساب می آید. از اینرو، مقاله ی حاضر کوشیده که با تحلیل و پردازش نقدهای علامه شوشتری، روش ایشان در نقد آرای شارحان نهج البلاغه را کشف و تبیین نماید. برای این منظور در یک مطالعه ی موردی، نقدهای علامه شوشتری به ابنابی الحدید گزینش و در قالب محورهایی چند تحلیل و ارزیابی گردیده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که سه مؤلفه ی مستند، برداشت و دلیل از عمدهترین مؤلفه های روش شناختی است که علامه شوشتری در نقد آرای ابنابی الحدید مورد توجه قرار داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 425 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    51-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    430
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

همگام با اهمیت یافتن روزافزون موضوع اخلاقیات در جهان امروز و با توجه به وجود مفاهیم عمیق در آثار ائمه(ع)، بررسی مصادیق هوش اخلاقی در نهج البلاغه، به عنوان یک مفهوم نوظهور در حوزه ی اخلاقیات، مدنظر پژوهشگران قرار گرفت و از طریق مطالعه عمیق و سطر به سطر کتاب گرانقدر نهج البلاغه و با استفاده از روش تحلیل مضمون، کلیه ی خطبه ها، نامه ها و حکمت های آن حضرت بررسی و مصادیق هوش اخلاقی در نهج البلاغه استخراج گردید. در بررسی اولیه ی متن، قریب به 120 کد شناسایی شد که پس از پالایش مجدد، کدهایی که همپوشانی مفهومی داشتند در قالب مفاهیم مشترک سازماندهی گردیدند و در نهایت، طبقاتی از مفاهیم شکل گرفت که حاصل آن در قالب 13 مؤلفه، در این نوشتار عرضه شده است. در حال حاضر و بر مبنای نقطه نظرات پژوهشگران مختلفی که در این عرصه به تحقیق پرداخته اند، مؤلفه هایی ازجمله رفتار مستمر در جهت ارزش های اخلاقی، خود کنترلی، ایستادگی برای حق اهمیت قائل شدن برای دیگران، وفای به عهد، صداقت، انصاف، پذیرش مسئولیت تصمیمات خود، توانایی بخشش خود، توانایی بخشش دیگران، مهربانی و نوع-دوستی شناسایی شده اند. در نتیجه ی پژوهش حاضر، با محور قرار دادن ماهیت هوش اخلاقی، امکان تقویت مفهوم هوش اخلاقی با معرفی سه مؤلفه ی جدید به مجموعه ی عناصر موجود در ادبیات هوش اخلاقی فراهم گردید که عبارتند از: داشتن معنا در زندگی، آخرت اندیشی و باور به نظارت مستمر الهی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 430

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    71-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3896
  • دانلود: 

    971
چکیده: 

یکی از معیارهای امام علی(ع) در گزینش کارگزاران حکومتی امانتداری و پرهیزگاری آنان بود. با این حال، برخی از نامه های نهج البلاغه در توبیخ و استیضاح عملکرد مسئولان خاطی نگاشته شده است؛ از جمله مکاتبه ی امام با عبدالله ابن عباس که در دورة استانداری بصره، به تملک بخشی از بیت المال متهم گردیده است. اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا ابن عباس به عنوان یک فرهیخته علمی و نخبه سیاسی، مرتکب چنین تخلفی شده است؟ بررسی آراء محققان نتیجه می دهد، عده ای مانند شوشتری این اتهام را نپذیرفته اند، برخی چون ابن ابی الحدید از اظهارنظر قطعی در این باره خودداری کرده و گروهی مثل ابن جوزی آن را تأیید نموده اند. پژوهش حاضر قصد دارد با روش استنادی – تحلیلی، ادله ی موافقان و مخالفان این اختلاس را مورد بررسی و نقد قرار دهد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که براساس دلایلی چون گزارش های تاریخی، اعتراف ابن عباس و نامه های نهج البلاغه، انتقال اموال دولتی بصره اتفاق افتاده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 971 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خضری علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    89-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    267
  • دانلود: 

    459
چکیده: 

نهج البلاغه، کتابی است که نمایانگر گوشه ای از اندیشه های بلند و آسمانی امام علی(ع) است و از یک هزار سال پیش به صورت کتابی جاودانه در اختیار جهان و جهانیان قرار گرفته است. موضوعات متنوع آن حاکی از روح بزرگ پدیدآورنده ی آن، یعنی امیرالمؤمنین(ع) است. این کتاب همواره چراغ هدایت حق جویان بوده و دایرة المعارفی از فرهنگ اسلامی است که فراتر از عصر و زمان خود، با ارائه راه حل های اصولی و ریشه ای برای مشکلات هر عصر همواره رهنمای تشنگان حق و حقیقت بوده است. یکی از درون مایه های برجسته ی این کتاب شریف فخریات امام علی(ع) است که در این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی به دنبال بررسی و تحلیل فخریات امام هستیم تا از این رهگذر هدف امام را از بیان این صفات تبیین نماییم. در حقیقت امام علی(ع) که خود نمونه ی کامل کمال در فضل و فضیلت و فصاحت بوده، در این اثر بارها به شجاعت، علم و دانش، ایمان، بخشش، زهد و دنیاگریزی خویش افتخار نموده است. یافته ها نشان می دهد از جمله دلایلی که امام(ع) از شجاعت و دلاوری خود سخن می گفته است، تقویت روحیه ی لشکریان خود در میدان نبرد و تضعیف روحیه ی سپاه کفر است. همچنین با برشمردن علم و دانش، ایمان، زهد و تقوای خویش همواره در پی تشویق و ارشاد مردم و رهنمون ساختن آنان به سوی حقیقت و معرفی الگوهای مناسب به مردم در شخصیت سازی و رهبری جامعه ی اسلامی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 459 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    105-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1923
  • دانلود: 

    1179
چکیده: 

پژوهش حاضر با تکیه بر روش تحلیل اسنادی و تحلیل مضمون، تربیت معنوی، اهداف و اصول آن را بر اساس آموزه های امام علی (ع) در نهج البلاغه مورد بررسی قرار داده است. هدف از این تحقیق تشریح و تبیین اهداف و اصول تربیت معنوی و مؤلفه های آن با استناد به نهج البلاغه بوده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که تربیت معنوی در سیاق مفاهیم نهج البلاغه، تربیت الهی است که دستیابی به آن مستلزم رعایت تقوای الهی است و نیاز به تعقل و تفکر و سیر در آفاق و انفس و جّد و جهد در جهت تصفیه ی نفس از رذایل و آراستگی به جمیع فضایل است که تقرب الهی، تقوا و عبودیت از مهم ترین اهداف تربیت معنوی می باشند و مهم ترین اصول تربیت معنوی از منظر نهج البلاغه مشتمل بر اصل کرامت، اصل محبت، اصل فروتنی و اصل تعقل است. لذا امور مهم فوق بایستی در عصر بحران معنویت در جامعه به ویژه در برنامه درسی مدارس در حیطه های مختلف مورد توجه جدی قرار گیرد؛ به منظور توجه ویژه به این مؤلفه ها مسایلی هم چون توجه به اهداف و اصول در محتوای کتب درسی بر اساس آموزه های نهج البلاغه و مطالعه ی تطبیقی آن با سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی آموزش و پرورش از جمله آنها به شمار می آیند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1923

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1179 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0