Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

مومنی ناصر

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1000
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در طول تاریخ تفکر فلسفی، پیرامون فرایند حصول ادراک های عقلی، نظریه های مختلفی از سوی نظریه پردازان عرضه شده است که مهمترین آنها نظریه «تجرید» است. اما ملاصدرا تجرید، به این معنی را قبول نداشت و با تکیه بر مبانی متعدد فکری خود به معنی نوینی از تجرید رسید. او بجای تمرکز بر صورت ادراک شده، تجرید را در ابتدا به فاعل شناسایی نسبت می دهد که بتبع آن، ادراک نیز از تجرد بیشتری برخوردار خواهد شد. این نظریه همچنان که برخاسته از مبانی فکری ویژه حکمت متعالی صدرایی است، پیامدهایی ویژه در قالب نظریه های دیگر نیز داشته است؛ از اینرو می تواند نمایانگر نوعی نظام فکری پیچیده و در عین حال روشمند باشد.همچنین صدرالمتالهین به: مشاهده جوهرهای عقلی، آمیختگی ادراک عقلانی با تخیل یا همان درک خیالی، ایجاد صورتهای عقلی بواسطه نفس، اتحاد نفس با عقل فعال هنگام ادراک عقلی، و ارتباط آن با صور معقول معتقد است. هرچند صاحبنظران حکمت متعالیه کوشیده اند با توجه به حالتهای مختلف نفس ادراک کننده، این چندگانه گوییها را هماهنگ و همراستا نشان دهند اما در مواردی بنظر می رسد ابهام ها و برخی ناهمخوانیها هنوز کاملا بر طرف نشده و کاوش و تلاشهای بیشتری می طلبد؛ که البته با توجه به مبانی فکری صدرایی، در کنار هم نشاندن بیشتر آنها غیرممکن نیست.در این مقاله، مقصود اصلی جستجوی روش اندیشدن ملاصدرا در این فرایند است، نه تایید همه دیدگاههای او. از اینرو، ضمن بررسی و نقد برخی از اندیشه های او در اینباره، بویژه بحث اتحاد فاعل شناسایی با عقل فعال و مشاهده مثل، کوشش شده است با تمرکز بیشتر بر نظریه تعالی نفس ادراک کننده و با نگاه به سایر اصول، روش فکری صدرالمتالهین در زمینه ادراک عقلی بیشتر مورد توجه و تبیین قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1000

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

برقعی زهره

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    506
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

فیلسوفان اسلامی برای تبیین امکان عقلی وحی و ارتباط انسان با عالم ملکوت، فرضیه تحلیل عقلی وحی را ارائه کرده اند. در این تحلیل وحی نبوی دریافتی ممتاز و منحصر بفرد دانسته شده که با ابزارهای متعارف قابل شناخت نیست. در تبیین عقلی وحی، نخست روح قدسی پیامبر به عالم عقل صعود و بعد از ادراک معانی و حقایق امور، وحی را دریافت میکند؛ سپس در مقام نزول (ابلاغ) آن معانی در مرتبه خیال تجسم یافته و سرانجام مدرکات عقلی پیامبر در مرتبه حس بشکل الفاظ و اصوات در گوش و احساس و بر زبان وی جاری میشود.ادراک حقایق وجودی، حضوری و فردی است، از اینرو، شک و تردید در آن راه ندارد و دیگران را نیز به آن راهی نیست. بیشتر فیلسوفان اسلامی بر این باورند که مقام نبوت و گرفتن وحی نیز از این سنخ است، یعنی نه اکتسابی بلکه اعطایی است هرچند ممکن است بعضی مقدمات آن اکتسابی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 506

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میردامادی سیدمجتبی

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2953
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مساله وجود رابط و رابطی یکی از مباحث بنیادین در فلسفه اولی است. این دو واژه گاه خلط شده و بجای یکدیگر استعمال میشود. این مقاله در پی آنست تا ضمن توضیح دو واژه، تفاوت آنها را بیان نماید. اولا، وجود رابطی خود شیئی موجود است اما در عین استقلال تعلق بغیر دارد ولی وجود حرفی رابط، محض رابطه میان دو شی است، ثانیا، وجود رابطی مصداق مفهوم وجود رابطی است ولی وجود رابط یک واژه در اصطلاح منطق و در حیطه ذهن است. همچنین، ضمن طرح وجوه تمایز محمول از موضوع، نشان خواهیم دارد که با قاعده یی بنام قاعده محمول میتوان محمول را بنحوی از موضوع در قضایا تشخیص داد؛ بدین وسیله دانسته میشود که رابط (وجود فی غیره) رابط دو طرفی در قضیه است که هر یک در جایگاه موضوعی و محمولی خود هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2053
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از جمله اساسی ترین مسائل مطرح در باب معرفت بشری، بحث امکان شناخت ذات و حقیقت اشیا است. این بحث مورد توجه بسیاری از فیلسوفان در شرق و غرب و نیز فیلسوفان مسلمان بوده است. در میان مباحث فیلسوفان مسلمان، بررسی دیدگاه ابن سینا و سهروردی بعنوان موسسان دو مکتب شاخص در فلسفه اسلامی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابن سینا بطور جدی در کتاب مهم تعلیقات به بحث از امکان شناخت ذات و حقیقت اشیا پرداخته و امکان درک ذات اشیا و حقیقت امور را نفی کرده است. سهروردی نیز به بیانات ابن سینا در اینباره توجه کرده و ضمن نقد دیدگاه مشائین در باب تعریف، بحثی جدی درباره امکان شناخت ذات اشیا ارائه میدهد. بیانات سهروردی در اینباره، بیش از هرجا در بخش منطق حکمه الاشراق مطرح شده است. شارحان سهروردی دو تفسیر کاملا متفاوت از بیانات او ارائه داده اند. شارحان سنتی، مثل شهرزوری و قطب الدین شیرازی، معتقدند سهروردی مسیر ابن سینا در تعلیقات را پی گرفته و دستیابی به ذات و حقیقت اشیا را ممتنع میداند. در مقابل، برخی سهروردی شناسان معاصر، مثل ضیایی و امین رضوی، بحث سهروردی در مقدمه حکمه الاشراق را پاسخ به بیانات شیخ الرئیس در این موضوع دانسته و معتقدند سهروردی با طرح ادراک حضوری درصدد دفاع از امکان شناخت ذات و حقیقت اشیا است. در میان این دو تفسیر، تفسیر اول غالب بوده و با عبارات سهروردی سازگارتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری ولنی علی اصغر

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2073
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

منطقدانان مسلمان به مساله نسبت و ارائه تحلیلی منطقی از آن توجه داشته اند و بکارگیری قواعد استنتاجی متضمن نسبت برای آنها امری مسلم بنظر میرسد؛ طرح تدریجی رابطه مصداقی بموازات رابطه مفهومی، از چنین توجهی حکایت میکند. درحالیکه تبیین مدون نسب اربعه در ارسطو دیده نمیشود، منطقدانان قرن هفتم ببعد، علاوه بر بحث از نسبت مفهومی که در مبحث کلیات خمس می آورند، تحت عنوان نسب اربع بنحو مفصل به بحث از نسبت مصداقی میپردازند؛ و البته طرح آن را وامدار کسانی چون غزالی بوده اند. واپسین تحلیلهای منطقدانان مسلمان از روابط منطقی در راستای نظریه مجموعه ها، اساسا نظریه یی مصداقی است نه مفهومی؛ بنابرین نمیتوان گفت که منطقدانان مسلمان، تفسیر مفهومی را به تفسیر مصداقی ترجیح داده اند.پیدایش نسب اربع نزد منطقدانان مصداق محور، مولود توجهی است که آنها به مصادیق یا افراد کلیات داشتند؛ آنها نظام منطقی که صرفا بر کلیات خمس (ماهیات) مبتنی باشد را ناکافی میدانند، لذا علاوه بر ایساغوجی، از مجموعه ها و نسبت بین آنها و قواعد حاکم بر نسبتهای مصداقی سخن بمیان می آورند و مبحث نسبتهای چهارگانه را طرح میکنند که ناظر به مصادیق و مجموعه هاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2073

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طارمی عباس | چاوشی جعفر

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    831
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ارسطو در حوزه حرکتهای زمینی (تحت القمر)، برای تبیین حرکت طبیعی از مفهوم میل طبیعی استفاده کرده، برای حل مساله حرکت قسری نظریه جذب را ارائه داده و در حوزه حرکتهای آسمانی (فوق القمر) برای حل مساله حرکت دائمی دورانی افلاک به راه حلی متمایز از نظریه جذب متوسل شده است. از اینرو، نظریه دینامیک ارسطو نظریه یی گسسته است و حرکتهای زمینی طبیعی، حرکتهای قسری و حرکتهای سماوی، از قوانین مستقل و جدا از هم پیروی میکنند. اما ابن سینا، ضمن نقد و بررسی دینامیک ارسطو و راه حلهای یحیی نحوی، تلاش کرده مشکلات دینامیک ارسطویی در حرکتهای زمینی و آسمانی را حل کند. او با ارائه نظریه واحدی بنام «نظریه میل»، دینامیک پیوسته یی را تشریح میکند که بر اساس آن حرکتهای زمینی و آسمانی با مفهوم و قوانین واحدی تبیین میشوند. این ابتکار ابن سینا به این دلیل اهمیت دوچندان دارد که مورخان غربی این امر، یعنی دینامیک پیوسته را محصول دوره رنسانس میدانند در حالیکه ابن سینا در ارائه این نظریه پیشتاز بوده است و از طریق ترجمه لاتین کتاب شفاست که این نظریه به جان بوریدان، آلبرت ساکسونی و گالیله رسیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 831

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AKBARIAN REZA | GHAFFARI ABULHASSAN

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (56)
  • صفحات: 

    4-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Aristotle discusses the soul in itself in metaphysics, and as its relation to the body in physics. This issue originates in the division of sciences in Aristotle's works. The same trend continues in the works of the philosophers following him. Although Farabi presented a new classification of sciences, he maintained the main form of Aristotle's divisions and posed the related problems like him. Based on his fundamental theories, including the principiality of existence, gradation of being, and the trans-substantial motion, Mulla Sadra considers the soul to be corporeally originated and spiritually subsistent, criticizes early philosophers' ideas concerning the soul and its place, and offers a new interpretation of the soul. He could have removed the distinction between the stations of the essence of the soul and its relation and considered it to be a level of the body and a mode of existence at the beginning of its creation. Accordingly, he transfers the issues related to the soul from physics to metaphysics and contributes to the independence of the latter. Mulla Sadra believes that it is the responsibility of philosophers to discuss the soul, and, in addition to emphasizing the importance of this discussion, he maintains that the issue of providence is the link between the issues of the soul and the third journey. His definition of the soul and perception of philosophy and anthropology made it possible for Mulla Sadra to create some changes in the place of the soul and discuss it in metaphysics, which is something that the philosophers before him were not able to do. This paper deals with the effects and consequences of this issue.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

PALANGI MONIREH

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (56)
  • صفحات: 

    18-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    209
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This paper is a review of the theory of relation propounded by the well-known philosopher of the Shiraz School, Muhaqqiq Dawani. It explains his specific ontology (oneness of being), based on which he considers himself to be one of the people of theosophical taste (dhawq ta’alluh). It has also been tried in this paper to compare this theory with one of Aristotle’s famous teachings based on “homonyms in relation to the One” and “ishraqi (illuminative) relation” in Mulla Sadra. This analogy concludes that, as the ultimate origin for Aristotle is the only existent that, in the real sense of the word, is called an “existent”, and other existents deserve to be called so only in relation to Him, in Dawani’s philosophy the real existent is also the same "existence" (the truth), and other existents are called so only in the sense of things that bear a relation to existence (real existent). Clearly, this view presents a kind of ontological unity which is different from the graded unity discussed in Mulla Sadra’s philosophy. This is because Dawani's theory indicates the oneness of being and the plurality of existents. However, Mulla Sadra’s ontology represents the oneness of being and existents and, at the same time, emphasizes plurality. Although Aristotle does not say a word about "existence", much less about its unity, his ontology presents an image of secondary existents beside the most real existent, which is undoubtedly based on a fundamental difference in their modes of existence. It appears that, although the basic principles of the abovementioned philosophers might seem different, one can have a positive view of the proximity between their perceptions, particularly those of Aristotle and Dawani, of the ontological meaning of relation and annexation.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 209

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SAFIAN MOHAMMAD JAVAD | AMINI ABDULLAH

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (56)
  • صفحات: 

    33-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    232
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Leibniz initially believed in the absoluteness of time and place, but later he changed his idea. His true and final view is that time and place are relative and subjective concepts, whereas Newton believed that they are absolute and have a real and objective existence independent of other phenomena. In his correspondence with Samuel Clark, he refers to the weak points of the views of Newton and Clark and presents several philosophical and theological arguments to reject them. Time and place are treated in his philosophy ontologically, and their existence is relative.Epistemologically speaking, these concepts correspond to phenomena and depend on external phenomena and objects. From a psychological point of view, these concepts are formed in the mind through observing the relations among objective phenomena. Time and place are attributes of phenomena rather than monads or simple substances.In contrast to Newton's idea, the existence of an empty place or vacuum is impossible and in contradiction to Leibniz's accepted principles. He has presented some metaphysical and theological arguments on rejecting this issue in most of his works.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 232

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SADIGHI MARZIYAH

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (56)
  • صفحات: 

    45-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Since the divine names and attributes are among the most important issues in philosophy, gnosis, and theology, the present paper intends to examine the semantics of the divine attributes. In line with this purpose, the writer has referred to the two views of the synonymity and identity of attributes, which have been presented by the two distinguished philosophers of the Islamic world, Ibn Sina and Mulla Sadra. Given the fact that Mulla Sadra has absolutely rejected the Sinnan theory of the synonymity of attributes and considered it to be a corrupt misconception, the writer decided to check if one could present a design to reconcile these two viewpoints with each other, or if there is truly no way to bring them together, and one must inevitably accept one as the correct theory. The result of this research was that if we pay more attention to Ibn Sina's view and meaning, we will learn that there is not much difference between his theory and that of Mulla Sadra, and we can reconcile them with each other.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

DEHQANPUR ALIREZA

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (56)
  • صفحات: 

    54-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Although all of Mulla Sadra's work indicate a solid relationship between the Qur' an and demonstration, his interpretation of the Qur' an from among his other books enjoys a particular advantage in his Qur' anic approach. This paper examines the way Sadrian philosophy interprets the Qur' an. Deliberation over the meeting points of interpretation and philosophy, as the distinctive feature of his interpretation from those of others, can reveal the effect of philosophy on interpretation to us.Mulla Sadra believes that explicit narration and complete unveiling are the two fundamental bases of interpretation. Accordingly, he favors neither inflexibility in words nor neglecting it. Rather, he maintains that one should cautiously observe the realities and the interior of meanings. In this paper, the writer has also referred to the principles of the Transcendent Philosophy and the quality of their use in the interpretation of the Qur' an. Mulla Sadra's approach to the Oneness of Godly Light and lack of passivity in the divine mercy and evil forms is based on the principiality and gradation of existence. In the trans-substantial motion, issues such as resurrection and change of species are analyzed. In his view, human beings are divided into different types based on the trans-substantial motion. The meaning of path, cause of death, referring to God, and the secret of immortality in Hell are among the issues propounded on the basis of this motion. Mulla Sadra maintains that the soul is the product of the trans-substantial motion of the body. Considering the abilities of the soul, the number of the doors of Heaven and Hell, the number of the angels of Hell, and the criterion for punishing acts develop a specific justification.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1031
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

رواقیان تحت، تاثیر اندیشه های افلاطون، مساله الوهیت را از دو جنبه مورد بحث و بررسی قرار داده اند؛ از حیث جهانشناسی، خدا را روح و عقل عالم معرفی می کنند و در الهیات به اثبات وجود این ذات و بررسی صفات او، از قبیل ازلیت، فناناپذیری و رحمت پرداخته اند. خدای رواقی را از زوایای متعددی میتوان مطالعه کرد که از میان آنها جنبه های جهانشناختی، روانشناختی و اخلاقی برجستگی بیشتری دارند. جنبه جهانشناختی در طبیعیات مورد بحث قرار میگیرد، مراد از جنبه روانشناختی چگونگی پیدایش مفهوم خدا در نفس و ذهن انسان است و در اخلاق، غایت اخلاق رواقی هماهنگی با طبیعت ـ یا بتعبیری هماهنگی با خدا ـ از طریق تبعیت از عقل است که آن نیز جنبه الوهی دارد. بر این اساس، تمام شئون و ساحات تفکر رواقی آکنده از حضور عنصر الوهی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1031

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

WAHEDI BEHJAT

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (56)
  • صفحات: 

    86-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    228
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Farabi has dealt with the existence and whatness of limit from two perspectives of logic and philosophy and evaluated its epistemological aspect meticulously. Beside the term limit, he has also used some other words such as description, definiens, particular accident, and definition, each of which carries several meanings and, at the same time, indicates an acquired notional perception.He explains the different meanings of limit, its kinds, levels, and component parts, as well as the mode of the commonality of some limits with demonstration. Concerning the acquisition of limit, Farabi presents his own innovative method and then refers to and criticizes the three methods of early philosophers. He believes that a limit that is attained through the approach of the human spirit to the world of creation does not portray the realities of possible things, is not a form including the essential features of an object, and does not reveal its quiddity. Rather, it is a knowledge that merely manifests the attributes and accidents of objects because it is based on sense perceptions. If the soul is polished with the theoretical intellect and faces the world of command, the divine intelligibles will be printed on it in the light of the divine emanation and the real limits of objects are discovered. He has frequently and explicitly said about the essence of the One that there is no limit for Almighty Truth, Who is the Absolute Being, and thus it is impossible to attain His reality. However, man possesses a primary and non-acquired knowledge of the necessity of His Existence through whichthe knowledge of His other attributes is possible for him.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button