اهداف: براساس شواهد موجود، میزان خودکشی به ویژه در میان جوانان در سال های اخیر در حال افزایش است. بنابراین اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه، ضروری به نظر می رسد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارت های تاب آوری و مثبت اندیشی در کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان بود. مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل که در سال 1397 انجام شد، 33 نفر از دانشجویان پسر شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به صورت هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه 11نفره (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس اندیشه پردازی خودکشی (BSSI) استفاده شد. مداخله آموزشی برای گروه آزمایشی اول شامل آموزش مهارت های تاب آوری و برای گروه آزمایشی دوم شامل آموزش مهارت های مثبت اندیشی بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا)، تحلیل کوواریانس یک راهه و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمرات پس آزمون افکار خودکشی و خرده مقیاس های آن در هر دو گروه آزمایشی با گروه کنترل تفاوت معنی دار داشت (0/001