توسعه نظام بیمه سلامت کشور همانا یکی از مهم ترین فرامین مورد تاکید در سیاست های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران می باشد. بنابراین هدف مطالعه، بررسی هدف عوامل موثر بر استراتژی بازاریابی بیمه سلامت ارایه شده است. جستجوی مقاله ها با مطالعه حاضر از نوع مروری می باشد که از طریق جستجو در پایگاه اطلاعاتی؛ Google Scholar ProQuest, Elsevier, Pubmed, Barakatkns, Scopus در محدوده سال های 2019-2006 صورت گرفته است. استفاده از کلمه یا عبارت فارسی؛ آموزش، استراتژی، بازاریابی، بیمه سلامت و معادل انگلیسی آن ها؛ strstegies، Marketing، Health insurance انجام گردید. انتهای جستجو، تعداد 148 مقاله به دست آمد و از بین 65 مقاله پس از غربالگری عنوان و چکیده، 46 مقاله پس از مطالعه چکیده و 35 مقاله پس از بررسی متن مقالات کنار گذاشته شدند، نهایتا، 30 مقاله واجد معیارهای ورود به مطالعه شناخته شد. یافته های استخراج شده نشان داد که عوامل مختلف مانند استفاده از استراتژی تدافعی، استراتژی تحلیلی، استراتژی پیش نگر، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمایز و. . . بر بیمه سلامت اثرگذار می باشد که نشان می دهد برای کنترل عوامل بایستی از برنامه ریزی استراتژیک در بیمه سلامت بکار برد و توانمندی مدیران بیمه سلامت در دستیابی به اهداف سازمانی و مدیریت بهینه یک ضرورت مسلم می باشد. بنابراین، با تکیه بر اسناد بالادستی، برنامه تقدیمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی با هدف تامین سلامت مردم برنامه های سازمان بیمه سلامت نیز در همین راستا محقق شود تا بتوانیم شرایط تحریم در حوزه سلامت را به خوبی مدیریت کنیم.