Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    5-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    823
  • دانلود: 

    732
چکیده: 

سازمان WWF به عنوان یکی از سازمان های غیردولتی فعال در زمینه ی محیط زیست که فعالیت های گسترده آن از سال 1960م در سراسر دنیا نتایج بسیار خوبی در حل مسائل زیست محیطی داشته است، برای رسیدن به اهدافش از تبلیغات گسترده ای بهره می برد که تحلیل آن ها می تواند به آگاهی در زمینه ی تبلیغات محیط زیست کمک نماید. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی های بصری کمپین های محیط زیستی طراحی شده توسط سازمان WWF است. روش تحقیق کیفی و جامعه ی هدف، تمامی کمپین های تبلیغاتی سازمان WWF است. چهار کمپین به صورت هدفمند و بر اساس نتایج آزمون کمیِ انجام شده بر روی 100 کمپین WWF، انتخاب شده و سپس تعداد 11 نمونه از تبلیغات مطرح در این کمپین ها مورد تحلیل قرار گرفته اند. ابزار جمع آوری داده ها مشاهده ی دقیق و ساختاری بوده است. درنهایت، ویژگی های بصری هر کمپین بررسی و باهم مقایسه شده اند. نتایج تحقیق، شباهت ها و تفاوت هایی را در ارتباط با نوع ترکیب بندی، نوع کادر، بافت، رنگ، فرم، نوع نوشتار و موقعیت نوشتار و آرم سازمان نشان می دهد. به طورکلی، تبلیغات کمپین های WWF علاوه بر این که دارای یک هویت بصری و مفهومی خاص در هر کمپین هستند که موجب ایجاد گرافیکی منسجم و منحصربه فرد در آن کمپین می شود، فضای غالبی را نیز در همه کمپین ها دنبال می کنند. این فضای غالب موجب یادآوری آسان تر اطلاعات تصویری کمپین ها و دریافت راحت تر پیام می شود. همچنین، ازآنجاکه عموم مردم مخاطب کمپین ها هستند، آن ها از نظر بصری دارای پیچیدگی نبوده و خیلی صریح و مستقیم پیام را با مخاطب در میان می گذارند. از طرفی، به دلیل حاد و جدی بودن موضوعات زیست محیطی در دنیای امروز، این کمپین ها با استفاده از تمهیدات دیداری، همچون تضاد شدید ارزش نوری، حداقل میزان رنگ، تغییرات در اندازه و دیگر عناصر بصری برای بیننده ایجاد شوک کرده و او را نسبت به وخامت شرایط آگاه می گردانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 823

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جوینده لیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    33-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیرات مجسمه های شهری بر سلامت روان ساکنین یک شهر صورت گرفته است که برای این منظور آثار هنری واقع در تهران به عنوان نشانه های بازشناسی هویت فردی و شهری مطرح گشته اند تا شهر به مثابه یک نظام نشانه شناسی مورد مطالعه قرار گیرد. سوالهای مطرح شده در این پژوهش بدین شرح است: آیا جامعه زنان می تواند به کمک نشانه ها نصب شده در شهر به تصور واضحی از خود و جهان پیرامونش دست یابد؟ هویت در فضای شهری چه تاثیری بر سلامت روان زنان دارد؟ نتایج به دست آمده در این پژوهش که به شیوه کمی و کیفی صورت گرفته است، با تحلیل و توصیف از طریق دیدن نمونه ها و جمع آوری داده های بصری و جمع آوری داده های کمی با ابزار پرسشنامه در تحقیق میدانی، با بررسی آثار نصب شده در باغ موزه زندان قصر و مجموعه بوستانهای عباس آباد به عنوان نمونه های انتخابی، نشان می دهد که نقش اصلی آثار مجسمه واقع در شهر، هر کدام با رویکرد متفاوتشان، ارائه کردن یک هویت مشترک به ساکنانی متفرق است. این هویت در فضای شهری باعث ایجاد دلبستگی و خاطره ذهنی می شود که دستاوردش سلامت روان در جامعه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آفرین فریده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    45-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    286
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

با تکیه به چارچوب نظری تفکر «ژیل دلوز» «هم آمیزی حسی» یا سینستزی تعریف می شود. با ابتنا بر آن و روش تحقیق یعنی تحلیل محتوای کیفی آثار «سای تومبلی» مورد مطالعه قرار می گیرد. در برخی آثارِ دوره کاری هنرمند مذکور حین بازآفرینی نسخه معاصرترِ اشعار کلاسیک و اساطیر و وقایع تاریخی، یک تک«احساس محض» و «هم آمیزی حسی» از میانه راه مداخله می کند ومنجر به گسست از سنت بازنمایی موضوع هایی می شود که عنوان آنها تصاویر آشنایِ دیگری را به ذهن مخاطب القا می کند. سای تومبلی با«بدن بدون اندام»اش، کلمه های شعرها، اسطوره ها و وقایع تاریخ را به جای بازنمایی، رنگ می زند. هنرمند تک احساس مواجهه با نیروی آن کلمات را با «هم آمیزی حسیِ» کلمه-رنگ، رنگی می کند و به جای تکرارکردنِ بازنمایانه کلیشه تصاویر، احساس را حفظ می نماید. همین احساس حفظ شده «بلوک احساس ها» را می سازد وبه روابط زیباشناختی درونی و بیرونی هنرمند، اثر و مخاطب جهت می دهد. با توجه به کیفیت بساوشی رنگ گذاری ها و عمق کم ژرفای برخی از آثار، ظهور موتیف بر مبنای خطوط یا علایم و عناوین و اشعارِ خط زده به منزله جایگاه مبادله بین آشوب پس زمینه و نظمِ در راه، چشم یا فعلِ «دیدن» را به عنوان هم آمیزی حسیدر ترکیب چشم، نور محیط و رنگ های اثر به «لمس کردن» وامی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رویان سمیرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    69-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    465
  • دانلود: 

    650
چکیده: 

یکی از مولفه های اصلی اندیشه میشل فوکو، توجه به امور رویت پذیر و گفتارپذیر در هر عصر و تاکید بر جدایی مطلق این دو جهان در عصر مدرن است. وی ضمن اشاره به ناکارآمدی روش های زبان شناسانه برای تحلیل تصویر، خود در موارد متعددی دست به نگارش و سخنرانی درباره نقاشی زده است. لذا، با بررسی نوشته های فوکو درباره ی نقاشی، می توان روش تصویر خوانی او را شناخت. فوکو نقاشی را به عنوان یکی از حوزه هایی که می تواند مورد تحلیل دیرینه شناسانه قرار گیرد معرفی می کند. نکته قابل توجه این رویکرد، ادراک نقاشی به مثابه علمی است که مادیت آن بر اساس گفتمانی خاص شکل گرفته است. وی با ارجاع به ویژگی های نقاشی در ادوار مختلف ضمن بررسی رابطه ی امر رویت پذیر و امر گفتار پذیر در آنها، به رویت پذیری تغییرات اپیستمیک در نقاشی اشاره کرده است. روش دیرینه شناسی در تحلیل نقاشی از رویکردهای هرمنوتیکی، روانشناسانه و پدیدارشناسانه به هنر فاصله می گیرد و در عوض بر رخداد بودگی نقاشی و رابطه ی ویژگی های مادی تصویر و شرایط نمایش آن با گفتمانی مشخص تاکید می کند. این که یک اثر چگونه قواعد پیش از خود را طرد یا تایید می کند محور اصلی این روش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 650 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    89-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    298
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

طراحی پیام های سلامت، مبحثی میان رشته ای است که وجهی از گستره وسیع آن به ایجاد هماهنگی میان حوزه ارتباطات سلامت و ابزارهای اطلاع رسان ارتباطی در انتقال پیام می پردازد. در این میان، نشانه های تصویری در رسالت رسانه ای خویش، نقشی اساسی در انتقال پیام داشته و در راستای ارائه محتوای آموزشی، اقناعی و آگاهی بخش، همواره ارتباطی مؤثر با سلامت رفتار و نگرش مخاطب برقرار می سازند. این پژوهش سعی دارد به واسطه بیگانه سازی نشانه های تصویری معمول و معانی آشنا آنچه را که در ذهن و رفتار افراد جامعه به عادت انگاری تبدیل شده را به نحوی اثربخش تغییر دهد. هدف، تحلیل چگونگی دگرگون سازی نشانه ها در ساحت های متمایز تصویری و مفهومی و بررسی ارتباط آنها با انواع ادراک عینی و ذهنی(عقلی و خیالی) است که میزان اثرگذاری آن بر تفکر، احساس و کنش افراد را نیز تبیین می نماید. لذا پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر تحقیقات کمی و میدانی، اثرات آن بر تقویت سلامت افراد بررسی می گردد. یافته ها حاکی از آن است که آشنایی زدایی شکل نشانه، موقعیت و کارویژه نشانه، رابطه معنادار مثبت و اثر غیرمستقیم بر تقویت پیام سلامت دارد. همچنین آشنایی زدایی نشانه با نقش میانجی ادراک ذهنی و عینی دارای رابطه معنادار مثبت و اثر مستقیم بر تقویت پیام سلامت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 298

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سیبویه نرگس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    109-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    387
  • دانلود: 

    590
چکیده: 

سفالینه های سامانی نیشابور از قرن چهارم هجری، علاوه بر تنوع در ساخت و استفاده از تکنیک های مختلف لعاب زنی، در تزیین و تصویرگری قابل تأمل است. نقوش سفال های نیشابور دو گروه اصلی دارد: سفال های مصور و سفال های کتیبه دار. سفال های مصور که معولا آثار متقدم نیشابور هستند، تصاویری از انسان، حیوان و. . به همراه نقوش تزیینی دارند که مفهومشان در حال حاضر نامشخص است. برخی از محققان کوشیده اند مفاهیم این نقوش را کشف کنند. اما با توجه به تنوع ادیان و باورهای دینی پیش از اسلام و اوایل دوران اسلامی در خراسان ممکن است برخی از این تصاویر با اساطیر ادیان مانوی، زرتشتی و زروانی مرتبط باشد: فرضیه ای که در این تحقیق ارزیابی می شود. در این مقاله یکی از این تصاویر که حاوی شماری مرد سوار بر کشتی است مورد بررسی قرار می گیرد. به سبب ابهام زیاد معنای این نگاره برای کشف درونمایه آن از روش شمایل شناسی یا آیکونولوژی بهره گرفته ایم، زیرا در این روش لازم است پس از بررسی فرم و تحلیل ویژگی های صوری اثر، تصویر در یک بستر گسترده تاریخی ملاحظه و به منزلة بخشی از یک برنامة گستردة فرهنگی وارسی شود. در نهایت مشخص می شود اساطیر مانوی، خاصه اسطورة ستون روشنی، در شکل گیری این نگاره نقش داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 387

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 590 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0